Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er Mette-Marit sitt besøk på Pro senteret kritikkverdig?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-08, 15:45   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Mette-Marit sitt besøk på Pro senteret kritikkverdig?

Jeg tror nok Mette Marit mente dette veldig godt, søt og grei som hun er. men personlig ville jeg holdt LANG avstand til pro-senteret og Liv Jessen. De er svært ytterliggående i sitt syn og blander roller. Pro-senteret ble startet på åttitallet for å bekjempe prostitusjon, men har senere vært aktive motstandere av bla. lov mot kjøp av sex. Uten prostituerte og kundene deres har ikke pro-senteret noe å leve av, de får store mengder statstøtte og støttes i tillegg av en av de sterkeste prostitusjonslobbysitene i EU, Jan Wisser og Røde Tråd fra Nederland. Å normalisere prostituerte og prostitusjon er helt i tråd med pro-senterets tankegang. De vil gjøre det vanlig og de ønsker på sikt en legalisering.

Ved siden av det å være et kompetansesenter for de prostituerte er de nå også interesseorganisasjon der de har et stort internasjonalt nettverk hvor de for eksempel samarbeider med organisasjoner som for eksempel Den røde tråd, Nederlands fagforening for prostiterte, hvis intensjon utelukkende er en ting; Full legalisering av prostitusjon.

Jeg vet at Liv Jessen opererer med falske tall og henvisninger feks i debatten om Sverige og hvordan lovforbundet mot sexkjøp har virket der. Prosenteret i Sverige har tatt henne i bevisst manipulering av tall og løgn.

Ved å gjentatt hevde at vi som ønsker et forbud mot sexkjøp vil ramme de prostituerte lager de skillelinjer som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Jeg ønsker i hvertfall ikke å ramme de sprostituerte, jeg ønsker at de skal få gjøre noe annet. Pro-senterets talskvinner og -menn hevder hele tiden at de har det SÅ kjekt som prostituerte og at det er HELT selvvalgt. Ja, det krever en del å tåle å være offer. Kanskje Pro-senteret skulle hjulpet dem emd dette i stedet. Man trenger ikke nødvendigvis å miste selvrespekten selv om man har endt opp på feil sted en periode.

Hvis en lurer på hva konsekvensen av liberalisering av sexkjøp er, kan en bare å kikke over til Nederland. Der sitter damer, gjerne importert fra fattige land, som slagsvarer i butikkvinduer. Der er ikke bare prostitusjon og horehus lovlig, men det blir også ansett som et yrke på lik linje med alle andre yrker. Der må de prostituerte ha 12-15 kunder daglig for å få en grei inntekt. I det landet er 85 prosent menn horekunder, enten om de har gjort det en gang, eller om det gjør det ofte.

Som den bloggdamen jeg siterer her skriver:
Pro-senteret bruker resurser og tid på å bekjempe motstanderne av sex-kjøp. De går ikke for full liberalisering, men de har et stort nettverk og samarbeider med organisasjoner som har den hensikten, dermed vingler det likevel i gråsonen. Pro-senteret vil beholde det slik det er nå fordi de mener at et eventuelt forbud mot sexkjøp vil gjøre det vanskeligere og for de prostituerte og de mener også at virksomheten vil gå under bakken.
Dette kan jeg forstå, jeg mener likevel at pro-senteret maler et eventyr bilde av den lykkelige hora når de legger så stor vekt på hennes mulighet til å velge selv, de er så ivrige i sine eventyrfortellinger at de glemmer å nevne de mange negative nedbrytende sidene som de selv må konfronteres med hver dag.
Det må¨være mulig å drive hjelpearbeid uten å spinne slike eventyr, alternative er ikke å fordømme den prostituerte.
Selv har jeg vanskelig for å forstå hvordan det noen gang kan bli likestilling hvis ikke menn slutter å betale for sex.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:34.