|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ekvilist
|
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon
Dette var en voldsom og rar forenkling synes jeg. Jeg har (blant annet) jobbet med alkohol og rus i en noen år, engasjerer meg i forebygging av rusproblematikk, og forsøker å følge de anbefalingene jeg klarer å plukke med meg i forhold til hva forskere og statistikk sier om saken.
|
|
|
#2 |
|
Ringskrømt
|
Egentlig ikke. Har man en generell oppfatning og mener barn ikke tar skade av synet av alkohol, og så sant det ikke er snakk om fyll, kan man servere alkohol i de aller fleste anledninger ganske enkelt fordi man liker smaken av det. Trenger ikke være mer komplisert enn som så. Mener man at man bør ha helt alkoholfrie soner fordi det er barn tilstede har man i mine øyne et anstrengt forhold til alkohol.
|
|
|
#3 |
|
Ekvilist
|
Ja, dette er jo din oppfatning, og det må du selvsagt få mene. Men det står i motsetning til anbefalingene man får fra mange som forsker på dette med alkohol. Som sagt tar ikke anbefalingene utgangspunkt i at julaftenen ender opp i et fyllekalas til skade for barna, men om at barn (ut i fra et forebyggingsperpektiv statistisk) har godt av å se at man kan hygge seg uten alkohol ved enkelte anledninger også.
|
|
|
#4 |
|
Mother of Dragons
|
|
|
|
#5 |
|
Ekvilist
|
Da ser det vel egentlig ut til at vi ikke er så uenige da. Jeg tror det er svært få som mener at barn tar skade av å se voksne drikke alkhol i seg selv. Men måten dette gjøres på innvirker på barnets holdninger til alkohol. (Hyppighet, mengde, symbolverdi, introduksjon osv.)
|
|
|
#6 |
|
Mother of Dragons
|
Det er jeg helt enig i, man må leve sånn man preker.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|