Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sitronen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-06, 17:40   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sitronen

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Du har et alternativ igjen, da! Du kan snakke utrolig pent om meg!!

Aha!!!

Vet jo ikke om det er noe mer å si, du har jo fått SÅ mye skryt!
Og det vel fortjent!

(og synes avataren din er flott! )

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 17:48   #2
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Aha!!!

Vet jo ikke om det er noe mer å si, du har jo fått SÅ mye skryt!
Og det vel fortjent!

(og synes avataren din er flott! )

Tusen takk!

Nei, nå begynner jeg å bli innbilsk her, og det kan vi ikke ha noe av!! Nå finner vi en annen å skryte av! Hvem har den flotteste avataren her inne? Hvem kler sin avatar best? (og husk..bare positivt nå!! )

Gammel 11-11-06, 17:53   #3
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

En avsporing
Jeg synes det et å kalle noen et nek etc. går inn under kategorien "god gammeldags hersketeknikk".
Til sammenligning tviler jeg på at de som synes slike slik tiltale er ok hadde brukt dette i RL og "face to face".
Så hvorfor skal det være akseptert skriftlig?

Gammel 11-11-06, 18:41   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Doxa, her.

En avsporing
Jeg synes det et å kalle noen et nek etc. går inn under kategorien "god gammeldags hersketeknikk".

Jeg er ikke enig i at å kalle noen "nek" er en hersketeknikk. Det er enkel, direkte, primitiv, ganske mild utskjelling. Hersketeknikker er mer subtile måter å manipulere på, og de er vanskeligere å ta igjen mot eller gjøre noe med, nettopp fordi de oftest er indirekte. Hvis du kaller meg et nek, så er det åpenbart for alle at du kaller meg noe stygt, mens hvis du f.eks. prøver å underminere respekten mot meg ved å være nedlatende, så er det ikke åpenbart hva du gjør, og folk kan begynne å oppfatte meg som dummere enn jeg er uten å være klar over at det er du som manipulerer dem til det.

Jeg synes ikke noe særlig om utskjelling heller, sånn generelt, men jeg synes ikke det er så ille for miljøet om noen av og til blir litt krasse mot hverandre i en diskusjon. Hvis navnekalling og ordbruk blir styggere enn "nødvendig", vil vanligvis de som følger med diskusjonen se det og reagere, og dermed vil den "skyldige" kunne bli irettesatt eller tape ansikt fordi h*n er urimelig, slem eller barnslig. Og er det en sammenheng der begge to bruker skjellsord mot hverandre, og det er en ganske jevn kamp, synes jeg folk kan få holde på som de vil.

Gammel 11-11-06, 20:51   #5
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er ikke enig i at å kalle noen "nek" er en hersketeknikk. Det er enkel, direkte, primitiv, ganske mild utskjelling. Hersketeknikker er mer subtile måter å manipulere på, og de er vanskeligere å ta igjen mot eller gjøre noe med, nettopp fordi de oftest er indirekte.

Jeg er ikke enig i at hersketeknikker ikke kan være direkte.
Slik jeg ser det er det å kalle noen et nek en form for latterliggjøring/mobbing av holdninger/synespunkter og det er per def en ganske direkte form for hersketeknikk.

Men nå er jeg av den formening at man skal oppføre seg på nett som om man har personen rett foran seg i RL.
Jeg ville aldri kalt noen et nek i en diskusjon "face to face" ergo gjør jeg det ikke på nett heller. Jeg synes det å kalle noen et nek vitner om liten respekt for andres meninger, mangel på fornuftige argumenter å komme med i tillegg til å være en lite konstruktiv måte å utveksle meninger på i en diskusjonen.

For å sitere en gammel barneregle: "dåm som sier at andre er dumme, dåm er dumme dåm.

Sist redigert av Doxa : 11-11-06 kl 20:58.
Doxa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 20:56   #6
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Slik jeg ser det er det å kalle noen et nek en form for latterliggjøring/mobbing av holdninger/synespunkter og det er per def en ganske direkte form for hersketeknikk.

Men nå er jeg av den formening at man skal oppføre seg på nett som om man har personen rett foran seg i RL.
Jeg ville aldri kalt noen et nek i en diskusjon "face to face". Jeg synes det vitner om liten respekt for andres meninger, mangel på fornuftige argumenter å komme med i tillegg til å være en lite konstruktiv måte å utveksle meninger på i en diskusjonen.

For å sitere en gammel barneregle: "dåm som sier at andre er dumme dåmme er dumme dåm.

Jeg er helt enig. Jeg ville heller aldri ha beskrevet noe for hverken det ene eller det andre i negativ retning, det gjelder så absolutt her på forumet også. Her blir det i tillegg skriftlig og kan oppspores.

Gammel 11-11-06, 21:13   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, det kan man godt si. Men jeg synes at å kalle det en hersketeknikk får det til å høres langt mer utspekulert og avansert ut enn det egentlig er. Jeg ville heller bare kalle det "ufint" eller "uhøflig" eller "stygt" eller noe slikt.

Gammel 11-11-06, 21:18   #8
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Standard

Joda, det kan man godt si. Men jeg synes at å kalle det en hersketeknikk får det til å høres langt mer utspekulert og avansert ut enn det egentlig er.

Tror du det oppleves slik for den som blir utsatt for dette?

Gammel 11-11-06, 21:22   #9
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Det kan godt hende, jeg tror så absolutt at noen kan ta seg nær av det.

Gammel 12-11-06, 00:10   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Joda, det kan man godt si. Men jeg synes at å kalle det en hersketeknikk får det til å høres langt mer utspekulert og avansert ut enn det egentlig er..

Nå har diskusjonen gått et stykke siden du skrev dette, men jeg kom akkurat tilbake, og lurer bare på hva du mente her? Om hva oppleves slik for hvem?

Gammel 11-11-06, 22:02   #11
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Joda, det kan man godt si. Men jeg synes at å kalle det en hersketeknikk får det til å høres langt mer utspekulert og avansert ut enn det egentlig er. Jeg ville heller bare kalle det "ufint" eller "uhøflig" eller "stygt" eller noe slikt.

Enig med du. I den grad navnekalling, latterliggjøring og mobbing er hersketeknikker alene så er det på en skikkelig lavmåls form. Bølling, trolling, være ufin, stygg og frekk er bedre og mer dekkende beskrivelse av slike metoder enn at det utøves hersketeknikker. Synes jeg.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 22:05   #12
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Enig med du. I den grad navnekalling, latterliggjøring og mobbing er hersketeknikker alene så er det på en skikkelig lavmåls form. Bølling, trolling, være ufin, stygg og frekk er bedre og mer dekkende beskrivelse av slike metoder enn at det utøves hersketeknikker. Synes jeg.

Uansett hva dere velger å kalle det; synes dere virkelig det er helt ok?

Gammel 11-11-06, 21:18   #13
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville aldri kalt noen et nek i en diskusjon "face to face" ergo gjør jeg det ikke på nett heller. Jeg synes det å kalle noen et nek vitner om liten respekt for andres meninger, mangel på fornuftige argumenter å komme med i tillegg til å være en lite konstruktiv måte å utveksle meninger på i en diskusjonen.

For å sitere en gammel barneregle: "dåm som sier at andre er dumme, dåm er dumme dåm.

Som jeg skulle sagt det selv.

Man bør hele tiden ha i bakhodet om man ville sagt det slik IRL. Nå skjønner jeg, av egen erfaring ,at man fort kan glemme seg, MEN i utgangspunktet bør man tenke om man virkelig ville sagt det samme direkte til en person IRL.
Uansett om det er forum eller i det virkelige liv bør man behandle hverandre med respekt. Jeg må si at skulle jeg kalt noen et nek, noe jeg ikke gjør, så er det mer naturlig å finne på noe sånt IRL fordi man gjerne kjenner den man kaller noe. Her inne kjenner vi ikke hverandre utfra annet enn at vi utveksler meninger. Jeg tror nesten ikke jeg har noen venner så vet så mye om hva jeg mener som det dere her inne vet, men samtidig så kjenner dere meg ikke som person. Dermed ser jeg at det kan oppstå misforståelser ang. mine intensjoner og i blant (håper jeg) dårlige formuleringer. Det hender jo at fingrene raser fortere over tastaturet enn tankene og før man vet ordet av det er det på toppen av det hele qoutet og NO WAY FOR RETURN

Mulig jeg er en sart person, noe jeg ikke oppfatter meg selv som, men når noen legger til: Jøss, Vet du ikke det ??? osv. Hele tiden antyder at jeg må være helt tom i hodet som ikke vet så åpenbare ting..... da vil jeg kalle det hersketeknikk. Det er en måte å få motdebatanten framstilt som dum.

Ps. Denne diskusjonen syns jeg er viktig og interessant.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 00:18   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Mulig jeg er en sart person, noe jeg ikke oppfatter meg selv som, men når noen legger til: Jøss, Vet du ikke det ??? osv. Hele tiden antyder at jeg må være helt tom i hodet som ikke vet så åpenbare ting..... da vil jeg kalle det hersketeknikk. Det er en måte å få motdebatanten framstilt som dum.

Jeg er mye mer enig i at slike taktikker kan kalles hersketeknikker, enn det å kalle noen idiot eller nek.

Men kommentaren min om at jeg ikke synes det å kalle noen nek er en hersketeknikk, var jo bare en sidebemerkning. Jeg synes generelt det er ufint å kalle folk stygge ting, og jeg synes generelt det er ufint å bruke manipulerende hersketeknikker. (Men jeg synes åpenbar ufinhet er lettere å forholde seg til, og dessuten lettere å avsløre for tilskuerne.)

Gammel 12-11-06, 00:40   #15
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er mye mer enig i at slike taktikker kan kalles hersketeknikker, enn det å kalle noen idiot eller nek.

Men kommentaren min om at jeg ikke synes det å kalle noen nek er en hersketeknikk, var jo bare en sidebemerkning. Jeg synes generelt det er ufint å kalle folk stygge ting, og jeg synes generelt det er ufint å bruke manipulerende hersketeknikker. (Men jeg synes åpenbar ufinhet er lettere å forholde seg til, og dessuten lettere å avsløre for tilskuerne.)

I mange tilfeller vil slike kommentarer slå tilbake på en selv framfor at det stiller andre i dårlig lys.
Men samtidig kan man få en person til å føle seg ganske så liten ved å kalle de for et nek på grunnlag av noe en person har skrevet.
Et eksempel kan være at man skriver utfra egen mening et meget bra innlegg basert på noe man synes er kjempeviktig og som tilbakemelding får man beskjed om at man er et nek. Det må jo føles ganske så sårende.
(nå var ikke dette et eksempel fra virklighetn da, ikke for min del i allefall)

Gammel 12-11-06, 03:11   #16
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

.

Dette er jeg helt enig i! Enkelte har det med å bevisst/ubevisst (tror heller det første for å være ærlig) svare på innlegg på en slik måte og med slike svar at motparten skal/vil/bør føle seg dum. Det er hersketeknikk på høyt plan. INGEN kjenner hverandre personlig her inne (sånn bortsett fra de venninne-gjengene som henger her) ,og man skal være litt forsiktig med å kalle noen offentlig for noe som absolutt ikke stemmer med virkeligheten. Dersom man driver slik utpsyking så er faren stor for at enkelte kan komme til å tro/ledes til å tro at en person virkelig er slik som han/hun blir fremstilt.

Et spørsmål: Kan det å besitte mer kunnskap, mer erfaring, og bedre evne til å formulere seg skriftlig også - eventuellt feilaktig - oppfattes som en hersketeknikk?

Der kom den igjen.... et typisk NM-innlegg

Det står akkurat det samme om du tar bort smiliene, enten ved å deaktivere bildevisning eller å mentalt ignorere dem.

Det står det samme med ord ja! Men akkurat som kroppsspråk, så viser smileys'ene en tilleggsfølelse ,og da blir ikke betydningen den samme. Vi må da ikke blinde oss helt på at alt foregår med skrift her inne. Bilder og kroppsspråk kan si mer enn 1000 ord. Det gjelder her, og i aller høyeste grad i RL.

Gammel 12-11-06, 09:09   #17
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dom som sier dom er domme, dom er domme dom! :åppklarer:

Og igjen klarte Nabojenta å spore helt av...

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:50.