|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Matpakkeregler?
Ja, er det spesielle problemer med enkelte barn, så må de jo ta det på annen måte enn infoskriv og foreldremøte, da er det jo noe annet. Men påminnelser trenger vi jo alle, jeg tenker aldri at det ikke gjelder meg, jeg tenker meg om for å finne ut om det gjelder meg. Og alle kan jo glemme votter, lue eller tøfler en dag eller en uke, men hvis det er litt sånn at en glemmer tjukke sko på vinteren noen ganger, noen ganger det en annen som glemmer votter og luer og en annen som ofte ikke har skift osv...Da kan det/bør hjelpe med påminnelser til den vanlige gruppa.
![]() |
#62 |
snart helsesøster
|
![]() Sv: Matpakkeregler?Hårreisende. Synes ikke skolen har noe som helst med hva elevene har i matpakka. OK at det ikke er greit med brus, godteri osv. men kjære! Den der var for drøy. Dere burde ta det opp og forklare problemet. Og ikke yoghurt liksom? OK at det inneholder sukker, men likevel. Og ikke fiskekake som pålegg? Hva slags person er det som sa dette? Læreren? (mulig det sto men husker ikke). Jeg er skikkelig sjokkert jeg.
![]() |
#63 |
Nek er allrighte dyr
Ja, hiss deg ordentlig opp nå!
![]() |
#64 |
Nek er allrighte dyr
![]() Sv: Matpakkeregler?Uhm, jeg er kanskje en smule sur idag.
![]() |
#65 |
frakoblet
|
To ting: Da må man først være klar over (og enig i) regelen, dessuten er matpakken der og da altså forbudt. Det er klart det oppleves som leit. Man får jo kjeft for noe man ikke selv er skyld i - det er mest sannsynlig ikke barnet selv som har puttet det forbudte i matpakken.
Det er vel bare for læreren å la være å hisse seg opp over mulig usunn mat (som faktisk slett ikke trenger være det!) om hun syns det er for mye å gjøre? Verre er det ikke.
Så enkelt kan det gjøres.
Hehe, jeg skulle til å spørre om du hadde en spesielt dårlig dag, for så vanskelig pleier du ikke være så ofte.
![]() |
#66 |
Palliasjonsnurse
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Matpakkeregler?Hadde mitt barn fått den beskjeden så hadde jeg tatt det opp med læreren.
![]() |
#67 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Amen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
ræv med ører
![]() |
#69 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Matpakkeregler?Jeg har havregryn, yoghurt, biola (kommer an på hva jeg har i kjøleskapet), frosne bær, sitron og banan i smoothien. Det har hendt ungene har mer igjen når de kommer fra skolen og smoothien ser jevn og fin ut. Jeg lager den om morgenen da, det er klart. Smoothien jeg lager pleier ikke å være så tjukk.
![]() |
#70 |
maler
|
Du har barn som spiser godt ja? Det har jeg også. Naboens barn sultestreiket i barnehagen på grunn av forbud mot alt pålegg han likte. Ja, nabomammaen var veldig klar over at syltetøy ikke er det sunneste man kan gi barna, men i en setting hvor lunsj = brødmat og brødmat kun aksepteres med syltetøy på, skjønner jeg at hun var irritert på barnehagen som nektet å ha syltetøy over hodet. Jeg har en gutt som en periode kun aksepterte brødmat i kombinasjon med brunost, som egentlig ikke er så mye sunnere enn nugatti men dog ikke på barnehagens fy-liste enn så lenge. Resultatet hos oss hadde også blitt sultestreik.
![]() |
#71 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Veldig enig. Vi fikk fint fellesbrev etter første tur med skolen. Det var åpenbart at noen foreldre anså tur som masse digg i matpakka. Det hadde visstnok vært kjeks, sjokolade, brus og det som sammenlignes kan. Da kom det ganske klar beskjed om hva som er greit og ikke greit.
Vet du, det synes jeg faktisk skolen har. Om man sender med ungen utilstrekkelig med mat eller direkte dårlig mat, så vil dette faktisk gå ut over konsentrasjonen til ungen og da er det klart skolen har noe med dette. Vi fikk klar beskjed på foreldremøtet at læreren forventet at ungene hadde spist nok frokost når de kom på skolen. Til nå hadde det vært et kjempeproblem at noen barn var kjempesultne klokken 09:30 og ville ha opp matpakker å begynne å spise da. Klart skolen har noe med det da.
![]() |
#72 |
|
![]() Sv: Matpakkeregler?Jeg sitter på den andre siden også, som lærer. Og ser det utroligste i matpakkene. Nå hadde jeg ikke klassen da de begynte på skolen, men vet at det ble tatt opp at boller, godteri og kaker ikke hadde noe i en matpakke å gjøre. Allikevel ser jeg dette flere ganger i uken. Nå er elevene mine 5. klassinger og går ofte innom Kiwi på vei til skolen for å kjøpe noe. Da blir det ofte skolebrød eller muffins. Og jeg sier ifra direkte til elevene mine. Det har jeg gjort i noen år. Jeg nekter dem ikke å spise det de hadde med seg, men oppfordrer til å ta med skikkelig niste senere.
![]() |
#73 |
|
![]() Sv: Matpakkeregler?Forresten opplever jeg at det stort sett er de hjemmene hvor barna ikke helt blir fulgt opp hvor matpakkeproblemet er størst. De foreldrene som aldri svarer på beskjeder og som ofte glemmer foreldresamtaler og heller ikke møter på foreldremøtene. Ofte får jeg ikke svar når jeg sender melding direkte heller. Og må mase...
![]() |
#74 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Matpakkeregler?Jeg synes forbud rett og slett må kommuniseres til foreldre ikke til barna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Glamorøs
|
Dette er en av de tingene jeg har forandret mening på i løpet av min tid som forumaktiv og barnehagemamma. Jeg pleide også å tenke som deg, ikke noe søtt i barnehagen. Vel, min sønn hadde ikke fått dekket kalsiumbehovet sitt uten en daglig yoghurt, og et slikt forbud hadde faktisk gjort hverdagen mindre sunn for min sønn.
![]() |
#76 |
maler
|
![]() Sv: Matpakkeregler?Å forby litt mindre sunne, men vanlige matvarer som yoghurt synes jeg blir tullete. Spør man (ok sikkert ikke alle, men mange) ernæringsfysiologer er det ingenting i veien for å ha yoghurt med som en del av et variert kosthold. Så lenge barnehage/skole ikke har matordning, men vi snakker om matpakker, synes jeg det er begrenset hvor hardt man kan begrense det som sendes med. Å forby godterier er en grei sak, det skjønner alle. Men å diktere foreldrene på brød/ikke brød, utmalingsgrad på melet brødet er bakt av, mengde grønnsaker og frukt, type pålegg, type melkeprodukter etc blir litt i overkant synes jeg. Barnas kosthold er foreldrenes ansvar, og all den tid det ikke er enighet i samfunnet om hva som er det beste kostholdet og hvor stor rolle dette spiller, synes jeg offentlige institusjoner skal være litt forsiktige med detaljstyringen. Hva som står på bordet når barnehagen selv serverer maten blir en annen sak.
![]() |
#77 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Matpakkeregler?Jeg har all mulig forståelse for at lærerne ikke kan vurdere sukker-yoghurt mot sunn, (og hva er "sunt"? sukker eller søtning, fett eller fettfritt?
![]() |
#78 |
maler
|
![]() Sv: Matpakkeregler?Og så er ikke det de spiser på skolen alt de spiser i løpet av en dag. På skolen er hovedprioritet for meg at de faktisk spiser så de har nok mat innabords til å fungere. Ergo godtar jeg podens hang til knekkebrød med brunost hvis det er det som skal til (jada det er grønne ting i matboksen, men de er som regel med hjem igjen). Så sørger jeg for innholdet av grønnsaker, proteiner og vitaminer til andre måltider.
![]() |
#79 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Det er da ingenting i veien for at du da kan servere yoghurt hjemme og på den måten få dekket kalsiumbehovet hans der. Vi har kun matpakke til frokost i barnehagen og å gå fram til klokken 11:00 (når vi spiser lunsj) med bare en litago-yoghurt i magen - det er ikke godt nok. Jeg tenker ofte at de som roper høyest burde hatt en dag i barnehage/skole for å se hva som faktisk kan være i matpakka til ungene for å skjønne hvor dette kommer fra. På vår etasje i barnehagen har vi rundt regnet 50 barn og 8 voksne. Det blir MYE kake om alle skal ha med til bursdager. Virkelig! Og det er gjerne sånn at barn i dag har oftere 3-4 selskaper i forbindelse med en bursdag enn ingen. Så om det er viktig for deg at barnet ditt får kake/sukker/yoghurt, så skjønner jeg ikke hvorfor ikke du kan kjøre den linjen hjemme.
Det er ofte ikke snakk om en yoghurt som del av et variert kosthold. Det er snakk om en erstatning, ofte med forklaringer som at "h*n spiser ingenting annet, så det er viktig med nughatti og yoghurt for da spiser h*n i alle fall." Det er ofte stikk motsatt av vår erfaring i barnehagen. Disse ungene spiser som bare det og elsker kaviar og makrell i tomat. Men like fullt - frokostbokser med sjokoladekake og muffins. Jeg skjønner at de fleste FP-menneskene har et veldig PK syn på hva et sunt og variert kosthold skal inneholde og at matmuffins, grove vafler og grønt er vanlig. Men det er ikke sånn for alle småbarnsforeldre i Norge. Jeg har sett mat-eksempler så ille at jeg vil gråte når jeg tenker på det. Er det da så vanskelig å kjøre det tillegget til variert sunt kosthold hjemme? Og la barnehage- og skole-kost være sunn?
![]() |
#80 |
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
![]() Sv: Matpakkeregler?Tror ikke vi har noen restriksjoner og om vi har det, så driter jeg skarpt i det. Jeg bestemmer hva barnet mitt skal spise, ingen andre. På den annen side er det uhyre sjelden man finner en brødskive med nugatti i matpakken til mine unger. Toppen en gang i måneden. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|