Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matpakkeregler?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-09, 11:10   #1
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matpakkeregler?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ok, det har jo med hvordan overgangen fra barnehage til skole er, det er en forskjell på å barnehage med flere voksne pr barn og mer lek enn læring. Det er mitt ansvar å passe på at mitt barn har skiftetøy og godt nok tøy til årstiden, en slik info tar jeg som en påminnelse til å sjekke hylla og hva som henger på skolen/Sfo. Dersom mitt barn konstant hadde manglet klær etter årstid, så hadde jeg forventet en beskjed i meldingsboka. På skolen er det ikke en primæroppgave for læreren å sjekke tøyet til ungene, det er vårt og barnets ansvar.
Nå er det muligens bedre informasjon på skolen vår. Det har blitt tatt opp dette med sunn mat og bekledning mange ganger på foreldremøte, i generelle vendinger. Jeg synes ikke sunn mat, god bekledning og spise frokost er spesielt diffust, jeg tar det til meg og følger opp at vår familie følger det opp. Jeg sjekker jevnlig om han har votter, ren utedress, sko og skiftetøy og forventer ikke at det gis spesifikk beskjed pr barn. Skal det være spesifikke regler eller forbud, så forventer jeg at det gis tydelig beskjed om. Lærerne her er flinke til å gi gjentatte beskjeder om spesifikke til som påkledning og annet på ukeplanen. Dette har kanskje med holdninger og forventninger til skolen å gjøre. Jeg forventer ikke at de gjør det samme som i en barnehage og jeg går ikke inn i alt med mest mulig kritisk blikk på hva dette gir at negative bagateller for oss.

I forhold til klær så mener jeg ikke at skolen skal følge med og sende lapper som de gjorde i barnehagen, men jeg antar i min enkelhet at det et fåtall barn som ikke har regntøy, utedress, votter, lue, osv. Jeg antar også at en del av de foreldrene som ikke sender med fornuftige klær er de samme som ikke sender med fornuftig mat. Videre antar jeg at en del av disse foreldrene sjelden går på foreldremøter. Derfor mener jeg at det er bortkastet energi å ta opp med nikke-gruppen at det er viktig med slike og sånne klær, for de nikker og er enige, og gjør det. Da er det bedre å sende en lapp hjem til lille Per og fortelle foreldrene at "Per må ha regntøy og gummistøvler på skolen".

Jeg går jo ut i fra at generell info ikke gjelder meg. For mine barn har stort sett alltid det de trenger, og skulle de mangle votter en dag, så har de alltids fått låne av noen. Men jeg vet f.eks i klassen til datteren min at det er to elever som jevnt over er dårlig kledd, har med seg merkelig mat, ikke gjør lekser, og så videre. Læreren når ikke foreldrene til disse to på foreldremøtene, for der kommer ikke foreldrene uansett.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 11:15   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Matpakkeregler?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

I forhold til klær så mener jeg ikke at skolen skal følge med og sende lapper som de gjorde i barnehagen, men jeg antar i min enkelhet at det et fåtall barn som ikke har regntøy, utedress, votter, lue, osv. Jeg antar også at en del av de foreldrene som ikke sender med fornuftige klær er de samme som ikke sender med fornuftig mat. Videre antar jeg at en del av disse foreldrene sjelden går på foreldremøter. Derfor mener jeg at det er bortkastet energi å ta opp med nikke-gruppen at det er viktig med slike og sånne klær, for de nikker og er enige, og gjør det. Da er det bedre å sende en lapp hjem til lille Per og fortelle foreldrene at "Per må ha regntøy og gummistøvler på skolen".

Jeg går jo ut i fra at generell info ikke gjelder meg. For mine barn har stort sett alltid det de trenger, og skulle de mangle votter en dag, så har de alltids fått låne av noen. Men jeg vet f.eks i klassen til datteren min at det er to elever som jevnt over er dårlig kledd, har med seg merkelig mat, ikke gjør lekser, og så videre. Læreren når ikke foreldrene til disse to på foreldremøtene, for der kommer ikke foreldrene uansett.

Ja, er det spesielle problemer med enkelte barn, så må de jo ta det på annen måte enn infoskriv og foreldremøte, da er det jo noe annet. Men påminnelser trenger vi jo alle, jeg tenker aldri at det ikke gjelder meg, jeg tenker meg om for å finne ut om det gjelder meg. Og alle kan jo glemme votter, lue eller tøfler en dag eller en uke, men hvis det er litt sånn at en glemmer tjukke sko på vinteren noen ganger, noen ganger det en annen som glemmer votter og luer og en annen som ofte ikke har skift osv...Da kan det/bør hjelpe med påminnelser til den vanlige gruppa.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:16.