|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
can-jur
|
![]() Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?
![]() |
![]() |
#82 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#83 |
Leser
|
![]() Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?Floksa er kanskje litt krass, men det er da aldeles ikke vanskelig å skjønne at hun har rett i mange tilfeller? Når man snakker om hester uten ryttere så er det som med andre dyr, menneskene som bærer ansvaret i trafikken (noe annet hadde da blitt veldig merkelig?) Jeg har ikke lov som bilist å meie ned en hund i trafikken uansett hvor mange trafikkregler den bryter. (Ble virkelig en merkelig diskusjon ut av dette.
![]() |
#84 |
can-jur
|
Ja og nei. Om nabohesten bryter seg ut av en normal innhegning og forvolder skade på bil, så er dette IKKE dyreeiers ansvar.
![]() |
![]() |
#85 |
Leser
|
Nå har jo ikke Floksa sagt noe om hva som skjedde, bortsett fra at hun fikk medhold så jeg antar at det ikke var helt slik det skjedde. Hvis naboen sin (teoretiske) hest kommer seg løs og jeg kjører helt oppi og hesten blir redd og sparker, så vil jeg helt sikkert anta at det blir min feil rent forsikringsmessig.
![]() |
#86 |
Epikur
|
Luksusfellen? Paradise Hotel?
![]() |
#87 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?Jeg kan på en måte være litt enig med Floksa, sånn på generelt grunnlag. Jeg er selv veldig ydmyk og blir lei meg når jeg selv forårsaker skade på andres ting. Og jeg tilbyr meg også å erstatte ting som jeg eller barna mine måtte være uheldig å ødelegge/ skade. Om så bare en kopp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?Det er også ganske stor juridisk forskjell på barn og dyr som forvolder skade, og voksne myndige. Det moralske ansvaret er som moraler flest; individuelt.
![]() |
#89 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?Og ja, hvis min viltre 5-åring hadde løpt sidelengs inn i et kafébord og smelt en iPad i bakken så den ble ødelagt hadde jeg erstattet den. Selv om jeg antagelig ikke måtte.
![]() |
#90 |
tankefull
|
![]() Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?Håper det ordner seg Balanse. Jeg blir mildt sagt forbauset over at folk kan gi så totalt blaffen i at de ødelegger andres eiendom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?Etter å han lest Floksa sine innlegg så står det klarere for meg hvorfor tre ulike skader som andre påførte den forrige bilen min aldri ble meldt i fra fra den skyldige. Det kostet oss ca. 20 000,- da vi skulle bytte den inn. Det tilsvarte omtrent en og en halv måneds fulltidsjobb for meg den gangen. For meg framstår det som helt ufattelig å gjøre noe slikt, det samme som Floksa gjør her - virke overrasket over at mennesker kan finne på å si i fra dersom man gir beskjed hvis man har forvoldt skade på en annens bil. Jeg har hatt skyld i forbindelse med en ryggekræsj (eller rettere sagt et lite dult) en gang. Den andre bilen var gammel og fikk en liten ripe. Det kunne ikke falle meg inn og ikke melde i fra. Jeg husker at jeg brukte en selvlysende overstryktningspenn eller noe sånt (det eneste jeg hadde for hånden) og en kassakvittering for å etterlate navn og nummer. Eieren var så glad at hun nesten gråt da hun ringte, fordi jeg hadde lagt igjen beskjed. Det ble en skade for 2000,- kroner.
![]() |
#92 |
Kidding, right?
|
Hva hvis du sitter og jobber med PCen din på et fly og en flyvertinne velter kaffe oppi tastaturet ved et uhell? Hadde du gått hjem og blitt sint på deg selv fordi du var så dum å jobbe på flyet?
![]() |
![]() |
#93 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
Jeg synes ikke det er idiotisk at andre er redd for bilen sin selv om jeg personlig gir blaffen i om vår bil har riper eller ikke. Samboeren min pleier bilen som et barn og synes det er kjempekjipt når lakken blir får riper. Og det synes jeg er helt greit. Men jeg blir sint på at når han mener at jeg lar ungene "herpe" bilen fordi jeg lar dem spise en brødskive i bilen etter barnehagen, ha på seg skitne sko, ta bøtter og spader med litt sand på inn i bilen osv. Da synes jeg heller vi kan kjøpe billige biler som det ikke er så farlig med. Men det er jo en helt annen sak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Man er ikke kun ansvarlig i grov uaktsomhet eller forsett. Er man uheldig og forvolder annen persons eiendom skade, er det fortsatt ditt ansvar. F.eks. å rygge på noen ved ett uhell.
![]() |
#96 |
can-jur
|
Ja, jeg ser jo at disse to utsagnene er bortimot identiske
![]() |
![]() |
#97 |
Søkende
Medlem siden: Oct 2006
Så sympatisk |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
can-jur
|
Mulig det bare er jeg (og lovverket) som ser en signifikant forskjell på å rygge på noen med en bil (ved et uhell) og å skumpe borti et cafèbord ved et uhell, eller være uheldig å komme borti en bildør? (ref ikke gjøre som kvinnen i trådstarters tilfelle, men faktisk være uheldig)
![]() |
![]() |
#99 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?Hvis du virkelig lurer på hvilke uttalelser jeg sikter til
Ja, det er ikke så lang unna iallefall. Du skriver jo at du gir jamt faen om du skulle komme til å ripe opp noen andres bil. Senere følger du opp med at de gangene dette har skjedd, (selv om du hevder du ikke er en ond kjerring) så legger du ikke igjen noe beskjed så du kan få gjort opp for deg.
Hvor får du det fra at lovverket skiller mellom disse eksemplene?
![]() |
#100 |
can-jur
|
Fordi det dreier seg om å kjøre bil og der fungerer lovverket annerledes.
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|