|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?
Altså; det er ikke bare du som har flåset, jeg har mere flåset. Blant annet i innlegget du svarte på, det at jeg hadde valgt bort sammfunnsfag til fordel for realfag på skolen. Det er jo sant, men det var ikke noe forsøk på å vri debatten over på om at ikke realfagsfolk kan interessere seg for sammfunnsfag. Slik som det virker som om du tror. Og i så måte er jo du et lysende eksempel virker det som. |
|
|
|
|
|
#182 |
|
Hertuginne
|
Nå tror jeg at vi to snakker forbi hverandre her. Jeg prøvde bare å poengtere at om man vil være påståelig i en diskusjon, så er det greit om man faktisk har satt seg inn i ting. Og å unnskylde manglende samfunnsøkonomikunnskap fordi man mest er interessert i matte og slikt synes jeg ble et litt dumt argument, siden jeg også selv er interessert i matte og fysikk og slikt og liker samfunnsøkonomi. Og jeg kjenner plenty med realfagsfolk som også forstår konseptet med samfunnsøkonomi. Men jeg prøvde ikke å antyde at du er for dum til å delta her, da ville jeg sagt det rett ut. Jeg er ikke så god på sånn hinting og sånn.
|
|
|
#183 |
|
Deltidsmamma
|
Det var et svar til påstanden at samfunnsøkonomi burde vært u grunnskolen, noe jeg følte traff meg litt, så jeg tok meg friheten til å nevne det, (nå gidder jeg ikke nevne det mer) det var faktisk ikke så vektig argument som du tror jeg mente det som.
Må innrømme jeg er spent på hva du vil si; siden du er mere bevandret enn meg. Opplys meg! Dette var det første jeg reagerte på av innleggene til alfa. Og så gikk det bare som det gikk Sist redigert av bønna : 29-05-08 kl 22:01. |
|
|
|
|
|
#184 |
|
Passiv
|
Selvfølgelig må man kunne trekke konklusjoner basert på generaliseringer. Norges Bank hever renten fordi den norske kjøpekraften er for stor. Det er et faktum. Det er ingen tvil om at nordmenn flest tåler høyere bensinpriser, og slikt må man kunne si, uten å ta med forbehold i hvert eneste argument. Som jeg nevnte i et tidligere innlegg, om så mange som 50 000 ville fått problemer med bensinprisen, så utgjør denne forholdsvis store gruppen kun 1% av befolkningen. Jeg forbeholder meg retten til å trampe på tærne til noen når de som får økonomiske problemer pga høyere bensinpriser utgjør et klart mindretall. Enkeltskjebner i en så generell diskusjon interesserer meg ikke i særlig grad. |
|
|
|
#185 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eg forstår ikkje heilt kva du spør om? Spør du om eg verkeleg meiner at renta utgjer ei større meirutgift for folk enn auka bensinprisar så er svaret uforbeholdt ja. |
|
|
|
|
|
#186 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Alfa: jeg tror hun spør om det er slik at renta går opp hvis avgiften på bensin settes ned. Jeg vet ikke hvordan det henger ihop, men det er sikkert noen som har litt mer en 2 (semre |
|
|
|
|
|
#187 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Som fleire har skrive før så handlar det om forbruk, og når forbruket vert høgre (noko det blir når ein set ned avgifter og folk får meir pengar mellom hendene enn det økonomien tilseier) så MÅ renta brukast for å regulere forbruket. Det er t.d. difor julehandelen er ein kraftig peikepinn på om renta vil gå opp eller ned etter nyttår. |
|
|
|
|
|
#188 |
|
Deltidsmamma
|
Det du påstår er at om staten kutter i avgiftene og totalprisen er 12 kroner istedetfor 13, dvs staten lar vær å ta den krona ekstra; vil påvirke samfunnsøkonomien slik at det vil bli en renteoppgang som får 1 krone i bensin til å virke som ingenting. |
|
|
|
|
|
#189 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?For et fantastisk bra innlegg, emm!
|
|
|
#190 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Den renteauken vi ser no er framleis etterdønningar av den store auken i forbruk vi har hatt i det siste. Nordmenn har veldig mykje pengar, og brukar dei meir enn gjerne. Difor brukar NB renta til å regulere forbruket. Dersom staten i tillegg kuttar i avgifter for å gje folk endå meir å rutte med vil det gje utslag i endå større renteauke enn det vi allereie ser. |
|
|
|
|
|
#191 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Med fare for å gjenta det andre har skrevet (jeg har lest litt her og der):
|
|
|
#192 |
|
Passiv
|
Det er ikke politikerne som styrer den økningen man nå ser i bensinprisen, og jeg ser virkelig ikke hvorfor politikerne skal bedrive krisepsykologi. Bensinprisene øker over hele verden, og vi i Norge er blant de som er best rustet til å takle dette. Verden kan være brutal noen ganger, og det må folk tåle å høre.
Det gjør jeg også, og jeg tror jeg vet hva det ender med; Økt FrP-oppslutning. I dag står FrP på barrikadene og krever at staten bruke sin innflytelse, mens de vanligvis krever at staten skal gjøre det motsatte. Alt for å tekkes folk flest. |
|
|
|
#193 |
|
Passiv
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Dulter på Polyanna. |
|
|
|
#194 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Nebbia: Jeg er fortsatt dønn uenig med deg. Slik er den saken |
|
|
|
|
|
#195 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Er også uenig med Nebbia, men klarer ikke formulere det på noen god måte. Et eller annet om å ta folk bekymring på alvor istedetfor å fnyse av folk. Sist redigert av bønna : 30-05-08 kl 01:24. |
|
|
|
|
|
#196 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Ja, selvsagt er "folk flest" en gruppe ingen av oss hører hjemme i! Spøk til side: Man kan fint snakke til denne gruppen, uten å måtte endre sine standpunkt. Man kan treffe hjem med rett retorikk. Ved å snakke til de med 1,9 % barn, de som er 50% skilt eller de som bruker 3 % av lønna si på bensin treffer man derimot langt færre folk. |
|
|
|
|
|
#197 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det regnestykket ditt var vel ikke helt reelt. Med søskenmoderasjon vil barnehageplass til 3 barn (forutsatt at de får plass), koste 5940 kr. I tillegg får du skattefradrag for utgiftene, slik at den faktiske utgiften er 4500 kr. |
|
|
|
|
|
#198 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#199 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Fra høsten av blir jeg alene og det er klart at jeg vil merke at bensinprisen har steget. Det er en av grunnen til at jeg har valgt å beholde den minste bilen til meg og ungene. Vil nok ved ferier bli litt for liten men i det daglige vil den passe bra.
|
|
|
#200 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Men Nebbia: Jeg har ikke sagt at bensinprisen må ned, eller at de som sitter ved makten idag må kutte i avgiftene. Hvis du leser en gang til er det kun en større forståelse for at mange vil oppleve omveltningene som tøffe jeg etterlyser. Det finnes så mange måter å si ting på, og jeg blir matt av politikere som ikke bruker det enkleste middel for å få sitte ved makten. Utsagn som bagatelliserer folks sinne kaster dem i verste fall ut av tinget ved neste korsvei, det blir så utrolig dumt og enkelt. Og da kan ting som virkelig velter økonomien til "folk flest" skje. |
|
|
|
![]() |
|
|