|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Ustabil
|
Sv: Aftenposten i går?
Jeg mener det. At selvfølgelige ting skal ungene få når de trenger det. Samtidig mener jeg at julegaver eller bursdagsgaver til tusenvis av kroner ikke hører hjemme noe sted. Derfor kjøper vi ikke dyrt sportsutstyr til bursdagen. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)Vi har stor familie på begge sider, og det er helt uaktuelt at barna skal få 20 leker/ filmer etc på bursdagene sine, da vil jeg mye heller at de får en blanding av penger, klær og ting de ønsker seg. Hadde vi hatt liten familie hadde det kanskje vært annerledes. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)
Jeg får meg ikke til å "instruere" slekt og venner til noe som helst når det gjelder gaver. Blir jeg spurt om det, svarer jeg selvsagt hva de evt. måtte trenge av nødvendige klær, saker og ting, samt det de ønsker seg. Jeg ser ikke på gaven, det være seg genseren eller leken som enda en ting på gavehaugen og det overfyllte rommet, men som noe denne personen personlig har plukket ut og kjøpt av kjærlighet til mine barn. Hva gaven inneholder er på en måte helt og holdent opp til dem, selv om jeg naturligvis håper de spør meg på forhånd. Jeg synes egentlig det er litt frekt å instruere.
|
|
|
#44 |
|
Passiv
|
Jeg må nok bare signere denne. Jobber med saken, for deilige storebror begynner å bli ufyselig når vi er ute og han ikke får det han vil ha. DET gidder jeg ikke, så pr. dato er det kjøpestopp. |
|
|
|
#45 |
|
Live and let live
|
Så flinke de var da!
Det er jo endel som pakker det inn som gaver og gjør store nummer av det, det var kanskje det han siktet til? At det kan være kjekt å kjøpe inn noe man trenger som er fint også, men at man ikke skal hause det opp og pakke inn som gave ol?
Hvorfor det?
|
|
|
#46 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)Her arver vi mange leker, så det kjøpes faktisk ikke så mye. Men jeg synes liksom vi har litt for mye likevel.
|
|
|
#47 |
|
Søt og rar
|
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)Mine er så små enda, at jeg ikke har møtt problemet. Men jeg antar så absolutt det vil komme.
|
|
|
#48 |
|
nygift
|
Ja jeg håper virkelig ikke du gir etter å gir henne to, hun får da klare seg med en
|
|
|
|
#49 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)Viktig tema, skal være enig i det. Jeg kjenner meg på en måte igjen, men på den andre siden så gjør jeg det heller ikke. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)Libra: Jeg har også en sånn. Men jeg kjenner meg selv godt igjen i ham og husker at jeg godt kunne ønske meg ting, litt sånn diffust, men delte det aldri med foreldrene mine. Jeg vet ikke hvorfor - om jeg antok at jeg ikke ville få det lell, eller om jeg trodde de kunne lese tankene mine?
|
|
|
#51 |
|
Absolute Beginner
|
Jeg var slik. Men jeg visste at foreldrene mine hadde trang økonomi. I ettertid synes jeg nok at de burde ha skånet meg litt mer enn de gjorde, men jeg var nok også en liten grubler som sikkert forverret ting i hodet mitt. Til jul og bursdag passet jeg alltid på å ønske meg billige ting, men av en eller annen grunn fikk jeg aldri limstift og binderser og små notatbøker og slike ting jeg elsket, og ville satt pris på. Standaren var at jeg fikk kombinert jule- og bursdagsgave; ski, spark, vinterdress - og så arvet broren min etter meg, og fikk lego, filmer og ting han likte i gave. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
*_*
|
Det får meg til å komme tilbake til et poeng, som dukker opp stadig når det er snakk om barn og foreldre: Det aller, aller viktigste er jo at foreldrene ser barnet. Ser hva det trenger, ser hva det blir glad for og ser når alt det materielle begynner å gjøre noe med dem.
|
|
|
|
#53 |
|
I farta!!
|
Kvifor det?.
|
|
|
#54 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg tror bina mener at den da ikke gies som gave til den som arver den. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
I farta!!
|
Nei er det det ho meiner så, forstod det ikkje slik.
|
|
|
#56 |
|
I farta!!
|
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)Og slik eg tenker er at i f.eks dette tilfellet så fekk storebror ny sykkel til 5 årsdagen. Den var dyr. Vesla er heldig og får arve den (og er kjempeglad for det), og treng derfor ikkje så dyr gave. Ho får arve sykkel og får ei mindre gave. Ser absolutt ikkje problemet med det. Storebror ny dyr sykkel til 5 årsdagen, veslesøster noko anna som er billigare. Hadde blitt urettferdig om ho skulle fått like dyr gave pluss at ho arver sykkel. Ikkje berre kronene det kjem ann på syns eg.
|
|
|
#57 |
|
*_*
|
Enig.
|
|
|
|
#58 |
|
I farta!!
|
Me pratar ikkje om pris og ungane har ikkje nevnt det så det er nok berre me som tenker på det enda. Men når dei blir større blir dei sikkert meir opptatt av det. Ikkje noko problem no hvertfall.
|
|
|
#59 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)Jeg synes det er kjekt å lære at barn kan arve. Hannah på snart 3 har arvet masse, blant annet klær. Og det er stor stas. Vi har 3 litt større jenter vi arver av, og hun spør nesten alltid når det dukker opp et "nytt" plagg hvem det er fra.
|
|
|
#60 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)Her i huset er arv en selvfølge og en glede for barna. Det er like stas å være den det arves fra som den det arves til. |
|
|
|
![]() |
|
|