Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

FrP med regjeringsmakt - en skremmende tanke ... (med poll)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva synes du om en FrP-regjering?
Jeg tror FrP får regjeringsmakt, og ser det som positivt. 11 9,24%
Jeg tror FrP får regjeringsmakt, og ser det som negativt. 38 31,93%
Jeg tror ikke FrP får regjeringsmakt, og ser det som negativt. 3 2,52%
Jeg tror ikke FrP får regjeringsmakt, og ser det som positivt. 62 52,10%
Annet 5 4,20%
Deltakere: 119. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-07-08, 16:48   #61
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FrP med regjeringsmakt - en skremmende tanke... (med poll)

Tja...

Mister ikke akkurat nattesøvnen ved tanken heller. Realiteten er at det tross alt er Stortinget som sitter med makten i Norge, og en mindretallsregjering vil alltid måtte finne samarbeidspartnere
for å få gjennomslag for sine saker. Det sier vel seg selv da, at man ikke kan få igjennom de villeste forslagene så lenge man må samarbeide med det vi anser som mer ansvarlige parti.

Den evige latterliggjøringen av de som stemmer FrP er heller ikke særlig sjarmerende. Når ble det stuerent å hetse en gruppe mennesker for det DE mener er fornuftig politikk? Et partiprogram består av flere saker, og det er vel mer et unntak enn regel at man finner et parti man deler alle meninger med... Ikke alle som stemmer FrP gjør det fordi de har et rasistisk motiv og ikke alle som stemmer SV vil kaste kongehuset. Jeg trodde virkelig at folk her inne på FP var _litt_ mer nyanserte enn som så.

I det store og hele spiller det nesten litt for liten rolle hvem som sitter med makten. Den regjeringen vi har per nå er så svekket at de burde HÅPE å slippe neste periode. Siste klovn ut er L.P.Brekk fra SP, som muligens har tuklet litt med roller, eierskap og statsstøtte. Til å være en rødgrønn gjeng med høye tanker om det offentliges styringsmakt og klar pekefinger til de som er opptatt av å tjene penger, har de jammen mange "unntak" som bekrefter regelen... La gjerne Frp prøve seg. De kommer ikke til å klare å gjøre noen grunnleggende endringer i løpet av tiden de sitter allikvel, og i likhet med SV vil folk se at i opposisjon er det mye lettere å sanke stemmer enn i posisjon.

Gammel 10-07-08, 16:55   #62
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Den evige latterliggjøringen av de som stemmer FrP er heller ikke særlig sjarmerende. Når ble det stuerent å hetse en gruppe mennesker for det DE mener er fornuftig politikk? Et partiprogram består av flere saker, og det er vel mer et unntak enn regel at man finner et parti man deler alle meninger med... Ikke alle som stemmer FrP gjør det fordi de har et rasistisk motiv og ikke alle som stemmer SV vil kaste kongehuset. Jeg trodde virkelig at folk her inne på FP var _litt_ mer nyanserte enn som så.

Et partiprogram består av flere saker, men stemmer man på FrP så stemmer man på et parti som har en grunnholdning som jeg synes er uakseptabel. Jeg ville heller ikke stemme på partier som har saker som for meg er etisk uakseptable. Hvis SV hadde hatt som sak at de ville kappe hodet av kongen, i tillegg til resten av partiprogrammet, hadde ikke jeg stemt på SV. Nå stemte jeg ikke på dem ved kommune- og fylkestingsvalget heller men...

Gammel 10-07-08, 17:48   #63
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg tror vel egentlig at vi slipper å få Siv Jensen som statsminister slik som Alfa og Ru. (Det går da bare ikke an! ) Men det er dette med Høyre som jeg også er usikker på...

Signerer.
Men vi må ta velgerne på alvor.Velgerne gir tydlige signal på misnøye, og noen må snart snu skuten i en annen retning.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-08, 17:57   #64
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg ser ikkje på det som realistisk at FrP får regjeringsmakt. I så fall blir det ei mindretalsregjering utan kraft til å gjennomføre politikken sin. Eg tvilar på at Høgre er dumme nok til å gå i regjering med FrP.

Som Høyre-velger syns jeg det er dumt at Høyre utelukker å gå i samarbeid med FrP, som står nærmere rent politisk enn f.eks. Ap. Og en stor samarbeidsregjering "på borgerlig side" er jo etter hvert en saga blott. Venstre, hvem er det? Senterpartiet har jo valgt "feil side". KrF er for små. Høyre er også egentlig for små. Men Høyre kunne etter min oppfatning vunnet på å samarbeide med FrP. Det er i alle fall lov å håpe at dagens supperåd-regjering for lov til å forlate regjeringskontorene etter neste valg. Så heller FrP og Høyre enn den rødgrønne tulleregjeringen.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-08, 18:00   #65
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Et partiprogram består av flere saker, men stemmer man på FrP så stemmer man på et parti som har en grunnholdning som jeg synes er uakseptabel. Jeg ville heller ikke stemme på partier som har saker som for meg er etisk uakseptable. Hvis SV hadde hatt som sak at de ville kappe hodet av kongen, i tillegg til resten av partiprogrammet, hadde ikke jeg stemt på SV. Nå stemte jeg ikke på dem ved kommune- og fylkestingsvalget heller men...

Og nettopp dette oppfatter JEG som uakseptabelt. Å karakterisere andre mennesker grunnholdning som uakseptabel.... er ikke Norge et demokrati? Og et fritt land? Har vi ikke lov til å mene hva vi vil, og stemme hva vi vil? Selv om jeg er rivende uenig i SV sin politikk så syns jeg jo ikke de er uønskede elementer i norsk politikk. De fremmer sine synspunkter, og har sine velgere som støtter dem. Det er da ikke noe uakseptabelt over at man har ulikt politisk syn?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-08, 21:52   #66
Ratatosk
Fullverdig medlem

Ratatosk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Ratatosk er litt kul
Standard

Jeg stemmer ikke FrP og vil ikke ha dem i regjering. Men jeg må tilstå at jeg syns ikke innvandringspolitikken deres er så ekstremt ille.

Jeg er ikke rasist og har ingenting i mot mørkhudede mennesker, uansett hvor de kommer fra. Jeg tror også at innvandring på mange måter er bra for det norske samfunnet. Men det skaper problemer også. Ganske store problemer. For nordmenn, men også for mange av innvandrerne selv. Og for generasjonene som kommer etter dem. Jeg regner med mange her har lest boka til Hege Storhaug? Tankevekkende bok syns jeg. Jeg husker ikke om det var i boka eller i en artikkel senere, men hun har skrevet noe om forholdene i Storbritania ang innvandring også. Det har de hatt en eksplosiv økning i antall innvandrere, spesielt fra muslimske kulturer de siste årene. Veldig lite oppløftende lesning.

Så ja.. Det er nyanser mellom "rasist" og "jeg-elsker-et-fargerikt-felleskap" også. Jeg syns norske myndigheter er ganske tannløse og feige når de forsøker å få bukt med alvorlige problemer som f.eks kjønnslemlestelse og tvangs/henteektekskap.

Men helst ikke Frp i regjering altså.

Ratatosk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-08, 23:16   #67
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg leser hva Ulf Erik Knudsen akter å gjennomføre om han blir barne- og familieminister i en FRP-regjering, ja så blir jeg bare redd og lei meg...

Jeg begriper ikke hvordan noen med forholdsvis fungerende hjerne kan finne på å stemme FRP!

Gammel 10-07-08, 23:19   #68
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Signerer.
Men vi må ta velgerne på alvor.Velgerne gir tydlige signal på misnøye, og noen må snart snu skuten i en annen retning.

Men hva er folk egentlig misfornøyde med?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-08, 23:24   #69
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men hva er folk egentlig misfornøyde med?

Norge går så det suser... Så nå er det på tide å sutre for at det er dyrt med bensin!

Bensin koster egentlig ikke stort mer i dag, enn hva det gjorde for flere år tilbake, sett i forhold til lønningene vi har i dag. Men sutre, ja det må vi jo gjøre.

Jeg har hørt mange uttale de vil stemme FRP ved neste valg pga bensinprisene.

Vel - her er hva de risikerer å få på kjøpet om de så gjør: http://dt.no/article/20080710/NYHET/...479/1063/NYHET¨

Gammel 10-07-08, 23:31   #70
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, det var dette med bensinen, ja... men det er jo mest fordi oljeprisen er så høy? (Og pengene dermed strømmer inn i oljefondet?). Nei, dette skjønner jeg meg ikke på. Jeg er misfornøyd med helsevesenet, men det har mer med organiseringen av sykehuseøkonomien å gjøre. Også har de jo ikke klart å avskaffe fattigdom i Norge, men det tror jeg neppe at FrP klarer heller.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 02:06   #71
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Kjenner jeg blir kvalm og uvel av tanken på FrP i regjering. Hvem vet hvor mye de kan ødelegge på kort tid. Jeg syns også det er skremmende at befolkningen i Norge i slik stor grad støtter opp om dette partiet, og her kommer fordommene mine virkelig til sin rett. Jeg ser litt ned på FrP velgere fordi de er ekstremt naive.

Det er jeg enig med deg i.
Før så sa jeg at la de få 4 år i regjering så folk får opp øynene, men da en tenker på hvor mye de kan ødelegge på 4 år og hvor lang tid det vil ta å bygge opp igjen så blir jeg skremt av tanken på frp i regjering.
Lurer litt da jeg hører om uføre og sosialklienter vil ha frp i regjering fordi de vil ha billigere bensin og vin. ja da ser jeg på dem som ekstremt naive.
Min datter hadde en heftig diskusjon med ei jente som kommer fra Sudan ved forrige valg, denne jenta skulle stemme frp. og min datter sa at hvis de hadde sittet ved makta for 10 år siden så hadde ikke du vært her i landet. hun begynte å lese litt av partiprogrammet og valgte å ikke stemme.

Gammel 11-07-08, 04:01   #72
Bingo
Aktiv

Medlem siden: Jun 2008
Bingo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Folk stemmer FRP fordi de er misfornøyde med de andre partiene. De føler seg ignorert og latterliggjort, og de er lei av at politikere snakker til dem som om de var barn.

Jeg forstår veldig godt at mange lar seg provosere. Særlig blir mange såret over at det knapt er en arbeider igjen i arbeiderpartiet. Der er det stort sett snobbete folk med slips som snakker over hodet på "folk flest".

Selv vil jeg ikke stemme FRP. Jeg tror politikken deres er skadelig hvis den blir fulgt. Likevel forstår jeg veldig godt at de får mange stemmer.

Det må være de andre partienes oppgave å produsere en troverdig og forutsigbar politikk samt fronte politikere som fremtrer som sympatiske og som har evnen til både å lytte og gjennomføre.

Bingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 04:31   #73
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Og det mest paradoksale er jo at det i stor grad er dei som higar etter å få FrP i regjering det vil gå mest utover.

Det er akkurat det ved FrP som gjør meg så eitrende forbanna. At såpass mange nordmenn går på det "folk flest"-pisset deres? :sinna-blid: Det får meg til å lure på hvor mange av dem som i det hele tatt har skummet gjennom partiprogrammet deres, og fulgt litt med på hvilke standpunkter de har tatt i forskjellige saker.

Gammel 11-07-08, 09:15   #74
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Det er akkurat det ved FrP som gjør meg så eitrende forbanna. At såpass mange nordmenn går på det "folk flest"-pisset deres? :sinna-blid: Det får meg til å lure på hvor mange av dem som i det hele tatt har skummet gjennom partiprogrammet deres, og fulgt litt med på hvilke standpunkter de har tatt i forskjellige saker.

DET skjønner ikke jeg heller. Mange av de jeg møter som sier at de skal stemme Frp er nettopp de som vil få svi om Frp får regjeringsmakt. Og det "folk flest" pisset (Majsa:) er jo egentlig bare "hver mann for seg selv" piss...

Gammel 11-07-08, 09:21   #75
lalill
Ute av produksjon

lalill sin avatar

lalill er populærlalill er populærlalill er populærlalill er populær
Standard

Vel - her er hva de risikerer å få på kjøpet om de så gjør: http://dt.no/article/20080710/NYHET/...79/1063/NYHET¨[/quote]

Hjelp! Og eg blir endå meir skrekkslagen over den høge oppsluttinga Frp har hatt over fleire år. Dette er jo ikkje berre eit blaff.

Gammel 11-07-08, 09:34   #76
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke FrP kommer i posisjon. Deres største utfordring er å få de som gir dem massiv oppslutning opp av sofaen og ut å stemme.

Regjeringen i posisjon i dag tror jeg faktisk har gjort veldig mye bra, de må bare bli mer synlige og snakke mer med velgerene. Ikke la alle utspill fra oposisjonen stå uimotsagt hele tiden.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 10:46   #77
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

...og det er bedre fordi?

Det er da stor forskjell på å være reinhekla rasist og mene f.eks. noe sånt som dette:
http://e24.no/kommentar/spaltister/h...cle2281373.ece

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 11:15   #78
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og nettopp dette oppfatter JEG som uakseptabelt. Å karakterisere andre mennesker grunnholdning som uakseptabel.... er ikke Norge et demokrati? Og et fritt land? Har vi ikke lov til å mene hva vi vil, og stemme hva vi vil? Selv om jeg er rivende uenig i SV sin politikk så syns jeg jo ikke de er uønskede elementer i norsk politikk. De fremmer sine synspunkter, og har sine velgere som støtter dem. Det er da ikke noe uakseptabelt over at man har ulikt politisk syn?

Enig.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 11:37   #79
Bingo
Aktiv

Bingo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg tror ikke FrP kommer i posisjon. Deres største utfordring er å få de som gir dem massiv oppslutning opp av sofaen og ut å stemme.

Det er ikke FRPs stemmetall som avgjør om de kommer i regjering eller ikke. Det er de andre høyrepartienes velvilje som bestemmer.

I øyeblikket er det ingen grunn til at Høyre skal slippe FRP inn i en regjering. FRPs støtte til sin politikk har de uansett.

Bingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 11:59   #80
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Det er da stor forskjell på å være reinhekla rasist og mene f.eks. noe sånt som dette:
http://e24.no/kommentar/spaltister/h...cle2281373.ece

Jeg registrerer at motstandere av flerkulturelle samfunn kun trekker inn de negative sidene ved fremmede kulturer.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:03.