|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
flisespikker
|
Sv: Hva bør man få skrive på forum?
"Benekte det motsatte av det man mener", heller. "Jøss, du var jammen ikke brun" hvis noen er kjempeblek, for eksempel.
|
|
|
#62 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#63 |
|
Leser
|
Sv: Hva bør man få skrive på forum?Jeg måtte google litotes, så nå tror jeg jeg skjønner det. Det måtte være i nektende form, i stedet for "veldig pen" måtte det være "ikke så ille", og det var en undergruppe av understatement. Men så var det jo fra wikipedia også, så hvem vet. Kanskje ikke den kilden man kan være helt sikker på.
|
|
|
#64 |
|
|
Fnis. Speaking of understatements. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
flisespikker
|
Sv: Hva bør man få skrive på forum?Norsk Ordbok kommer med eksempelet "han er ikke plaget av arbeidslyst" i stedet for "han er meget doven".
|
|
|
#67 |
|
Leser
|
Jeg synes generelt sett wikipedia er bra.
Det der er slik gamle damer snakker.
|
|
|
#69 |
|
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes ikke man skulle trenge så voldsomt gode antenner for å skjønne helt av seg selv at innlegget om sykkelulykken var et avreageringsinnlegg.
|
|
|
#70 |
|
Overdriver
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva bør man få skrive på forum?Det meste bør få postes, men hvor sterkt kan man reagerere, og når?
|
|
|
#71 |
|
Pauset
|
Kall meg gjerne dum men jeg trodde det var et tulleinnlegg. Sist redigert av Joika : 19-08-08 kl 01:19. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
flisespikker
|
|
|
|
#73 |
|
Pauset
|
Ja! Du er bedre til å formulere. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hva bør man få skrive på forum?I utgangspunktet synes jeg man kan få skrive hva man vil. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hva bør man få skrive på forum?Man bør tåle reaksjoner, som flere har nevnt. Men jeg synes også at det er viktig, og heldigvis en del av FP-kulturen (i mine øyne) at det også er rom for å oppklare misforståelser. Min erfaring med slike ting er at det ikke er den umiddelbare misforståelsen/kritikken etc. som er vanskelig å tåle, men heller når folk ser ut til å tviholde på retten til å misforstå og lese andre på vranga selv når motparten prøver å omformulere og forklare seg. Her på FP har jeg inntrykk av at vi stort sett "kommer til enighet". Det vil si; vi er ikke alltid enige på slutten men det er rom for å luke vekk feiltolkninger og det er rom for å prøve igjen dersom man skrev noe som ble tolket veldig annerledes enn slik det var ment.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Leser
|
Ja, jeg er enig i at det er greit å si noe om hva man mener.
Hvem er det som dikterer det?
Det er kanskje dette jeg reagerer på. Er det ikke rimelig at folk som ikke er emosjonelt berørt holder hodet mer kaldt enn de som er det? I eksemplet jeg brukte (med utroskap) er det ikke unaturlig at den som står utenfor både ser og skjønner ting som jeg ikke gjør. Alikevel er det vel ikke en rimelig reaksjon og si til noen som er frustrert og lei seg at "Du burde være glad du er kvitt dritten!" (eller enda verre: "Ja, det var din egen feil.") Og dette er helt uavhengig av hva som er objektivt sant.
|
|
|
#77 |
|
flisespikker
|
Sant nok, det. Og den typen svar du kommer med som eksempler er jeg enig i at kan være ganske upassende. (De tyder jo heller ikke på at den som har kommet med svaret har reagert spesielt kraftig, mer på at de er irritert over problemstillingen og har liten empati for hovedinnlegger.) Men sånn uten å tenke så veldig på et konkret eksempel, så kan det jo være at man reagerer kraftigere emosjonelt på et innlegg enn det kanskje er opplagt for HI at man gjør. I et innlegg om utroskap, for eksempel, kan man reagere kraftig fordi man selv har erfaringer i den ene eller andre retning (og dette kan selvsagt også gjøre at man misforstår litt, og kanskje tror situasjonen som beskrives er nærmere ens egen situasjon enn den egentlig er). Jeg husker også flere tråder der noen har skrevet noe litt hissig om f.eks. et utagerende barn som har plaget eller slått deres eget barn, og kanskje har brukt uheldige ord for å karakterisere dette andre barnet - og så har man fått ganske kraftige emosjonelle reaksjoner fra andre brukere som selv har barn som kan ha en tendens til å være utagerende. For å komme med et annet eksempel.
|
|
|
#78 |
|
flisespikker
|
Svarer på denne separat: Det er nok også sant - men nå er vi hverken her for å oppdra eller behandle hverandre, men for å delta i samtale og diskusjon på lik linje med hverandre.
|
|
|
#79 |
|
Leser
|
Ja, selvfølgelig. Jeg er ikke ute etter å utlede generelle regler for hvordan folk skal oppføre seg, eller hva som er "riktig" i alle tilfeller. Jeg tenker heller ikke på episoder hvor det er tydelig at mottaker også blir emosjonelt berørt. Jeg tenker på tråder hvor (det for meg i alle fall) har vært tydelig at den som har lagt inn innlegget har vært tydelig opprørt og så er det flisespikking og kritisering av ordlegging etc som blir hovedtemaet.
Nei, gud det skulle tatt seg ut.
Nei, det var bare ment for å forklare mer eksplisitt hva jeg mente. Jeg synes ikke vi skal oppdra eller behandle hverandre. Men det er alltid emosjonelle temaer som lager de lengste og mest "kranglete" trådene. Og ofte er det slik at man diskuterer på to forskjellig plan i slike tråder. Noen diskuterer objektivt (rasjonelt) og andre subjektivt (emosjonelt).
Nei, og det gjør kanskje forum mindre egnet til den type kommunikasjon. Det var egentlig det som var utgangspunktet mitt. (Selv om jeg ser at overskriften er feil, det burde ha stått noe ala: Hvilken kommunikasjon egner seg best på forum. Kanskje?
|
|
|
#80 |
|
flisespikker
|
Jeg skjønner godt hva du mener her.
|
![]() |
|