Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-08, 09:12   #1
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jeg skjønner ikke helt, tror jeg. Er msn-samtaler i prinsipp noe annet enn en muntlig samtale? Det er jo ingen risiko i forhold til at voksne med skumle hensikter kan utnytte det som skrives eller blande seg inn i samtalen. Det er da bare en privat samtale som foregår skriftlig istedenfor muntlig?

Det foregår dessverre utrolig mye mobbing og drittslenging via msn, mobil og andre kanaler på internett - skolebarn selv imellom. På en av skolene i nærheten her var det flere saker der msn var i fokus - det var blant annet en elev som hacket seg inn på andres konti og spredte allskens skit. Spesielt, kanskje, men ganske skremmende for de som opplevde det. Det ble forresten avslørt av foreldre som gikk sammen om å finne ut av dette.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 09:19   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det fantes jo ikke nett da jeg var fjortis, men mobbing, utenforskap og moralske dilemmaer var det flust av den gangen også.

Og kontakttelefonen.

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jeg skjønner ikke helt, tror jeg. Er msn-samtaler i prinsipp noe annet enn en muntlig samtale? Det er jo ingen risiko i forhold til at voksne med skumle hensikter kan utnytte det som skrives eller blande seg inn i samtalen. Det er da bare en privat samtale som foregår skriftlig istedenfor muntlig?

Ja, slik ser jeg det også. Og jeg syns det er urimelig å forlange at fjortisen skal ha telefonsamtalene med kjæresten på speakerphone i stua, slik det ville vært om jeg skulle overvåket telefonsamtalene. Jeg tror mange foreldre ikke tenker på msn som like "privat" fordi det er en forholdsvis ny arena som de kanskje ikke håndterer like bra som barna.

Ja, det er et problem med mobbing på msn, men da er det ikke msn som er problemet, det er mobbingen. Man får ikke bukt med mobbing ved å overvåke samtalekanaler, da flytter bare problemet seg. Mobbing må taes i holdninger, ikke i redsel for å bli opdaget.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 09:30   #3
leliane
madmanized

leliane sin avatar

leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, slik ser jeg det også. Og jeg syns det er urimelig å forlange at fjortisen skal ha telefonsamtalene med kjæresten på speakerphone i stua, slik det ville vært om jeg skulle overvåket telefonsamtalene. Jeg tror mange foreldre ikke tenker på msn som like "privat" fordi det er en forholdsvis ny arena som de kanskje ikke håndterer like bra som barna..

Men å lagre msn-samtaler på maskinen uten at de blir lest er da på ingen måte det samme som å la dem snakke på høyttaler i telefonen! Jeg snakker ikke om overvåkning, men mulighet for å hente informasjon om det skulle bli nødvendig.

Det at foreldre ikke er kjent med de unges arena er selvsagt et problem, og der mener jeg at vi som foreldre plikter å holde oss (og hverandre) oppdatert. Og vi må selvsagt ha øynene åpne for at ungdomssjargong er mer sjikanerende i våre ører enn i barnas (for eksempel reagerer mange unge med et skuldertrekk over å bli kalt "hore" i disse dager. ). Jeg prøver å si noe om at jeg tror mange likevel vil oppleve det som trygt at foreldrene følger med.

Ja, det er et problem med mobbing på msn, men da er det ikke msn som er problemet, det er mobbingen. Man får ikke bukt med mobbing ved å overvåke samtalekanaler, da flytter bare problemet seg. Mobbing må taes i holdninger, ikke i redsel for å bli opdaget.

Og her har du et kjempepoeng. Selvfølgelig er problemet mobbingen, ikke msn, sms eller Nettby. Men det skader jo ikke å ta sine forholdsregler. Eller å ha to tanker i hodet på en gang.

Gammel 20-08-08, 09:37   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Men å lagre msn-samtaler på maskinen uten at de blir lest er da på ingen måte det samme som å la dem snakke på høyttaler i telefonen! Jeg snakker ikke om overvåkning, men mulighet for å hente informasjon om det skulle bli nødvendig.

Jeg ser poenget med å lagre logger, og det er noe som må tilpasses situasjonen. Men jeg ville aldri i verden gjort det uten mitt barns viten, og jeg ville heller aldri sjekket loggen uten at han visste om det. Det er heller ikke noe jeg ville forlange å se med jevne mellomrom bare for å overvåke liksom. Men det kan være greit for hans egen del i starten, kanskje han ønsker å ha den sikkerheten selv, i at vi som foreldre kan se an samtaler han kanskje føler ikke går riktig sted. Det er uansett noe vi må bli enige om i felleskap.

Jeg syns ikke noe om sniking og snoking, uansett om hensikten er god. Mine foreldre fikk faktisk en mannlig bekjent til å snakke med meg på kontakttelefonen når jeg var tenåring for å "skremme" meg fra å ringe dit ved å late som han var en "ekkel mann". Det eneste det resulterte i var at jeg ikke stolte på foreldrene mine og syntes det var ubehagelig å bli invadert av dem, ikke av den fremmede mannen.

Og her har du et kjempepoeng. Selvfølgelig er problemet mobbingen, ikke msn, sms eller Nettby. Men det skader jo ikke å ta sine forholdsregler. Eller å ha to tanker i hodet på en gang.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med to tanker i hodet på en gang? Hvilke tanker? Hvis du mener at man både kan jobbe med holdninger og ta ansvar for og holde seg oppdatert om barns nettbruk så skjønner jeg i såfall ikke hvorfor du sier det til meg, all den tid jeg har sagt nøyaktig det samme. Hvilke forholdregler er det du snakker om?

Gammel 20-08-08, 09:42   #5
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Standard

Jeg ser poenget med å lagre logger, og det er noe som må tilpasses situasjonen. Men jeg ville aldri i verden gjort det uten mitt barns viten, og jeg ville heller aldri sjekket loggen uten at han visste om det. Det er heller ikke noe jeg ville forlange å se med jevne mellomrom bare for å overvåke liksom. Men det kan være greit for hans egen del i starten, kanskje han ønsker å ha den sikkerheten selv, i at vi som foreldre kan se an samtaler han kanskje føler ikke går riktig sted. Det er uansett noe vi må bli enige om i felleskap.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med to tanker i hodet på en gang? Hvilke tanker? Hvis du mener at man både kan jobbe med holdninger og ta ansvar for og holde seg oppdatert om barns nettbruk så skjønner jeg i såfall ikke hvorfor du sier det til meg, all den tid jeg har sagt nøyaktig det samme. Hvilke forholdregler er det du snakker om?

Jeg ville heller aldri sjekket eller lagret logg uten barnets viten, selvfølgelig, så da er jo vi egentlig ganske enige.

Ja, det var det jeg mente. At man som foreldre både må jobbe med holdninger og følge med på barnas nettbruk, og at det å ha en åpenhet rundt muligheten for å sjekke opp ting i logg osv ikke nødvendigvis utelukker frihet og tillit.

Det var egentlig bare ment som et statement, og ikke noe angrep på deg, men ser at det kan se sånn ut i måten det er stilt opp.

Peace?

Gammel 20-08-08, 09:47   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Peace?

Peace! Jeg vil bare ikke at sjekking av logg skal oppfattes som en trussel, og det er en veldig fin balansegang for at det ikke skal fremstå som nettopp det.

Svar

Emneord
nettvett, overvåke

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:39.