Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Politisk korrekt FP?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-08, 04:09   #141
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Ja, ER dere virkelig så politisk korrekte og "wannabeperfekte" som dere virker som?
Dere ER ikke det vel?

Joh.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 05:03   #142
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er jeg perfekt. :stating the obvious:

(Darn you, Skremmern, you beat me to it. )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 06:16   #143
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er fordi jeg svarte først, og ergo mer perfekt enn deg.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 07:25   #144
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Selv om jeg kanskje ikke gjør alt riktig til enhver tid i RL så er det ikke så vanskelig å mene noe om hva som er lurt og argumentere for synet sitt når man diskuterer ting på generelt grunnlag. For meg handler det om refleksjonsevne og er bedre enn å skulle forsvare sine egne feiltrinn på død og liv. Og igjen funker det som bevisstgjøringsprosess som jeg tror vil gjøre meg til en bedre mor i neste omgang.

Fordelen ved at det er en viss forskjell på liv og lære er jo at man da har noe å strekke seg etter. Man har fått innspill, man har blitt mer bevisst på hva man synes er riktig og man tar det med seg videre. Det har vel noe å gjøre med det at "den som tror han er ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig". Altså ville det å standhaftig forsvare alle mine feil heller være tegn på stagnasjon enn ærlighet.

Jeg er ærlig når jeg diskuterer og argumenterer for hvorfor man bør unngå usunn mat og være et godt eksempel for barna. Det betyr ikke at jeg aldri spiser junk. Det betyr at jeg mener det ikke er bra med for mye av det. Det kan jeg mene selv om jeg "synder" noen ganger.

..

Signerer dette fullt ut.
Det er lett å framstå som svært PK om man diskuterer ut ifra hva man mener er riktig, og ikke nødvendigvis utifra hva man til enhver tid gjør.

Jeg har ingen problemer med å legge fram feil og mangler i meg selv og min foreldremåte. Jeg er fullstendig klar over at jeg har dem.
Men det finnes ofte ikke veldig gode grunner til at man lar barna spise nugattiskiva i sofaen, eller snur bilsetet før barnet er konfirmert. Og da er det vel ikke om å gjør å reklamere for det heller. Hvis mange nok "reklamerer" for at det er helt ok å bruke gå-stol og la ungene drikke lightprodukter, så vil det påvirke.
Og selv om man er klar over sine egne feil, og velger å beholde dem, ønsker man ikke at andre skal velge det samme for sine barn.

Gammel 24-08-08, 07:39   #145
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Nå kjente jeg at den vemmelige nysjerrigheta velta opp i meg ...

(Og det kan vel neppe sies å være PK ...)

Det var det første som datt inn her også "Hmm...hvem er det"?!
Ikke veldig PK. Men jeg er ikke så veldig PK i det store og hele.

Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 07:48   #146
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Det var det første som datt inn her også "Hmm...hvem er det"?!
Ikke veldig PK. Men jeg er ikke så veldig PK i det store og hele.

På slikt er jeg tydeligvis veldig PK.
Det kunne ikke brydd meg mindre hvem noen anser som helt oppdiktet PK.

Jeg er litt sånn i rl også.

Gammel 24-08-08, 08:01   #147
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jeg har innrømmet at jeg kjører bil og skriver sms samtidig, så jeg er altså ikke særlig PK.

Sikker på at du postet dette innlegget i riktig tråd? Det virker mer som argumentasjon for hvorfor du ikke er Mensa-medlem?

Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 09:18   #148
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg må forresten innrømme at en del sånne "se så mange feil jeg har"-tråder minner meg litt som koketteri på linje med syltynne jenter som krangler om hvem som har den største bilringen...

Denne burde gjentas. For sikkerhets skyld, så alle fikk den med seg.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 09:21   #149
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir litt matt av at må ha førstehåndserfaring med ting for å kunne uttale seg. Må man ha hatt barnevernet på døra for å kunne uttale seg om barnevern? Må man ha vært heroinmisbruker for å kunne snakke om rusmisbrukere?

Jeg haddde ganske klare meninger om oppdragelse av litt større barn (som feks det barnet jeg har nå) da jeg hadde spedbarn, og det har faktisk ikke blitt så mange kameler. Å ha en klar ideologi og en mening rundt hvordan små mennesker skal behandles er ikke noe man nødvendigvis trenger å gå på akkord med. Det er ikke nødvendigvis en automatisk sammenheng mellom å ha en idé på forhånd og MÅTTE forkaste den når virkeligheten kicker inn. Selv om enkelte damer på NM påsto at bare jeg fikk et litt større barn, så MÅTTE jeg begynne å knipse, og servere pølser og Toro. Men det har gått veldig greit å holde seg til ideen om sunn mat og voldsfrihet, gitt.

Jeg vet ikke, men sånne tråder gir meg intens lyst til å si "Jeg er flink, deal med det". Så får jeg heller stå for at jeg ikke har trent på ukesvis. Var det i Jante vi bodde?

Gammel 24-08-08, 09:45   #150
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg blir litt matt av at må ha førstehåndserfaring med ting for å kunne uttale seg. Må man ha hatt barnevernet på døra for å kunne uttale seg om barnevern? Må man ha vært heroinmisbruker for å kunne snakke om rusmisbrukere?

Jeg haddde ganske klare meninger om oppdragelse av litt større barn (som feks det barnet jeg har nå) da jeg hadde spedbarn, og det har faktisk ikke blitt så mange kameler. Å ha en klar ideologi og en mening rundt hvordan små mennesker skal behandles er ikke noe man nødvendigvis trenger å gå på akkord med. Det er ikke nødvendigvis en automatisk sammenheng mellom å ha en idé på forhånd og MÅTTE forkaste den når virkeligheten kicker inn. Selv om enkelte damer på NM påsto at bare jeg fikk et litt større barn, så MÅTTE jeg begynne å knipse, og servere pølser og Toro. Men det har gått veldig greit å holde seg til ideen om sunn mat og voldsfrihet, gitt.

Jeg er delvis enig med deg, men ser veldig godt at mange barnløse bør moderere seg litt før de kommer med råd. Som du sikkert har lest så har jeg en barnløs svoger som "vet alt om barneoppdragelse", og jeg tror både han og ei venninne som aaaldri skal gjøre ditt og datt når hun får barn, trolig vil få seg et par kraftige oppvekkere når den dagen kommer. Men dette er jo helst folk som er svært bombastiske. De er jo ikke klar over de ekstreme følelsene man får overfor sine barn, og som ofte gjør det litt vanskeligere å sette de grensene man opprinnelig tenkte å ha. Jeg kjenner jeg blir litt irritert på barnløse som kommer med bombastiske uttalelser om at sånn og sånn burde det være, og man burde aldri gjøre ditt og datt. Men alt har jo med måten det blir sagt på. Dette gjelder vel først og fremst oppdragelse og lignende. Ernæring er det nok litt enklere å følge opp.

Ellers er jeg helt enig med deg i det meste du sier, og jeg blir veldig oppgitt over måten enkelte håndterer ny informasjon på. "Nei, alt er visst farlig i dag, jeg får heller bare være dårlig mor og drepe ungen min med Toro gryteretter" er typiske forsvarstaler som ofte florerer i tråder der man diskuterer ernæring. HIMLE.

Gammel 24-08-08, 09:51   #151
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

(...)jeg blir veldig oppgitt over måten enkelte håndterer ny informasjon på. "Nei, alt er visst farlig i dag, jeg får heller bare være dårlig mor og drepe ungen min med Toro gryteretter" er typiske forsvarstaler som ofte florerer i tråder der man diskuterer ernæring. HIMLE.

Spot on.

Selvsagt skal man ha en idé om hva man snakker om, men jeg blir også litt matt av kravet om førstehåndserfaring. Jeg mener at oppdragelse av barn eller tenåringer, eller synet på dødsstraff for den del, bunner i ens syn på mennesker, menneskeverd eller noe sånt, uten at jeg klarer å sette nøyaktig ord på det. Og dermed kan man ha ganske klare formeninger om hva som er riktig og galt, uten nødvendigvis å ha stått i situasjonen.

Jeg ser forresten at jeg må få laget en liste over mine feil, men det kommer, det kommer.

Gammel 24-08-08, 09:58   #152
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det er flott at det er mange her inne med fanesaker de brenner for om det så er Nestleboikott, bakovervendte barn eller sunn mat. Mye at dette gjør meg inspirert!

MEN jeg skjønner også at det kan bli litt "neei det har jeg aaaldri gjort" i noen type diskusjoner. Det var en diskusjon om å smake på ting i butikken en gang og da hadde ingen så mye som smakt på en drue...det er jo å stjele. da husker jeg at jeg tenkte : dæven så PK det var her da.

Gammel 24-08-08, 10:00   #153
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...

Sist redigert av rine : 08-08-10 kl 13:43.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 10:01   #154
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Det var en diskusjon om å smake på ting i butikken en gang og da hadde ingen så mye som smakt på en drue...det er jo å stjele. da husker jeg at jeg tenkte : dæven så PK det var her da.

Når folk sier de aldri smaker på druer i butikken tenker jeg "oj stakkars, de må da ofte komme hjem med sure og tørre druer de har betalt en liten formue for"? Glad jeg slipper det.

Gammel 24-08-08, 10:05   #155
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller.... oi det mangler opptil flere druer i pakken jeg nettopp kjøpte.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 10:09   #156
Virra
Superaktiv

Virra sin avatar

Virra er litt kulVirra er litt kulVirra er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg har nettopp avsluttet ett "forumforhold" nå nylig.. men jeg er ikke klar til å avslutte det jeg har med FP, enda Jeg lærer jo mye her også.

Det du holder på med er dobbeltmoral!

Virra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 10:09   #157
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...

Sist redigert av rine : 08-08-10 kl 13:44.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 10:13   #158
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Eller.... oi det mangler opptil flere druer i pakken jeg nettopp kjøpte.

Jeg spiser ikke av pakker altså.

Gammel 24-08-08, 10:18   #159
Virra
Superaktiv

Virra sin avatar

Virra er litt kulVirra er litt kulVirra er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg spiser ikke av pakker altså.

Sikker?

Virra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 10:51   #160
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Når jeg leser at 5-åringen vasker og baker og stryker klær, da tenker jeg at mor/far er lat.

:Har akkurat latt 5-åringen støvsuge hele stua mens jeg sitter og later meg med en kopp kaffe:

Ellers synes jeg ikke noen trenger å forfatte lange lister om egne feil. Jeg synes i det store og hele vi har alt for stor fokus på egne og andres feil og alt som er galt i verden og alt vi kan, bør og må ha dårlig samvittighet og intens skyldfølelse for.

Å ha sosial kompetanse nok til ikke å skålde mennesker som ikke gjør som en selv er et stort og viktig poeng.
Men utover dette, er det kun positivt å inspirere hverandre til utvikling.
Å spre kunnskap samtidig som man holder seg for god til å være nedlatende eller å devaluere andre som mennesker og mødre er på ingen måte vanskelig. De som ikke helt får dreisen på det, kan nok med fordel strekke seg etter den ferdigheten.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:01.