Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Politisk korrekt FP?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-08, 12:26   #1
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Enig. Jeg synes absolutt at vi som er etablert her bør kunne være litt romslige overfor nykommere, og være såpass ydmyke at vi holder muligheten åpen for at de kan ha noe å fare med. Og jeg synes det er både lurt og høflig å ikke være altfor krass hvis man ønsker å kritisere eller kommentere folk og miljøer man ikke kjenner så godt.

Joa. Men så er jo ikke FP som andre mammafora og noen ganger tror jeg kritikken bunner litt i at man har med seg et sett forventninger og en måte å tolke innlegg på derfra.

Man er kanskje ikke like overstrømmende her, men jeg oppfatter tonen her på FP som mer ekte. Det er lettere å forholde seg til det folk faktisk sier og når folk er hyggelige her så vet du at de faktisk mener det også. Det samme gjelder jo dette med at man kan være krasse mot hverandre uten at man dermed blir erkefiender.

Slike ting er jo det mange kanskje liker med nettopp FP. Og kanskje også folk som er nye, når de blir varme i trøya og skjønner at f.eks. en tydelig melding ikke bare er toppen av et isfjell.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 12:36   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Joa. Men så er jo ikke FP som andre mammafora og noen ganger tror jeg kritikken bunner litt i at man har med seg et sett forventninger og en måte å tolke innlegg på derfra.
(...)
Slike ting er jo det mange kanskje liker med nettopp FP. Og kanskje også folk som er nye, når de blir varme i trøya og skjønner at f.eks. en tydelig melding ikke bare er toppen av et isfjell.

Det er jeg enig i.

Gammel 25-08-08, 12:42   #3
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Man er kanskje ikke like overstrømmende her, men jeg oppfatter tonen her på FP som mer ekte. Det er lettere å forholde seg til det folk faktisk sier og når folk er hyggelige her så vet du at de faktisk mener det også. Det samme gjelder jo dette med at man kan være krasse mot hverandre uten at man dermed blir erkefiender.

Nå har jeg lest hele tråden (puh), og jeg synes Kie sier omtrent det jeg mener her. Som nykommer havnet jeg i det som for meg ble en ubehagelig diskusjon med Sitron. Jeg skjønte ganske raskt at det ikke bare var meg som ble hogget litt hardt ned av henne, og andre "erfarne brukere" kom med trøsteprikker til meg. (Joda, FPere kan kozemoze de også, men det gjør det litt i smug.) Det forvirrende er at jeg nå savner Sitron (hvor har det blitt av henne), for hun er jo en del av den morsomme spennvidden som utgjør FP.

Men noen innlegg i denne debatten måtte jeg riste litt på hodet av. Det startet med dette:

Opprinnelig lagt inn av Ingeborg, her.

Samtidig så beundrer jeg folk her inne, som f.eks. Madam Mim. Hun må jo være FP's beste mamma, hun er liksom perfekt all over. Jeg når nok aldri dit, men føler samtidig at jeg er en veldig god mamma som gjør det jeg kan for mine barn i min stuasjon.

(...)

Er nok veldig PK i RL, men kan ikke sammenlignes med de flinke mødrene på forumet her.

Det fortsatte med at andre brukere nevnte andre her inne som de mente var spesielt flinke mødre. Dette er sikkert dyktige, oppegående kvinner og mammaer, men å begynne å peke ut noen i dette forumet som flinkere mammaer enn andre, synes jeg blir helt feil. Og litt komisk.

Sist redigert av noen : 25-08-08 kl 12:46. Årsak: Skrivefeil igjen...
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 12:51   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Det forsatte med at andre brukere nevnte andre her inne som de mente var spesielt flinke mødre. Dette er sikkert dyktige, oppegående kvinner og mammaer, men å begynne å peke ut noen i dette forumet som flinkere mammaer enn andre, synes jeg blir helt feil. Og litt komisk.

Jeg skjønner hva du mener, men akkurat der var det jo Mim som "nyanserte" Ingeborgs innlegg ved å nevne noen andre som hun selv ser opp til og mener at er "flinkere" enn seg selv.

Gammel 25-08-08, 12:58   #5
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg skjønner hva du mener, men akkurat der var det jo Mim som "nyanserte" Ingeborgs innlegg ved å nevne noen andre som hun selv ser opp til og mener at er "flinkere" enn seg selv.

Og det syntes jeg var veldig rart. Det ville ikke falle meg inn å skulle rangere mødre eller fedre jeg kjenner (i RL eller på nett).

Gammel 25-08-08, 17:24   #6
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Og det syntes jeg var veldig rart. Det ville ikke falle meg inn å skulle rangere mødre eller fedre jeg kjenner (i RL eller på nett).

Rangering av mødre eller fedre er en litt merkelig sport, ja. Kanskje enda merkeligere på nett enn RL. En ting er hva man skriver her, noe annet er hvordan det ser ut i virkeligheten....Det er nok av folk som framstår som perfekte dydsmønstre i sin behagelige forumboble, mens de i virkeligheten lever et helt annet liv.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 17:26   #7
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Rangering av mødre eller fedre er en litt merkelig sport, ja. Kanskje enda merkeligere på nett enn RL. En ting er hva man skriver her, noe annet er hvordan det ser ut i virkeligheten....Det er nok av folk som framstår som perfekte dydsmønstre i sin behagelige forumboble, mens de i virkeligheten lever et helt annet liv.

Nemlig og det må vi alltid ha i bakhodet. Mange har nok oppfatninger om personer her inne som ikke stemmer med virkeligheten.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 20:42   #8
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Tror jeg også.Her på Fp vet jeg ikke hvem noen er i rl, men på et annet forum er det to-tre stykker som jeg vet hvem er. Jeg er overrasket, og får meg støtt og stadig en god latter over hvordan de fremstiller seg selv.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Hva? Kaller du meg en dårlig mor?

Men helt alvorlig, uten at det har noe med meg å gjøre, så ER det vitterlig slik at noen er flinkere enn andre til alle mulige forskjellige ting. Også foreldrerollen. Jeg har ingen problemer med å kunne lage en rangering av mødre og fedre i nabolaget, feks.

Det har nok ikke de andre i nabolaget heller, men det er ikke sikkert rangeringen deres blir lik.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 23:11   #9
Gammel bruker
Passiv

Standard

Det har blitt sagt noe om at barn må få lov til å gjøre seg opp egne meninger og vurderinger av sine biologiske foreldre (hvorvidt de er "brukbare" som foreldre, eller noe i den dur). Jeg er ikke direkte uenig i dette, men har lyst til å komme med noen innsigelser likevel:

Fordi barn er så sårbare og avhengige av sine foreldre, er de også betingelsesløst hengivne og lojale mot mor og far. Følgelig har de også lett for å ta på seg skyld og ansvar når omsorgen ikke er god nok. Barn som lever under selv alvorlig omsorgssvikt har ofte tanker av typen "hvis jeg nå bare blir flinkere, snillere, stillere, mer ryddig, mer tålmodig, mer forståelsesfull......SÅ skal alt bli bra hjemme". I slike tilfeller mener jeg at barna trenger hjelp til å se at biologiske foreldre faktisk har sviktet som forelder, at omsorgen de leverte ikke var god nok, og at det IKKE var barnets skyld. Videre mener jeg at barn i denne situasjonen bør få lov til å være sint og skuffet over foreldrene sine - det er ikke barns oppgave å forstå sine foreldre. En bør i alle fall ikke dytte en voksenforståelse av f.eks. hvorfor mor/far er voldelig nedover hodet på en mishandlet 7-åring.

Poenget mitt er at en ikke alltid skal applaudere og rose barn som er så snille, greie og positive overfor en forelder som har mistet omsorgsretten. Kanskje trenger barnet hjelp til å legge ansvaret for omsorgssvikten der det hører hjemme.

:melder meg inn i diskusjonen:

Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 12:58   #10
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner godt hva Guniss mener her. En viss "gjengdannelse" vil det alltid bli, og det kan nok hende at enkelte (kanskje iberegnet meg) ser litt spøkelser ved høylys dag på det området. Det som ved første øyekast kan se ut som en samlet front, er kanskje ikke det allikevel når man ser nærmere etter.

Nå måtte jeg bla tilbake til den "Er du en typisk Foreldreportalen-bruker?"-testen jeg lagde for nøyaktig ett år siden, og se om det fortsatt er de samme idealene som gjelder her inne. Det spørs om ikke testen er moden for oppdatering. Odd Molly er kanskje ikke fullt så i skuddet lenger, eller..?

Gammel 25-08-08, 14:15   #11
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå har jeg lest hele tråden (puh), og jeg synes Kie sier omtrent det jeg mener her. Som nykommer havnet jeg i det som for meg ble en ubehagelig diskusjon med Sitron. Jeg skjønte ganske raskt at det ikke bare var meg som ble hogget litt hardt ned av henne, og andre "erfarne brukere" kom med trøsteprikker til meg. (Joda, FPere kan kozemoze de også, men det gjør det litt i smug.) Det forvirrende er at jeg nå savner Sitron (hvor har det blitt av henne), for hun er jo en del av den morsomme spennvidden som utgjør FP.

Men noen innlegg i denne debatten måtte jeg riste litt på hodet av. Det startet med dette:

Det fortsatte med at andre brukere nevnte andre her inne som de mente var spesielt flinke mødre. Dette er sikkert dyktige, oppegående kvinner og mammaer, men å begynne å peke ut noen i dette forumet som flinkere mammaer enn andre, synes jeg blir helt feil. Og litt komisk.

Syns du det er feil at enkelte mødre blir pekt på som mer dyktig enn andre. Det er mødre som er mer dyktig enn andre, og da syns jeg ikke det er så farlig å la de få høre det i blant. Jeg syns iallfall det er godt å høre innimellom at jeg gjør ting som kjennetegner en god mamma.
Men klart vi kan ha ulike syn på hva en dyktig mamma er, og da er det jo forskjellige mamma'er vi merker oss her inne på forumet som dyktige.
Jeg vet jeg er en dyktig mamma, men jeg kan alltid bli bedre. Og, da er det veldig greit å bli inspirert av andre mammaer her inne.

I dag har storesøster smurt nistepakka si selv, i tillegg har hun og mellombror hjulpet meg med klesvask, bretting av klær og fått de i skapene. Og, det er fordi at jeg har skjønt at jeg har undervurdert dem. Og, jeg er ikke redd for å innrømme det.

Gammel 25-08-08, 14:51   #12
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ingeborg, her.

Syns du det er feil at enkelte mødre blir pekt på som mer dyktig enn andre. Det er mødre som er mer dyktig enn andre, og da syns jeg ikke det er så farlig å la de få høre det i blant. Jeg syns iallfall det er godt å høre innimellom at jeg gjør ting som kjennetegner en god mamma.
Men klart vi kan ha ulike syn på hva en dyktig mamma er, og da er det jo forskjellige mamma'er vi merker oss her inne på forumet som dyktige.
Jeg vet jeg er en dyktig mamma, men jeg kan alltid bli bedre. Og, da er det veldig greit å bli inspirert av andre mammaer her inne.

Ja, som jeg skrev så blir det feil for meg å peke på noen mødre eller fedre som flinkere eller dyktigere enn andre. For det første ser jeg ikke noe poeng i å gjøre det. For det andre er det bare én person her inne jeg har møtt i RL, og det å rangere folk som dyktige foreldre ut fra det de skriver om seg og sitt på et forum på nett er jo helt umulig. Jeg kan bli imponert over andres refleksjoner rundt det å være forelder eller hvordan de selv beskriver at de har taklet en situasjon, og jeg kan gi uttrykk for det i en diskusjon, men å si at noen er bedre til å være forelder enn en annen ut fra det? Niks. Jeg ser heller ingen hensikt i rangere foreldre jeg kjenner i RL, og det ville være ganske så vrient det også. Man kan jo tenke og si at noen gjør mange smarte ting og ser ut til å være veldig på nett i forhold til barna sine, men å gå derfra til å mene at noen er flinkere?

Gammel 25-08-08, 15:06   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men helt alvorlig, uten at det har noe med meg å gjøre, så ER det vitterlig slik at noen er flinkere enn andre til alle mulige forskjellige ting. Også foreldrerollen. Jeg har ingen problemer med å kunne lage en rangering av mødre og fedre i nabolaget, feks.

Gammel 25-08-08, 15:31   #14
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Jeg er i hvert fall prinsippielt i mot å kalle deg den dårligste moren.

FP har 732 aktive medlemmer. For meg å plukke ut 1-5 av disse og si at de er de flinkeste, er umulig. I et nabolag med ti familier, kan man kanskje ha en oppfatning av hvem som gjør en bedre eller dårligere innsats i forhold til barna sine enn andre, men man ville jo ikke ende opp med noen fasit, siden man aldri kan få hele bildet av andres familieforhold.

Ut fra det jeg leser på FP, tror jeg du gjør en veldig god jobb som mor, Mim, men jeg vet ikke. Og om du gjør en bedre jobb enn de fleste andre, har jeg absolutt ingen peilling på. Og for meg er selve øvelsen å rangere foreldre helt meningsløs og uinteressant i utgangspunktet.

I min verden er det en del som ikke kan rangeres, f.eks. hvem jeg kjenner som er snillest, mest omtenksom og altså best forelder. Hvem som er best i hoderegning og svømming er enklere å finne ut av, men ikke særlig interessant det heller egentlig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:15.