Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan ville dere ha endret abortloven?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-08, 21:27   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?

Jeg tenker litt sånn "jo tidligere, jo bedre" og da synes jeg uke 8 er en grei grense. De fleste bør ha fått med seg at de er gravide på dette tidspunktet. Men så er det dette med å vente på å få utført aborten da, må man vente lenge?

Gammel 25-08-08, 21:28   #22
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg er i allefall fullstendig motstandar av å auke abortgrensa til 18-20 veker som somme argumenterer for. Eg kjenner at eg synest 12 veker også er i overkant lenge.

Helt enig!

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 21:29   #23
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Nei, ikkje dra inn det perspektivet . Det er faktisk det einaste perspektivet som gjer at eg hallar mot å vere totalmotstandar av abortlova. (...) .

Samme her. Jeg vet jeg er djevelens advokat når jeg spør det spørsmålet, men jeg undres oppriktig likevel. Jeg kjenner nemlig noen som seriøst mener at sjelen ikke tar bolig i barnet før i siste trimester...

Men eg ser likevel ikkje noko reelt alternativ til å vere for sjølvbestemt abort. Detaljnivået er veldig vanskeleg og eit etisk og moralsk minefelt.

Det er nettopp det jeg også føler.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 21:31   #24
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Samme her. Jeg vet jeg er djevelens advokat når jeg spør det spørsmålet, men jeg undres oppriktig likevel. Jeg kjenner nemlig noen som seriøst mener at sjelen ikke tar bolig i barnet før i siste trimester...

Sjel?

Gammel 25-08-08, 21:32   #25
leliane
madmanized

leliane sin avatar

leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Sjel?

Mm.

Gammel 25-08-08, 21:33   #26
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På eit syltynt generelt grunnlag meiner eg på ein måte at dersom ein er for sjølvbestemt abort så kan ein like gjerne vere for sjølvbestemt abort fram til fødsel. På den andre sida er det ikkje ein sjans i helvete for at eg nokon gong vil synest det er greitt å abortere eit fullbårent barn.

Eg trur eg berre må innsjå at dette er eit tema der eg aldri heilt vil forsone meg med standpunktet mitt.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 21:33   #27
Fluke

Fluke sin avatar

Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mm.

Hva mener du med sjel? Jeg er oppriktig nysgjerrig.

Gammel 25-08-08, 21:34   #28
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjel?

Trur du ikkje på sjela i mennesket, fluke?

Gammel 25-08-08, 21:36   #29
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Trur du ikkje på sjela i mennesket, fluke?

Det kommer an på hva man mener med sjel. Hva mener du Alfa?

Gammel 25-08-08, 21:42   #30
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg tenker litt sånn "jo tidligere, jo bedre" og da synes jeg uke 8 er en grei grense. De fleste bør ha fått med seg at de er gravide på dette tidspunktet. Men så er det dette med å vente på å få utført aborten da, må man vente lenge?

Jeg har vært 8 uker på vei et par ganger før jeg har vist at jeg har vært gravid. merket ikke noe før kvalmen startet.

Jeg synes dagens lov er helt grei, har ikke alltid vært for selvbestemt abort, men etter jeg ble voksen så vet jeg litt mer om alternativet hvis det ikke hadde vært hvis det ikke hadde vært lov.

Jeg tror ikke antall aborter hadde økt noe hvis grensen ble økt til 16 eller 18 uker. Tror de fleste har nok bestemt seg før den tid, og de som tar abort etter uke 12 har nok såpass gode grunner at de får det innvilget alikevel, men de slipper da at det skal opp i en nemd.

Gammel 25-08-08, 21:42   #31
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Det kommer an på hva man mener med sjel. Hva mener du Alfa?

Eg synest det er vanskeleg å definere på ståande fot, men det ligg liksom noko i den personlegdomen, eigenskapane og kjenslene ein er disponerte for å ha allereie frå befruktningstidspunktet. Det er jo sjelsperspektivet som er grunnlaget for mykje av menneskesynet mitt.

Gammel 25-08-08, 21:44   #32
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Standard

Hva mener du med sjel? Jeg er oppriktig nysgjerrig.

Hm. "Hva er en sjel?" liksom? Essensen av mennesket? Det åndelige ved oss?

Personen som mener dette tror på sjelevandring.

Personlig har jeg ikke noe forhold til begrepet sjel i abortstandpunktet mitt. Enten er det et liv som vi ved lov kan bestemme over. Ellers er det en celleklump (som da eventuelt får sjel (og signifikans) en gang etter 12. uke...).

- som sagt.

Gammel 25-08-08, 21:49   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Jeg har vært 8 uker på vei et par ganger før jeg har vist at jeg har vært gravid. merket ikke noe før kvalmen startet.

Det kan helt klart skje ja, men det kan også skje etter 12. uke. Men er man så redd for å bli gravid at abort er eneste alternativ om det skjer, så bør man nok ta noen tester ganske tidlig om "uhellet" har vært ute. Noen blir jo selvsagt gravide selv om de bruker prevensjon, men man bør i hvertfall være veldig tidlig ute med testingen om det er mulig.

Gammel 25-08-08, 21:53   #34
AprilRyan

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Nei, ikkje dra inn det perspektivet . Det er faktisk det einaste perspektivet som gjer at eg hallar mot å vere totalmotstandar av abortlova. I prinsippet meiner eg at eit barn er til frå det sekundet befruktninga skjer (då heile grunnlaget fro utsjånad, eigenskapar og personlegheit på mange måtar allereie er lagt), så eg slit veldig med å kunne forsvare abortlova i det heile tatt...

Men eg ser likevel ikkje noko reelt alternativ til å vere for sjølvbestemt abort. Detaljnivået er veldig vanskeleg og eit etisk og moralsk minefelt.

Men det er jo faktisk veldig stor forskjell på et 12 uker gammelt foster og et fullbårent barn. I mine øyne er ikke et egg som er befruktet det samme som det barnet det potensielt kan bli. Det er flytende skiller og derfor så vanskelig å sette en eksakt grense for når det er etisk forsvarlig å foreta en abort. Men som sagt, skillene er der og det er de jeg synes det er interessant og viktig å diskutere.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 21:58   #35
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener selvbestemt abort til 8 uke, nemnd etter det.
Og pålagt rådgivning.
Alle de som bruker abort som prevansjon burde det vært skuddpremie på.

Gammel 25-08-08, 22:01   #36
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes i alle fall ikke det bør være lov å ta abort når fosteret kan reddes. Om grensen i England er 24 uker nå, så kan man jo ta abort på et tidspunkt der leger i andre land ville sette inn ressurser for å redde barnet. Er det ikke 23 uker som er det tidligste de har greid å redde hittil?

Antar det er mulig å ha et standpunkt om at abort kan utføres helt til barnet kan greie seg uten kunstig hjelp utenfra, men uke 36 er bare grusomt. Hvilken mor får seg til å gjøre det fremfor å adoptere bort barnet??? Da får Russland heller legge forholdene bedre til rette for adopsjon.

Jeg synes vel abortloven er OK slik den er, men hadde gjerne sett at man hadde en grense for hvor mange aborter man kan ta. Obligatorisk rådgivning bør også innføres. Vi har nå reseptfri angrepille her i Norge, så det skulle være helt unødvendig å ta flere aborter over et kortere tidsrom. Prevansjon er også en fin ting.

Selv fikk jeg høre hjertet til eldstemann slå da jeg var ti uker på vei, og hadde nok ikke greid å ta abort såpass "sent" nå. Han ble levende for meg i det jeg hørte ham.

Gammel 25-08-08, 22:04   #37
Left
Passiv

Standard

Abortloven kan egentlig være slik den allerede er, men det kunne vært lagt inn et krav om at alle som søkte om abort på ikkemedisinsk grunnlag, måtte ha en samtale med en nøytral instans, for å få belyst alle sider, for kanskje å sikre at det var gjennomtenkt nok.
Det bør ikke utvides ut over 12 uker etter min oppfatning.

Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 22:06   #38
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det kan helt klart skje ja, men det kan også skje etter 12. uke. Men er man så redd for å bli gravid at abort er eneste alternativ om det skjer, så bør man nok ta noen tester ganske tidlig om "uhellet" har vært ute. Noen blir jo selvsagt gravide selv om de bruker prevensjon, men man bør i hvertfall være veldig tidlig ute med testingen om det er mulig.

Men det kan bli ganske så mange tester da, har kjøpt min kvote med tester jeg, men det var fordi jeg ønsket å bli gravid, hadde mensen fra 2-6 ganger i året i noen år. Det var derfor jeg ikke viste jeg var gravid før jeg begynte å bli kvalm da jeg var 8 uker.

Gammel 25-08-08, 22:07   #39
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns loven skal være som den er, med tilbud, ikke krav om veiledning i forkant.

Gammel 25-08-08, 22:08   #40
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

Er det ikke 23 uker som er det tidligste de har greid å redde hittil?

22+6 er den yngste jeg har hørt om.

Og ellers har jeg nikket meg gjennom alle innleggene til Alfa her, veldig enig.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:29.