Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

TORO på sporet!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-08, 13:11   #181
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

Med unntak av søndag hvor vi dro med oss pannekakerøre på tur så kjøper vi Åmlis pannekaker (ferdigstekte). Det er jo ikke det å lage pannekakerøren som er vanskelig - det er stekingen som er fantasktisk kjedelig (bortsett fra når man er på tur og ikke har med mikrobølgeovn, dah).

Gammel 27-08-08, 13:21   #182
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Kanina: Hvit saus har jeg laget med både maizenna og potetmel hvis jeg ikke har hvetemel i hus.

Pizzablanding: Skjønner heller ikke poenget med denne. Argumentet at den ikke trenger å heves utgår ettersom jeg heller ikke hever pizzadeigen jeg lager.

Pizzasaus: Jeg pleier å lage et tomatsausforråd som fryses ned i tillegg til at den god del går med til å spres ut over et lager med pizzabunner jeg lager og halvsteker med tomatsaus på før jeg fryser dem ned. Når vi skal ha pizza tar vi ut en halvstekt pizzabunn m/tomatsaus som vi pynter med ost og whatnot før vi steker den i 7 minutter på 250 grader. Voilá - raskere hurtigpizza får man ikke tak i.

Dette har jeg gjort noen ganger, men bunnen blir så sprø i fryseren at den knekker, gjør ikke din det?

Gammel 27-08-08, 13:23   #183
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Dette har jeg gjort noen ganger, men bunnen blir så sprø i fryseren at den knekker, gjør ikke din det?

Nix, mine blir ikke sprø.

Bunnene mine er ikke så tynne og sprø som flatbrød, kanskje det er grunnen?

Gammel 27-08-08, 13:31   #184
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Browniesene er jo fææææle. *lager mye bedre selv*
Men de har mange gode sauser og gryter, som jeg alltid må sprite opp, hehe.

Hæ? Det er da lett, man bare prøver å åpne den glovarme drittposen for å helle ut risen. Jeg står der og sjonglerer med ei saks mens jeg prøver å unngå å brenne meg ihjel.

Guniss: har du et godt tips til å åpne de posene ordentlig? Jeg sliter.

Hva er egentlig vitsen med pizzabunn på pose?

Ja. Men pizzadeig på pose er jo enda rarere, for til boller og endel brød trenger man jo tross alt kanskje mange forskjellige ingredienser, mens til pizzabunn trenger man mel, olje, vann og salt.

Jeg synes også det er lettere å koke ris på vanlig måte, dessuten kan jeg krydre risen da, ha oppi masse godt.

Jeg serverte Toro-browniesene i et selskap en gang, og folk syntes de var greie men de ble litt snurt fordi jeg hadde omgjort på oppskriften så de ikke var så gode som før, trodde de. De ble lettet da jeg sa at jeg ikke hadde ødelagt mine opprinnelige brownies, jeg hadde bare brukt Toro i en nødssituasjon.

Mannen lager verdens beste pastasaus. :drømme: Forsåvidt jeg også, siden jeg bruker hans oppskrift, hehe. Pastasaus er jo så lett å lage og variere, at det nesten er en liten skam å bruke ferdigposer/glass her.

Den er jo grusom? Hvis du synes Peppes sin smaker lakris, skjønner jeg ikke at du liker denne? Denne smakte så lakris at jeg brakk meg, og jeg LIKER lakris. Det er tilsatt ganske mye fennikel i den, derav lakrissmaken. Fysj!

Det er jo derfor man trenger å sprite dem opp, forde de smaker kjedelig fra før av. Jeg er nok litt for glad i salt, så jeg synes ikke de er for salte, jeg kan ta mye mer salt på etterpå. Men masse ekstra grønnsaker og evt. bønner gjør underverker. Men nå lager jeg det helst fra bunnen av da, siden jeg liker å lage mat.

Det eneste som kan være greit med enkelte Toro-produkter er jo at man slipper å tenke så mye på å ha ditt og datt i hus. Alt i ett, liksom. Men det krever jo bare ørlite ekstra planlegging ellers, og det er det jo selvsagt verdt.

Jeg hever heller ikke vanlig pizzabunn, så ferdigpakke blir meningsløst for meg. Men den mannen lager, av Tipo 00 (italiensk pizzamel fra himmelen) heves gjerne en halv dag.

Point taken!

Er TORO-motstand PK?

Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 13:48   #185
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Kanel er godt i kjøttsaus ja, jeg synes det er et must i feks. Chili con carne.

Og for ALL del, ikke tomatbønner i Chili con carne. HIMLE! Det er så mange som bruker det, jeg brekker meg. Jeg liker tomatbønner altså, men ikke i sånne gryter, det passer seg ikke. Grete Roede liker tydeligvis det.

jeg må le litt Iset. Eldste sin favorittmat er chili con carne, som hun kaller for BØNNEMAT. Jeg har pleid å ta av litt til mellomste før jeg har i bønner, for hun har ikke likt bønner (men nå i det siste har hun sagt at jeg ikke trenger å ta a til henne, for hun prøver å like det)

Jeg synes det passer fint i jeg da...

Vi bruker forresten nesten aldri TORO og annet posemat, men det hender det er greit å ha noe liggende om vi mangler ingredienser og ikke gidder reise på butikken.

Dolmio-saus på glass må jeg innrømme vi bruker til pizza/pasta/lasagne. Vi liker den og den er uten så mye "rart". Vi har i litt mer løk/hvitløk og krydder.
(jeg foretrekker den fremfor min fars italienske sausen som han bruker flere timer på å lage og koke, men det kan jeg ikke si høyt...)

Gammel 27-08-08, 13:49   #186
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mim: takk for tomatsuppeoppskrift! :skal prøves:

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 13:54   #187
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er oppskriften på lasagnen jeg lager, den er nydelig.:

500 gr karbonadedeig
1 boks tomater
3 ss tomatpure
Krydder(f.eks basilikum, oregano, salt, pepper)

Ostesaus:
3 ss mel
3 ss smør
5 dl melk
ca 200 gr ost

Begynn og avslutt med kjøttsausen og ha et lag med fullkorns-plater i mellom lagene. Ost på toppen. Stekes i 30 min på 180 grader.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 13:59   #188
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker Lofoten fiskesuppe som basis. Bytter ut litt av vannet med fløte eller rømme. Koker brokkoli og gulrøtter med suppen, og har i laks mot slutten som trekkes til den er kokt. Har gjerne i reker helt til slutt. Hele familien elsker denne suppen.

Ellers bruker jeg ferdige pannekake- og vaffelblandinger og enkelte sauser fra Toro.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 14:13   #189
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alexy, her.

Her er oppskriften på lasagnen jeg lager, den er nydelig.:

500 gr karbonadedeig
1 boks tomater
3 ss tomatpure
Krydder(f.eks basilikum, oregano, salt, pepper)

Ostesaus:
3 ss mel
3 ss smør
5 dl melk
ca 200 gr ost

Begynn og avslutt med kjøttsausen og ha et lag med fullkorns-plater i mellom lagene. Ost på toppen. Stekes i 30 min på 180 grader.

Jeg lager ganske lik,men litt rødvin, løk,sopp, gulerøtter og mer tomater i sausen min.

Gammel 27-08-08, 14:17   #190
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jeg bruker Lofoten fiskesuppe som basis. Bytter ut litt av vannet med fløte eller rømme. Koker brokkoli og gulrøtter med suppen, og har i laks mot slutten som trekkes til den er kokt. Har gjerne i reker helt til slutt.

Det gjør jeg også (Lofoten og Bergensk fiskesuppe), men er på jakt etter alternativer. Akkurat når det gjelder fisk er jeg ikke i humør til koke kraft. Noen som har noen velprøvde suksessupper?

Gammel 27-08-08, 14:20   #191
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Slike ferdigprodukter er jo helt klart med å på å gjøre hverdagen lettere for mange. Selv prøver jeg å benytte meg av det så lite som mulig fordi det er en hel del mat jeg ikke spiser/tåler. Jeg foretrekker å lage maten fra bunnen av for da har jeg kontroll, dessuten synes jeg det er gøy. Jeg bruker grønnsaksbuljong da.. Men det er kanskje Knorr?!

En eldre pasient jeg pratet med levde utelukkende på Fjordland fordi han nylig ble enkemann og ikke kunne lage mat. Men han var storfornøyd han

Gammel 27-08-08, 14:21   #192
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Jeg lager ganske lik,men litt rødvin, løk,sopp, gulerøtter og mer tomater i sausen min.

Det skal jeg også jammen prøve neste gang. Men uten rødvin, for den drikker jeg opp når jeg først åpner ei flaske.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 14:21   #193
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Millis, her.

Slike ferdigprodukter er jo helt klart med å på å gjøre hverdagen lettere for mange.

På hvilken måte? Fordi man tror at det tar lengre tid å lage ting fra bunnen av?

Gammel 27-08-08, 14:23   #194
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Det gjør jeg også (Lofoten og Bergensk fiskesuppe), men er på jakt etter alternativer. Akkurat når det gjelder fisk er jeg ikke i humør til koke kraft. Noen som har noen velprøvde suksessupper?

De gangene jeg lager kremet fiskesuppe tar jeg samme utgangspunkt som ved hvit saus: Jevning av mel og smør + melk og evt. fløte. Så har jeg oppi fiskebuljong (kan vel byttes ut med kraft) og egnet krydder - gjerne dill, salt, pepper, hvitløk, chilli. Jeg lar det småputre litt for å se hvor tykt det blir, slik at jeg kan vanne den ut hvis den ligner mer på saus enn suppe. Så har jeg i grønnsaker og lar de småkoke til de er møre, tilslutt fisk som får trekke til den er ferdig. Supergodt.
Men egentlig liker jeg bedre klar fiskesuppe, da. Lages som en vanlig grønnsakssuppe, bare med fiskebuljong istedenfor kjøttkraft/buljong.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 14:26   #195
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Kan du komme med en beskrivelse/oppskrift?

Gammel 27-08-08, 14:28   #196
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Standard

På hvilken måte? Fordi man tror at det tar lengre tid å lage ting fra bunnen av?

Ikke nødvendigvis tiden det tar, men kunnskapen.

Gammel 27-08-08, 14:31   #197
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Point taken!

Er TORO-motstand PK?

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 14:35   #198
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Det er jo ikke det å lage pannekakerøren som er vanskelig - det er stekingen som er fantasktisk kjedelig

Ikke når man bruker pannekakejern .

Jeg bruker aldri Toro som basis for noe. Når jeg vil unngå Toro er det for å unngå tilsetningsstoffer. Jeg lager maten selv for å vite hva som er i den, dersom jeg bruker Toro som basis forsvinner mye av poenget for meg.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 14:36   #199
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Ikke når man bruker pannekakejern .

Jeg bruker aldri Toro som basis for noe. Når jeg vil unngå Toro er det for å unngå tilsetningsstoffer. Jeg lager maten selv for å vite hva som er i den, dersom jeg bruker Toro som basis forsvinner mye av poenget for meg.

Pannekakejern?!

Enig med deg i Toro konklusjonen.

Gammel 27-08-08, 14:39   #200
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millis, her.

Pannekakejern?!

Jepp det er fantastisk. Som et vaffeljern bare uten ruter. Det steker på begge sider samtidig, uten å fylle huset med steikos - også piper det når pannekaken er ferdig sånn at man kan gjøre andre ting imens.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:48.