|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
"De"
|
Sv: Pels
Dette er jeg overrasket over at kommer fra deg.
|
|
|
#42 |
|
Yes, we can!!
|
Nå er jeg vel ikke akkurat noe stil-ikon, da! (og den er brukt en gang).
|
|
|
#43 |
|
Ekvilist
|
Sv: PelsJeg må si at jeg overraskes av at det går an å tenke "brukt er greit" når det gjelder pels fra mishandlede dyr. For meg dreier deg seg om signaleffekt, og om det med at man faktisk når man har på seg en pels har x-antall dyr rundt seg som man vet en del om forhistorien til. Hvordan klarer man å lukke øynene for det når man har på seg pelsen?
|
|
|
#44 |
|
Har bakt søte kaker
|
Som jeg skrev over her, jeg mener jeg ikke bidrar ikke like stor grad til nylaging av pelser, men jeg er fullstendig klar over signaleffekten dersom noen synes pelsen min er fin og vil kjøpe seg en selv. Jeg prøver hvertfall å oppfordre de jeg prater med til å kjøpe brukt.
|
|
|
#45 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er helt enig. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: PelsGode poeng, Maz. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Eller egg, og det er da verd å påpeke at frittgående ikke akkurat er ensbetydene med "høna som gjeng på tunet". |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Overdriver
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Frittgående kan bety så mangt ja, det gjelder forsåvidt også økologisk, men jeg velger økologiske egg i tro at det er flere regler å følge for eggprodusentene. Å drive økologisk innebærer også dyrevelferd. Tenker dog lite på akkurat dette når jeg kjøper lammeskinn og mest på at poden skal ha det godt og (regulert) varmt. Er nok litt eklektisk i mine prinsipper...
|
|
|
#49 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg leste/hørte et sted at persianer lages av pels fra sauefostre/lam som hentes ut av sauemoren ved KS. Hvis dette er tilfelle, virker det kanskje ikke like fristende med persianer? Men jeg husker ikke hvor det var jeg hørte om dette, så det kan jo bare være bullshit for alt jeg vet.
|
|
|
#50 |
|
Overdriver
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
|
|
|
#51 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: PelsJeg synes pelskåper/-jakker er stygt, så kunne ikke falt meg inn å kjøpe mest av den grunn. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Ringskrømt
|
Jeg er så heldig at jeg evner å ha to tanker i hodet samtidig. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: PelsJeg boikotter heller ikke Nestlé eller egg fra burhøns. Ensporet altså.
|
|
|
#55 |
|
Audacious
|
I Namibia, som i hvert fall tidligere var en stor produsent av denne typen pels, var det også vanlig å ta "keisersnitt" på sauemora for at pelsen skulle få de riktige krøllene fra helt, helt nyfødt lam.
|
|
|
#56 |
|
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Sv: PelsPels er i grunn stygt, sånn er det bare. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Åh, så enig! Jeg synes i grunnen det er litt kvalmende når folk alltid skal dra inn "men det er jo så mange som har det verre" i alle slike diskusjoner.
|
|
|
#58 |
|
Erfaren nok
|
:kvalm:
|
|
|
#59 |
|
Yes, we can!!
|
Det er jo sant. Men jeg tror de fleste av oss har en begrenset kapasitet for hvor mange fæle ting man orker å forholde seg til om gangen. (Og denne kapasiteten (eller empatien om du vil
|
![]() |
|
|