|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Pels
Slakterikjøtt? Hva er alternativet? Sjøldaua er ikke helt å anbefale i alle fall? ( Eller skyter du selv?) |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Borte
|
Sv: PelsPels er en luksusvare som jeg avstår fra med lett hjerte. Det finnes så mange andre muligheter til å holde seg varm uten å støtte en skitten industri. Jeg tror det er svært få som får til å gjennomføre boikott av salgsvarer uten at det blir en logisk brist fordi de kjøper noe annet fælt. Likevel er det like lite logisk for meg at man like greit kan droppe å boikotte pels hvis man bruker lammeskinn, eller droppe å boikotte Nestlé hvis man kjøper kylling fra Prior. Jeg syns det moralsk sett er helt greit å boikotte der hvor det er naturlig og enkelt og har ikke det minste samvittighetsnag ved at jeg ikke skaffer meg den fulle og hele oversikt over alle jeg burde boikotte. Det blir som med bidrag til menneskerettsorganisasjoner og andre veldedige formål, man kan ikke bidra overalt, men det er ingen grunn til å unnlate å bidra litt. Det trenger ikke å være så svart-hvitt at man enten må redde hele verden eller bare gi faen.
|
|
|
#83 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: PelsDET er jeg enig i Kasia, men jeg syns det er litt dobbeltmoralsk å virkelig rakke ned på de som "støtter pelsindustrien" hvis man selv "støtter" kyllinger i bur, barnearbeid eller ulvejakt.
|
|
|
#84 |
|
Helt vanlig
|
Sv: PelsPels er så lett å avstå fra, det koster meg ingenting. Jeg synes ikke pelsoppdrett kan forsvares etisk på noen som helst måte, det finnes ingen formildende omstendigheter og derfor er det en selvfølge for meg å ligge unna.
|
|
|
#85 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: PelsEr ikke frittgående (innendørs) høner de som har det aller, aller verst, da? Masse hakkeutfordringer og pinte og plagede høner. Jeg trør økologiske er hakket bedre, men noen påstår at det er burhønsene som har det best.
|
|
|
#86 |
|
Leser
|
Jeg er selvfølgelig enig i at man må bidra så godt man kan selv om man ikke oppnår 100% score. Men dette er en pragmatisk tilnærming til problemet og ikke en moralsk eller etisk tilnærming. Moralsk og etisk sett er det like ille at dyr som blir til mat lider som dyr som blir til pels lider. Praktisk sett er det selvfølgelig mye enklere å unngå å kjøpe pels enn mat. De fleste kjenner vel igjen en pels, hvilken kylling som har levd "lykkelig" er det vel verre å se. Og jeg i alle fall oppfattet dette som en moralsk og etisk diskusjon, ikke en praktisk en.
Så vidt jeg vet er økologisk dyrehold er uovertruffet i forhold til dyrevelferd.
|
|
|
#87 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: PelsJeg hr bre hørt at når det gjelder høns så er det problematisk å ha dem fritt, uansett. Så lenge de er flere enn en håndfull stykker. Da blir det hakking. Økologisk eller ikke. Men de økologiske er det som har best plass, da.
|
|
|
#89 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: PelsJamen da, så. Slemme dyr kan vi jo bare plage.
|
|
|
#90 |
|
Leser
|
Her er en link om forskjellen mellom økologiske høns, frittgående høns og burhøns. Dyrevernalliansen og Noha mener selvfølgelig at hakking blant høns er fordi de er i bur, jeg er skeptisk til alt som kommer fra den kanten, men hvem vet.
|
|
|
#91 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: PelsJeg siterer igjen fra noen jeg ikke husker hvem var, som mente at det var en øvre grense for hvor mange høns man kunne ha sammen før de begynte å hakke. Jeg tror den var under 10.
|
|
|
#92 |
|
Leser
|
Jeg kjente en som drev med fjærfe og han også mente det var et problem, selv vet jeg ikke. Jeg har kun sett høns i veldig små flokker, men jeg tror de har vært over 10, kanskje opp i 20, men ikke flere, og der gikk det pent og rolig for seg.
|
|
|
#94 |
|
Ringskrømt
|
Sv: PelsJeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor du bruker tid på å argumenterer for pels, Polyanna. Og jeg skjønner virkelig ikke at du ikke ser forskjellen på å bruke hele dyret, ikke bare kjøttet, og det å mishandle, samt avlive, dyr bare for skinnet / pelsens skyld. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: PelsJeg argumenter da ikke for pels!
|
|
|
#96 |
|
Leser
|
Hele dyret blir ikke brukt ved kjøttproduksjon heller. Lungemos er lite populært i dagens samfunn. Kidney pai spises ikke, oksetunge til pålegg er det også sjeldent at jeg ser, pølser av naturtarm er jeg usikker på. Hodesylte spiserjeg til jul av gris, hvor blir de andre hodene av? Lages det gelatin av alle benene? etc Hva er egentlig den prinsippielle forskjellen mellom dette og skinnprodukter?
|
|
|
#98 |
|
Leser
|
Vil det være mer sannsynlig at de hakker på hverandre om de er av samme rase? De hønene jeg har sett i flokk har vært en blanding mellom haner, høner og forskjellige raser. (morsomt å se så mange forskjellige raser, det er stor forskjell.)
|
|
|
#99 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: PelsVerpehøns blir heller ikkr brukt til mat lenger. Ingen vil ha dem, så de destrueres.
|
![]() |
|
|