Sv: Frp vil sette begrensinger for kontantstøtten
Jeg må siden jeg ikke kan forvente at alle FPere kjenner meg så godt bare presisere at jeg tullet over her. Angående fengsel. Jeg kjenner at det er litt sent på kvelden, at jeg blir litt irritert og fjåsete når det spørres om det finnes bedre forslag til å øke innvandrerbarns språkkunskaper (som om dette er et universelt problem for alle innvandrerbarn) enn å innføre et etter min mening rasistisk system med språktesting for å kunne få en ytelse. Skulle et slikt system framstå ikke-rasistisk måtte det ha blitt gjennomført på alle som mottar kontantstøtte. Jeg for min del tror at det er et større problem at barn som understimuleres og omsorgssviktes er hjemme med forelder(e) fram til skolestart og som uten barnehage vanskeligere "fanges opp", enn at enkelte barn ikke kan norsk flytende når de begynner på skolen. Man behøver ikke å bli en forbryter, eller være omsorgssviktet selv om man ikke snakker flytende norsk ved skolestart. For å fange opp omsorgssviktede barn hos foreldre som mottar kontantstøtte bør vi kanskje foreta foreldrekompetansetest og iq-testing for de som benytter seg av kontantstøtte? Jeg er dønn seriøs, jeg klarer ikke å se forskjellen til Frp sitt forslag.
Er man genuint interessert i å få innvandrerbarn til å kunne norsk før skolestart (noe de fleste heldigvis kan) så kan man fjerne kontantstøtten som helhet. Man kan som Nabbe sier subsidiere barnehageplasser, dette har vært gjort med stor lykke i Oslo Øst. (I mot Frp sitt ønske selvsagt. ) Man kan jobbe med ekskluderingen av innvandrere i arbeidslivet. Man kan stille større krav til kvinner med innvandrerbakgrunn i sosialhjelpssystemet. Man kan øke kapasitet på norskopplæring (den er mange steder dritdårlig), og stille vilkår om dette for å få arbeidsledighetstrygd/sosialhjelp. Noe som også gjøres i stor skala. Gi innvandrerbarn morsmålsundervisning fra dag en på skolen. Og sikkert veldig mange andre ting.
Frp som er så kjeltringkåte, hvorfor har de aldri vært interessert i de som misbruker kontantstøtten til å kjøpe seg svart dagmamma? Det stiller i samme klasse som å grisekjøre, smugle og stille dritings på jobb kanskje? Lovbrudd som er helt etisk greie, fordi Sandberg gjør det?