Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Frp vil sette begrensinger for kontantstøtten

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-08, 23:28   #21
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frp vil sette begrensinger for kontantstøtten

På samme måte som Frp er for et innvandrerregnskap, så ønsker jeg meg et "Sjekke-iq-og-språkkompetanse-regnskap". Det må være sensor også, må det ikke?

Gammel 19-09-08, 23:28   #22
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sjarmerende

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 23:41   #23
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Har dere noe bedre forslag til hvordan man skal løse problemet med at innvandrerbarn som har bodd i Norge hele sitt liv ikke snakker norsk når de begynner på skolen?

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 23:57   #24
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja. Gratis/tungt subsidiert barnehage, med norskkurs for mor samtidig, evnt far også om han snakker dårlig norsk han og. Men selvsagt kun i de familier der de beviselig har språkproblemer, er jo ingen vits å feks sette iverks slike tiltak hos naboen min fra Pakistan liksom.

Gammel 20-09-08, 00:03   #25
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Hva skal man gjøre hvis de ikke ønsker å sende barna sine i den tungt subsidierte barnehagen? Hvilke maktmidler har man?

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 00:04   #26
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Hva skal man gjøre hvis de ikke ønsker å sende barna sine i den tungt subsidierte barnehagen? Hvilke maktmidler har man?

Jeg synes fengsel er mest riktig.

Gammel 20-09-08, 00:12   #27
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Ja. Gratis/tungt subsidiert barnehage, med norskkurs for mor samtidig, evnt far også om han snakker dårlig norsk han og. Men selvsagt kun i de familier der de beviselig har språkproblemer, er jo ingen vits å feks sette iverks slike tiltak hos naboen min fra Pakistan liksom.

Amen til dette - samtidig som man kutter ut hele den forbaska kontantstøtta.

Gammel 20-09-08, 00:36   #28
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Jeg må siden jeg ikke kan forvente at alle FPere kjenner meg så godt bare presisere at jeg tullet over her. Angående fengsel. Jeg kjenner at det er litt sent på kvelden, at jeg blir litt irritert og fjåsete når det spørres om det finnes bedre forslag til å øke innvandrerbarns språkkunskaper (som om dette er et universelt problem for alle innvandrerbarn) enn å innføre et etter min mening rasistisk system med språktesting for å kunne få en ytelse. Skulle et slikt system framstå ikke-rasistisk måtte det ha blitt gjennomført på alle som mottar kontantstøtte. Jeg for min del tror at det er et større problem at barn som understimuleres og omsorgssviktes er hjemme med forelder(e) fram til skolestart og som uten barnehage vanskeligere "fanges opp", enn at enkelte barn ikke kan norsk flytende når de begynner på skolen. Man behøver ikke å bli en forbryter, eller være omsorgssviktet selv om man ikke snakker flytende norsk ved skolestart. For å fange opp omsorgssviktede barn hos foreldre som mottar kontantstøtte bør vi kanskje foreta foreldrekompetansetest og iq-testing for de som benytter seg av kontantstøtte? Jeg er dønn seriøs, jeg klarer ikke å se forskjellen til Frp sitt forslag.

Er man genuint interessert i å få innvandrerbarn til å kunne norsk før skolestart (noe de fleste heldigvis kan) så kan man fjerne kontantstøtten som helhet. Man kan som Nabbe sier subsidiere barnehageplasser, dette har vært gjort med stor lykke i Oslo Øst. (I mot Frp sitt ønske selvsagt. ) Man kan jobbe med ekskluderingen av innvandrere i arbeidslivet. Man kan stille større krav til kvinner med innvandrerbakgrunn i sosialhjelpssystemet. Man kan øke kapasitet på norskopplæring (den er mange steder dritdårlig), og stille vilkår om dette for å få arbeidsledighetstrygd/sosialhjelp. Noe som også gjøres i stor skala. Gi innvandrerbarn morsmålsundervisning fra dag en på skolen. Og sikkert veldig mange andre ting.

Frp som er så kjeltringkåte, hvorfor har de aldri vært interessert i de som misbruker kontantstøtten til å kjøpe seg svart dagmamma? Det stiller i samme klasse som å grisekjøre, smugle og stille dritings på jobb kanskje? Lovbrudd som er helt etisk greie, fordi Sandberg gjør det?

Gammel 20-09-08, 00:51   #29
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Det er godt mulig det beste for noen barn av innvandrere hadde hatt godt av å komme ut blandt norsk talende barn siste året før skolestart.
Men å "true" med å ta penger fra folk er ALDRI sjarmerende uansett.

Man løser ingenting med å si at snakker ikke barnet ditt godt nok norsk så får du ikke kontantstøtte, og kan du/de ikke nok om det norske sammfunnet så får du heller ikke pengene.
Spesielt ikke siden alle innvandrere ikke sidestilles. En "hvit" innvandrer slipper unna med svensk, eller engelsk eller et annet vesteuropeisk språk.

De komme som vanlig med uttalelser hvor alt for mange bare ser en side.
Mange syne sikkert forslaget er supert, og driter glatt i at det flotte partiet FrP ikke er interresert i å komme med noen alternativ.
Det de kommer med er jo ikke noe alternativ, nå barnehage er det eneste.
Barnehage koster penger, og det er jo ikke akkurat noen hemlighet at det er ikke like lett for alle å få jobb her i Norge. Et "pakistanks" navn har gjort at mange ikke får en jobb de er kvalifisert for selv om de har vært den mest aktuelle kandidaten.

Gammel 20-09-08, 07:56   #30
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Man kan øke kapasitet på norskopplæring (den er mange steder dritdårlig)

Og man kan lage et lavterskeltilbud hvor de som har lyst kan stikke innom, levere ungene til barnepass, og ta litt norskundervisning i siderommet. Bare slik at de kommer over dørstokkmila.

Gammel 20-09-08, 08:07   #31
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i at noe må gjøres når det gjelder innvandrere som mottar KS.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 08:39   #32
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Irriterer meg at Sandberg er trønder jeg
- men det sjokkerer meg vel så mye at han faktisk blir hørt av noen.

Gammel 20-09-08, 10:05   #33
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Man må bli flinkere til å fange opp barna når de er på helsestasjonen, og så kan helsesøster gå inn og informere om subsidierte eller gratis barnehageplasser, fordi jeg tror de aller aller fleste ville tatt imot tilbudet. I alle fall slik jeg kjenner innvandrermassen. For de aller fleste står det på økonomien. Hos noen er det en skepsis til barnehagene som er årsaken, og det kan man også gjøre noe med. Kanskje lage barnehager mer "rettet" mot minoritetsbarn, med flere ansatte med minoritetsbakgrunn sånn at foreldrene føler seg trygge. Finnes mange løsninger, bare man er kreative.

Gammel 20-09-08, 10:51   #34
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kjenner ikke til hvor flinke man er til å fange opp barn på helsestasjonen, men både omsorgsvikt av norske og innvandrere bør jo kunne fanges opp der, samt behov for barnehage for de med språkproblemer. Norske skoler har såpass store problemer med dette enkelte steder at man ikke kan ignorere problemet, det går utover andre elever også.
Jeg er skeptisk til spesialordninger i alle mulige fasonger, det er utrolig dyrt for samfunnet å finansiere, og det vil alltid falle skeivt ut for noen.
Jeg forstår at det virker diskriminerende med krav til noen når det gjelder kontantstøtte, og det kan være vanskelig å gruppere dette rettferdig. Men at man ser på problemet og prøver å finne en løsning bør være opplagt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 11:00   #35
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Jo, jeg er enig, men jeg tror ikke å fjerne kontantstøtten for enkelte grupper, er rette måten.

På skolen til mine barn går det nesten ikke innvandrere, og de som går der, har alle bortsett fra en (altså snakker om klassene til mine barn) snakket norsk, bare en gutt kunne ingenting, og ikke foreldrene heller kunne noe norsk, og moren var født her... Akkurat en skolen så ikke på dette som noe problem, siden det var bare en, de kunne sette inn resurser på han fordi han var den eneste, men jeg ser jo problemet når det er 10 i en klasse som ikke kan noe norsk...

Det finnes alternative løsninger, mener jeg, enn å frata enkeltgrupper rettigheter alle skulle hatt. Desuten er ikke kontantstøtten evig, heller. Den opphører når barna er tre, og etter tre år, er de fleste villige til å sende barna i barnehage, tror jeg. Mange føler kanskje de er for små før den tid. Men det gjelder jo nordmenn og...

Gammel 20-09-08, 11:13   #36
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg forstår at det virker diskriminerende med krav til noen når det gjelder kontantstøtte, og det kan være vanskelig å gruppere dette rettferdig. Men at man ser på problemet og prøver å finne en løsning bør være opplagt.

Jeg synes ikke det er diskriminerende når det faktisk er et reellt problem at KS utnyttes av innvandrerfamilier. Jeg vet ikke hvor flinke helsestasjonene er å plukke opp barn som kunne hatt godt av en barnehageplass, og jeg vet heller ikke om foreldrene vurderer det skulle de får en slik anbefaling. Jeg opplever at veldig mange er imot KS blant annet fordi den utnyttes, men når mulige løsninger bringes på banen, avfeies det med diskrimineringsanklager og videre drittslenging om FRP. (Snakker ikke om deg, Lykken.)

Gammel 20-09-08, 11:18   #37
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes ikke det er diskriminerende når det faktisk er et reellt problem at KS utnyttes av innvandrerfamilier. Jeg vet ikke hvor flinke helsestasjonene er å plukke opp barn som kunne hatt godt av en barnehageplass, og jeg vet heller ikke om foreldrene vurderer det skulle de får en slik anbefaling. Jeg opplever at veldig mange er imot KS blant annet fordi den utnyttes, men når mulige løsninger bringes på banen, avfeies det med diskrimineringsanklager og videre drittslenging om FRP. (Snakker ikke om deg, Lykken.)

Enig, problemet er der og jeg synes det blir teit å skrike for mye om diskriminering og mas om hvor duste Frp er, istedenfor å anerkjenne problemet og diskutere løsninger, dette er et forslag. Men skal man gå på Ks som en ordning som helhet og hva som utnyttes, må andre grupper også sees på, de som har svart dagmamma f.eks.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 20-09-08, 11:20   #38
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Men er det ikke utnytting av kontantstøtta når man bruker den til dagmamma også? Skulle det ikke være en hjelp for å være hjemme med barna?

Gammel 20-09-08, 11:22   #39
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Men er det ikke utnytting av kontantstøtta når man bruker den til dagmamma også? Skulle det ikke være en hjelp for å være hjemme med barna?

Jo, selvfølgelig, det er jo det.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 20-09-08, 11:22   #40
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Enig med Lykken!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:52.