|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Frp vil sette begrensinger for kontantstøttenPå samme måte som Frp er for et innvandrerregnskap, så ønsker jeg meg et "Sjekke-iq-og-språkkompetanse-regnskap". Det må være sensor også, må det ikke?
![]() |
#22 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Frp vil sette begrensinger for kontantstøttenSjarmerende |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Frp vil sette begrensinger for kontantstøttenHar dere noe bedre forslag til hvordan man skal løse problemet med at innvandrerbarn som har bodd i Norge hele sitt liv ikke snakker norsk når de begynner på skolen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Frp vil sette begrensinger for kontantstøttenJa. Gratis/tungt subsidiert barnehage, med norskkurs for mor samtidig, evnt far også om han snakker dårlig norsk han og. Men selvsagt kun i de familier der de beviselig har språkproblemer, er jo ingen vits å feks sette iverks slike tiltak hos naboen min fra Pakistan liksom.
![]() |
#25 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Frp vil sette begrensinger for kontantstøttenHva skal man gjøre hvis de ikke ønsker å sende barna sine i den tungt subsidierte barnehagen? Hvilke maktmidler har man? |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Frp vil sette begrensinger for kontantstøtten
Jeg synes fengsel er mest riktig.
![]() |
#27 |
Slumrende Ullteppe
|
Amen til dette - samtidig som man kutter ut hele den forbaska kontantstøtta.
![]() |
#28 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Frp vil sette begrensinger for kontantstøttenJeg må siden jeg ikke kan forvente at alle FPere kjenner meg så godt bare presisere at jeg tullet over her. Angående fengsel. Jeg kjenner at det er litt sent på kvelden, at jeg blir litt irritert og fjåsete når det spørres om det finnes bedre forslag til å øke innvandrerbarns språkkunskaper (som om dette er et universelt problem for alle innvandrerbarn) enn å innføre et etter min mening rasistisk system med språktesting for å kunne få en ytelse. Skulle et slikt system framstå ikke-rasistisk måtte det ha blitt gjennomført på alle som mottar kontantstøtte. Jeg for min del tror at det er et større problem at barn som understimuleres og omsorgssviktes er hjemme med forelder(e) fram til skolestart og som uten barnehage vanskeligere "fanges opp", enn at enkelte barn ikke kan norsk flytende når de begynner på skolen. Man behøver ikke å bli en forbryter, eller være omsorgssviktet selv om man ikke snakker flytende norsk ved skolestart. For å fange opp omsorgssviktede barn hos foreldre som mottar kontantstøtte bør vi kanskje foreta foreldrekompetansetest og iq-testing for de som benytter seg av kontantstøtte? Jeg er dønn seriøs, jeg klarer ikke å se forskjellen til Frp sitt forslag.
![]() |
#29 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Frp vil sette begrensinger for kontantstøttenDet er godt mulig det beste for noen barn av innvandrere hadde hatt godt av å komme ut blandt norsk talende barn siste året før skolestart.
![]() |
#30 |
Travelt opptatt
|
![]() |
#32 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Frp vil sette begrensinger for kontantstøttenIrriterer meg at Sandberg er trønder jeg
![]() |
#33 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Frp vil sette begrensinger for kontantstøttenMan må bli flinkere til å fange opp barna når de er på helsestasjonen, og så kan helsesøster gå inn og informere om subsidierte eller gratis barnehageplasser, fordi jeg tror de aller aller fleste ville tatt imot tilbudet. I alle fall slik jeg kjenner innvandrermassen. For de aller fleste står det på økonomien. Hos noen er det en skepsis til barnehagene som er årsaken, og det kan man også gjøre noe med. Kanskje lage barnehager mer "rettet" mot minoritetsbarn, med flere ansatte med minoritetsbakgrunn sånn at foreldrene føler seg trygge. Finnes mange løsninger, bare man er kreative.
![]() |
#34 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Frp vil sette begrensinger for kontantstøttenJeg kjenner ikke til hvor flinke man er til å fange opp barn på helsestasjonen, men både omsorgsvikt av norske og innvandrere bør jo kunne fanges opp der, samt behov for barnehage for de med språkproblemer. Norske skoler har såpass store problemer med dette enkelte steder at man ikke kan ignorere problemet, det går utover andre elever også.
![]() |
#35 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Frp vil sette begrensinger for kontantstøttenJo, jeg er enig, men jeg tror ikke å fjerne kontantstøtten for enkelte grupper, er rette måten.
![]() |
#36 |
Ringskrømt
|
Jeg synes ikke det er diskriminerende når det faktisk er et reellt problem at KS utnyttes av innvandrerfamilier. Jeg vet ikke hvor flinke helsestasjonene er å plukke opp barn som kunne hatt godt av en barnehageplass, og jeg vet heller ikke om foreldrene vurderer det skulle de får en slik anbefaling. Jeg opplever at veldig mange er imot KS blant annet fordi den utnyttes, men når mulige løsninger bringes på banen, avfeies det med diskrimineringsanklager og videre drittslenging om FRP. (Snakker ikke om deg, Lykken.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Nek er allrighte dyr
Enig, problemet er der og jeg synes det blir teit å skrike for mye om diskriminering og mas om hvor duste Frp er, istedenfor å anerkjenne problemet og diskutere løsninger, dette er et forslag. Men skal man gå på Ks som en ordning som helhet og hva som utnyttes, må andre grupper også sees på, de som har svart dagmamma f.eks.
![]() |
#38 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Frp vil sette begrensinger for kontantstøttenMen er det ikke utnytting av kontantstøtta når man bruker den til dagmamma også? Skulle det ikke være en hjelp for å være hjemme med barna?
![]() |
#39 |
Nek er allrighte dyr
Jo, selvfølgelig, det er jo det.
![]() |
|
|