Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: er det greit å kjøre i fylla i en nødsituasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-08, 09:37   #41
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: er det greit å kjøre i fylla i en nødsituasjon?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Ja, på en skogsvei hadde jeg kjørt. Jeg synes det hadde vært mye vanskeligere hvis det var snakk om å kjøre i trafikken.

Hadde det vært trafikk å snakke om, hadde det jo vært en ikke-problemstilling: da kunne du jo fått noen andre til å kjøre.

Sist redigert av Teofelia : 25-09-08 kl 10:56.
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 09:43   #42
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Situasjon: dere er langt til skogs(type skogsbilvei), langt fra folk, alle har tatt seg 4-5 pils, og en av dere får hjertestans. Kjører du den med hjertestans nærmeste bolighus, evt så langt dere kommer, mens en får ringt ambulanse for å møte dere? Ambulansen finner ikke veien inn til hytta...

Dette har skjedd med en i familien min. Han fikk hjertestans og en av de andre kjørte, han mistet selvsagt lappen for fyllekjøring, men han reddet iallefall livet til mitt familiemedlem.

Jeg kan ikke skjønne hvordan det er til hjelp for den som har fått stans å kaste han inn i en bil og kjøre? Tidlig HLR er det eneste som kan redde vedkommende. Jeg ville derfor varslet (ringt 113) så startet HLR til ambulansen og sikkert NLA var på stedet.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 09:47   #43
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke kjørt.
Jeg hadde startet HLR, det er jo helt krititisk at man setter i gang med det så tidlig som mulig.

Gammel 25-09-08, 09:50   #44
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde nok kjørt, men viktigst er å starte med HLR med en gang.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 09:54   #45
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg kan ikke skjønne hvordan det er til hjelp for den som har fått stans å kaste han inn i en bil og kjøre? Tidlig HLR er det eneste som kan redde vedkommende. Jeg ville derfor varslet (ringt 113) så startet HLR til ambulansen og sikkert NLA var på stedet.

Jeg tenkte nok mer generelt enn bare hjertestans.

Jeg skulle hente noen på feste en gang for mange år siden, og da jeg kom sent på natten kom det en bort til meg og sa han var bekymra for ei på do.

Dama på do var aldeles dødrukken, jeg prøvde å få liv ihenne ved å snakke til henne, klype henne litt i armen og til slutt fiket jeg til henne. Hun bare lå der, da ringte jeg 113 og men der lurte de på om ikke jeg kunne kjøre henne.. Jeg sa jeg helst ikke ville, for jeg ville se på henne til de kom, ikke ha henne slengende rundt i bilen uten at jeg hadde kontroll, men jeg måtte faktisk kjøre henne selv. De på 113 mente på at det var så glatt ute, at det var bedre at jeg kjørte 1 vei, enn at de måtte kjøre frem og tilbake.

Ikke alltid ting er så lettvint som en kan tro.

Gammel 25-09-08, 09:59   #46
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Mer generelt så ville jeg nok kjørt ja. Hvis det sto om liv og død og det beste var å møte ambulansen et sted.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 10:05   #47
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke å se for meg at jeg hadde satt meg bak rattet med så mye alkohol innabords. Jeg klarer det bare ikke.
Nå har jeg jo aldri vært i en situasjon der det har vært nødvending heller, og jeg håper jeg aldri havner der.
Men i utgangspunktet: Hadde ikke kjørt, nei.

Gammel 25-09-08, 10:59   #48
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde kjørt...Føkk lappen( i mitt tilfelle ville jo ikke det vært noe problem hva man ikke har kan man ikke miste)

Ikke etter ti øl,da ville promille + uerfarenhet vært en større risiko for pasasjeren en hjerte anfall, men etter fem klart!

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 12:12   #49
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Nå er dette noen år siden, men jeg kom på det når jeg leste sms tråden.

Vedkommende har en tilstand/sykdom som gjør at hjertet stanser innimellom. Tilstanden/sykdommen kan oppereres, men da med kun 50% sjangse for lykkelig utfall, et andre utfallet tenker man ikke på(død eller invaliditet).

husker jeg ikke helt, men jeg mener at det var en grunn til at saken ikke ble prøvd rettslig. At det ikke var grunn god nok for å kjøre, eller at de burde ventet på ambulanse. Nå var de jo langt til skogs, og de torde det vel ikke. Men jeg husker som sagt ikke helt, og det er heller ikke vesentlig. Jeg lurte bare på om folk kjører i en sånn situasjon.

Jeg ble forøvrig bedt om å kjøre snuppa til sykehuset selv etter en pustestopp, jeg måtte bare se til henne hele tiden. Det er jammen ikke lett når man skal kjøre bil og hun satt bakovervendt i baksetet...

Jeg tror også at man blir ganske "edru" i en slik situasjon.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 14:09   #50
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Jeg tenkte nok mer generelt enn bare hjertestans.

Jeg skulle hente noen på feste en gang for mange år siden, og da jeg kom sent på natten kom det en bort til meg og sa han var bekymra for ei på do.

Dama på do var aldeles dødrukken, jeg prøvde å få liv ihenne ved å snakke til henne, klype henne litt i armen og til slutt fiket jeg til henne. Hun bare lå der, da ringte jeg 113 og men der lurte de på om ikke jeg kunne kjøre henne.. Jeg sa jeg helst ikke ville, for jeg ville se på henne til de kom, ikke ha henne slengende rundt i bilen uten at jeg hadde kontroll, men jeg måtte faktisk kjøre henne selv. De på 113 mente på at det var så glatt ute, at det var bedre at jeg kjørte 1 vei, enn at de måtte kjøre frem og tilbake.

Ikke alltid ting er så lettvint som en kan tro.

Er're noe galt i å være full, da? Da er vel det eneste som funker å sove ut rusen? Og det du sier her høres veldig usannsynlig ut.

Gammel 25-09-08, 14:13   #51
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Hvis det hadde stått mellom liv og død så hadde jeg gjort det.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 14:14   #52
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke kjørt. En person med hjertestans er i realiteten død, og det eneste som kan redde vedkommende er å få hjertet i gang igjen. Jeg hadde ringt 113 og startet hjlerte- lungeredning.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 14:15   #53
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Nå er dette noen år siden, men jeg kom på det når jeg leste sms tråden.

Vedkommende har en tilstand/sykdom som gjør at hjertet stanser innimellom. Tilstanden/sykdommen kan oppereres, men da med kun 50% sjangse for lykkelig utfall, et andre utfallet tenker man ikke på(død eller invaliditet).

husker jeg ikke helt, men jeg mener at det var en grunn til at saken ikke ble prøvd rettslig. At det ikke var grunn god nok for å kjøre, eller at de burde ventet på ambulanse. Nå var de jo langt til skogs, og de torde det vel ikke. Men jeg husker som sagt ikke helt, og det er heller ikke vesentlig. Jeg lurte bare på om folk kjører i en sånn situasjon.

Jeg ble forøvrig bedt om å kjøre snuppa til sykehuset selv etter en pustestopp, jeg måtte bare se til henne hele tiden. Det er jammen ikke lett når man skal kjøre bil og hun satt bakovervendt i baksetet...

Jeg tror også at man blir ganske "edru" i en slik situasjon.

Det er aldri en god idé å kjøre når man er påvirket av alkohol. Du klarer sikkert å komme opp med et tenkt tilfelle hvor også jeg hadde slengt meg bak rattet og kjørt, men sånn til vanlig er det sjelden til aldri noe behov for å kjøre i fylla for å redde liv. I min bok setter man bare ytterlige liv i fare ved å gjøre noe sånt, ikke bare en selv og de en møter, men også den man prøver å hjelpe. Normalt sett, etter at man har varslet og får beskjed om at hjelpen er på vei, skal den som ringer utføre livreddende førstehjelp (som å komprimere blødning, HLR, Heimlich, roe ned, overvåke osv.) og instruksene blir gitt av 113. Så at man kjører i hui og hast med pasienten usikret og uovervåket er nødvendigvis ikke alltid det beste og slettes ikke det som redder liv.

Gammel 25-09-08, 14:53   #54
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

I perioden 2000 til 2004 døde 221 personer av alkoholforgiftning. Årlig er rundt 5000 i kontakt med helsevesenet pga alkoholforgiftning. Over 600norske ungdommer ble lagt inn på sykehus med alkoholforgiftning i fjor.
En promille over 3 kan være dødlig, og om man ikke får kontakt med vedkommende bør man ta kontakt med helsevesenet.

Jeg snakker om å være full og sovne, derfor den litt spøkefulle tonen til turi.

Gammel 25-09-08, 14:57   #55
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Det er aldri en god idé å kjøre når man er påvirket av alkohol. Du klarer sikkert å komme opp med et tenkt tilfelle hvor også jeg hadde slengt meg bak rattet og kjørt, men sånn til vanlig er det sjelden til aldri noe behov for å kjøre i fylla for å redde liv. I min bok setter man bare ytterlige liv i fare ved å gjøre noe sånt, ikke bare en selv og de en møter, men også den man prøver å hjelpe. Normalt sett, etter at man har varslet og får beskjed om at hjelpen er på vei, skal den som ringer utføre livreddende førstehjelp (som å komprimere blødning, HLR, Heimlich, roe ned, overvåke osv.) og instruksene blir gitt av 113. Så at man kjører i hui og hast med pasienten usikret og uovervåket er nødvendigvis ikke alltid det beste og slettes ikke det som redder liv.

Nå var ikke dette ett tenkt tilfelle, det øverste.
Men jeg husker ikke helt situasjonen altså.

Når snuppa hadde pustestopp så var jeg edru, bare for å understreke det.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 23:29   #56
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg snakker om å være full og sovne, derfor den litt spøkefulle tonen til turi.

Jeg har jobbet på pub i 13 år og har sett en del fulle folk som bare har sovnet, så det er litt forskjell på soving og dødrukken. Og ikke skjønte jeg at det var spøk heller.

Men det er veldig sannsynlig, for det hendte.

Gammel 28-09-08, 13:48   #57
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Jeg har jobbet på pub i 13 år og har sett en del fulle folk som bare har sovnet, så det er litt forskjell på soving og dødrukken. Og ikke skjønte jeg at det var spøk heller.

Men det er veldig sannsynlig, for det hendte.

Okei, så du er sjikkelig erfaren på fulle folk, altså. Greit å vite.

Gammel 28-09-08, 14:01   #58
turi
representert

Standard

Okei, så du er sjikkelig erfaren på fulle folk, altså. Greit å vite.

Ikke sant!! Veit forskjellen på når noen bare sover, og når det er fare på ferde! Og her var det det!

Og vi har vel fastslått i alternativ-tråden at jeg er treg og humorløs, så det burde jo ikke komme som noen bombe..

Gammel 28-09-08, 14:11   #59
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Det er vel ingen som nekter for at det er farlig å drikke for mye eller at den som er alkoholforgiftet trenger hjelp? Jeg skjønner ikke helt problemet (eller dilemmaet) ditt her.

Gammel 28-09-08, 23:28   #60
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ja så klart. Hadde gjort alt som sto i min makt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:20.