|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Bedreviter
|
Sv: Spinoff: er det greit å kjøre i fylla i en nødsituasjon?
Hadde det vært trafikk å snakke om, hadde det jo vært en ikke-problemstilling: da kunne du jo fått noen andre til å kjøre. Sist redigert av Teofelia : 25-09-08 kl 10:56. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Ringskrømt
|
Jeg kan ikke skjønne hvordan det er til hjelp for den som har fått stans å kaste han inn i en bil og kjøre? Tidlig HLR er det eneste som kan redde vedkommende. Jeg ville derfor varslet (ringt 113) så startet HLR til ambulansen og sikkert NLA var på stedet. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Spinoff: er det greit å kjøre i fylla i en nødsituasjon?Jeg hadde ikke kjørt.
|
|
|
#44 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: er det greit å kjøre i fylla i en nødsituasjon?Jeg hadde nok kjørt, men viktigst er å starte med HLR med en gang. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tenkte nok mer generelt enn bare hjertestans.
|
|
|
#46 |
|
Ferdig!
Sv: Spinoff: er det greit å kjøre i fylla i en nødsituasjon?Mer generelt så ville jeg nok kjørt ja. Hvis det sto om liv og død og det beste var å møte ambulansen et sted. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Spinoff: er det greit å kjøre i fylla i en nødsituasjon?Jeg klarer ikke å se for meg at jeg hadde satt meg bak rattet med så mye alkohol innabords. Jeg klarer det bare ikke.
|
|
|
#48 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: østfold
Sv: Spinoff: er det greit å kjøre i fylla i en nødsituasjon?Jeg hadde kjørt...Føkk lappen( i mitt tilfelle ville jo ikke det vært noe problem hva man ikke har kan man ikke miste) |
|
|
|
|
|
#49 |
|
|
Sv: Spinoff: er det greit å kjøre i fylla i en nødsituasjon?Nå er dette noen år siden, men jeg kom på det når jeg leste sms tråden. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Ringskrømt
|
Er're noe galt i å være full, da? Da er vel det eneste som funker å sove ut rusen? Og det du sier her høres veldig usannsynlig ut. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Spinoff: er det greit å kjøre i fylla i en nødsituasjon?Jeg hadde ikke kjørt. En person med hjertestans er i realiteten død, og det eneste som kan redde vedkommende er å få hjertet i gang igjen. Jeg hadde ringt 113 og startet hjlerte- lungeredning. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Ringskrømt
|
Det er aldri en god idé å kjøre når man er påvirket av alkohol. Du klarer sikkert å komme opp med et tenkt tilfelle hvor også jeg hadde slengt meg bak rattet og kjørt, men sånn til vanlig er det sjelden til aldri noe behov for å kjøre i fylla for å redde liv. I min bok setter man bare ytterlige liv i fare ved å gjøre noe sånt, ikke bare en selv og de en møter, men også den man prøver å hjelpe. Normalt sett, etter at man har varslet og får beskjed om at hjelpen er på vei, skal den som ringer utføre livreddende førstehjelp (som å komprimere blødning, HLR, Heimlich, roe ned, overvåke osv.) og instruksene blir gitt av 113. Så at man kjører i hui og hast med pasienten usikret og uovervåket er nødvendigvis ikke alltid det beste og slettes ikke det som redder liv. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Ringskrømt
|
Jeg snakker om å være full og sovne, derfor den litt spøkefulle tonen til turi. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
|
Nå var ikke dette ett tenkt tilfelle, det øverste. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
representert
Jeg har jobbet på pub i 13 år og har sett en del fulle folk som bare har sovnet, så det er litt forskjell på soving og dødrukken. Og ikke skjønte jeg at det var spøk heller.
|
|
|
#57 |
|
Ringskrømt
|
Okei, så du er sjikkelig erfaren på fulle folk, altså. Greit å vite. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
representert
Ikke sant!! Veit forskjellen på når noen bare sover, og når det er fare på ferde! Og her var det det!
|
|
|
#59 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Spinoff: er det greit å kjøre i fylla i en nødsituasjon?Det er vel ingen som nekter for at det er farlig å drikke for mye eller at den som er alkoholforgiftet trenger hjelp? Jeg skjønner ikke helt problemet (eller dilemmaet) ditt her. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Spinoff: er det greit å kjøre i fylla i en nødsituasjon?Ja så klart. Hadde gjort alt som sto i min makt. |
|
|
|
![]() |
|
|