|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
By the Sea
|
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?
Ikke no' problem - du husket liten "g", og da er guniss fornøyd!
|
|
|
#122 |
|
I mål
|
Ja, men jeg synes vi skal jobbe med å få begrepet "sykmelde seg" ut av språket. Det er legen som sykmelder. Jeg kan ikke fordra at folk "går til legen for å sykmelde seg". |
|
|
|
|
|
#123 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Uforjent mye pepper til rine. Hun tar opp noe som er en reell problemstilling på arbeidsplasser, og vi prater ikke om sykemelding fra lege, men misbruk av egenmeldinger. Kollegaene sier rett ut at de misbruker egenmelding i trass over arbeidsoppgaver de blir pålagt, og de er da med på å lage en ukultur. Det blir i overkant rart å skulle øse på med medlidenhet og solidaritet fra rine som kollega, så framt det kommer så klart fram at det ikke er sykdom som ligger til grunn. Hvis man ønsker å oppnå noe i felleskap på en arbeidsplass, så blir noe sånt veldig barnehageaktig. Selvfølgelig kan ukulturen av diverse årsaker ha kommet så langt at noen ikke ser andre utveier enn å demonstrere, fordi de har prøvd mye annet, men framstillingen fra rine kan tyde på at det er disse som lager mye av ukulturen.
|
|
|
#124 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Veldig spennende tråd det her og mange gode synspunkter. Det å sette seg til doms over den som har meldt seg syk, enten det er ved egenmelding eller leges sykemelding er vel heller ikke poenget slik jeg har forstått det. Men jeg kjenner meg igjen i Rines beskrivelser. Jeg har opplevd medarbeidere som sier at får jeg det ikke slik som jeg vil sykemelder jeg meg og så kan de ha det så godt. De skal få se hvor enkelt det er å klare seg uten meg. (tomme trusler på alle måter. 1. fordi ingen er uunværlig, samme hva man måtte tro. 2. fordi det er tomme trusler. Den damen har en arbeidsmoral de fleste kunne misunne henne, hun ville ikke blitt borte. ) |
|
|
|
|
|
#125 |
|
Ringskrømt
|
Soleklart. Det er soleklart noe galt et sted når folk annonserer for de andre på arbeidsplassen at de skal sykemelde seg i protest. Det tyder på at noe er hakkende galt, at strakstiltak må innføres og at det hjelper lite at de gjenværende slenger dritt og hvisker i krokene. Jeg er helt klart med på en diskusjon om sykemeldinger, hvordan systemet er lagt opp, NAV osv., men synes det er lite fruktbart med diskusjoner som baserer seg på svar ala "OI!! Så frekke de er, sånt går ikke an, det synes jeg ingenting om. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Det kan i bunn og grunn også tyde på at personene det gjelder er noen teite, barnslige, sære unnasluntrere som bruker egenmeldinger som trusler, uten at det er noe hakkende galt med hverken leder eller oppgaver. Det finnes sånt også. Men man skal altså bare holde kjeft og tenke de har rett i sin sak.
|
|
|
#128 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Jeg synes det høres helt absurd ut å bruke egenmelding eller be om sykmelding fordi man ikke får viljen sin i jobbsammenheng. Hos oss hadde det vært helt uakseptabelt, og jeg tror jammen vedkommende hadde kunnet kommet til å bli konfrontert med det også (hvis det var egenmelding selvsagt). Retten til egenmelding står arbeidsgiver fritt til å fjerne hvis man anser at den misbrukes. I dagens arbeidsliv er det så mange andre måter å ta opp slike ting på (medarbeidersamtaler, SAU, verneombud osv) at det å true med å bare bli borte virker helt bak mål.
|
|
|
#129 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Jeg spekulerer litt på det med migrene og andre ikke-målbare sykdommer, og lavere utdanning. Hva er det som er årsak, og hva er det som er virkning? For jeg syns jeg ser tendenser til at de som går på yrkesfag oftere er syke pga slike ting, enn de som går studiespesialiserende og har sterke karakterer fra ungdomsskolen.
|
|
|
#130 |
|
Pessimistisk Optimist.
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Tror ikke migrene kan ha noen sammenheng med lengde på utdanning... i såfall må jeg være unntaket. Har lang utdanning, også på høyskole, og sliter med migrene. Uten riktige medisiner hadde jeg hatt et langt høyere sykefravær enn jeg har i dag. Uten sammenheng med utdanning og jobb forøvrig. |
|
|
|
|
|
#131 |
|
Mother of Dragons
|
Dette er synsing altså.
|
|
|
#132 |
|
Pessimistisk Optimist.
Det er jo sant, men tror også at selv i jobber som krever utdanning kan forekomsten av stressrelatert hodepine være høy. Jeg har selv fått føle på kroppen hvor anstrengende høstens oppstart på småbarnsavdeling har vært. Utbytting av nesten hele barnegruppen, de fleste nye nettopp fylt ett år og et høyt lydnivå hele dagen har ført til at hele personalet på avdelingen min er generelt slitne. Noe som igjen fører til nedsatt immunforsvar og sykdom/sykemelding. Vil tro at både barnehager og skoler merker nedskjæringskniven, noe som fører til at man står på mer enn før, med videre mistrivsel og mindre terskel for sykemelding. Vi hadde nettopp en gjennomgang angående sykefravær, som for enheten som helhet ligger på 15%, noe som er vel høyt. En annen enhet, innenfor habiliteringstjenesten ligger på en fraværsprosent på 29, noe som virkelig burde være et varsko her i forhold til rovdrift på sine ansatte. Det forventes hele tiden at vi skal prestere mer og spare mer. Virkelig en utfordring syns jeg. |
|
|
|
![]() |
|
|