Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når er det greit å sykemelde seg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-08, 22:21   #81
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det greit å sykemelde seg?

Man skal ikke spekulere i hvorfor folk er sykemeldt som flere sier her, for det er mye som ikke vises på utsiden.

Men når det er sagt, så er det temmelig naivt å tro at ikke en drøss folk bruker egenmeldingene sine til andre ting enn sykdom altså.

Og en del leger sykemelder når folk mer eller mindre ber om det, fordi det er ofte helt umulig å være en dommer på om pas kan være borte fra jobben eller ei, man vet jo ikke akkurat hvilke arbeidsoppgaver folk har. Og det er jo ikke mulig å vite når folk sier at de er slitne, å bedømme om de er slitne "nok". Tvilen må jo komme pasienten til gode.

Langtidssykmeldte blir en annen sak, og det er ikke det jeg skriver om her.

Gammel 30-09-08, 22:55   #82
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Klart det er mange som misbruker sykelønnsordningen. Men jeg kan ikke fri meg fra å tenke over hvor enormt mye ledelsen har å si for arbeidsmiljøet på en skole.

Det tror jeg du har helt rett i.

Gammel 30-09-08, 23:03   #83
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

At egenmeldingsdager legges inn som en dag til å komme seg på etter fest i helga har jeg også hørt om.

Ja men da er man jo syk.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 23:12   #84
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vet du at det er det som er årsaken, eller kan det ligge noe annet bak. Det er ganske drøyt å beskylde kollegaer for å fuske med sykemelding, syns jeg. Det er vel en lege inne i bildet også, som vurderer det dit hen at vedkommende har behov for en sykemelding.

Det er ikke alltid man vet alt om kollegaene sine, selv om man tror man gjør det.

Nei, det tenkte jeg også på. Jeg er en sånn som kunne sykemeldt meg for å ikke måtte dra på fjelltur, og har gode grunner for det, selv om kollegene mine aldri kunne gjettet det.

Gammel 30-09-08, 23:16   #85
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Først og fremst lurer jeg på om hovedinnlegger mener sykmelde seg eller bruke egenmelding.
Begrepet sykmelde seg irriterer meg veldig, det er legen som sykmelder.

Videre er jeg enig med Kanne mfl i denne tråden, og til hovedinnlegger er det vel bare å si at jeg synes det er helt uakseptabelt at folk bruker sykedager slik du skisserer.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 23:37   #86
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har opplevd en kollega som truet med sykemelding hver gang verden gikk ham i mot. Han var litt spesiell... Ellers er min erfaring at folk ikke er borte mer enn de er nødt til.

Har en venninne som jobber i offentlig sektor, og der virker det som de har en helt annen holdning til det. Ikke at det er greit å sykemelde seg når de ikke får de som de vil, men mer at egenmeldingsdagene er til for å brukes. De oppfatter det som forebyggende for en lang sykemelding. Dvs egenmeldingene er til for å ta seg inn når man blir for sliten i jobben. Kanskje det er fornuftig bruk, men egentlig synes jeg det er på kanten. Man burde ha gjort noe med arbeidsforholdene, men det oppleves kanskje nyttesløst.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 23:56   #87
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg kjenner på meg at jeg har en teori om hvilken skole du jobber på, rine.

. Da må jeg sende deg en PM. (Var det avslørende..?)

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Dette må jeg signere i sin helhet.

Makan.
Dette er et eksempel på FP diskusjon gone wrong. Det er så slitsomt når man i stedet for å prøve å forstå heller velger å jobbe hardt for å se hvor mye man kan greie å misforstå - ender med å fortape seg helt i kverulering.

Hun snakker om kolleger som åpent forteller at de sykmelder seg om de ikke får viljen sin.

(og ingen er her så dumme at de tror at det ikke finnes leger som kan la seg overbevise om at sykmelding er nødvendig, selv om det i realiteten ikke er det.)

Ja, får håpe det var kveruleringstrangen som ble for sterk. Jaggu har jeg gjentatt poenget mitt mange ganger...

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Forøvrig synes jeg nok du generaliserer litt, og dermed må regne med litt "pepper". F.eks skriver du at du har noen høner å plukke med gravide.
Det er vel generalisering så god som noen.

Det er nok helt sikkert noen snyltere der også, det vil alltid finnes noen som vil leve på fellesskapet i et velferdssamfunn, men der skjærte du alle over en kam, synes jeg.

Ja, den var vel litt drøy (nå måtte jeg sjekke: Skrev jeg virkelig det... )

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Jeg har (i løpet av mitt yrkesaktive liv, ikke i det siste, så jeg utleverer ingen nå) vært borti lærere som konsekvent er "syke" når det er turdag/skidag/vinteraktivitetsuke osv. Da blir man mistenksom. Jeg har også opplevd kolleger som i en omorganiseringsprosess der de muligens blir omdisponert, indirekte truer med å sykemelde seg dersom de ikke får det som de vil. Jeg har vært ute for yngre arbeidstakere som prosentvis har et enormt fravær på mandager (og da alltid etter at de fredag har trippet og fnist og rågledet seg til den festen i helga). Og ja, jeg blir mistenksom. Nei, jeg sier ikke noe om det (eller, jeg kan nok slenge litt med leppa: "Voldsomt så plaget du skulle være med bihulene, da! Har du prøvd homeopati?"), og ja, det er fryktelig irriterende når det er noen en jobber tett med som tar ut egenmelding hver gang man har planlagt tur, eller brorparten av mandagene...

Skjønner Rine godt, jeg. Og syns eksemplene hennes (som er ca like hypotetiske og omskrevne som mine, regner jeg med) var helt ok.

Thank u!!

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jah.
Hvis det er meg du henviser til her, så er det Liven, om jeg får be. (Like vakker som Liv Taylor. )

Vet det... Sorry. Og Kasia også. (Tror jeg kalte henne for Kaisa? )

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Først og fremst lurer jeg på om hovedinnlegger mener sykmelde seg eller bruke egenmelding.
Begrepet sykmelde seg irriterer meg veldig, det er legen som sykmelder.

.

Mente egentlig begge deler, tror jeg. Litt upresis der kanskje? Men synes poenget blir det samme uansett?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 00:08   #88
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er det virkelig grunn til å være hjemme i tre dager fordi rektor mener at alle kontaktlærere som er friske bør være med på fjelltur?

Det kan du i utgangspunktet ikke vite noe om. For alt du vet kan det være ting som gjør at denne læreren ikke fungerer på fjelltur. Og som han ikke har gått ut med offentlig.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vet du at det er det som er årsaken, eller kan det ligge noe annet bak. Det er ganske drøyt å beskylde kollegaer for å fuske med sykemelding, syns jeg. Det er vel en lege inne i bildet også, som vurderer det dit hen at vedkommende har behov for en sykemelding.

Det er ikke alltid man vet alt om kollegaene sine, selv om man tror man gjør det.

Enig. Det er mye som ikke syns på utsiden, og som man ikke nødvendigvis har lyst til å spre informasjon om. Men jeg tviler ikke på at det fins folk som utnytter systemet.

Er som sagt, svært interessert i å høre fra noen som har hørt om en lege som nekter å gi folk sykemeldinger.

Jeg fikk ikke sykemelding da jeg som gravid med bekkenløsning og spytokter måtte på jobb hos en arbeidsgiver som ikke tok hensyn og som nektet å tilrettelegge. Jeg sto på do mesteparten av dagen, og spydde. Og hva bekkenløsningen angikk - hun mente det ikke eksisterte.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jo, karensdager er en veldig dum idé. Folk som sier at de alltid klarer å karre seg på jobb, så derfor burde alle andre klare det også, bør prise seg lykkelige over sin gode helse og ellers holde kjeft.

Har noen høner å plukke med gravide også jeg for den del. :dukker:

Basert på et par eksempler?

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Jeg har (i løpet av mitt yrkesaktive liv, ikke i det siste, så jeg utleverer ingen nå) vært borti lærere som konsekvent er "syke" når det er turdag/skidag/vinteraktivitetsuke osv. Da blir man mistenksom.

Har det slått deg at det fins noen som har fysiske årsaker til dette? Jeg er en av dem, og dette er ikke noe jeg går ut og snakker om offentlig. Sånne holdninger er noe av det som gjør min hverdag vanskelig.

Gammel 01-10-08, 00:20   #89
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det kan du i utgangspunktet ikke vite noe om. For alt du vet kan det være ting som gjør at denne læreren ikke fungerer på fjelltur. Og som han ikke har gått ut med offentlig.
Jeg fikk ikke sykemelding da jeg som gravid med bekkenløsning og spytokter måtte på jobb hos en arbeidsgiver som ikke tok hensyn og som nektet å tilrettelegge. Jeg sto på do mesteparten av dagen, og spydde. Og hva bekkenløsningen angikk - hun mente det ikke eksisterte.

Basert på et par eksempler?

Har det slått deg at det fins noen som har fysiske årsaker til dette? Jeg er en av dem, og dette er ikke noe jeg går ut og snakker om offentlig. Sånne holdninger er noe av det som gjør min hverdag vanskelig.

Hm, akkurat det blir det vanskelig å si noe om uten å utlevere. Men generelt kan jeg si at hvis man f.eks klarer å trene spinning og aerobic, bør man klare en fjelltur. (Fjellturen var uansett ikke et eksempel fra RL...)
(Men ja, det har slått meg at noen kan ha fysikse begrensinger. De sier som regel fra om det også...)

Og dumt at du ikke fikk sykemelding, høres ut som du trengte det, ja...

Gammel 01-10-08, 00:28   #90
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm, akkurat det blir det vanskelig å si noe om uten å utlevere. Men generelt kan jeg si at hvis man f.eks klarer å trene spinning og aerobic, bør man klare en fjelltur.

Vel, du tar feil. Jeg har en selv en diagnose som betyr at man kan klare en time spinning, men gåing i fjellet kan være et problem. Bæring av sekk, langvarig gåing, soving i en seng som ikke er god for ryggen ... Og sånne holdninger er veldig vanskelig å møte, rine. For folk flest klarer ikke sette seg inn i situasjoner de selv ikke har vært borti, og det er faktisk veldig belastende for noen.

Jeg tenker at dersom man har en jobb som innebærer skidager og det andre som Ming nevner og har fysiske årsaker som gjør at de ikke kan være med på sånt har et ansvar for å ta dette opp med lege og i neste omgang arbeidsgiver slik at de ikke bruker sykmelding/egenmeldingsdager når slike ting oppstår.

Ja, men det kan jo hende denne personen har gjort det uten å fortelle det til ming og andre kolleger?

Gammel 01-10-08, 00:29   #91
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Enig med Hattifnatten. Jeg har hatt kolleger som har hatt særavtaler av ulik art i forhold til aktiviteter de ikke skal være med på, og det er helt ok. Men du jobber ikke som ordinær lærer i småskolen hvis du av helsemessige årsaker ikke kan være ute, ihvertfall ikke på skoler med uteskolepedagogikk som satsningsområde og faste utedager... Ikke uten en avtale med arbeidsgiver, ihvertfall. Og når man deltar i planlegginga og melder seg frivillig til å lage pinnebrøddeig og ta med spikkekniver, så forventes det jo at vedkommende stiller. Liksom.

Og misforstå meg rett - jeg har selv vært sykemeldt pga "usynlige" ting, har full forståelse med dem som sliter med ulike kroniske fysiske plager eller psykiske lidelser, og som tillitsvalgt jobber jeg aktivt opp mot ledelsen ift til tilrettelegging av arbeidssituasjonen for de som har behov for det.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 00:36   #92
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Ja selvsagt, men kolleger kan forvente å vite at personen ikke skal regnes med på aktiviteten de planlegger sammen. Dreier det seg om skidager,fjellturer osv. kreves det ganske mye samarbeid og planlegging i forkant og det minste man bør kunne forvente er å få vite om personen skal regnes med eller ikke. Hvis man får beskjed fra arbeidsgiver om at personen ikke skal være med så har man ikke noe med å spekulere.

Nemlig.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 00:49   #93
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Vel, du tar feil. Jeg har en selv en diagnose som betyr at man kan klare en time spinning, men gåing i fjellet kan være et problem. Bæring av sekk, langvarig gåing, soving i en seng som ikke er god for ryggen ... Og sånne holdninger er veldig vanskelig å møte, rine. For folk flest klarer ikke sette seg inn i situasjoner de selv ikke har vært borti, og det er faktisk veldig belastende for noen.
Ja, men det kan jo hende denne personen har gjort det uten å fortelle det til ming og andre kolleger?

Min erfaring er at mange rett og slett ikke ser det som sin oppgave å være med på slikt: -Jeg er mattelærer, hva pokker skal jeg på fjellet etter, det er visst meldt regn også... (Litt redigert utsagn, men man kan vel gå ut fra at det ikke er de usynlige ryggplagene eller knærne som er hovedproblemet hos denne personen..)
Jeg vet at det ikke er fysisk. Fjellturen var også et gitt eksempel. Det kan likegjerne være OD-dagen. Noen er rett og slett ikke med på noe som ikke involverer deres fag/timer. De liker ikke "pålagte" arb.oppgaver. (Hva i huleste det nå skal bety.)

Gammel 01-10-08, 00:55   #94
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Min erfaring er at mange rett og slett ikke ser det som sin oppgave å være med på slikt: -Jeg er mattelærer, hva pokker skal jeg på fjellet etter, det er visst meldt regn også... (Litt redigert utsagn, men man kan vel gå ut fra at det ikke er de usynlige ryggplagene eller knærne som er hovedproblemet hos denne personen..)
Jeg vet at det ikke er fysisk. Fjellturen var også et gitt eksempel. Det kan likegjerne være OD-dagen. Noen er rett og slett ikke med på noe som ikke involverer deres fag/timer. De liker ikke "pålagte" arb.oppgaver. (Hva i huleste det nå skal bety.)

Ja, det kan godt hende det er noen som benytter seg av egenmeldingsdager uten å ha særlig god grunn for det, og det er dumt. Men du kan virkelig ikke sette folk i bås og mene særlig mye om hva de kan gjøre av fysisk aktivitet, det har du ingen forutsetninger for. Og jeg kan jo fortelle at OD-dagen også kan forårsake utfordringer for noen, selv om du ikke skjønner det.

Og det fins faktisk folk som ikke liker fjellturer og andre aktiviteter noen finner morsomme, og reagerer på at slikt blir påtvunget. Og det skjønner jeg sabla godt.

Gammel 01-10-08, 00:58   #95
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva andres grenser er for sykmelding får være deres sak. Jeg hadde bedt legen om dette når det føltes riktig for meg. Kan ikke forvente at andre skal skjønne hvorfor alltid og jeg mener at andre bør slutte bry seg om hva andre gjør.

Man er ikke like.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 01:05   #96
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår også godt at folk reagerer på å bli påtvunget arbeidsoppgaver som man ikke synes er morsomme, men så lenge det er innenfor rammene av det man kan pålegges når man har valgt et yrke så er det noe man må leve med. Om man ikke kan leve med det av psykisk eller fysiske årsaker må man få en avtale på plass.

For mange kan det være ganske vage årsaker til hvorfor. Er feks mange som har angst av forskjellig slag, som kanskje arter seg som vegring mot ting som fremkaller dette.. også vet man kanskje ikke at det heter angst det man føler. Man kan også ha det sånn midlertidig. Ikke lett å "sette ting på plass" alltid og være så full av selvinnsikt at man ser man har et problem. Og dermed også vanskelig å søke hjelp for ting som kanskje lager problemer 3 ganger i året. Et eksempel.

Man kan ikke vite alt om alle. Blir helt deppa over hvor mange som mener at deres syn og følelser på ting er "fasiten".

Gammel 01-10-08, 01:11   #97
Joika
Pauset

Standard

Man er ikke like, men jeg tenker likevel at det er relevant å diskutere hvor man mener grensene går.

Det å bry seg med hva andre gjør har flere sider. Noen ganger kan det at folk ikke bryr seg også oppfattes negativt. Folk er ulike også på det området.

Nei men det er vel ingen utenom de legen måtte sette? Burde vi ikke la være å synse så mye om dette egentlig?

Gammel 01-10-08, 01:13   #98
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Ja, det kan godt hende det er noen som benytter seg av egenmeldingsdager uten å ha særlig god grunn for det, og det er dumt. Men du kan virkelig ikke sette folk i bås og mene særlig mye om hva de kan gjøre av fysisk aktivitet, det har du ingen forutsetninger for. Og jeg kan jo fortelle at OD-dagen også kan forårsake utfordringer for noen, selv om du ikke skjønner det.

Og det fins faktisk folk som ikke liker fjellturer og andre aktiviteter noen finner morsomme, og reagerer på at slikt blir påtvunget. Og det skjønner jeg sabla godt.

Vet du, da synes jeg du skal forklare på hvilken måte. Nå vet jeg ikke hvilke oppgaver lærere har på din skole, eller om du i det hele tatt jobber på en skole. Uansett lurer jeg på hva du tror en OD- dag innebærer for en lærer. Nei, vi er ikke ute og vasker biler for 300 kr dagen. Som regel er vi på skolen og veileder de elevene som ikke kan/vil jobben ute den dagen. De jobber med diverse oppgaver. Kan du forklare meg hvilken psykisk eller fysisk grunn en lærer har for å være borte denne dagen, er du jaggu meg god...

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Hva andres grenser er for sykmelding får være deres sak. Jeg hadde bedt legen om dette når det føltes riktig for meg. Kan ikke forvente at andre skal skjønne hvorfor alltid og jeg mener at andre bør slutte bry seg om hva andre gjør.

Man er ikke like.

Joika.... jeg mistenker deg.... ikke for å sykemelde deg uten grunn, men for å ikke ha lest hele tråden...

Gammel 01-10-08, 01:21   #99
TBM
Passiv

Standard

Tenkte egentlig jeg skulle droppe denne debatten, men siden dette med fjellturer kom opp så kan jeg jo komme med mine innspill likevel. Jeg jobbet litt som lærer i videregående for en tid tilbake. Jeg hadde en stillingsprosent på ca 40% og jobbet mye mer enn det fordi jeg var ny som lærer. Jeg syntes ikke det var spesielt populært å bli pålagt å være med på en heldags volleyballturnering når rektor egentlig påla oss ekstra arbeid uten ekstra betalt.

Det var flere andre slike hendelser også i forbindelse med lærermøter, foreldremøter mm. Men riktignok brukte jeg ikke egenmeldinger til det, jeg gav bare beskjed når jeg mente at "pålagte aktiviteter" gikk langt utover det jeg burde delta på i hht. stillingsstørrelse. Bortsett fra dette opplevde jeg som lærer å ha mye høyere terskel for å bli hjemme selv om jeg var syk eller hadde syke barn, enn hva jeg har hatt i andre jobber. Jeg så jo hvor vanskelig det ble for mine kollegaer, så jeg karret meg stadig vekk på jobb uggen i kroppen og mannen min tok alle dager hjemme med syke barn. Alle mine kollegaer gjorde det samme.

Hvis en leder får mistanke om at en eller flere medarbeidere misbruker egenmeldingsystemet, ja da er det en av deres lederoppgaver å ta ta tak i dette problemet. Med de nye reglene for sykemelding (av lege) er det en helt annen oppfølging av den sykemeldte enn hva jeg tror det har vært tidligere.

Det er utrolig mye som kan ligge bak utsagnet "nå sykemelder jeg meg". Min erfaring er at det ofte er tomme trusler. Selvsagt er det mange som misbruker egenmeldingsystemet, men slik som jeg oppfatter HI tenker jeg at her dreier det seg mye om frustrasjon over dårlig lederskap og/eller dårlig stemning blant kollegaer. Jeg ville sluttet med å bry meg om det som HI gjør og heller jobbet aktivt med å bedre jobbmiljøet. Et godt jobbmiljø gjør også folk mer lojale. Hvis det derimot ikke er så ok, blir folk demotiverte og illojale.

Jeg har nå også lest hele tråden - og jeg synes ikke at det er slik at mange kverulerer med rine unødig. Når jeg leser innleggene opplever jeg at hun har en tone som minner meg om noe "besserwisser"-aktig, og slike kollegaer kan være slitsomme og igjen være med på å skape et dårlig arbeidsmiljø.

Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 01:24   #100
Joika
Pauset

Standard

Joika.... jeg mistenker deg.... ikke for å sykemelde deg uten grunn, men for å ikke ha lest hele tråden...

Leste hovedinnlegget.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:22.