|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Man skal ikke spekulere i hvorfor folk er sykemeldt som flere sier her, for det er mye som ikke vises på utsiden.
|
|
|
#82 |
|
By the Sea
|
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?
Det tror jeg du har helt rett i.
|
|
|
#83 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja men da er man jo syk.
|
|
|
|
#84 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
|
|
|
|
#85 |
|
I mål
|
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Først og fremst lurer jeg på om hovedinnlegger mener sykmelde seg eller bruke egenmelding. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Har opplevd en kollega som truet med sykemelding hver gang verden gikk ham i mot. Han var litt spesiell... Ellers er min erfaring at folk ikke er borte mer enn de er nødt til. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ja, får håpe det var kveruleringstrangen som ble for sterk. Jaggu har jeg gjentatt poenget mitt mange ganger...
Ja, den var vel litt drøy
Thank u!!
Vet det... Sorry. Og Kasia også. (Tror jeg kalte henne for Kaisa?
Mente egentlig begge deler, tror jeg. Litt upresis der kanskje? Men synes poenget blir det samme uansett? |
|
|
|
|
|
#88 |
|
saftig
|
Det kan du i utgangspunktet ikke vite noe om. For alt du vet kan det være ting som gjør at denne læreren ikke fungerer på fjelltur. Og som han ikke har gått ut med offentlig.
Enig. Det er mye som ikke syns på utsiden, og som man ikke nødvendigvis har lyst til å spre informasjon om. Men jeg tviler ikke på at det fins folk som utnytter systemet.
Har det slått deg at det fins noen som har fysiske årsaker til dette? Jeg er en av dem, og dette er ikke noe jeg går ut og snakker om offentlig. Sånne holdninger er noe av det som gjør min hverdag vanskelig.
|
|
|
#89 |
|
Halloen!
Hm, akkurat det blir det vanskelig å si noe om uten å utlevere. Men generelt kan jeg si at hvis man f.eks klarer å trene spinning og aerobic, bør man klare en fjelltur. (Fjellturen var uansett ikke et eksempel fra RL...) |
|
|
|
|
|
#90 |
|
saftig
|
Vel, du tar feil. Jeg har en selv en diagnose som betyr at man kan klare en time spinning, men gåing i fjellet kan være et problem. Bæring av sekk, langvarig gåing, soving i en seng som ikke er god for ryggen ... Og sånne holdninger er veldig vanskelig å møte, rine. For folk flest klarer ikke sette seg inn i situasjoner de selv ikke har vært borti, og det er faktisk veldig belastende for noen.
Ja, men det kan jo hende denne personen har gjort det uten å fortelle det til ming og andre kolleger?
|
|
|
#91 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Enig med Hattifnatten. Jeg har hatt kolleger som har hatt særavtaler av ulik art i forhold til aktiviteter de ikke skal være med på, og det er helt ok. Men du jobber ikke som ordinær lærer i småskolen hvis du av helsemessige årsaker ikke kan være ute, ihvertfall ikke på skoler med uteskolepedagogikk som satsningsområde og faste utedager... Ikke uten en avtale med arbeidsgiver, ihvertfall. Og når man deltar i planlegginga og melder seg frivillig til å lage pinnebrøddeig og ta med spikkekniver, så forventes det jo at vedkommende stiller. Liksom. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
i tåkeheimen
|
Nemlig. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Halloen!
Min erfaring er at mange rett og slett ikke ser det som sin oppgave å være med på slikt: -Jeg er mattelærer, hva pokker skal jeg på fjellet etter, det er visst meldt regn også... (Litt redigert utsagn, men man kan vel gå ut fra at det ikke er de usynlige ryggplagene eller knærne som er hovedproblemet hos denne personen..) |
|
|
|
|
|
#94 |
|
saftig
|
Ja, det kan godt hende det er noen som benytter seg av egenmeldingsdager uten å ha særlig god grunn for det, og det er dumt. Men du kan virkelig ikke sette folk i bås og mene særlig mye om hva de kan gjøre av fysisk aktivitet, det har du ingen forutsetninger for. Og jeg kan jo fortelle at OD-dagen også kan forårsake utfordringer for noen, selv om du ikke skjønner det.
|
|
|
#95 |
|
Pauset
|
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Hva andres grenser er for sykmelding får være deres sak. Jeg hadde bedt legen om dette når det føltes riktig for meg. Kan ikke forvente at andre skal skjønne hvorfor alltid og jeg mener at andre bør slutte bry seg om hva andre gjør. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Pauset
|
For mange kan det være ganske vage årsaker til hvorfor. Er feks mange som har angst av forskjellig slag, som kanskje arter seg som vegring mot ting som fremkaller dette.. også vet man kanskje ikke at det heter angst det man føler. Man kan også ha det sånn midlertidig. Ikke lett å "sette ting på plass" alltid og være så full av selvinnsikt at man ser man har et problem. Og dermed også vanskelig å søke hjelp for ting som kanskje lager problemer 3 ganger i året. Et eksempel. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Pauset
|
Nei men det er vel ingen utenom de legen måtte sette? Burde vi ikke la være å synse så mye om dette egentlig? |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Halloen!
Joika.... jeg mistenker deg.... ikke for å sykemelde deg uten grunn, men for å ikke ha lest hele tråden... |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Passiv
|
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Tenkte egentlig jeg skulle droppe denne debatten, men siden dette med fjellturer kom opp så kan jeg jo komme med mine innspill likevel. Jeg jobbet litt som lærer i videregående for en tid tilbake. Jeg hadde en stillingsprosent på ca 40% og jobbet mye mer enn det fordi jeg var ny som lærer. Jeg syntes ikke det var spesielt populært å bli pålagt å være med på en heldags volleyballturnering når rektor egentlig påla oss ekstra arbeid uten ekstra betalt. |
|
![]() |
|
|