Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Syvåring brøt seg inn i dyrehage

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-08, 22:04   #41
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehage

Jeg så akkurat noen av opptaken fra dyreparken, og det stemmer jo ikke at han drepte alle dyrene. Han drepte noen av dem, kastet inn andre levende.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 22:06   #42
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt klart at en syvåring må få en reaksjon på dette, og at foreldrene må holdes økonomisk ansvarlig. Men når det er sagt så er det ikke nødvendigvis sånn at denne syvåringen hverken er veldig spesiell eller kommer fra hjem med omsorgsvikt. Dette er noe en helt normal unge kan finne på å gjøre dersom de får for seg en eller annen sær grunn til å gjøre det.

Som skremmern sa, barn må få reaksjon på det de gjør, men å si at et så lite barn gjør noe som er sykt, eller tenke at et så lite barn er psykopat, er etter min mening, faktisk temmelig sykt å gjøre. Korreks, ikke fordømming, er vel det jeg prøver å si.

Gammel 04-10-08, 22:34   #43
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Dette er noe en helt normal unge kan finne på å gjøre dersom de får for seg en eller annen sær grunn til å gjøre det.

Akkurat det er jeg ikke helt enig i, tror jeg. Ikke akkurat så ekstreme tilfeller som dette, om man da ikke kommer fra et hjem der man mer eller mindre direkte har lært at dyr ikke har noen spesiell verdi. Og sånne hjem finnes det nok desverre mange av. Så jo, da har du vel kanskje rett allikevel.

Gammel 04-10-08, 22:51   #44
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Akkurat det er jeg ikke helt enig i, tror jeg. Ikke akkurat så ekstreme tilfeller som dette, om man da ikke kommer fra et hjem der man mer eller mindre direkte har lært at dyr ikke har noen spesiell verdi. Og sånne hjem finnes det nok desverre mange av. Så jo, da har du vel kanskje rett allikevel.

Må si meg enig med deg her Iset. En ting er når barn tråkker på maur og snegler men det denne gutten har gjort er ganske drøyt.

Gammel 04-10-08, 22:58   #45
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Må si meg enig med deg her Iset. En ting er når barn tråkker på maur og snegler men det denne gutten har gjort er ganske drøyt.

Det er kjempedrøyt. Men det er en ting å innse at unger som faktisk havner innenfor normalen kan gjøre drøye ting, en helt annen ting å sitte som voksen person og si at en syvåring har gjort noe så sykt at det på et eller annet vis er noe feil på barnet. Ærlig talt.

Gammel 04-10-08, 23:04   #46
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er kjempedrøyt. Men det er en ting å innse at unger som faktisk havner innenfor normalen kan gjøre drøye ting, en helt annen ting å sitte som voksen person og si at en syvåring har gjort noe så sykt at det på et eller annet vis er noe feil på barnet. Ærlig talt.

Siden du siterer meg, mener du da at jeg sier det er noe feil på barnet? Jeg sa kun at det han gjorde var drøyt og ikke er innenfor "noe barn bare gjør". Da mener jeg at det ikke er normalt at barn slår ihjel dyr og gir det som mat til andre dyr.

Gammel 04-10-08, 23:33   #47
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener i hvert fall at noen bør sjekke om det er noe feil med barnet.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 23:42   #48
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Siden du siterer meg, mener du da at jeg sier det er noe feil på barnet?

Siden jeg sa i et innlegg at dette er noe et normalt barn kan gjøre og Iset sa at hun var uenig og du skrev at du var enig med Iset, så tolket jeg det som at du mente at dette ikke er noe et normalt barn kan gjøre, ja. Om det var feil så beklager jeg det.

Jeg sa kun at det han gjorde var drøyt og ikke er innenfor "noe barn bare gjør". Da mener jeg at det ikke er normalt at barn slår ihjel dyr og gir det som mat til andre dyr.

Du mente "normalt" som i "vanlig"? Det er det vel åpenbart at det ikke er all den tid at det har skjedd på den andre siden av kloden og man får vite det her.

Generelt:
Jeg er faktisk overrasket over at den damegjengen som har skrevet i tråden her, som jeg anser for å være svært gjennomtenkte og empatiske, at noen av dem (om jeg har forstått det riktig) faktisk mener at et barn på syv år må være sykt for å gjøre dette. Man vet ikke en gang om dette barnet har gjort noe lignende før, om det gjentakende har problemer med å vise empati (og mange helt normale syvåringer har fortsatt problemer med dette) eller hva årsaken var.

Gammel 04-10-08, 23:51   #49
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Standard

Generelt:
Jeg er faktisk overrasket over at den damegjengen som har skrevet i tråden her, som jeg anser for å være svært gjennomtenkte og empatiske, at noen av dem (om jeg har forstått det riktig) faktisk mener at et barn på syv år må være sykt for å gjøre dette. Man vet ikke en gang om dette barnet har gjort noe lignende før, om det gjentakende har problemer med å vise empati (og mange helt normale syvåringer har fortsatt problemer med dette) eller hva årsaken var.

Det er vel ytterst få i denne tråden som sier at barnet er sykt? Utenom en kommentar om noen kan være født psykopat sier de fleste at selve handlingen var drøy og at barnet på en eller måte må få en konsekvens.

Jeg mener at dette er en unormal handling fra et barn. Og ja, man bør se nærmere på hvorfor gutten har gjort dette. Vi skal hvertfall ikke avfeie det med at: det er sånn unger bare gjør, pytt pytt liksom.

Gammel 04-10-08, 23:57   #50
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Kan man bli født psykopat?

Jeg synes dette er en interessant tanke. Ikke akkurat i dette tilfellet. Jeg må si at jeg er lite interessert i hva som er skjedd i dette spesifikke tilfelle. (Jeg må bare si at jeg tenker på oppslag på Dagbladet nett hvor en mor hadde spikret fast barnet sitt i gulvet via føttene. Om hvor grusom og sadistisk moren var. Senere viste det seg jo at moren var psykotisk. Jeg stoler omentrent like mye på nett-avisene som på Judas.)

Men generelt sett har man gått bort fra å diagnostisere folk som psykopater, men heller med psykopatiske trekk. Dette viser en tendens til å vise at det er flere grader mellom "normalitet" og "psykisk sykdom". Det viser seg også at barn som plager og torturerer dyr oftere har psykopatiske trekk enn andre. Personlig vil jeg tro at psykopatiske trekk er noe som enten er der, som en medfødt skade, eller noe som kan fremprovoseres ved en spesifikk behandling. + en kombinasjon. Mange veier til Rom.

Gammel 05-10-08, 00:17   #51
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Når det er sagt så er det mange voksne mennesker som regnes som normale som morer seg med å mishandle okser.

Gammel 05-10-08, 00:19   #52
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det er sagt så er det mange voksne mennesker som regnes som normale som morer seg med å mishandle okser.

Det der kommer jeg aldri noensinne til å forstå. Helt tragisk at det fremdeles pågår, i 2008!

Gammel 05-10-08, 14:57   #53
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes fortsatt at det er en syk sak.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-08, 16:20   #54
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Tragisk sak.

Jeg mener vel at en 7-åring bør skjønne at dette ikke er riktig å gjøre, dermed bør det få konsekvenser for ham.

Gammel 05-10-08, 18:54   #55
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Jeg fastholder på min underkvalifiserte vurdering som sier at han bare skulle være snill å mate den sultne krokodillen.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-08, 19:07   #56
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maylen, her.

Jeg fastholder på min underkvalifiserte vurdering som sier at han bare skulle være snill å mate den sultne krokodillen.

Så snill at han brøt seg inn i en stengt dyrehage, slo andre dyr i hjel med stein og kastet de over et megahøyt gjerde...

Jeg kjøper ikke helt at han skulle gjøre det for å være snill jeg da. Ingen 7-åringer jeg kjenner ville brutt seg inn et sted uten å vite at det var forbudt. Det vet jo til og med 4-åringen min...

Gammel 05-10-08, 19:11   #57
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes at instillingen din gjenspeiler hvordan samfunnet har blitt. Man leter umiddelbart etter unnskyldinger og ingen skal måtte stå ordentlig til rette for det de har gjort lenger. Jeg vet ikke hva som er passende straff i dette tilfellet, men dette må få konsekvenser for gutten som absolutt er gammel nok til å skille mellom rett og galt.

I min verden er det ikke noe motsetningsforhold mellom å bruke litt tankevirksomhet på å forstå hvorfor noe skjer og det at en handling får konsekvenser. Tvert i mot, vil jeg påstå. Å sette handlingen i riktig kontekst gjennom å forstå barnets bakgrunn/psyke/emosjoner/omgivelser etc. er avgjørende for å sette riktig konsekvens i verk.

Du sier at en sjuåring er gammel nok til å skille mellom rett og galt. Du vet at det er ganske stor forskjell på hjernen til en sjuåring og en voksen, ja? Til og med tenåringer har hjerner som ikke er helt "ferdige enda".
Så, nei - en sjuåring vet ikke alltid forskjell på rett og galt. Når det gjelder mange ting,ja, men selvfølgelig ikke i alle situasjoner. Det finnes et utall etiske gråsoner som selv vi voksne sliter med å finne ut av. Og hva er "rett" og "galt"? Mye er opplagt fra tidlig alder, annet varierer fra menneske til menneske, nasjon til nasjon og kultur til kultur.
I akkurat dette tilfellet vil man kunne forvente at den gjengse sjuåring vet et det er forbudt både å bryte seg inn samt å drepe små dyr på denne måten. Men jeg sier det jeg sier fordi du ordlegger deg så bastant i froholdt til sjuåringer, rett&galt og konsekvenser. Det er gjerne i nyansene man finner sannheten.

Gammel 05-10-08, 21:16   #58
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det finnes ikke noe mere tragisk enn mennesker /barn som nyter å plage dyr, det er helt forferdelig.

Så enig,så enig.
Helt grusomt!

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-08, 22:38   #59
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

I min verden er det ikke noe motsetningsforhold mellom å bruke litt tankevirksomhet på å forstå hvorfor noe skjer og det at en handling får konsekvenser. Tvert i mot, vil jeg påstå. Å sette handlingen i riktig kontekst gjennom å forstå barnets bakgrunn/psyke/emosjoner/omgivelser etc. er avgjørende for å sette riktig konsekvens i verk.

Du sier at en sjuåring er gammel nok til å skille mellom rett og galt. Du vet at det er ganske stor forskjell på hjernen til en sjuåring og en voksen, ja? Til og med tenåringer har hjerner som ikke er helt "ferdige enda".
Så, nei - en sjuåring vet ikke alltid forskjell på rett og galt. Når det gjelder mange ting,ja, men selvfølgelig ikke i alle situasjoner. Det finnes et utall etiske gråsoner som selv vi voksne sliter med å finne ut av. Og hva er "rett" og "galt"? Mye er opplagt fra tidlig alder, annet varierer fra menneske til menneske, nasjon til nasjon og kultur til kultur.
I akkurat dette tilfellet vil man kunne forvente at den gjengse sjuåring vet et det er forbudt både å bryte seg inn samt å drepe små dyr på denne måten. Men jeg sier det jeg sier fordi du ordlegger deg så bastant i froholdt til sjuåringer, rett&galt og konsekvenser. Det er gjerne i nyansene man finner sannheten.

Ja, jeg uttaler meg veldig bastant, en sjuåing er i stand til å se forskjellen på rett og galt. Men du må gjerne være uenig.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-08, 22:39   #60
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ved slikt så synes jeg det er viktig å dele problemstillingen i to.

Selve handlingen og omstendighetene rundt.
I dette tilfellet føler jeg at jeg kun er kvalifisert til å si noe om selve handlingen. Altså det å bryte seg inn i en dyrepark for å mate et dyr med andre dyr. Dette er en handling som jeg umiddelbart reagerer på.

Så gjelder det omstendighetene rundt. Der vet vi svært lite. Vi vet ikke motiver, vi kjenner ikke gutten, vi vet ingen ting om guttens bakgrunn. Det eneste vi vet er at han er 7 år gammel. Det i seg selv gjør ikke meg kvalifisert til å vurdere omstendighetene rundt, men tankene begynner å spinne.

Jeg er ikke kvalifisert til å snakke om verken sadisme eller alle mulige former for formildende omstendigheter ut i fra det som står i nettavisen.

Jeg mener at det uansett omstendigheter er mulig å kategorisere handlingen som ille, men jeg vil være forsiktig med å stemple en syvåring som sadist. Ei heller synes jeg det er grunnlag for å si at han må ha en diagnose av noe slag.

Jeg synes i etikken at det er nyttig å skjelne mellom selve handlingen og vurdering av den og deretter se på omstendighetene. Blir det sammenblanding der føler jeg ofte at det er så lett å enten bagatellisere handlingen fordi omstendighetene rundt tilsier det eller å demonisere personen som utfører en handling. Det kan lett slå begge veier.

Jeg synes vi bør ha i tankene at mange uttaler seg i litt sjokktilstand. Min første tanke var nemlig å hive ungen etter, det betyr ikke at jeg faktisk ville gjort det.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:39.