Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Syvåring brøt seg inn i dyrehage

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-08, 00:58   #61
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehage

Ja, han kan bli fin om noen år...

Gammel 06-10-08, 01:14   #62
Nebbia
Passiv

Standard

Lurer veldig på hva denne krokodillen vanligvis spiser. Neppe døde dyr, for da hadde vi sikkert hørt om denne forferdelige saken hver eneste dag. Jeg tipper krokodillen er veldig glad i tomater.

Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 09:28   #63
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Lurer veldig på hva denne krokodillen vanligvis spiser. Neppe døde dyr, for da hadde vi sikkert hørt om denne forferdelige saken hver eneste dag. Jeg tipper krokodillen er veldig glad i tomater.

Så dette var ikke så big deal, altså?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 09:35   #64
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes det er helt klart at en syvåring må få en reaksjon på dette, og at foreldrene må holdes økonomisk ansvarlig. Men når det er sagt så er det ikke nødvendigvis sånn at denne syvåringen hverken er veldig spesiell eller kommer fra hjem med omsorgsvikt. Dette er noe en helt normal unge kan finne på å gjøre dersom de får for seg en eller annen sær grunn til å gjøre det.

Som skremmern sa, barn må få reaksjon på det de gjør, men å si at et så lite barn gjør noe som er sykt, eller tenke at et så lite barn er psykopat, er etter min mening, faktisk temmelig sykt å gjøre. Korreks, ikke fordømming, er vel det jeg prøver å si.

Veldig, veldig enig.

Og, med fare for å virke psykotisk eller whatnot, jeg har ingen problemer med å se for meg at en syvåring som digger krokodiller og har full peiling på hva de vanligvis spiser ser for seg mer det snille i å mate krokodillen, og logisk nok velger vanlig diett.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 11:38   #65
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Så dette var ikke så big deal, altså?

Er det fordi det ikke var meningen at disse dyrene skulle bli drept at handlingen er så mye mer avskylig enn alle dyrene som hver dag må bøte med livet for at vi skal få kjøtt? Enn alle dyrene som må bøte med livet for at denne krokodillen skal få mat hver dag? I disse tider er halve befolkningen ute og skyter alt fra små fugl til store elger - for moro skyld, mens resten av befolkningen forferdes over dette.

Det som er spesielt med denne saken er settingen og guttens alder. Handlingen, eller tilsvarende handlinger, finner sted utallige ganger hver eneste dag. Klarer jeg å la meg forferde over denne spesielle matingen? Nei, ikke i det hele tatt.

Det er greit at oppførselen hans ikke er noe å applaudere, men dimensjonene saken har fått er mildt sagt latterlige.

Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 11:51   #66
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes dyrehager er meningsløst dyreplageri, men det er kanskje en annen diskusjon...

Uansett: Jeg klarer ikke å bli forferdet eller sjokkert over dette, og jeg forstår ikke at dette er en nyhet som går verden rundt.

Gammel 06-10-08, 11:56   #67
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med esme, aC og Nebbia her. Selvsagt er det trist at noe sånt har skjedd, og selvsagt må barnet forklares at dette var galt av ham (og foreldrene må vel være økonomisk ansvarlig). Og det kan godt hende han ikke har den helt store forståelsen for hvordan man bør behandle dyr. Men jeg synes faktisk det er stor forskjell på å kaste levende dyr inn til en krokodille (krokodiller spiser jo levende dyr, det ser man på Discovery Channel (for å sitere Eminem), og det er ikke uvanlig å mate rovdyr i fangenskap med hele smådyr, selv om man vel da vanligvis avliver dem først) og å plage/skade dyr selv, utelukkende for moro skyld, slik man av og til hører om at barn gjør med f.eks. katter. Slik dyreplaging/torturering synes jeg er mye mer skremmende og urovekkende, og i slike tilfeller ville jeg synes en del av utsagnene og reaksjonene i denne tråden ville være mer på sin plass.

Gammel 06-10-08, 12:01   #68
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, jeg uttaler meg veldig bastant, en sjuåing er i stand til å se forskjellen på rett og galt. Men du må gjerne være uenig.

Jeg er uenig, i alle fall. Jeg tror ikke mitt barn vil være i stand til å se alle nyanser av hva som er rett og galt når han blir sju.

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Og, med fare for å virke psykotisk eller whatnot, jeg har ingen problemer med å se for meg at en syvåring som digger krokodiller og har full peiling på hva de vanligvis spiser ser for seg mer det snille i å mate krokodillen, og logisk nok velger vanlig diett.

:medpsykotisk:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 12:31   #69
Manitoba
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Det tenkte jeg også.

Og enig med AlfaCharlie. Jeg synes dette virker ganske logisk, jeg. Dyrepasserne kaster døde dyr til krokodillen og han vil gjøre det samme.

Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 12:52   #70
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes egentlig det er ganske big deal at en liten gutt på syv år både bryter seg inn et sted - og dreper dyr...

Hvorfor han gjorde det, vet vi jo ikke (sånn bortsett fra at hovedpoenget var å mate krokodilla)...

Gammel 06-10-08, 12:56   #71
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Veldig enig med Nebbia.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 13:02   #72
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er uenig, i alle fall. Jeg tror ikke mitt barn vil være i stand til å se alle nyanser av hva som er rett og galt når han blir sju.

Og selv om det er en syvåring som vet at dette er feil, så hender det jo faktisk at syvåriinger gjør ting de vet er feil å gjøre. Uansett så er det foreldrene som står ansvarlig og som må ta den reaksjonen som de finner er passende. Om det var min syvåring så hadde reaksjonen min vært forskjellig fra hva han hadde sagt om saken (merk: det hadde vært en reaksjon uansett).

Det som jeg reagerer mest på i denne tråden her er at folk tror at det automatisk må være noe alvorlig feil på barnet, jeg synes det er kjempestygt.

Gammel 06-10-08, 13:07   #73
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Et barn vet som oftest hva som er rett eller galt, men forholder seg ikke alltid like godt til det.
Konsekvenstenkingen er nok ikke like stor, eller evnene er ikke like gode.

Men altså, voksne mennesker også vi her inne gjør ting vi vet vi egentlig ikke burde gjøre.

Gammel 06-10-08, 13:08   #74
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det som jeg reagerer mest på i denne tråden her er at folk tror at det automatisk må være noe alvorlig feil på barnet, jeg synes det er kjempestygt.

Helt enig!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 13:08   #75
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner jeg stusser litt på den "brøt seg inn". I mine øyne er det verre at en dyrehage er så dårlig sikret at en syvåring faktisk kan bryte seg inn, enn at en syvåring gjør det. Hvis det da ikke bare var en dør som sto åpen, eller noe. Ikke helt umulig at dyrehagen gjerne vil unngå at sånt blir kjent.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 13:09   #76
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 13:11   #77
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

På den ene siden synes jeg at en sjuåring burde vite bedre, på den andre siden så vet jeg at det er overraskende mange sjuåringer som har dårlig impulskontroll og liten liten evne til å se konsekvenser av det de gjør. Det er slettes ikke uvanlig at de slår hverandre med pinner, kaster steiner på andre barn osv. Er det veldig annerledes å plage dyr enn å plage mennesker? Jeg synes begge deler er horribelt, men det blir ofte sterkere raksjoner av å plage en kattunge enn å plage et menneske har jeg inntrykk av.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 13:11   #78
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det er helt utrolig at han i det hele tatt klarte å komme seg inn i dyrehagen. Det burde vært en bedre sikkerhet enn som så. Når et lite barn kan klare å komme seg inn til et så farlig dyr er det noe feil med sikkerheten. Jeg syns at dyrehagen får ta tapet av dyrene på egen kappe. Foreldrene til gutten får ta hånd om han og sørge for at det får en konsekvens for han. Trenger de hjelp så håper jeg for guttens skyld at de søker det.

Gammel 06-10-08, 13:24   #79
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reagerte også aller mest på at en syvåring har greid å bryte seg inn i en dyrehage med så farlige dyr. Jeg kan ikke se at noen andre enn dyrehagen kan være økonomisk ansvarlig så lenge de har så dårlige sikkerhetsrutiner.

Ellers det flere andre sier om dyr som spiser andre dyr osv. Man trenger ikke å ha en diagnose for å tro at det er greit å mate dyr med andre dyr. I så måte er historien verken sjokkerende eller særlig kvalifisert til så stor oppmerksomhet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 14:05   #80
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg synes begge deler er horribelt, men det blir ofte sterkere raksjoner av å plage en kattunge enn å plage et menneske har jeg inntrykk av.

Det er jeg ikke enig i. Kaster man en stein etter en katt, så tror jeg ingen synes det er verre enn å kaste en stein etter et annet barn. Den typen katteplaging som jeg tenkte på, i alle fall, er av den sorten som det definitivt ville bli veldig kraftige reaksjoner på dersom man gjorde det mot andre barn.

Ellers enig i det med dårlig sikkerhet i dyrehagen, ja.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:39.