|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Borte
|
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehage
Da håper jeg du velger et annet sted enn Australia.
|
|
|
#102 |
|
Ringskrømt
|
Jeg kjenner ikke til denne dyrehagen, men flere dyrehager har dyr som ikke ville klart seg ute i det fri. Jeg synes ikke dyrehager automatisk kvalifiserer til dyreplageri. Jeg synes handlingen er forferdelig, men så lærer jeg barna mine å respektere alt levdene. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Ringskrømt
|
Litt usikker på hvor jeg skal dra. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
|
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehageHan respekterte da krokodillen? Altså, det er derfor jeg ikke klarer å tenke at han er besatt av demoner eller noe. Det hadde vært skrekkelig mye verre om han bare hadde drept smådyra, uten noen matnyttig grunn for det, men han matet faktisk en krokodille. Med det krokodiller spiser. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
flisespikker
|
Når man hører om på nyhetene at noen har drept andre mennesker, er det stort sett gjort ganske klart at dette er en dårlig ting, samme hvem som gjør det. Det er ikke noe som mamma og pappa, eller snille folk på TV, driver med. Ser man derimot et naturprogram der en krokodille spiser et annet dyr, blir det på ingen måte sagt at dette er noe galt. Det samme gjelder reportasjer om slaktehus eller jakt, for den del - eller, som Kasia nevnte, det å mate rovdyr i dyrehagen med andre dyreskrotter. Det at rovdyr spiser andre dyr, og det at mennesker tar livet av dyr (f.eks. for å fore rovdyr med dem, eller for å spise dem selv) er faktisk ganske alminnelig, og derfor synes jeg ikke det er en totalt spinnvill og hårreisende idé for en syvåring å komme på. Det betyr ikke at jeg synes det er "OK" at han gjorde det, og jeg mener helt klart at han burde få grundig forklart for seg at det er galt å behandle dyr slik, og å skremme og plage dem, og dessuten fortelle ham at man skal avlive dem på skånsomt vis dersom man skal avlive dem, og at dette er en oppgave for profesjonelle.
|
|
|
#106 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehageFortsatt enig med Nebbia og alfaCharlie. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg mener at det kan godt være at ungen vet at han gjorde noe feil, og da må det være konsekvenser på det. Jeg mener at det må være reaksjon dersom barnet ikke visste det også, for det er en såpass ufyselig ting å gjøre at ungen må skjønne at det ikke er akseptabelt.
|
|
|
#108 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#109 |
|
Ringskrømt
|
Det jeg sier er at det er noe barn flest ikke gjør eller ville funnet naturlig. Hvis det er slik at sjuåringer ikke er i stand til å skille mellom rett og galt, spiller det ingen rolle om barnet får idéene sine fra nyhetene, en film eller naturprogrammer. Man kan ikke si at barnet tenker rasjonelt i forhold til hvilket program det er og hvilke mennesker som foretar handlingene, når det ikke engang er i stand til å forstå at det er galt å bryte seg inn i en dyrehage og ta livet av en masse dyr. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Ringskrømt
|
Det er vanskelig å spekulere så mye i sinnstilstanden til sjuåringen. Det blir bare spekulasjoner uansett. Men jeg mener absolutt at dette er noe sjuåringer fra "funksjonelle" familier ikke ville funnet på. Men det blir bare synserier fra min side. Jeg gjennomførte bare første året på psykologi-linja. :angrer: |
|
|
|
|
|
#112 |
|
flisespikker
|
Jeg tror heller ikke dette er noe barn flest ville gjøre eller synes er rimelig å gjøre. Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med resten av posten, egentlig. Men jeg tror at 1) syvåringer oftest er i stand til å skille mellom rett og galt, 2) det er likevel ikke alltid de lar være å gjøre ting som er gale, og 3) om de gjør noe "galt" eller ikke henger delvis sammen med hvor galt det er, slik at de f.eks. ikke tar livet av søsknene sine, men likevel kan finne på å smugrøyke sigaretter. Så jeg synes absolutt det er relevant å trekke inn erfaringer fra naturprogrammer eller lignende, og jeg synes - som sagt - det er mye verre og mer urovekkende med barn som dreper/plager dyr selv, bare på gøy, for der er det på en måte ingen rasjonell eller forklaring grunn til at de gjør det, hvis du forstår. I slike tilfeller synes jeg det er mer rimelig å bli bekymret for om det er noe "galt" med barnet. I dette tilfellet ser jeg ingen grunn (ut fra det lille vi vet) til å tro at det er noe "galt" med gutten ut fra dyreplagingsaspektet.
|
|
|
#114 |
|
flisespikker
|
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehageJeg er enig i at gutten ikke virker som han hadde empati med disse dyrene, og ville gjette at det var interesse for krokodillen og ikke ønske om å være "snill" med den som var drivkraften. Jeg tror likevel ikke det trenger bety at han er empatiløs generelt, men det var kanskje ikke det du mente, Skremmern? Hvor mye empati barn har tror jeg er veldig individuelt; noen er naturlig sett veldig "bleeding heart" og føler med alt som lever, mens andre trenger i større grad å lære det, som man lærer andre typer oppførsel, og sikkert mye mer i forhold til dyr enn i forhold til andre mennesker.
|
|
|
#116 |
|
|
Hvorfor ikke? |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehageaC kan neppe kalles noen autoritet på emnet, hun driver og fôrer insekter til store, hårete edderkopper ...
|
|
|
#119 |
|
By the Sea
|
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehageNår jeg tenker meg godt om, så synes jeg det er foruroligende at en liten tass får seg til å drepe smådyr.
|
![]() |
|
|