Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Syvåring brøt seg inn i dyrehage

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-08, 14:36   #81
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehage

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Er det fordi det ikke var meningen at disse dyrene skulle bli drept at handlingen er så mye mer avskylig enn alle dyrene som hver dag må bøte med livet for at vi skal få kjøtt? Enn alle dyrene som må bøte med livet for at denne krokodillen skal få mat hver dag? I disse tider er halve befolkningen ute og skyter alt fra små fugl til store elger - for moro skyld, mens resten av befolkningen forferdes over dette.

Det som er spesielt med denne saken er settingen og guttens alder. Handlingen, eller tilsvarende handlinger, finner sted utallige ganger hver eneste dag. Klarer jeg å la meg forferde over denne spesielle matingen? Nei, ikke i det hele tatt.

Det er greit at oppførselen hans ikke er noe å applaudere, men dimensjonene saken har fått er mildt sagt latterlige.

Jeg forstår meg ikke på den type tankegang i det hele tatt. Virkelig ikke. Så fordi jakt er tillatt så er det ikke så farlig at en syvåring tar livet av alle disse dyrene?

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du sammenligner dette med slakterier? Hvor er sammenhengen? Og jakt? Jeg skulle likt å se, nei, jeg skulle ikke det, men jeg tror noen må ha et ganske forstyrret bilde av virkeligheten hvis de tror kuer, griser, elg, hjort o.l. kan få dø av alderdom uten at det vil få store konsekvenser. Så hvorfor sammenligne? Denne handlingen, det denne gutten har gjort er helt forferdelig, og jeg skjønner så altfor godt at folk reagerer med avsky. Dyra han pinte og drepte hadde det nok mye verre enn de som ble kastet levende over, (med mindre de ble skadet under fallet, fikk ikke med meg antall meter), men jeg er sikker på at dyr kjenner frykt.

Men Nebbia, ta og lim inn noen biler av dyr som slaktes så skal jeg bli forferdet over det også.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 14:41   #82
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Veldig, veldig enig.

Og, med fare for å virke psykotisk eller whatnot, jeg har ingen problemer med å se for meg at en syvåring som digger krokodiller og har full peiling på hva de vanligvis spiser ser for seg mer det snille i å mate krokodillen, og logisk nok velger vanlig diett.

Sånn må man gjerne tenke. Jeg tror at sjuåringer skjønner at dette er galt, (med mindre de har en diagnose) men klart, med en verden full av foreldre som lager unnskyldninger for en, så kan vi bare regne med flere sånne tilfeller i fremtiden.

Gammel 06-10-08, 14:44   #83
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Sånn må man gjerne tenke. Jeg tror at sjuåringer skjønner at dette er galt, (med mindre de har en diagnose) men klart, med en verden full av foreldre som lager unnskyldninger for en, så kan vi bare regne med flere sånne tilfeller i fremtiden.

Det var ingen unnskyldning, det var en forklaring. Selvfølgelig visste han vel antageligvis at han tenkte i overkant utenfor boksen, men det er sånt sjuåringer gjør. Jeg klarer ikke se det bestialske i at han hermer etter noe han sikkert har sett på naturprogrammer og i dyrehagen, for den del.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 14:49   #84
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Forklaringen er en unnskyldning hvis man mener at det guttungen har gjort er helt normalt / greit. Jeg trodde de aller fleste lærte barna sine å ha respekt for dyr, men jeg ser jo at det ikke er tilfelle når så mange i denne tråden synes dette er helt OK oppførsel. Nei, det glemte jeg, han brøt jo seg inn, ja. Bra gutten har litt kritisk sans og ikke svitsjet innom Steve Irwin, da, for da hadde han sikkert kastet seg opp krokodillen og etterhvert endt opp som krokodillemat selv.

Gammel 06-10-08, 14:52   #85
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvem er det som har sagt at de synes dette er helt OK oppførsel, Skremmern? Og det er stor avstand mellom "helt normalt/greit" og "sykelig, psykopatisk mangel på empati og respekt for levende dyr".

Gammel 06-10-08, 14:52   #86
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes at instillingen din gjenspeiler hvordan samfunnet har blitt. Man leter umiddelbart etter unnskyldinger og ingen skal måtte stå ordentlig til rette for det de har gjort lenger. Jeg vet ikke hva som er passende straff i dette tilfellet, men dette må få konsekvenser for gutten som absolutt er gammel nok til å skille mellom rett og galt.

Jeg er enig i din påstand om "hvordan samfunnet har blitt" og syns også at ansvar er viktig lærdom. Men om en 7 år gammel gutt er gammel nok til å skille mellom rett og galt er jeg usikker på.

Gammel 06-10-08, 14:52   #87
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke helt se at noen syns dette er helt OK oppførsel, Skremmern. Det finnes mange ting imellom OK og " Han må være en sadistisk psykopat".

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 14:53   #88
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg kan ikke helt se at noen syns dette er helt OK oppførsel, Skremmern. Det finnes mange ting imellom OK og " Han må være en psykopatisk sadist".

Mange.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 14:54   #89
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Jeg er enig i din påstand om "hvordan samfunnet har blitt" og syns også at ansvar er viktig lærdom. Men om en 7 år gammel gutt er gammel nok til å skille mellom rett og galt er jeg usikker på.

Jeg er enig i at unger gjerne ser litt svart-hvitt på ting og dermed unngår nyanseforskjellene, men jeg synes dette tilfellet er rimelig klart. Sjuåringer er gamle nok til å forstå at man bryter seg ikke inn i en dyrehage, dreper dyr og kaster de til krokodilla. Det spiller ingen roller hvor mange naturprogram man har sett, altså.

Gammel 06-10-08, 14:55   #90
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forklaringen er en unnskyldning hvis man mener at det guttungen har gjort er helt normalt / greit. Jeg trodde de aller fleste lærte barna sine å ha respekt for dyr, men jeg ser jo at det ikke er tilfelle når så mange i denne tråden synes dette er helt OK oppførsel. Nei, det glemte jeg, han brøt jo seg inn, ja. Bra gutten har litt kritisk sans og ikke svitsjet innom Steve Irwin, da, for da hadde han sikkert kastet seg opp krokodillen og etterhvert endt opp som krokodillemat selv.

Fnis, Skremmern, jeg går ut i fra at vi leser samme tråden, og ingen her har skrevet at det er OK oppførsel. Derimot er det ikke psykotisk og bestialsk heller.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 14:55   #91
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg kan ikke helt se at noen syns dette er helt OK oppførsel, Skremmern. Det finnes mange ting imellom OK og " Han må være en sadistisk psykopat".

Ja, helt klart, og jeg er ikke en av de som reagerer på den måten du beskriver. Men å ikke se forskjellen på en slik handling og f.eks. slakting og jakt, blir litt vel søkt i mine ører, og da tolker jeg absolutt forklaringene som unnskyldninger og forsøk på å rettferdiggjøre.

Gammel 06-10-08, 14:55   #92
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Man trenger ikke å ha en diagnose for å tro at det er greit å mate dyr med andre dyr. I så måte er historien verken sjokkerende eller særlig kvalifisert til så stor oppmerksomhet.

Enig

7 år er ikke gammelt, og alt etter modenhetsnivå kan det godt tenkes at gutten ikke skjønte at det han gjorde var galt. Det betyr likevel ikke at man ikke skal gi konsekvenser.

Gammel 06-10-08, 15:00   #93
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Fnis, Skremmern, jeg går ut i fra at vi leser samme tråden, og ingen her har skrevet at det er OK oppførsel. Derimot er det ikke psykotisk og bestialsk heller.

Det virker som selve ugjerningen er at han brøt seg inn på noen sin eiendom. Det at han tok livet av så mange dyr var visst ikke fullt så ille, for Gilde er jo ikke et hakk bedre, ikke de som går på jakt heller, de gjør det visst bare for moroskyld.

Gammel 06-10-08, 15:02   #94
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, helt klart, og jeg er ikke en av de som reagerer på den måten du beskriver. Men å ikke se forskjellen på en slik handling og f.eks. slakting og jakt, blir litt vel søkt i mine ører, og da tolker jeg absolutt forklaringene som unnskyldninger og forsøk på å rettferdiggjøre.

I dyrehager er det slett ikke uvanlig at mating av rovdyrene med andre døde dyr er et publikumshøydepunkt. Jeg har selv sett bøtter med blodige kaniner og andre smådyr er blitt brukt til mating i dyrehager til alles forlystelse. Jeg ser absolutt parallellen til slakting, jakt og mat. Historien blir kanskje ikke så sjokkerende og underholdende når man drar den parallellen, men den er der likevel.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 15:06   #95
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei jeg mener jo at dette kan en normal syvåring finne på å gjøre og nettopp derfor skal ha en reaksjon fra foreldrene. Det er normalt av en syvåring å gjøre ting som ikke er lov, det betyr nå langt i fra at de ikke skal ha reaksjoner når de gjør noe galt, uansett om de visste på forhånd at det var feil eller ei.

Gammel 06-10-08, 15:07   #96
Nebbia
Passiv

Standard

Jeg forstår meg ikke på den type tankegang i det hele tatt. Virkelig ikke. Så fordi jakt er tillatt så er det ikke så farlig at en syvåring tar livet av alle disse dyrene?

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du sammenligner dette med slakterier? Hvor er sammenhengen? Og jakt? Jeg skulle likt å se, nei, jeg skulle ikke det, men jeg tror noen må ha et ganske forstyrret bilde av virkeligheten hvis de tror kuer, griser, elg, hjort o.l. kan få dø av alderdom uten at det vil få store konsekvenser. Så hvorfor sammenligne? Denne handlingen, det denne gutten har gjort er helt forferdelig, og jeg skjønner så altfor godt at folk reagerer med avsky. Dyra han pinte og drepte hadde det nok mye verre enn de som ble kastet levende over, (med mindre de ble skadet under fallet, fikk ikke med meg antall meter), men jeg er sikker på at dyr kjenner frykt.

Men Nebbia, ta og lim inn noen biler av dyr som slaktes så skal jeg bli forferdet over det også.

Hvor i artikkelen står det at dyrene ble pint?

Min sammenlikning med jakt har ingen andre relevans enn drap på dyr. De som jakter må gjerne komme med argumenter om å holde bestanden under kontroll og bla bla bla, men jeg tør våge den påstand at de aller fleste som deltar på jakt, gjør dette fordi det er en sosial greie, og ikke minst på grunn av spenningen. Altså for moro skyld.

Jeg forsøker ikke å bagatellisere guttens oppførsel, men jeg prøver å sette hans handlinger i perspektiv til hvordan vi forholder oss til drap på andre dyr, både i matproduksjon og jakt. Og i en slik sammenheng blir dette hylekoret for dumt.

Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 15:13   #97
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Ok, så i tillegg til å tro han er dyrepasser så er han vetrinær som vet hvordan man avliver dyr på en human måte?

Jeg er forresten glad for at folk reagerer stort, den dagen folk blir likegyldige til dyreplageri er den dagen jeg pakker sekken og drar.

Gammel 06-10-08, 15:15   #98
Manitoba
Passiv

Standard

For meg utgjør det en forskjell om gutten gjorde dette fordi han ville gi småreptilene en grusom død eller om han egentlig ville være snill mot krokodillen. Og det aner jeg ikke svaret på.

Når det gjelder straff og konsekvenser mener jeg han har fått mer en "straff nok" ved å bli omtalt som en sadist i nettaviser over hele verden der man også kan se bilde av gutten. Ingen kriminell lavalder gjelder for slikt.

Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 15:16   #99
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei jeg mener jo at dette kan en normal syvåring finne på å gjøre og nettopp derfor skal ha en reaksjon fra foreldrene. Det er normalt av en syvåring å gjøre ting som ikke er lov, det betyr nå langt i fra at de ikke skal ha reaksjoner når de gjør noe galt, uansett om de visste på forhånd at det var feil eller ei.

Jeg tror også at sjuåringer sliter med å se forskjellen på rett og galt i forskjellige tilfeller, men ikke i et slikt tilfelle. På samme måte tar de ikke livet av søskene sine (som de kan ha sett / hørt på nyhetene) de stjeler ikke bilen og tar seg en kjøretur (for det gjør jo mamma og pappa) de tenner seg ikke en røyk, drikker ikke vin osv.

Gammel 06-10-08, 15:18   #100
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er forresten glad for at folk reagerer stort, den dagen folk blir likegyldige til dyreplageri er den dagen jeg pakker sekken og drar.

Jeg synes det er større dyreplageri å ha ville dyr (reptiler i dette tilfellet) innesperret år etter år i en dyrehage for at vi mennesker skal underholdes, enn det gutten gjorde.

Hadde mitt barn gjort dette, ville jeg selvfølgelig tatt det alvorlig, men å si at det er "forferdelig" og reagere med "avsky" blir i meste laget for meg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:56.