|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehage
Jeg forstår meg ikke på den type tankegang i det hele tatt. Virkelig ikke. Så fordi jakt er tillatt så er det ikke så farlig at en syvåring tar livet av alle disse dyrene? |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Ringskrømt
|
Sånn må man gjerne tenke. Jeg tror at sjuåringer skjønner at dette er galt, (med mindre de har en diagnose) men klart, med en verden full av foreldre som lager unnskyldninger for en, så kan vi bare regne med flere sånne tilfeller i fremtiden. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
|
Det var ingen unnskyldning, det var en forklaring. Selvfølgelig visste han vel antageligvis at han tenkte i overkant utenfor boksen, men det er sånt sjuåringer gjør. Jeg klarer ikke se det bestialske i at han hermer etter noe han sikkert har sett på naturprogrammer og i dyrehagen, for den del. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehageForklaringen er en unnskyldning hvis man mener at det guttungen har gjort er helt normalt / greit. Jeg trodde de aller fleste lærte barna sine å ha respekt for dyr, men jeg ser jo at det ikke er tilfelle når så mange i denne tråden synes dette er helt OK oppførsel. Nei, det glemte jeg, han brøt jo seg inn, ja. Bra gutten har litt kritisk sans og ikke svitsjet innom Steve Irwin, da, for da hadde han sikkert kastet seg opp krokodillen og etterhvert endt opp som krokodillemat selv. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
flisespikker
|
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehageHvem er det som har sagt at de synes dette er helt OK oppførsel, Skremmern? Og det er stor avstand mellom "helt normalt/greit" og "sykelig, psykopatisk mangel på empati og respekt for levende dyr".
|
|
|
#86 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er enig i din påstand om "hvordan samfunnet har blitt" og syns også at ansvar er viktig lærdom. Men om en 7 år gammel gutt er gammel nok til å skille mellom rett og galt er jeg usikker på.
|
|
|
#87 |
|
Borte
|
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehageJeg kan ikke helt se at noen syns dette er helt OK oppførsel, Skremmern. Det finnes mange ting imellom OK og "
|
|
|
#89 |
|
Ringskrømt
|
Jeg er enig i at unger gjerne ser litt svart-hvitt på ting og dermed unngår nyanseforskjellene, men jeg synes dette tilfellet er rimelig klart. Sjuåringer er gamle nok til å forstå at man bryter seg ikke inn i en dyrehage, dreper dyr og kaster de til krokodilla. Det spiller ingen roller hvor mange naturprogram man har sett, altså. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
|
Fnis, Skremmern, jeg går ut i fra at vi leser samme tråden, og ingen her har skrevet at det er OK oppførsel. Derimot er det ikke psykotisk og bestialsk heller. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Ringskrømt
|
Ja, helt klart, og jeg er ikke en av de som reagerer på den måten du beskriver. Men å ikke se forskjellen på en slik handling og f.eks. slakting og jakt, blir litt vel søkt i mine ører, og da tolker jeg absolutt forklaringene som unnskyldninger og forsøk på å rettferdiggjøre. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig
|
|
|
#93 |
|
Ringskrømt
|
Det virker som selve ugjerningen er at han brøt seg inn på noen sin eiendom. Det at han tok livet av så mange dyr var visst ikke fullt så ille, for Gilde er jo ikke et hakk bedre, ikke de som går på jakt heller, de gjør det visst bare for moroskyld. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Borte
|
I dyrehager er det slett ikke uvanlig at mating av rovdyrene med andre døde dyr er et publikumshøydepunkt. Jeg har selv sett bøtter med blodige kaniner og andre smådyr er blitt brukt til mating i dyrehager til alles forlystelse. Jeg ser absolutt parallellen til slakting, jakt og mat. Historien blir kanskje ikke så sjokkerende og underholdende når man drar den parallellen, men den er der likevel.
|
|
|
#95 |
|
Mother of Dragons
|
Nei jeg mener jo at dette kan en normal syvåring finne på å gjøre og nettopp derfor skal ha en reaksjon fra foreldrene. Det er normalt av en syvåring å gjøre ting som ikke er lov, det betyr nå langt i fra at de ikke skal ha reaksjoner når de gjør noe galt, uansett om de visste på forhånd at det var feil eller ei.
|
|
|
#96 |
|
Passiv
|
Hvor i artikkelen står det at dyrene ble pint? |
|
|
|
#97 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehageOk, så i tillegg til å tro han er dyrepasser så er han vetrinær som vet hvordan man avliver dyr på en human måte? |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Passiv
|
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehageFor meg utgjør det en forskjell om gutten gjorde dette fordi han ville gi småreptilene en grusom død eller om han egentlig ville være snill mot krokodillen. Og det aner jeg ikke svaret på. |
|
|
|
#99 |
|
Ringskrømt
|
Jeg tror også at sjuåringer sliter med å se forskjellen på rett og galt i forskjellige tilfeller, men ikke i et slikt tilfelle. På samme måte tar de ikke livet av søskene sine (som de kan ha sett / hørt på nyhetene) de stjeler ikke bilen og tar seg en kjøretur (for det gjør jo mamma og pappa) de tenner seg ikke en røyk, drikker ikke vin osv. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
This is normal!
|
Jeg synes det er større dyreplageri å ha ville dyr (reptiler i dette tilfellet) innesperret år etter år i en dyrehage for at vi mennesker skal underholdes, enn det gutten gjorde.
|
|
![]() |
|
|