|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Jazzbabe
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehageJa, han kan bli fin om noen år...
|
|
|
|
#62 |
|
Passiv
|
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehageLurer veldig på hva denne krokodillen vanligvis spiser. Neppe døde dyr, for da hadde vi sikkert hørt om denne forferdelige saken hver eneste dag. Jeg tipper krokodillen er veldig glad i tomater. |
|
|
|
#63 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehage
Så dette var ikke så big deal, altså? |
|
|
|
|
|
#64 |
|
|
Veldig, veldig enig. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Passiv
|
Er det fordi det ikke var meningen at disse dyrene skulle bli drept at handlingen er så mye mer avskylig enn alle dyrene som hver dag må bøte med livet for at vi skal få kjøtt? Enn alle dyrene som må bøte med livet for at denne krokodillen skal få mat hver dag? I disse tider er halve befolkningen ute og skyter alt fra små fugl til store elger - for moro skyld, mens resten av befolkningen forferdes over dette. |
|
|
|
#66 |
|
This is normal!
|
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehageJeg synes dyrehager er meningsløst dyreplageri, men det er kanskje en annen diskusjon...
|
|
|
|
#67 |
|
flisespikker
|
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehageJeg er enig med esme, aC og Nebbia her. Selvsagt er det trist at noe sånt har skjedd, og selvsagt må barnet forklares at dette var galt av ham (og foreldrene må vel være økonomisk ansvarlig). Og det kan godt hende han ikke har den helt store forståelsen for hvordan man bør behandle dyr. Men jeg synes faktisk det er stor forskjell på å kaste levende dyr inn til en krokodille (krokodiller spiser jo levende dyr, det ser man på Discovery Channel (for å sitere Eminem), og det er ikke uvanlig å mate rovdyr i fangenskap med hele smådyr, selv om man vel da vanligvis avliver dem først) og å plage/skade dyr selv, utelukkende for moro skyld, slik man av og til hører om at barn gjør med f.eks. katter. Slik dyreplaging/torturering synes jeg er mye mer skremmende og urovekkende, og i slike tilfeller ville jeg synes en del av utsagnene og reaksjonene i denne tråden ville være mer på sin plass.
|
|
|
#68 |
|
Textrovert
|
Jeg er uenig, i alle fall. Jeg tror ikke mitt barn vil være i stand til å se alle nyanser av hva som er rett og galt når han blir sju.
|
|
|
#69 |
|
Passiv
|
Det tenkte jeg også. |
|
|
|
#70 |
|
Jazzbabe
Hvor: Elvebyen
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehageJeg synes egentlig det er ganske big deal at en liten gutt på syv år både bryter seg inn et sted - og dreper dyr...
|
|
|
|
#71 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehageVeldig enig med Nebbia. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Mother of Dragons
|
Og selv om det er en syvåring som vet at dette er feil, så hender det jo faktisk at syvåriinger gjør ting de vet er feil å gjøre. Uansett så er det foreldrene som står ansvarlig og som må ta den reaksjonen som de finner er passende. Om det var min syvåring så hadde reaksjonen min vært forskjellig fra hva han hadde sagt om saken (merk: det hadde vært en reaksjon uansett).
|
|
|
#73 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehageEt barn vet som oftest hva som er rett eller galt, men forholder seg ikke alltid like godt til det.
|
|
|
#74 |
|
Textrovert
|
Helt enig!
|
|
|
#75 |
|
|
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehageJeg kjenner jeg stusser litt på den "brøt seg inn". I mine øyne er det verre at en dyrehage er så dårlig sikret at en syvåring faktisk kan bryte seg inn, enn at en syvåring gjør det. Hvis det da ikke bare var en dør som sto åpen, eller noe. Ikke helt umulig at dyrehagen gjerne vil unngå at sånt blir kjent. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehagePå den ene siden synes jeg at en sjuåring burde vite bedre, på den andre siden så vet jeg at det er overraskende mange sjuåringer som har dårlig impulskontroll og liten liten evne til å se konsekvenser av det de gjør. Det er slettes ikke uvanlig at de slår hverandre med pinner, kaster steiner på andre barn osv. Er det veldig annerledes å plage dyr enn å plage mennesker? Jeg synes begge deler er horribelt, men det blir ofte sterkere raksjoner av å plage en kattunge enn å plage et menneske har jeg inntrykk av. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
superbruker
|
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehageJeg syns det er helt utrolig at han i det hele tatt klarte å komme seg inn i dyrehagen. Det burde vært en bedre sikkerhet enn som så. Når et lite barn kan klare å komme seg inn til et så farlig dyr er det noe feil med sikkerheten. Jeg syns at dyrehagen får ta tapet av dyrene på egen kappe. Foreldrene til gutten får ta hånd om han og sørge for at det får en konsekvens for han. Trenger de hjelp så håper jeg for guttens skyld at de søker det.
|
|
|
#79 |
|
Borte
|
Sv: Syvåring brøt seg inn i dyrehageJeg reagerte også aller mest på at en syvåring har greid å bryte seg inn i en dyrehage med så farlige dyr. Jeg kan ikke se at noen andre enn dyrehagen kan være økonomisk ansvarlig så lenge de har så dårlige sikkerhetsrutiner.
|
|
|
#80 |
|
flisespikker
|
Det er jeg ikke enig i. Kaster man en stein etter en katt, så tror jeg ingen synes det er verre enn å kaste en stein etter et annet barn. Den typen katteplaging som jeg tenkte på, i alle fall, er av den sorten som det definitivt ville bli veldig kraftige reaksjoner på dersom man gjorde det mot andre barn.
|
![]() |
|
|