Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør dere på halloween?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-08, 10:29   #21
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør dere på halloween?

Vi har bestandig bursdagsselskap den dagen hjemme, men det er ingen spesiell pynting eller feiring pga. halloween.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 10:30   #22
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi var ikke hjemme på Halloween i fjor, men kom hjem til en bil med skader i lakken etter eggkasting. At foreldre kan tillate barna sine å grise til andres eiendom med egg fordi de ikke får godteri, vil jeg aldri ha forståelse for.

Gammel 07-10-08, 10:31   #23
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er ikke oppvokst med den tradisjonen så den betyr ikke noe for meg. Likte egentlig argumentet til Knerten om å ta i mot godteri fra fremmede. Hva om det er en skummel pedofil som åpner døra når min unge ringer på? Jeg er veldig lite paranoid egentlig, men denne tanken hadde jeg ikke tenkt på. Uansett er mine unger så små enda at dette ikke er aktuelt for dem. Ellers kommer jeg helt sikkert til å glemme hele dagen, glemme å kjøpe snop og når noen ringer på kommer jeg til å kikke gjennom det kikkhullet i døra og si fader og og så late som om jeg ikke er hjemme. En gang åpnet jeg døra og hunden vår fikk helt anfall og bjeffet og bråkte noe innmari da han så skumlingene. Vi har en ganske stor hund som kan virke voldsom for ukjente. Da var det heeelt greit at jeg måtte si at jeg dessverre hadde glemt å kjøpe noe snop.

Gammel 07-10-08, 10:31   #24
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi var ikke hjemme på Halloween i fjor, men kom hjem til en bil med skader i lakken etter eggkasting. At foreldre kan tillate barna sine å grise til andres eiendom med egg fordi de ikke får godteri, vil jeg aldri ha forståelse for.

Nei det vil ikke jeg heller, det synes jeg rett å slett er hårreisende, og trodde regelen var slik at hvis man ikke er hjemme så kan man ikke gjøre noe.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 10:35   #25
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Nei det vil ikke jeg heller, det synes jeg rett å slett er hårreisende, og trodde regelen var slik at hvis man ikke er hjemme så kan man ikke gjøre noe.

Våre biler står parker på fellesområde, så jeg tror ikke det er lett for andre å plukke hvem sin bil det er.

Og hva så om vi var hjemme, men ikke deler ut godteri? Jeg synes fremdeles det er forkastelig at barn kaster egg!

Gammel 07-10-08, 10:38   #26
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Våre biler står parker på fellesområde, så jeg tror ikke det er lett for andre å plukke hvem sin bil det er.

Og hva så om vi var hjemme, men ikke deler ut godteri? Jeg synes fremdeles det er forkastelig at barn kaster egg!

Selvfølgelig er det der, men tror at hvis man bare gjør barna vant til denne dagen så lærer de gode manerer her også, isdetet for at vi skal stritte i mot, for det er er en tradisjon som definitivt er kommer for å bli.

Gammel 07-10-08, 10:40   #27
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Jeg er ikke oppvokst med den tradisjonen så den betyr ikke noe for meg. Likte egentlig argumentet til Knerten om å ta i mot godteri fra fremmede. Hva om det er en skummel pedofil som åpner døra når min unge ringer på? Jeg er veldig lite paranoid egentlig, men denne tanken hadde jeg ikke tenkt på. Uansett er mine unger så små enda at dette ikke er aktuelt for dem. Ellers kommer jeg helt sikkert til å glemme hele dagen, glemme å kjøpe snop og når noen ringer på kommer jeg til å kikke gjennom det kikkhullet i døra og si fader og og så late som om jeg ikke er hjemme. En gang åpnet jeg døra og hunden vår fikk helt anfall og bjeffet og bråkte noe innmari da han så skumlingene. Vi har en ganske stor hund som kan virke voldsom for ukjente. Da var det heeelt greit at jeg måtte si at jeg dessverre hadde glemt å kjøpe noe snop.

Det kan jo komme pedofile på døra når som helst da, det er sef lettere i kostyme og alt det der, men jeg er ihvertfall hjemme så det er ikke min store bekymring.
La hunden din stå på utsiden i bånd

Gammel 07-10-08, 10:42   #28
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Ser på min mann opptre på tv.
Ellers har vi litt godterier på lur om det ringer på døren.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 10:43   #29
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Selvfølgelig er det der, men tror at hvis man bare gjør barna vant til denne dagen så lærer de gode manerer her også, isdetet for at vi skal stritte i mot, for det er er en tradisjon som definitivt er kommer for å bli.

Jeg tror Halloween har vært her lenge nok til at vi kan konkludere med at hel del barn ikke lærer gode manerer i den sammenheng.

Og man må ikke kaste seg på enhver bølge. Det er en hel del tradisjoner vi har valgt bort, som f eks. julenisse på julaften. Om poden etterhvert har lyst til å feire Halloween, så får vi snakke om hva Allhelgensaften faktisk er, og hva som kan være en god markering av dagen. Godteraid med eggkasting inngår ikke der. Halloweenfest for gode venner kan jeg vurdere.

Gammel 07-10-08, 10:43   #30
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kaster ikke egg i USA hvis man ikke får godter, det der er en fryktelig forvridning av slik Halloween skal feires. Man går heller ingen andre dager å ringer på enn 31 oktober. Skal man feire bør man hvertfall gjøre det riktig uten å ødelegge andres eiendom, alt annet er hærverk, og bør vel ikke gå ut over de som faktisk oppfører seg og har gøy. I USA ringer man ikke på dører der utelyset er skrudd av. Det er også ganske uvanlig at man lar ungene gå alene, en voksen bør være med om enn i bakgrunnen.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 10:43   #31
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg mente om ungen min går og ringer på andres dører, og det står en pedofil og venter der..med snop... :iiiik:

Ja nå bor vi i blokk, men om vi bodde i hus så skulle jeg ha gjort det. Synes ikke noe om eggkasting eller plaging jeg heller, og er skeptisk til tigging av snop også. Har ikke en gang gått julebukk jeg, og det synes jeg er en mye koseligere tradisjon.

Gammel 07-10-08, 10:50   #32
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

At jeg får valget mellom å gi godteri eller få malt husveggen med egg bringer tilbake minner om bøllene på skolen min. Har ikke noe til overs for akkurat den delen av Halloween kjenner jeg.

Gammel 07-10-08, 10:52   #33
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

På Halloween har vi de siste årene hatt fest. For både voksne og barn. Alle kler seg ut, og vi har det utrolig morsomt alle sammen.

Gammel 07-10-08, 10:54   #34
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Standard

Hvis man bare lærer barna hva halloween er og hva man gjør, er dette noe vi alle kan få glede av.
Jeg har hørt mye om eggkasting på både hus og skoler osv, men aldri på halloween

Gammel 07-10-08, 11:06   #35
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Vi gjør ingenting.
Har ingen tradisjon vedrørende feiring av Halloween og kommer ikke til å begynne med det heller.

Gammel 07-10-08, 11:08   #36
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg har ikke noe imot Halloween. I Norge er det barna som har adoptert feiringen og det syns jeg er helt greit. Om det er en feiring som hører hjemme i Norge eller ikke syns jeg er litt underordnet, ting trenger ikke å ha en dypere mening for at jeg skal like dem. Det er en anledning for barn til å lage litt fest og moro og være litt kreative. Vi har ikke vært plaget med nedgrising og sånt hos oss da.

Helt enig i dette!

Eldstemann har brukt å dra til farmor og farfar, og gå knask eller knep med tanten og fetteren sin der. I år skal hun det igjen, og sønnen vår på 3 skal bli med. Men det er nok stor sjanse for at gutten min blir inne og koser seg hos farmor og farfar mens de andre går rundt fra hus til hus.

Selv skal vi i halloween-voksen-party hos en nabo. Dagen etter halloween skal vi ha halloweenbursdagsselskap for de to eldste, som har bursdag i oktober og november. Hele familien kommer.

Gammel 07-10-08, 11:12   #37
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi feirer ikke, jentene får ikke gå rundt å tigge snop. Men vi har en pose med snop som ingen av oss liker - der samler vi opp ting gjennom høsten som vi gir til naboer som skremmer oss denne dagen.

Gammel 07-10-08, 11:26   #38
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Man kaster ikke egg i USA hvis man ikke får godter, det der er en fryktelig forvridning av slik Halloween skal feires. Man går heller ingen andre dager å ringer på enn 31 oktober. Skal man feire bør man hvertfall gjøre det riktig uten å ødelegge andres eiendom, alt annet er hærverk, og bør vel ikke gå ut over de som faktisk oppfører seg og har gøy. I USA ringer man ikke på dører der utelyset er skrudd av. Det er også ganske uvanlig at man lar ungene gå alene, en voksen bør være med om enn i bakgrunnen.

Så sant, og det er grunnen til at jeg ikke syns noe om at Halloween feires i Norge. Jeg husker første året det ble feiret her, jeg tror ungene ble introdusert for det i Donald-bladet. Det som var så utrolig dumt var at foreldrene til barna ikke visste hvordan det fungerte.

Regler som er greie å følge er:
1. En eller flere voksne følger barna på runden.
2. Utelys slokket betyr at den som bor i huset ikke er med på feiringen og
skal respekteres. (Det kan være mange grunner til at man ikke feirer,
bl.a dødsfall/sykdom i familien)
3. Selv om utelyset står på så er det ikke sikkert at de som bor i huset vet
om hva slokket lys betyr. Det er ikke alle som har satt seg inn i reglene.
En grei regel er å kun besøke kjente og hus der det er tydelig at man er
velkommen (f.eks hvis det er pyntet med gresskarlykt og lignende).
4. Det er forskjell på rampestrek og hærverk. Det er mange foreldre som
bør ta en prat med ungene sine om nettopp det. Egg og Halloween
hører ikke sammen.

Det er endel mennesker der ute som gruer seg til Oktober pga Halloween. Det gjelder ikke bare eldre mennesker, men mennesker med angst, små barn (maskene er skumle), og alle de som er redde for hærverk.

En god grunn til å gå sammen med barna er, som nevnt, faren for at ungene skal treffe på pedofile. Men som voksne så vet vi at det er ikke bare pedofile vi må beskytte barna våre for. Det finnes mange syke mennesker der ute. Hørte om en episode hvor en sinna mann kommanderte hunden sin til å "ta" et par barn som ringte på døra hans. De små ble vettskremte, det var en skremmende opplevelse å få en kamphund i hælene.

Mine barn får ikke gå rundt å tigger godteri av fremmede. I fjor feiret de Halloween hos venner og i et Lekeland. Stor stas, trygt og moro. For fest og utkledning er gøy. Jeg har hatt godteri på lur hvert år vi har feiret Halloween og kommer til å ha det i år også. I år håper jeg å se voksne i bakgrunnen.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 11:28   #39
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis man bare lærer barna hva halloween er og hva man gjør, er dette noe vi alle kan få glede av.
Jeg har hørt mye om eggkasting på både hus og skoler osv, men aldri på halloween

Da bør du lese aviser og høre på nyheter rett etter Halloween.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 11:29   #40
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der fikk du sagt det pippimamma, det er fine regler for en hyggelig feiring!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:24.