Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva syns dere om hasj/marihuana?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hasj?
Bruker det selv en gang i blant. Ikke noe problem. 3 1,54%
Bruker det selv en gang i blant, men det er vel ikke helt uproblematisk. 0 0%
Helt imot! 98 50,26%
Bør legaliseres. 13 6,67%
Det er jo ulovlig, det er hovedgrunnen til at man bør ligge unna 36 18,46%
Ikke så bra, sikkert, men det er det jo mye som ikke er... 22 11,28%
Har brukt det før/prøvd det 46 23,59%
Har aldri prøvd det 81 41,54%
Har venner som bruker 32 16,41%
Dustepoll/annet 3 1,54%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 195. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-08, 14:59   #61
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva syns dere om hasj/marihuana?

Jeg vet ikk ehelt hva jeg synes. Jeg prøvde et par ganger da jeg bodde i Nederland. Og jeg syntes det var oppskrytt. Merket ingenting. Men jeg turte ikke så mye da, så det ga muligens ingen effekt.

Gammel 07-10-08, 15:01   #62
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er imot en legalisering.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 15:04   #63
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Stiller meg helt på linje med Kasia her. Vi ser jo hvor store samfunnsproblemer det er med alkoholen, så av den grunn synes jeg ikke det bør legaliseres. Enda en ting å bli avhengi av liksom. Vet jo at mange som bruker det nå, og noen få som er helt avhengi, men det vil helt klart bli mange mange fler om det ble lovlig. Det er jeg sikker på.

Jeg synes også vi har nok trøbbel med det legale rusmiddelet vi har i dag. Vi trenger ikke flere....

Jeg har også betenkligheter med å kjøpe hasj for eget bruk så lenge det er et illegalt stoff. Da er man jo faktisk med å gir penger til samme folka som holder på med utnytting av illegale invandrere, prosititusjon og annen organisert kriminalitet. (Ja, jeg vet det finnes unntak med "vennenettverk" med mindre hasjproduksjon, men det fleste må kjøpe det fra mer ruskete produsenter...)

Men det sto visst på listen min over ting jeg skulle prøve før jeg var 30... Check.

Gammel 07-10-08, 15:06   #64
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er imot og har aldri prøvd.

Gammel 07-10-08, 15:06   #65
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg synes også vi har nok trøbbel med det legale rusmiddelet vi har i dag. Vi trenger ikke flere....

Rusmidler blir ikke borte fordi de er illegale.

Gammel 07-10-08, 15:12   #66
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Er det et argument for å legalisere mener du?

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 15:12   #67
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri prøvd, og har ingen planer om å prøve.
Jeg er imot legalisering.

Gammel 07-10-08, 15:12   #68
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg mente flere legale (det skjønte du vel kanskje). Og jeg tror bruken vil øke hvis det legaliseres. Jeg hadde prøvd det mye tidliger hvis det hadde vært legalt. Det er jeg helt sikker på. Og oftere. Økt bruk = økte rusrelaterte problemer. (Jada, jeg synser litt nå, men det er jo ikke helt ulogisk...)

Men her jeg bor ville det sikkert ikke gjort noe om noen av de som super i seg hjemmebrent tok seg en tjall i stedet. Da hadde de kanskje hatt mindre trang til å slå ned en fra nabobygda bare fordi han er fra nabobygda og sånn... De kunne heller holdt hverandre i hendene og sunget "Where have all the flowers gone...". Gjennom vinduene på sine Volvo 240 utenfor det lokale gatekjøkkenet.

Gammel 07-10-08, 15:22   #69
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har sagt det før, og sier det gjerne igjen. Heller hasj enn HB.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 15:29   #70
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Er det et argument for å legalisere mener du?

Nei, det var et svar på sitatet, som siterte nå har svart på.

Gammel 07-10-08, 15:32   #71
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Har aldri prøvd, og er i mot legalisering.

Gammel 07-10-08, 17:33   #72
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jeg har sett for mange som har fått store psykiske ettervirkninger etter hasj/marihuana-bruk til at jeg kan synes vanlig bruk (ikke misbruk) er OK. I tillegg har jeg en tenåring, og kan vanskelig forsvare bruk av nevnte stoffer når jeg selv er livredd for at tenåringen min skal eksperimentere.

Jeg har ingen tenåring, men håper da at jeg får det med tiden. Hasj er ikke noe jeg vil at de skal prøve.
Har som Liven sett de som ikke har taklet å bruke det.

Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 17:49   #73
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Er imot, har prøvd det en gang ( gjør det ikke igjen), er for hvis det kan legaliseres iform av medisinsk bruk ( skrives ut av spes), har en bror som er narkoman og vet godt hva en tjall i ny og ne kan føre til.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 18:41   #74
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det er jeg litt usikker på. Det er snakk om å gå over grenser, og å gå over en legal grense er nok en "bigger deal" når det illegale stoffet det da er snakk om er både mye dyrere, skumlere og i et mer kriminelt belastet miljø enn tilfeldig hasjrøyking.

Og derfor vil det også bli flere som prøver det og følgelig flere som misbruker det. Det er grunnen til at jeg er i mot legalisering, vinningen går opp i spinningen.. Eller noe sånt..

Er det bare jeg som reagerer på termen "Helt i mot"? Helt i mot hva da? Det går ikke an å være i mot hasj vel? Hasjen er jo der liksom, den eksisterer. Jeg klarer derfor ikke svare. For jeg liker ikke hasj nei, jeg vil ikke at det skal legaliseres og jeg vil på ingen måte at mine barn skal bruke det. Jeg har brukt det, og er vokst i fra det.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 18:45   #75
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Er imot, har prøvd det en gang ( gjør det ikke igjen), er for hvis det kan legaliseres iform av medisinsk bruk ( skrives ut av spes), har en bror som er narkoman og vet godt hva en tjall i ny og ne kan føre til.

Han prøvde sikkert alkohol først eller? Og tobakk kanskje? Jeg prøver ikke å være nesevis altså, men jeg er bare litt lei av den myten. Ja for det er det det er. Hasjen i seg selv fører ikke til hardere stoffer.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 19:00   #76
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har venner som bruker, har brukt det før, er helt imot.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 19:10   #77
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Jeg er helt klart for legalisering, jeg ser på hasj som et (relativt) svakt rusmiddel med mindre skadevirkninger enn alkohol. Forbudet fører ikke til annet enn at shady mellommenn tjener penger på det.

Og som aC sa tidligere i tråden, heller hasj enn HB. Jeg kommer fra en skikkelig hjemmebrentbygd og har sett mange stygge ting som skjer i HB-rus....

Jeg har forøvrig aldri brukt hasj, men har en del kompiser som har brukt det i større eller mindre mengder til tider og de har ikke endret oppførsel nevneverdig.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 19:13   #78
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Så lenge det er et ulovlig rusmiddel er jeg fullstendig mot. Man gjør seg kriminell når man må handle med de folkene som selger narkotika, og kan bli blandet oppi veldig mye man ikke burde.

Gammel 07-10-08, 19:26   #79
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er på vippen. Isolert sett er ikke skadevirkningene så store (ved bruk, ikke misbruk), og i mange tilfeller er HB verre, ja.

Samtidig diskuterer jeg med meg selv hvorvidt det at det ikke er så skadelig gjør at det nødvendigvis bør legaliseres. Jeg og jeg er ikke blitt enige ennå.

Gammel 07-10-08, 20:28   #80
Grey
sangfugl

Grey sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: For det meste sofaen. Av og til stolen.
Blogginnlegg: 57
Grey er litt kulGrey er litt kulGrey er litt kul
Standard

Jeg stemte helt imot, har aldri prøvd det før og har venner som bruker.

Jeg ser det flere skriver om at hasj i seg selv ikke er spesielt skadelig. Det som er mitt største ankepunkt, er at dersom man først har prøvd hasj/marihuana tror jeg veien er kortere for å komme i kontakt med andre og mer skadelige stoffer. Det har jeg dessverre eksempler på i nær familie.

Hvorvidt en legalisering av stoffet hadde gjort overgangen til andre og sterkere stoffer mer eller mindre sannsynlig syns jeg det er vanskelig å ta stilling til. Jeg skjønner de som argumenterer for at legalisering ville ført til at folk holder seg til hasj uten å gå over til hardere og ulovlige stoffer, men jeg er ikke så sikker. Jeg er dessverre redd for at man gjennom en legalisering ville oppnådd at flere ble brukere, og da er jeg også redd for at flere ville vært nysgjerrige på det neste trinnet på stigen.
Derfor er jeg mot legalisering. Tror jeg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:56.