Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når foreldre ikke kan hysje på barna sine

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-08, 10:37   #21
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når foreldre ikke kan hysje på barna sine

Opprinnelig lagt inn av Tertitten, her.

Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke bare sier i fra på en hyggelig måte i stedet for å sitte og irritere seg og bruke opp masse energi på å være sur.

I utgangspunktet syns jeg foreldre skal sørge for at det er unødvendig at andre skal måtte be dem dempe seg. Når det er sagt, så er det ikke alltid så lett å si fra om slikt. Det er ikke hyggelig å føle at en irettesetter andre, selv om man sier det på en hyggelig måte. Det er ikke alltid det blir særlig godt mottatt heller. Jeg satt for eksempel på en juleforestilling der toern skulle opptre. Ved siden av meg, midt i salen, satt en mor med en baby som hylte og hylte. Ingen av oss som satt der hørte et kvidder at hva som skjedde på scenen, men damen gjorde ingen mine til å gjøre noe med det. Så da spurte jeg om hun kunne tenke seg å ta med barnet ut, så vi andre kunne få høre. Gjett om hun ble sinna! Hun hadde også rett til å høre på sitt barn der oppe, fikk jeg beskjed om. Hun gikk likevel litt bak i salen etterhvert, og etterpå kom det flere opp til meg og takket meg for at jeg hadde sagt fra.

Gammel 09-10-08, 10:41   #22
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det er ikke lett heller da. Så har man ikke barnevakt, og tar med seg barna på foreldremøte. Da blir det tråd på foreldreforumene om bråkete barn. Neste møte blir man heller hjemme, og hva skjer? Da kommer trådene om sløve foreldre som aldri stiller opp...

Jeg sier ikke at man ikke kan ta av barna støvlene om de løper inne, men vi er da jammen ikke mye lette å gjøre til lags heller.

Eh, tar du deg nær av tråder på offentlige, anonyme nettforum? Tuller du nå?

Gammel 09-10-08, 10:45   #23
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hva får deg til å tro det?

Sist redigert av Niobe : 09-10-08 kl 10:53.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 10:52   #24
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg er enig i denne og tenker at det er mye rart folk irriterer seg over. Hvis man ikke hører hva som blir sagt så får man si fra da.

Enig - med både deg og Niobe.

Og jeg har en teori om at dette er en kvinne-greie. Si noe kan man ikke gjøre, men gud så mye man kan baksnakke, himle med øyne og være sarkastisk. Syns man andre forstyrrer, kan man ikke si i fra? Skal man virkelig forvente at alle andre skal skjønne hva en selv føler og tenker i øyeblikket?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 10:53   #25
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva for deg til å tro det?

Dette innlegget her:

Det er ikke lett heller da. Så har man ikke barnevakt, og tar med seg barna på foreldremøte. Da blir det tråd på foreldreforumene om bråkete barn. Neste møte blir man heller hjemme, og hva skjer? Da kommer trådene om sløve foreldre som aldri stiller opp...

Ut i fra det du skrev kunne det virke som at du blir lei deg over at det kommer tråder på foreldreforumene om det og at du følte deg truffet.

Jeg har ikke hatt inntrykk av at du er spesielt sart, så derfor måtte jeg spørre.

Gammel 09-10-08, 10:54   #26
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Enig - med både deg og Niobe.

Og jeg har en teori om at dette er en kvinne-greie. Si noe kan man ikke gjøre, men gud så mye man kan baksnakke, himle med øyne og være sarkastisk. Syns man andre forstyrrer, kan man ikke si i fra? Skal man virkelig forvente at alle andre skal skjønne hva en selv føler og tenker i øyeblikket?

Det skal ikke mye innlevelse til for å skjønne at det er forstyrrende at barn bråker på et møte eller en konsert eller liknende. Er det ditt barn - ta ansvar og ikke overlat det til noen andre.

Gammel 09-10-08, 10:54   #27
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er helt på linje med Niobe. Galt blir det uansett. Det er galt hvis man ikke sier noe. Det er til og med galt hvis man sier noe, for da er det alltid noen som mener noe om det man sa, hvordan man sa det - "tenk å snakke sånn til en unge... hun gjorde jo bare som barn gjør!". Og stiller man ikke, så er jammen det galt også. Da snylter man jo på de andre foreldrene som stiller opp for barnas beste.

Gammel 09-10-08, 10:56   #28
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ut i fra det du skrev kunne det virke som at du blir lei deg over at det kommer tråder på foreldreforumene om det og at du følte deg truffet.

Nå har jeg aldri vært nødt til å ta med poden på foreldremøter, eller blir hjemme i mangel på barnevakt, heldigvis. Poenget mitt var at for de som er nødt til velge enten eller, så er det jammen ikke lett å velge noe folk kan klare å godta. Reaksjoner blir det gjerne uansett. Jeg hadde ikke brydd meg.

Gammel 09-10-08, 10:59   #29
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Jeg er helt på linje med Niobe. Galt blir det uansett. Det er galt hvis man ikke sier noe. Det er til og med galt hvis man sier noe, for da er det alltid noen som mener noe om det man sa, hvordan man sa det - "tenk å snakke sånn til en unge... hun gjorde jo bare som barn gjør!". Og stiller man ikke, så er jammen det galt også. Da snylter man jo på de andre foreldrene som stiller opp for barnas beste.

Ja, og så? Om man hysjer på en unge så er jo de som ikke er hysjere uenige og sier ifra om det, om man ikke gjør det så er hysjerne uenig. Det er jo ikke de samme som er uenige? Dessuten er det da masse mennesker hvis uenighet i hvordan jeg gjør ting bekrefter for meg at jeg gjør det riktig.

Gammel 09-10-08, 11:04   #30
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Ja, og så? Om man hysjer på en unge så er jo de som ikke er hysjere uenige og sier ifra om det, om man ikke gjør det så er hysjerne uenig. Det er jo ikke de samme som er uenige? Dessuten er det da masse mennesker hvis uenighet i hvordan jeg gjør ting bekrefter for meg at jeg gjør det riktig.

Jeg er i overkant trøtt, jeg er det.

Gammel 09-10-08, 12:31   #31
bina
Ustabil

Standard

Hæ?

Hvis poenget ditt var at "lags åt alle kan ingen gjera" så er jeg enig.

Og jeg står fortsatt ved at mener man noe bør man si det, ikke forvente at andre har lest tankene dine og avverget potensiell irritasjon hos deg.

Gammel 09-10-08, 12:33   #32
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hæ?

Og jeg står fortsatt ved at mener man noe bør man si det, ikke forvente at andre har lest tankene dine og avverget potensiell irritasjon hos deg.

Synes du det er vanskelig å lese tankene til folk som sitter på voksenmøte og skal høre fra taleren sier, men det løper unger rundt og hyler?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 12:45   #33
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg er i overkant trøtt, jeg er det.

Hæ?

Det forrige innlegget mitt bør vel nomineres til en eller annen kategori for tåkete innlegg.

Men det var det jeg mente ja. Poenget er at man må stå for det man mener selv og så kommer det alltid til å være noen som er uenig.

Og jeg er veldig enig i at man bør si ifra dersom man irriterer seg, jeg ser lite poeng i å hysje på barnet mitt dersom han verken plager meg eller de i nærheten. Jeg tror jeg har såpass lav terskel at jeg reagerer omtrent samtidig med de fleste, men om det er noen i nærheten som har lavere terskel enn meg, så får de si ifra altså. Og om jeg har dårlig selvinnsikt og har alt for høy terskel på bråk, så har jeg jo ingen mulighet for å skjønne det om ikke de som irriterer seg sier ifra.

Gammel 09-10-08, 12:50   #34
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Enig med Hattifnatten, at grensene er forskjellig for hva man tåler utifra hvor man er. Jeg synes takhøyden for barnebråk i en kirke bør være stor.

På et foreldremøte er jeg lite tolerant for bråk, da et sånt møte er for foreldrene, ikke barn. Dersom jeg ikke hadde hatt barnevakt for ungen min, hadde jeg heller latt være å gå, dersom barnet mitt ikke kunne holde på med stille sysler mens foreldremøte varte. Dessuten kan ting bli tatt opp der som ikke egner seg for barneører.

Jeg har av og til blitt spurt av foreldre om barnet deres kan være hos oss under foreldremøter, dersom de ikke har fått barnevakt. Jeg kunne ønske at folk ikke var så redde for å spørre andre i klasse\barnehage om dette. Mye bedre enn å ta dem med.

Noen ganger har mødre hatt med babyer på foreldremøte, men har som regel gått ut hvis de begynner å skrike. Jeg hadde sagt ifra hvis vedkommende ikke gikk ut hvis den skrek overdøvende. Men man kan si fra på en hyggelig måte.

Gammel 09-10-08, 12:50   #35
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Synes du det er vanskelig å lese tankene til folk som sitter på voksenmøte og skal høre fra taleren sier, men det løper unger rundt og hyler?

Det er vel egentlig der mye av problamtikken ligger, kanskje? At veldig mange av oss sitter med en del automatiske ryggmargsreflekser med tanke på HVA, NÅR og HVOR det er greit å la små (eller store) gjør ulike ting. Jeg selv er av dem som liksom forventer at de aller fleste av oss ser dette på samme måte, særlig i de tilfellene der våre barn gjør ting som direkte/indirekte negativt går ut over 3.part. Tydeligvis tar jeg feil i mine antagelser. Det viser seg at mange faktisk MÅ bli fortalt at barna bråker så man ikke hører noe, nettopp fordi det ikke er selvsagt at man oppfatter at andre synes det er et problem.

Bråk under møter er et fenomen som jeg forøvrig fint kan overføre til voksne også. Jeg var nylig på et foreldremøte i skolens regi, UTEN barn. Det trampet inn mødre på høye, bråkete, hæler, jevnt og trutt i nærmere en TIME etter at møtet hadde startet, det var ikke snakk om å liste seg på tå inn mens rektor snakket. Det ringte i mobiler, putret fra tekstmeldinger og folk hostet og skrapte med stolene. Herregud, det hørtes ut som om enkelte drev med stolleken! Kanskje burde jeg kastet meg over mikrofonen og bedt folk ta seg sammen...

Gammel 09-10-08, 14:28   #36
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det er vel egentlig der mye av problamtikken ligger, kanskje? At veldig mange av oss sitter med en del automatiske ryggmargsreflekser med tanke på HVA, NÅR og HVOR det er greit å la små (eller store) gjør ulike ting. Jeg selv er av dem som liksom forventer at de aller fleste av oss ser dette på samme måte, særlig i de tilfellene der våre barn gjør ting som direkte/indirekte negativt går ut over 3.part. Tydeligvis tar jeg feil i mine antagelser. Det viser seg at mange faktisk MÅ bli fortalt at barna bråker så man ikke hører noe, nettopp fordi det ikke er selvsagt at man oppfatter at andre synes det er et problem.

Bråk under møter er et fenomen som jeg forøvrig fint kan overføre til voksne også. Jeg var nylig på et foreldremøte i skolens regi, UTEN barn. Det trampet inn mødre på høye, bråkete, hæler, jevnt og trutt i nærmere en TIME etter at møtet hadde startet, det var ikke snakk om å liste seg på tå inn mens rektor snakket. Det ringte i mobiler, putret fra tekstmeldinger og folk hostet og skrapte med stolene. Herregud, det hørtes ut som om enkelte drev med stolleken! Kanskje burde jeg kastet meg over mikrofonen og bedt folk ta seg sammen...

Jeg var også på foreldremøte nettopp, og enkelte satt og snakket høyt sammen mens rektor snakket. Jeg blir litt sånn over at folk gjør det uten å forsøke å senke stemmen engang. En satt og sendte og mottok meldinger under hele møtet, med duringen på. Alle skvatt jo til hver gang det kom en melding. Vi satt i et ganske lite rom, så alle fikk det med seg.

Gammel 09-10-08, 14:35   #37
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når foreldre ikke kan hysje på barna sine.

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Helt enig. Dette har jeg også sett i andre sammenhenger som f.eks. kirken. Det er greit at barna rusler litt rundt, men når de begynner å løpe rundt i gangen og lager lyd da burde foreldrene si i fra. Barn må lære seg å vise respekt for andre tidlig. Om de ikke forstår det når de er 2-3 år så er det likevel viktig å synliggjøre det. Foreldrene får heller ta barnet sitt med ut en tur om det ikke roer seg.

Det er vel bedre at de kommer i kirken enn at de holder seg hjemme fordi noen syns små barn er urolige.

På den andre siden. Hadde jeg ikke fått barnevakt til et foreldremøte tror jeg jeg hadde blitt hjemme, og fått referat i stedet. Mine hadde ikke klart å sitte i ro i 2-3 års alderen, så jeg hadde nok spart meg selv, ungene og de andre voksne mye ved å holdt oss hjemme.
Og selvfølgelig er jeg tilhenger av å lære ungene respekt, bare for å ha sagt det.

Gammel 09-10-08, 14:35   #38
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

mine barn løper i kirken og noen ganger også rundt alteret. Prøver å begrense dem litt av hensyn til andre men jeg tror ikke de hadde likt seg så godt om de hadde måtte sitte på stas hele tiden. På foreldremøte synes jeg det blir annerledes. Det er et møte for foreldre og der bør man kunne forvente at folk tar med seg barn ut om det blir for mye bråk. Gudstjenester er for alle.

På julegudtjenesten løp Hannah oppe ved alteret ganske mye, helt til hun ble løftet opp av han klokkeren som sto der sammen med presten, og fikk sitte på hans arm og se utover hele forsamlingen. Presten sier jo at det er ok at barna løper og sånn, men jeg kjenner nå at jeg blir litt stresset likevel.

I situasjonen over så er det som Hattifnatten sier et foreldremøte. Og da synes jeg man kan begresne barnebråk mest mulig.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 14:38   #39
TBM
Passiv

Standard

Jeg ville ha hysjet på de ungene selv jeg - og kanskje sagt at de måtte ta av støvlene og være litt mer rolig slik at vi kunne høre hva som ble sagt.

Vi må da ikke være så redde for å snakke til andres barn? Det er i hvertfall mye bedre enn å sitte å irritere seg.

Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 14:40   #40
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

På julegudtjenesten løp Hannah oppe ved alteret ganske mye, helt til hun ble løftet opp av han klokkeren som sto der sammen med presten, og fikk sitte på hans arm og se utover hele forsamlingen. Presten sier jo at det er ok at barna løper og sånn, men jeg kjenner nå at jeg blir litt stresset likevel.

I situasjonen over så er det som Hattifnatten sier et foreldremøte. Og da synes jeg man kan begresne barnebråk mest mulig.

Fadderbarnet mitt løp også rundt på julegudstjenesten for noen år siden, klatret på alterringen og rettet på Jesubarnet i krybben. Min venninne ønsket seg et stort hull i kirkegulvet da presten kom ned til dem og hvisket (med microfon festet til kinnet så hele kirken hørte det allikevel): "jeg er redd hun spiste litt røkelse..."

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:08.