Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skikk og bruk når man selger ting på FP

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-08, 11:41   #21
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skikk og bruk når man selger ting på FP

Man kan be om å få reservere, men det er opp til selger om h'n ønsker å selge til den som kommer først med et "bindende" bud.

Gammel 19-10-08, 11:44   #22
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg skjønner godt at selger gjerne vil selge til første og beste som kjøper. Man legger jo ut ting for salg for å bli kvitt det. Det er jo ikke et samfunnsgode, som på død og liv skal være rettferdig. Min erfaring er at det ikke lønner seg å vente med å selge: Da risikerer du at førstemann ikke vil ha tingen likevel og at andremann har mistet interessen i mellomtiden. Jeg har derfor full forståelse for at man selger til førstemann som sier "Jeg slår til".

Helt enig, som selger ønsker man å få solgt og det lønner seg å selge til den første som viser skikkelig interesse.

Jeg har ikke solgt noe særlig her inne på FP, men jeg har solgt endel på finn og det er slett ikke enkelt å gjennomføre en rettferdig prossess.... Problemet er at veldig mange er interessert med en gang, men veldig mange av forsvinner. Man svarer på spørsmål, tilbyr og sier at de får kjøpe, men man hører aldri noe igjen. Hvor lenge skal de da beholde førsteretten? Dagene går og man mister andre potensielle kjøpere. Etter å ha brent seg på noen slike "rettferdige salg", så er min erfaring at man bare må selge til den første som viser reell vilje til kjøp.

Pkt 1 og 3 er litt annerledes, men igjen hvor lenge kan man vente før "førstemann til mølla" gir lyd fra seg?

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 11:49   #23
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er enig med teofelia her. Også syns jeg det er forskjell på varer som selges til fast pris og budrunder. På varer med fast pris er det logisk at førstemann som sier at de vil ha varen får den. På budrunder bør det være lagt inn passe tid slik at interesserte får sjansen til å legge inn bud. Ellers er jo penget med budrunder borte.

I første eksempelet du har Zol synes jeg rett og slett var frekt av selger og den som kjøpte.

Gammel 19-10-08, 11:56   #24
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så rart at denne tråden kom nå, jeg tenkte de samme tankene i går.

Når noen først stiller spørsmål om varen og en annen kommer og vil kjøpe, så kan man jo svare at nr. 2 får kjøpe varen dersom nr. 1 (som stilte spørsmål) ikke er interessert.

Når en aktuell kjøper ber om bilder, mål (og at varen blir reservert til mål foreligger) synes jeg det er rett og rimelig at den interesserte får sjansen før andre, dvs at kjøper måler og reserverer.

Jeg synes de "uskrevne reglene" fungerte bedre før.

Sist redigert av 007 : 19-10-08 kl 12:23. Årsak: La til noe
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 11:56   #25
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Helt enig, som selger ønsker man å få solgt og det lønner seg å selge til den første som viser skikkelig interesse.

Hva synes du kvalifiserer til å vise "skikkelig interesse" her på FP?

Jeg er forøvrig helt enig i at man ikke skal vente i dagesvis på at noen får logget seg på og svart. I mine eksempler dreier det seg om få timer.

Selvfølgelig kan man bare "kjøre på" og selge til den første som overfører penger fordi man ikke har noen "forpliktelser" når man skal selge noe. Jeg synes likevel det er relevant å høre hva som oppfattes som skikk og bruk når det kommer til salg her inne. Det er tydeligvis ulik oppfatning av hvilke uskrevne regler som gjelder.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 12:00   #26
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det kommer litt an på hva slags spørsmål interessent nr 1 ev kommer med. Om man sier at man er interessert, men vil se bilde først, synes jeg godt man kan vente med salg til denne personen har sett plagget. Om man derimot legger ut noe til salgs, med bilde og alt, og nr 1 er usikker, men nr 2 sier ja takk, da synes jeg nr 2 skal få kjøpe. Slik ville i alle fall jeg ha gjort det om det var jeg som skulle selge noe.

Generelt synes jeg først til mølla er en helt grei regel.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 12:05   #27
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

@Bokormen: Hva mener du om eksempel nummer en da? Er det den som sier den vil kjøpe noe fra den som tilbyr, eller har trådstarter "førsterett"?

Gammel 19-10-08, 12:12   #28
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Generelt synes jeg først til mølla er en helt grei regel.

Det er jeg enig i - men det er jo tydelig at ikke alle legger det samme i uttrykket. Jeg synes som sagt at man har vært først til mølla hvis man stiller et spørsmål, mens andre tydeligvis mener at man må forplikte seg for å regnes som den første.

Gammel 19-10-08, 12:17   #29
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har ikke solgt eller kjøpt her inne, men på Finn og andre steder, og det er ikke alltid så lett å holde oversikten.

Sånn generelt mener jeg at det er opp til selger å bestemme. Det er uansett vanskelig å være 100% rettferdig i alle situasjoner. Og som sagt over, det lønner seg ofte ikke å være tålmodig. Når det er sagt synes jeg at selger har en opplysningsplikt. At de hele tiden inkluderer hvor lenge de er villige til å vente. Sende en PM eller skrive i tråden, "jeg ønsker svar innen da og da, hvis ikke kan det hende det blir solgt til noen andre". Hele tiden være klar på sine betingelser. Så er det opp til kjøper hvor tilgjengelig man ønsker å være. Er man lite tilgjengelig må man godta at man kanskje går glipp av gode kjøp.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 12:18   #30
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

@Bokormen: Hva mener du om eksempel nummer en da? Er det den som sier den vil kjøpe noe fra den som tilbyr, eller har trådstarter "førsterett"?

Egentlig synes jeg vel det ville vært litt rart om noen ville kjøpe plagget før HI hadde svart.

Det er ikke så ofte jeg har solgt noe på finn.no, men det er en del som det er veldig mye styr med, frem og tilbake, nei forresten, jo kanskje, har du flere bilder? osv, og slike er vanskelige å forholde seg til. Greit nok om det er en dyr vogn eller noe, men det kan like gjerne gjelde et par skisko. Slik sett er det veldig greit med de som setter en tidsfrist, førstemann som sier ja før kl 8, de får plagget/ boka/ hvadetnåer.

Gammel 19-10-08, 12:38   #31
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Selv om jeg i bunn og grunn er enig med hovedinnlegger, så er det jo noe med hvor lang tid og hvor mye tid man skal bruke på et salg også.

Selger vil vel i de fleste tilfeller kvitte seg med plagget så raskt som mulig og med minst mulig arbeid, og vi har vel også alle sett eksempler på kjøpere som bruker lang tid før de bestemmer seg.

Når jeg ser slike ting som det HI nevner, så tenker jeg vel mer at de som trenger seg foran i køen er noe uhøflige, ikke så mye på at selger gjør noe feil.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 12:58   #32
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes tilfelle nr.1 er eksempel på ting som bør unngås. Går man inn i en ønskes-tråd har HI førsterett. Jeg synes det virker frekt å avtale salg med folk nedover i tråden hvis ikke HI har fått sjans til å svare. Her synes jeg godt HI kan få 24 timer på seg eller noe.

I de andre eksemplene tenker jeg mer som Teofelia. Det blir på en måte som når butikker har salg. Først til mølla.

Jeg er på nett med Hattifnatten, kjenner jeg.

Gammel 19-10-08, 12:59   #33
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Hva mener dere kvalifiserer til å være "først til mølla" da?

Gammel 19-10-08, 13:02   #34
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I de to nederste, så vil jeg si at det er førstemann som bekrefter at hun/han vil kjøpe.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 13:08   #35
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vanligvis at man bekrefter at man ønsker å kjøpe, men det synes jeg er en vurdering som det må være opp til selgeren og ikke opp til et kollektivt FP å bestemme.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 13:09   #36
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vanligvis at man bekrefter at man ønsker å kjøpe, men det synes jeg er en vurdering som det må være opp til selgeren og ikke opp til et kollektivt FP å bestemme.

Så du synes denne diskusjonen er totalt unødvendig?

Gammel 19-10-08, 13:11   #37
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med først til mølla menes vel den som først sier at de vil kjøpe varen? Man kan i alle fall spørre om den kan reserverse til man får flere bilder, mål o.l.

Det hender at jeg siller spørsmål i en salstråd (eks. hvilet stoff, hvor lang i beina o.l), og når svaret eller bildene foreligger ser jeg at varen ikke vil passe/var ikke slik jeg hadde tenkt o.l. Da dropper jeg selvsagt kjøp, men det er ikke alltid jeg skriver i tråden om at jeg ikke er interessert lenger.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 13:15   #38
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Standard

Det vil vel uansett bli opp til selger hvilke føringer man vil legge. Noen er flinke til å være tydelige, setter tidsfrister og holder litt orden på rekkefølgen og slikt, andre er ikke så nøye. Men selv om man er først ute til å svare i tråden kan man jo ta litt hensyn til de andre som er interessert, og ikke dra ut beslutningen i lange tider.

Gammel 19-10-08, 13:18   #39
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så du synes denne diskusjonen er totalt unødvendig?

En diskusjon trenger jo ikke ha et praktisk mål for å ha livets rett, men hvis du spør om jeg mener at vi trenger FP-regler for hvordan kjøp og salg skal foregå på FP, så mener jeg nei. Jeg mener det må være opp til selger hvem han eller hun vil selge tingene sine til.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 13:18   #40
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Jeg synes det er veldig greit å forholde meg til selgere som setter tydelige føringer på forhånd.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:08.