Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Stieg Larsson-bøkene

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-07, 09:02   #21
iana
safariqueen

iana sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Sv: Stieg Larsson-bøkene

Jeg leste de 2 første for en stund tilbake, og har lånt den siste i svensk utgave av ei venninne. Har lest sånn ca 100 sider. Lisbeth Salander er en spennende person og bøkene fenger.

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 09:48   #22
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Holder på med bok nummer to nå jeg. Og min svigerinne har bestilt nr 3 i bokklubben så da får jeg vel låne den også der.

Gammel 18-10-07, 12:49   #23
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har fått tak i nr 3 på svensk. Men den er en svær tung murstein. Har ikke hatt mot til å starte på den enda.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 13:43   #24
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er inne i siste kapittel på den svenske versjonen nå. Den overgår alle forventninger. Er spent på den aller siste biten.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 21:33   #25
melloz
Nybegynner

Medlem siden: Oct 2007
melloz har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har forhåndsbestilt boka hos bokklubben, og kan knapt vente til boka dumper ned i postkassa.

melloz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 21:36   #26
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gleder meg til nr. 3 kommer! Leste de to første i påsken.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 09:58   #27
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lest alle tre, og jeg syns det var helt grei krim. Hverken mer eller mindre. Den første boken var spennende og hadde en del lyspunkt (eller kanskje heller mørkepunkt, siden de delene som jeg syns fungerte best var de mer uhyggelige sidene ved boken).

Den andre inneholdt alt for mye sex og for lite god historie. Jeg har ikke noe i mot sex i litteraturen i utgangspunktet, men jeg liker ikke sexscener som virker som de er plassert der for å selge flere bøker, og denne boken gir meg akkurat de samme assosiasjonene som jeg fikk da jeg leste de senere bøkene i Hulebjørnens klan: "Vi putter inn litt flere sexscener, så selger vi enda flere bøker!".

Den tredje boken er bedre enn den andre og har en bedre story, synes jeg. Den er heller ikke like sexfiksert. Til gjengjeld inneholder den desto mer reklame! Jeg ble temmelig lei av å lese hele typebetegnelsen på Lisbeths PDA, mobiltelefon og Mac hver gang disse ble nevnt i løpet av boken. Det blir patetisk til slutt når man ikke én eneste gang kan nevne PDA-en hennes uten å skrive "Palm Tungsten E2" eller hvilken modell det nå var. Den andre boken hadde litt av dette (en hel side med referanser til IKEA-møbler, for eksempel), men den siste boken var helt ekstrem. Fri og bevare meg for produktplassering i bøker. Grøss og gru!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 10:01   #28
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Til gjengjeld inneholder den desto mer reklame! Jeg ble temmelig lei av å lese hele typebetegnelsen på Lisbeths PDA, mobiltelefon og Mac hver gang disse ble nevnt i løpet av boken. Det blir patetisk til slutt når man ikke én eneste gang kan nevne PDA-en hennes uten å skrive "Palm Tungsten E2" eller hvilken modell det nå var. Den andre boken hadde litt av dette (en hel side med referanser til IKEA-møbler, for eksempel), men den siste boken var helt ekstrem. Fri og bevare meg for produktplassering i bøker. Grøss og gru!

Dette var en vesentlig grunn til at jeg ga opp bok nr. 2 etter et par hundre sider. Det irriterte virkelig vannet av meg. Blæ. (Har verken lest nr. 1 eller nr. 3, og kan vel ikke tenke meg at jeg kommer til å gjøre det heller.)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 10:48   #29
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skjønner godt hva Teofelia mener men samtidig synes jeg det er et poeng med alle detaljene og produktbeskrivelsen på både møbler og elektroniske duppe-ditter som Salander omgir seg med. Disse opplysningene er faktisk med på å beskrive henne som person og sier veldig mye om henne synes jeg. Det er også et typisk "trekk" i vår tid er det ikke at "vi er hva vi kjøper og omgir oss med" ? Jeg synes dette er veldig relevant for å beskrive henne faktisk så jeg kan ikke si dette bryr meg så mye. Når hun valgte IKEA møbler så visste jeg jo hvordan noen av disse møblene så ut og det var jo helt typisk valg for henne (hun er jo overhode ikke interessert i møbler eller stil men bare kjøpte for å innrede leiligheten)!! Datautstyr kan jeg ikke mye om men jeg har fått med meg at hun er en kresen og svært advanced bruker av dette utstyret.

Jeg har ikke lest siste boken men gleder meg til å gjøre det.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 16:20   #30
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Hvor: Oslo
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har kjøpt den første boken i serien nå og skal begynne på den, tenker jeg. Er spent, etter å ha lest innleggene i denne tråden. Er den bra, så kjøper jeg bok nr. 2. Bok nr. 3 ligger og venter på meg allerede. Har skygget unna krimbøker i mange år, but I'm willing to give it another try.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 18:08   #31
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har lest de to første, og gleder meg til 3 boken!

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 12:52   #32
TBM
Passiv

Standard

Kjøpte den første boken for en måned siden, nummer to ble lest forrige uke og nummer tre ble lest i går ettermiddag/kveld/natt.

Jeg synes det er drivende bra krim - og synes stilen med mange opplysninger og detaljer er noe av det som driver historien framover. Det finnes mange bøker som gir meg mer å tenke på i ettertid, men dette er faktisk de første bøkene på lang tid som er så spennende at jeg sitter helt på alerten og leser. En fantastisk opplevelse!

Jeg skulle ha ønsket at det kunne kommet flere bøker i denne serien!

Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 23:33   #33
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ferdig med 3`ern! Skulle ønske jeg kunne lest flere i serien. Håper på film.

Jeg så et bilde av Mariann Thomassen på forsiden av VG i dag og fikk Salandervibber.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 00:06   #34
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Karamell - det var virkelig litt Salander vibber

Jeg er også ferdig med 3.

Håper ryktene om at de har funnet et 4 manuskript er sanne, og at den blir gitt ut.

Gammel 04-01-08, 04:56   #35
Frost

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

de samme assosiasjonene som jeg fikk da jeg leste de senere bøkene i Hulebjørnens klan: "Vi putter inn litt flere sexscener, så selger vi enda flere bøker!".

Den følelsen hadde jeg også da jeg ga opp Hulebjørnens klan.
Jeg som hadde gått og ventet på den i lange tider.

Jeg holder på med siste Stig Larson nå. Er godt i gang, er kommet til side 150.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 13:13   #36
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har lest alle tre, og jeg syns det var helt grei krim. Hverken mer eller mindre. Den første boken var spennende og hadde en del lyspunkt (eller kanskje heller mørkepunkt, siden de delene som jeg syns fungerte best var de mer uhyggelige sidene ved boken).

Den andre inneholdt alt for mye sex og for lite god historie. Jeg har ikke noe i mot sex i litteraturen i utgangspunktet, men jeg liker ikke sexscener som virker som de er plassert der for å selge flere bøker, og denne boken gir meg akkurat de samme assosiasjonene som jeg fikk da jeg leste de senere bøkene i Hulebjørnens klan: "Vi putter inn litt flere sexscener, så selger vi enda flere bøker!".

Den tredje boken er bedre enn den andre og har en bedre story, synes jeg. Den er heller ikke like sexfiksert. Til gjengjeld inneholder den desto mer reklame! Jeg ble temmelig lei av å lese hele typebetegnelsen på Lisbeths PDA, mobiltelefon og Mac hver gang disse ble nevnt i løpet av boken. Det blir patetisk til slutt når man ikke én eneste gang kan nevne PDA-en hennes uten å skrive "Palm Tungsten E2" eller hvilken modell det nå var. Den andre boken hadde litt av dette (en hel side med referanser til IKEA-møbler, for eksempel), men den siste boken var helt ekstrem. Fri og bevare meg for produktplassering i bøker. Grøss og gru!

Syns Mac-reklamen går igjen i alle tre bøkene, eg.
Ein anna ting som eg har stussa litt over er fokuset på mat og kaffi. Veit ikkje kor mange gangar hovudpersonane har satt på kaffitrakteren eller smurt seg ei skive med ost .
Og så dette med å kle av seg og legge seg. Han passar alltid på at hovudpersonane kler av seg før dei legg seg.

Men ellers likar eg bøkene veldig godt! Held på med tredje boka no.

Gammel 20-10-08, 13:51   #37
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Ein anna ting som eg har stussa litt over er fokuset på mat og kaffi. Veit ikkje kor mange gangar hovudpersonane har satt på kaffitrakteren eller smurt seg ei skive med ost .

Det er jo helt håpløst å ligge og lese disse bøkene på senga før man skal sove.
Tallerken med grillet lam meg her og vafler med syltetøy meg der, man blir jo skrubbsulten og søvnløs av mindre!

Gammel 20-10-08, 15:38   #38
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av cora, her.

Jeg har lest boka Menn som hater kvinner, men den fenget meg ikke. Syntes den var langdryg og lite spennende.

Begynte på denne i går kveld. Har hørt at det er slike bøker man ikke klarer å legge fra seg, men det klarte jeg fint etter noen få sider i går. Den blir nok med i kofferten når jeg skal på hotelltur i to netter nå, så får vi se hvordan den fenger.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:13.