|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Hvordan forholdt din familie seg til vaksineprogrammet? | |||
| En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, fulgte vaksineprogrammet (evt. med ekstra vaksiner) |
|
66 | 27,73% |
| Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, fulgte vaksineprogrammet (evt. med ekstra vaksiner) |
|
142 | 59,66% |
| En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, delte opp eller utsatte vaksiner |
|
6 | 2,52% |
| Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, delte opp eller utsatte vaksiner |
|
19 | 7,98% |
| En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, kuttet ut en eller flere vaksiner |
|
4 | 1,68% |
| Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, kuttet ut en eller flere vaksiner |
|
3 | 1,26% |
| En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, vaksinerte ikke i det hele tatt |
|
1 | 0,42% |
| Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, vaksinerte ikke i det hele tatt |
|
1 | 0,42% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 238. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Ustabil
|
Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris
Nja... når det gjelder kikhoste har vel ikke det noe særlig for seg. Kikhostevaksinen er ment for å beskytte barn under 1 år, siden kikhoste kan være dødelig for så små barn. Etter at de skiftet kikhostevaksine for en del år siden har kikhosten kommet tilbake som sykdom, og det må man nok bare akseptere. Mange barn får kikhoste selv om de er vaksinert, og det er relativt vanlig at store barn og voksne har hatt kikhoste, til og med uten at de selv vet om det. Sykdommen er ikke så voldsom når man blir eldre. |
|
|
|
|
|
#222 |
|
Ustabil
|
Bedre, ja. Men ikke veldig bra. Da jeg hadde kikhoste ble ungene satt på antibiotika for sikkerhets skyld (er antagelig mer enn 4 år siden når jeg tenker meg om, for minste var under 2). Og da sa de at småbarna er beskyttet godt til de er 1 år, og brukbart til de er 2 år. Deretter avtar beskyttelsen. Når de får boosterdosen på barneskolen så beskytter den i tillegg, men så vidt jeg forsto (for jeg vurderte å revaksinere meg, trodde det hadde noe for seg) så varer vel ikke vaksinen mer enn 2-3 år uansett, og selv om vaksinen er fersk kan man få sykdommen, men da lettere enn hvis man er uvaksinert. |
|
|
|
|
|
#223 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? SpørrisIngen av oss jobber i helsevesenet og vi har fulgt vaksineprogrammet med noen tilleggsvaksiner. Storebror har fått bsg og vi kjøpte prevenarvaksina til han etter råd fra legen min. Lillebror har fått bsg og hepatitt b i tillegg.
|
|
|
|
#224 |
|
Passiv
|
Det er nå vanlig å få en booster når man får stivkrampevaksinasjon forresten. Er ikke så lenge siden jeg fikk en booster, men alikevel ned for telling. Kikhoste er et helvete rett og slett. |
|
|
|
#225 |
|
Ustabil
|
Og dermed ser du jo selv at logikken din blir litt rar. Du er selv vaksinert for ikke så lenge siden, og blir likevel syk. Samtidig bebreider du de som smittet deg? Du kan jo smitte andre du også, selv om du er vaksinert. |
|
|
|
|
|
#226 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? SpørrisDenne diskusjonen hadde jeg glemt. Jeg har glemt å si hva jeg stemte på. |
|
|
|
|
|
#227 |
|
Passiv
|
Den ser jeg, men alikevel ser jeg litt slik på det, men så er jeg blond og dermed kanskje ikke av de smarteste. |
|
|
|
#228 |
|
Epikur
|
Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? SpørrisMannen er i helsevesenet og vi følger vaksineprogrammet. Min familie er veldig mot det og jeg og mine søsken har ikke blitt vaksinert. Jeg er gretten på det valget både individuelt og strukturelt. Jeg fikk meslinger som syvåring og har (bortsett fra ved ks) ikke vært så dårlig noen gang. Jeg hadde feber over 40, så syner (monstre kom ut av veggen) og var utrolig syk. Ikke kult, jeg trodde jeg skulle dø og det er ekkelt når man er et barn. Jeg hadde kikhoste en vinter og gikk og gjødde som en gammel hund, hostet til jeg kastet opp og ble veldig tynn.
|
|
|
#229 |
|
Unik
|
Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? SpørrisTo av ungane har fått dei vaksinene som var i deira programm. Minste jenta har fått ein dose med Prevenar og ikkje meir enn det. Reaksjonen ho fekk skremte oss litt for masse.
|
|
|
#230 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Og sjelden har det vel gått mer sport i å tilbakevise andre forskeres resultater enn Dr. Wakefields linking mellom MMR, autisme og magesykdommer. |
|
|
|
|
|
#231 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Åhfaen. Ser nå at jeg leste dette innlegget til Koma helt feil først! Unnskyld!
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 17-11-08 kl 18:40. |
|
|
|
|
|
#232 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? SpørrisSvarte som "helsepersonell" siden det var såpass bredt definert i tråden: jeg har ikke jobbet i helsevesnet siden jeg var på ambulanse for flere år siden, men jobber som biolog med epidemiologi som et av mine forskningsområder, så når kravet er å vite litt utover gjennomsnittet om immunologi og følgene av vaksinering (eller ikke) tror jeg jeg kan oppfylle det.
|
|
|
|
#233 |
|
Mother of Dragons
|
Nemlig, så det er lite sannsynlig at det er vaksinen som har skyld i det økende antallet autismediagnoser. Det er jo like sannsynlig at det er endrede diagnosekriterier som er årsaken.
|
|
|
#234 |
|
Epikur
|
Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? SpørrisJeg ler meg i hjel av Esmes signatur.
|
|
|
#235 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? SpørrisJeg syns som nevnt det er viktig å sette seg litt inn i vaksineprogrammet og forekomst av bivirkninger og reaksjoner av de forskjellige vaksinene. Det er selvsagt store mørketall, for langt ifra alle bivirkninger rapporteres, av mange årsaker.
|
|
|
|
#236 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? SpørrisForresten handlet det om vaksineskader på TV2-nyhetene kl 21 i kveld også.
|
|
|
|
#237 |
|
Mother of Dragons
|
Denne siden var det mest subjektive og dårligste jeg har lest på svært lenge om vaksiner.
|
|
|
#238 |
|
Passiv
|
Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? SpørrisAmelie: Det er ikke bare hensynet til ditt eget barn å ta. Vaksinasjoner er allmennpreventive når det kommer til en rekke sykdommer som kan være alvorlige. |
|
|
|
#239 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Nehei nei. Jeg ble kjent med en gutt da vi var syv - da var han en normalt frisk gutt. Så ble han 8 år og fikk meslinger, med hjernehinnebetennelse som ettersykdom. Hjerneskaden gjorde at gutten jeg kjente forsvant. Enkelttilfelle javisst, men jeg tar ikke sjansen på at det ikke kan ramme meg/mine. Nå har jeg sendt guttungen min til en skole der mange av foreldrene er vaksinemotstandere, og det var en av de tingene jeg virkelig tenkte over da vi valgte skole. Jeg syns fremdeles det er litt skummelt å sende ham til en plass der mange tror at barnesykdommer er bra for barnet.
|
|
|
#240 |
|
godt brukt
|
Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? SpørrisOK nå kommer kveldens blonde spørsmål. Pga. sykdom osv. og etter samråd med helsesøser så fikk ikke eldste prevenar vaksinen i 2005 (før den kom inn i programmet). Helsesøster sa at dette gjalt bare for de første to årene, så vi har ikke tenkt mer på dette etter som hun nå er 3.5 år. Men må hun ta en annen nå? |
|
|
|
![]() |
|
|