Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris
Jeg syns som nevnt det er viktig å sette seg litt inn i vaksineprogrammet og forekomst av bivirkninger og reaksjoner av de forskjellige vaksinene. Det er selvsagt store mørketall, for langt ifra alle bivirkninger rapporteres, av mange årsaker.
Det er vanskelig for hovedinnlegger å finne alle argumentene i forhold til å være skeptisk til vaksiner, når man stiller spørsmål som i denne tråden. Men jeg syns hun (og andre vaksineskeptikere) får urettferdig mye pepper, uten at jeg har lest hele denne tråden.
Jeg googlet såvidt etter "vaksineskader", og kom raskt frem til denne siden - her bør alle gå inn og lese, og gjøre seg opp en mening om vaksiner etterpå. Syns det er en viktig side å få med seg i denne diskusjonen, når man stort sett ellers bare får med seg positive sider ved vaksiner.
Uansett, min intensjon med å sette inn linken er bare å få et litt mer nyansert bilde av vaksinasjoner.
Det stod også mye om dette i Foreldre & Barn 04/2008.
Det finnes mange leger som er skeptiske og evt motstandere.
Urt: Kan du si noe om hvordan ditt barn reagerte på Prevnar-vaksinen? Send gjerne PM.
Og dere andre som viser sjokk og vantro over foreldre som av forskjellige årsaker ikke ønsker å vaksinere barnet sitt - prøv å gå litt dypere i hva årsaken egentlig er. Det gjør noe med en mamma og pappa når en ser voldsomme og direkte plager barnet får etter en vaksinecocktail. En ting er når barnet plages i noen timer, det blir man ofte forberedt på. Men når det er sterke symptomer (høy feber, magekramper og ikke minst all gråtingen) som varer i en uke, så blir man både skremt og betenkt. Det er heldigvis ganske sjelden det blir så kraftige reaksjoner, men jeg mener jeg hadde en svært god grunn til å droppe påfyllningsvaksinen da hun var 12 mnd. Hun er nå beskyttet til hun er 2 år, og da er hun såpass stor at det ikke er så farlig om hun skulle få en av barnesykdommene.
Uansett, dette er en viktig diskusjon - jeg er ingen hardnakket vaksinemotstander. Ikke ennå, iallefall!