|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Borte
|
Sv: Noen som kjenner seg igjen (Dagbladet)Jeg husker vi hørte på et program i P2 som tok for seg snobberi og hva som karakteriserte snobber. Vi ble sittende måpende både jeg og mannen da vi plutselig forsto at vi var snobbete. Og så fikk litt latterkrampe da, for alle som kjenner oss - og særlig de som kjenner mannen min - ville nok si at vi er nøyaktig det motsatte.
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Noen som kjenner seg igjen (Dagbladet)
Synes bare du argumenterer dårlig for hvorfor du synes Karl-Fredrik Tangen er en tosk, og at Bordieu er kulere.... De har jo to vidt forskjellige utdannelser og yrker, og den ene utelukker vel ikke den andre. Eller?
|
|
|
#24 |
|
***al-logisk
Hvor: i huset bortenfor huset bortenfor huset til hans butikk
![]() ![]() |
Kjenner ikke Tangen untatt gjennom Dagbladet - og der er han en tosk spør du meg -, Bordieu kjenner jeg gjennom noe av arbeidene hans. Vet uansett ikke hva som er med medfødt eller ikke, og vet ikke om man kan redusere Tangens studier/betraktninger til hvorvidt de er medfødt eller ikke.
Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
kamerat
|
Sv: Noen som kjenner seg igjen (Dagbladet)Det kan jo være greit å huske på at slike generaliseringer, så treffende de enn kan være, ikke utelukker fri vilje og ekte engasjement og interesse. Tross alt. Jeg foretrekker i hvert fall å håpe på det.
|
|
|
#26 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Noen som kjenner seg igjen (Dagbladet)Jeg synes så absolutt artikkelen er treffende, om enn generaliserende. Arbeiderklassen beskriver kanskje ikke lenger hvor i arbeidslivet man befinner seg. Men snarere et sett av kulturell arv og ballast. Jeg kan forøvrig ikke fri meg fra at både mannen min og jeg lett kan plasseres i "snobbe" kategorien, og jeg blir ikke fornærmet av den grunn. Jeg tror vi alle må ta inn over oss at klassesamfunnet ikke er så innlysende oppdelt som for 100 år siden. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
***al-logisk
![]() ![]() |
Er nok mye sant i det du sier, men likevel er det ikke et 1:1-forhold mellom sosial arv og stemmeseddel. Jeg mener at folk fra alle lag faller inn i samme grupper. Fra de nedre sosiale sjikt i samfunnet (de som har både alkoholisme og/eller stoffmisbruk som sosial arv) er det mange jeg kjenner som er ihuga RV'ere, og disse skylder, motsatt det du sier, på høyresiden for sin ulykksalige skolegang (ofte "konkurransesamfunnet" og "presteringsskolen"). Disse krangler som busta fyker med ihuga FrP'ere fra samme sjikt.
Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Men først, kaffe!
Ja, der ser man. Alle gjør seg forskjellige erfaringer. Jeg kjenner mange RV tilhengere, og kan med hånda på hjerte si at ikke en av de faller inn under den kategorien du beskriver. Akademikere er de derimot hele gjengen |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Så fordi du har lest om han i Dagbladet er han en tosk?
Ja, men hva er grunnen til at f.eks. jeg ikke kjenner meg igjen i mennesketypene som han beskriver da? Dersom det er en generalisering? Poenget hans er jo nettopp at han mener at denne nye skjulte overklassen er mennesker som har tatt med seg litt av fra den opprinnelige arbeiderklassen, men forfinet den slik at den utad i samfunnet og verden forøvrig virker finere og bedre enn den andre arbeiderklassen som bare er harry fordi den ikke inneholder den samme forståelsen for kultur. Pepprer så med litt frivillig og idealistisk arbeid, og vips så har man den klassen som Tangen snakker om.
|
|
|
#30 |
|
Ja, det er i alle fall å håpe på ja.... men som Tangen også beskriver, den dagen en av denne mennesketypen får Fritt Ord-prisen så er det klinkende likegyldig at det er penger som kommer fra Narvesen-konsernet (dersom de i det hele tatt vet det), og den dagen man får jobb i NRK eller Akersgata så er ikke det idealistiske RadiOrakel like spennende lenger. Litt sånn ja, takk begge deler.
|
|
|
#31 |
|
***al-logisk
![]() ![]() |
Det var vel ingen konklusjon fra min side. Men uansett kan jeg vel si at Tangen ofte kritiseres for å bruke Bordieu i markedsføringsøyemed - noe han får stå for selv. Jeg har ikke førstehåndskjennskap til Tangen, slik du tydeligvis har, men jeg kan da vel likevel danne meg et bilde fra Dagbladets artikkel. Er skeptisk til alt "grasrota-frieri" fra en som selv lever av å selge reklame til de samme folka. Kritiser meg gjerne for det.
For meg fremstår det også litt typisk "oslo-navlebeskuelse" å sitte i senteret av verden å påpeke hvordan hele Norge er fordi det skjer akkurat rundt Karl Johan. Er fra bygda, eller distrikts-Norge, selv og kan ikke si det han beskriver er typisk sørvestlandsk tettsted anno 2006.
Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain. Sist redigert av to hen : 02-12-06 kl 16:57. Årsak: alltid noe feil |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Men først, kaffe!
Jeg er fra drabantby Oslo, og det kan jo være derfor jg kjenner meg så godt igjen da. Greit poeng du nevner her, for det er fryktelig lett å se en slik artikkel utfra egne erfaringer. De stemmer nok svært godt i Oslo |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Ansvar for egen luring
|
Sv: Noen som kjenner seg igjen (Dagbladet)Jeg synes det er kjempefestlig med sånne typer som liksom føler at de har funnet noe helt essensielt og viktig i sin samtid.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
|
|
|
|
|
#34 |
|
saftig
|
Helt klart.
In vino veritas Sist redigert av safran : 05-12-06 kl 10:39. Årsak: Tok bort deler av quote som ikke passet med svaret mitt |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Passiv
|
Sv: Noen som kjenner seg igjen (Dagbladet)Det går an å stemme SV og jobbe med kultur uten å være snobb. |
|
|
|
#36 |
|
Ansvar for egen luring
|
Det er visst omstridt.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
|
|
|
|
|
#37 |
|
***al-logisk
![]() ![]() |
Nei det går ikke an.
|
|
|
|
|
#38 |
|
-
Det gjør det sikkert, men jeg kan ikke se at det er noe å strebe etter. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
kamerat
|
|
![]() |
|
|