Sv: Noen som kjenner seg igjen (Dagbladet)
Jeg synes så absolutt artikkelen er treffende, om enn generaliserende. Arbeiderklassen beskriver kanskje ikke lenger hvor i arbeidslivet man befinner seg. Men snarere et sett av kulturell arv og ballast. Jeg kan forøvrig ikke fri meg fra at både mannen min og jeg lett kan plasseres i "snobbe" kategorien, og jeg blir ikke fornærmet av den grunn. Jeg tror vi alle må ta inn over oss at klassesamfunnet ikke er så innlysende oppdelt som for 100 år siden.
Særlig den delen der artikkelen tar opp skolen finner jeg treffende, det er dessverre slik at de som er tapere skiller seg ut på et tidlig tidspunkt. Bare for så å bli dratt gjennom 10 års skolegang der de gang på gang får bekreftet hva de ikke duger til. Dette har jeg sett selv på nært hold. Ikke skjelden har de en sosial arv på toppen, som til gangs plasserer dem i samfunnet.
Jeg treffer de fortsatt som gamle skolekamerater, og i sin aggresjon mot samfunnet og gjerne også SV'ere som kategoriserer seg i samme bås som de selv, stemmer de ikke overraskende ofte FRP.
|