Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-08, 21:23   #201
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Min erfaring (nå er forsåvidt det noen år siden, men dog) var at det var umulig for andre trosretninger å få komme på min ungdomsskole.

...og fanatiker, tja, hva i alle dager snakker du om? Hvorfor er det automatisk sånn at når man argumenterer for at ateisme og manglende tiltro til kristendommen skal respekteres, at man da hater alle kristne, brenner kirker, går med opp-ned kors og husjer ungene inn i huset hver gang kirkeklokkene ringer? Det er ikke sånn, altså.

Det er heldigvis mye som er forandret siden jeg gikk på skolen, og jeg kan selvsagt bare snakke for min skole og hvordan ståa er der. I dag.

Nå tillegger du meg mange meninger og tanker som jeg aldri har tenkt. Og ateistene er jo de første til å rope opp om kristenfanatistene, som faktisk ikke er det samme om alle kristne. Jeg snakket både om kristen fanatister, ekstremmuslimer og ateister som strekker tingene langt og lenger enn langt, etter min mening.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 21:23   #202
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Med Jesus på?

Det kan du få velge selv.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 21:24   #203
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Nå tillegger du meg mange meninger og tanker som jeg aldri har tenkt. Og ateistene er jo de første til å rope opp om kristenfanatistene, som faktisk ikke er det samme om alle kristne. Jeg snakket både om kristen fanatister, ekstremmuslimer og ateister som strekker tingene langt og lenger enn langt, etter min mening.

Jeg hoppet og spratt som et lite lemen fordi du quotet meg og kom med det som unektelig så ut som et sarkastisk stikk. Så det så.

:fanatisk ikke-fanatiker:

Gammel 07-12-08, 21:25   #204
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Med Jesus på?

På denne tiden av året må det vel være med julenissen.

Ben "Japanese shopping mall style" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 21:26   #205
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg hoppet og spratt som et lite lemen fordi du quotet meg og kom med det som unektelig så ut som et sarkastisk stikk. Så det så.

:fanatisk ikke-fanatiker:

Jeg kvåtet deg fordi du snakket om skolebesøk. Så laget jeg et avsnitt og skrev litt til.

Gammel 07-12-08, 21:27   #206
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg kvåtet deg fordi du snakket om skolebesøk. Så laget jeg et avsnitt og skrev litt til.

Åh.

Skriver du skvåsj også?

Gammel 07-12-08, 21:27   #207
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hva mener du? At de fleste kristne tror at alt som står i Bibelen er sant? Eller at teologer ikke diskuterer forskjellige tolkninger?

At dersom man skulle tro på at alt som sto i Bibelen var sant for å være kristen så ville det ikke vært mange kristne.

Alt som står i Bibelen må tolkes, og man må vite en del om samfunnet på den tiden tekstene er skrevet. De er jo skrevet over veldig mange år. De gikk jo som fortellinger på folkemunne før de ble skrevet ned, så mye er helt sikkert ikke helt riktig. I tillegg er de oversatt til ulike språk og det i seg selv er en feilkilde. Der har islam gardert seg så godt de kan ved at Koranen i utgangspunktet skal kun læres på arabisk.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 21:28   #208
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg må bare fortelle, fortsatt mimring fra ungdomsskoletiden, om hvor fantastisk surrealistisk (og unektelig ironi-triggende) det var at jeg, som ikke feiret jul eller skulle i kirken, fikk i oppdrag å dekorere tavlen. Med julesymboler og en kirke.

Gammel 07-12-08, 21:30   #209
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Åh.

Skriver du skvåsj også?

Selvsagt ikke. Kvåtinga er forumskade. Squash er mat.

Gammel 07-12-08, 21:39   #210
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må bare fortelle, fortsatt mimring fra ungdomsskoletiden, om hvor fantastisk surrealistisk (og unektelig ironi-triggende) det var at jeg, som ikke feiret jul eller skulle i kirken, fikk i oppdrag å dekorere tavlen. Med julesymboler og en kirke.

Vålerenga kirke, da, kanskje?

Gammel 07-12-08, 21:40   #211
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vålerenga kirke, da, kanskje?

Det var før jeg ble frelst.

Gammel 07-12-08, 21:40   #212
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er ateist og jeg synes det er viktig at sønnen min har god kunnskap om forskjellige religioner. Men jeg ønsker ikke at han skal gå på søndagsskole, fordi jeg har selv gått på søndagsskole og det er jo ren forkynnelse. At du mener at ateister dermed ikke har tro på egne verdier og holdninger er jo like meningsløst og platt å si som at kristne som ikke sender barna sine på koranskole heller ikke har tro på egne verdier.

Jeg synes det er helt ok at skolebarn får delta i en gudstjeneste, i både protestantiske, katolske og russisk-ortodokse kirker, tilsvarende i moskéer og synagoger. Men jeg synes det er en uting at man skal gjøre det som en del av juleavslutningen, og det er skikkelig dårlig gjort å ikke gjøre noe hyggelig for de barna som ikke skal være med i gudstjenesten. Om man ønsker at barna skal få se en gudstjeneste i læringsøyemed så finnes det mange andre anledninger som jeg synes passer bedre.

Jeg er helt på linje med deg, tror jeg.
Må likevel kommentere en ting som flere har nevnt i diskusjonen (ikke bare du) Det at de andre barna skal gjøre noe hyggelig mens resten av gjengen er i kirken, virker jo litt merkelig. Oppfatningen til brorparten av kirkemotstanderene virker jo å være at barna som går i kirken blir utsatt for massiv hjernevasking og kommer gråtende hjem til mor mens de hikster noe om død og evig fortapelse. Med det som utgangspunkt, blir det merkelig å klage på at de som blir på skolen blir avspist med en ussel mattetime! En mattetime må vel være langt å foretrekke fremfor alternativet: En skrekkens time i kirken.!
Eller kan det rett og slett ha seg slik at man innerst inne skjønner at elevene som går i kirken mest sannsynlig har en veldig koselig time med masse juleksos, julesang og julestemning og synes det er dumt at ens eget barn går glipp av det pga et prinsipp.

Ikke misforstå meg, jeg har mine jeg også, men av og til tenker jeg at det kanskje kunne vært like greit, for barnas skyld, å fire litt på kravene?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 21:42   #213
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Må likevel kommentere en ting som flere har nevnt i diskusjonen (ikke bare du) Det at de andre barna skal gjøre noe hyggelig mens resten av gjengen er i kirken, virker jo litt merkelig. Oppfatningen til brorparten av kirkemotstanderene virker jo å være at barna som går i kirken blir utsatt for massiv hjernevasking og kommer gråtende hjem til mor mens de hikster noe om død og evig fortapelse. Med det som utgangspunkt, blir det merkelig å klage på at de som blir på skolen blir avspist med en ussel mattetime! En mattetime må vel være langt å foretrekke fremfor alternativet: En skrekkens time i kirken.!
Eller kan det rett og slett ha seg slik at man innerst inne skjønner at elevene som går i kirken mest sannsynlig har en veldig koselig time med masse juleksos, julesang og julestemning og synes det er dumt at ens eget barn går glipp av det pga et prinsipp.

Ikke misforstå meg, jeg har mine jeg også, men av og til tenker jeg at det kanskje kunne vært like greit, for barnas skyld, å fire litt på kravene?

Nå er du bare dum. :ærlig:

...eller tror du kanskje alle feirer jul?

Gammel 07-12-08, 21:47   #214
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kom jeg bare på et lite sidesprang her...

Jeg hadde en gang i tiden en god kompis fra Derry, nord i Irland. Han var ateist på sin hals, og røyk opp i diskusjon med en fyr som ville etablere hvilken side Peter sto på i konflikten.

Fyren: "Vel - er du katolikk eller protestant?"
Peter: "Jeg er ateist."
Fyren: "Nå... Er du katolsk ateist eller protestantisk ateist?"

Akk ja - det ska'kke værra enkelt.

Gammel 07-12-08, 21:49   #215
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Hallo? Er det noe av det vi sier som trenger inn?
Nei, du får fortsette å argumentere med deg selv. Orker ikke mer i kveld.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 21:54   #216
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er du bare dum. :ærlig:

...eller tror du kanskje alle feirer jul?

For det første: Er man :ærlig: eller :frekk:, når man kaller andre for dum?

Og så til saken: Jeg satte problemstilligen på spissen, fordi jeg tror de fleste antikirkemotstanderene her inne ikke er muslimer f.eks. Selvfølgelig ønsker jeg at barna som er igjen på skolen skal ha det hyggelig mens de andre er i kirken. Hva skulle motivet være for det motsatte?
Det kan virke som om poenget mitt gikk deg hus forbi, men jeg skal ikke kalle deg dum likevel. :edel:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 21:55   #217
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke folk oppfatter at det er særdeles få her som er antikirkemotstandere ...

Gammel 07-12-08, 21:59   #218
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er i det dumme hjørnet kjenner jeg, for jeg er litt usikker på hva antikirkemotstandere er. De som er i mot kirkemotstandere? Og hvem i debatten er isåfall kirkemotstandere? Jeg har ikke sett noen.

Gammel 07-12-08, 21:59   #219
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Og så til saken: Jeg satte problemstilligen på spissen, fordi jeg tror de fleste antikirkemotstanderene her inne ikke er muslimer f.eks. Selvfølgelig ønsker jeg at barna som er igjen på skolen skal ha det hyggelig mens de andre er i kirken. Hva skulle motivet være for det motsatte?

Det er ikke likegyldig hvilken problemstilling du setter på en spiss, rine.
Det er nemlig ingen av motstanderene dine som har snakket om at problemet er at barna har det så grusomt i kirken. Hadde de hatt det ville formodentlig færre av dem fortsatt å gå dit eller sendt sine egne barn dit.

(Javel da, så gjorde jeg et forsøk til. Hadde ikke sovna.)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 21:59   #220
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg er i det dumme hjørnet kjenner jeg, for jeg er litt usikker på hva antikirkemotstandere er. De som er i mot kirkemotstandere? Og hvem i debatten er isåfall kirkemotstandere? Jeg har ikke sett noen.

Det er motstandere av de som er mot kirken. Kanskje det faktisk ER noen her, når jeg tenker meg om.

Svar

Emneord
religion, tro

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:16.