|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#221 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Jeg surrer fælt.
![]() |
#222 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenJeg tror jeg bør gå å legge meg. Ja, jeg tror det er noen som jager spøkelser som ikke finnes her Sitron. Altså kirkemotstandere som jeg ikke har sett. Men så tror ikke jeg på spøkelser heller.
![]() |
#223 |
|
Jeg synes selvfølgelig jeg var ærlig. Du synes sikkert jeg var frekk, og det er en ærlig sak. I can live with that. |
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
Mother of Dragons
|
Hvorfor det? Så lenge de uansett ikke kommer til å gå i kirken, og man må jo anta at de som går i kirken gjør det for at de synes det er hyggelig, så må jo de barna som ikke går i kirken også få en hyggelig juleavslutning.
Om det er det du får ut av diskusjoner med folk som åpenbart er mer gjennomtenkt enn deg, så får du snart ikke være med å leke dersom du ikke skjerper deg litt. At man etterlyser et hyggelig alternativ til en religion som ikke alle bekjenner seg av, kan da for svarte ikke være spesielt vanskelig å forstå.
Unnskyld meg, dette var da helt utrolig respektløst å si? Du mener at foreldre som ikke synes at barna sine skal gå i kirken, f.eks fordi de er muslimer, egentlig skjønner at barna har det hyggelig på julegudstjeneste? Eller at de ikke tar sine barns meninger også med i vurderingen? Dette er jo som at jeg skulle sagt at "Kristne ønsker jo egentlig ikke at barna skal være i gudstjeneste, for de skjønner jo innerst inne at det egentlig er tull".
For barnas skyld nå ja. For du tenker på barna du.
![]() |
#225 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Disclaimer:
![]() |
![]() |
#226 |
Pauset
|
Dette blir rett og slett for dumt Sitron. Den båssettingen blir rett og slett lavmål... |
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
Absolut ateist
|
Og som vanlig tar du ting fullstendig ut av kontekst. Gå i skammekroken med deg!
![]() |
#228 |
Pauset
|
Ok jeg leste ikke alt som var skrevet siden jeg var her inne tidligere.... Sorry. |
![]() |
![]() |
![]() |
#229 |
frakoblet
|
Første delen står jo i sterk kontrast til den siste delen. Først sier du at det er flo og fjære som delte Rødehavet, og andre delen bruker du som et argument for at det var Jesus som delte Rødehavet?
Nå må du nesten utdype. Hvem er det du sikter til her? Er det noen som så til de grader er med og styrer de i en bestemt retning, og hva er det du tolker som er disse styrende manøvrene? Er det det at enkelte mener at det også burde vært et ikke-kirkelig avslutningsalternativ før jul?
Her argumenterer du egentlig i mot deg selv, Jessica. Men helt greit.
Nå begynner jeg å lure på om du har en dårlig dag og bare er ute etter å få ut litt damp, eller om du virkelig ikke har fått med deg noe av det som er skrevet i denne tråden.
![]() |
#230 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Det har du i alle fall helt rett i.
Greit. Kan du sende meg en PM med ditt navn og addresse?
Så det å ikke ville at ens barn skal overbevises om at en bestemt av verdens ca. fem milliarder religioner er sannheten du må tro på for å bli frelst (for uten tro, ingen frelse, og det er ikke ordentlig tro hvis du vil ha bevis så det så) det er å pense barna inn på en bestemt retning?
![]() |
![]() |
#232 |
flisespikker
|
Det ville jo vært en direkte oppsiktsvekkende påstand.
![]() |
#233 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenUlvefar:
Godt poeng.Jeg er nysgjerrig på hva den bestemte retningen er rine.
![]() |
#234 |
Audacious
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenrine, en relatert lettere avsporing fordi prikker ikke egner seg til lengre debatter - hvis du tenker deg veldig, veldig nøye om, kan du ikke se problemet med at et fag hvis læreplan slår fast at "I undervisningen skal det ikke være forkynnelse eller religionsutøvelse", setter opp en alminnelig forkynnende gudstjeneste som en integrert del av faget for å etter sigende oppnå læringsmålene i faget?
![]() |
#235 |
Yes, we can!!
|
![]() |
#237 |
Mother of Dragons
|
Nei, men man må vel kunne forvente at man har EN oppfatning?
![]() |
#238 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det jeg skrev om juleavslutningen på skolen var ment som et forsøk på å sett ting på spissen. På meg virket det som om mange her så på julegudstenesten som noe som ikke var bra eller hyggelig for barna. Jeg har altså tatt feil. Sorry. Jeg har ikke tatt utgangspunkt i at Sitron og Ulvefar f.eks er muslimer. Da blir det en helt annen problemstilling. De foreldrene jeg har snakket om, er de som ikke vil la barna gå på julegudstjenesten fordi de vil "la dem bestemme selv", og fordi de tror at det vil være det samme som å fortelle dem at "denne ene av fem millioner religioner er den eneste rette"( som Ulvefar sier.) De barna som ikke synes det er noe hyggelig med julegudstjenesten bør jo få være på skolen, men da får de i det minste bestemme selv.
Jeg ser bare ikke sammenhengen mellom det du skriver her og det som er tema for diskusjonen. Jeg mener ikke at det å gå på den ene julegudstjenesten i året fordi man bor i Norge og kristendommen tilfeldigvis er statsreligion her, er det samme som å pense barna inn på noe som helst. Ta barna med i synagogen dagen etter da. Så får du en motvekt. Man har rimelig stor tiltro til prestens talegaver og pvirknigsevner hvis man tror at en julegudstjeneste er med på å lede barnet i noen som helst retning. Hvorfor svarer du ikke på sprøsmålet mitt ang. begravelsesliturgien forresten? Sist redigert av rine : 07-12-08 kl 23:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
frakoblet
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenrine, det diskusjonen har dreid seg om i stor grad er valgfriheten. Det burde være et ikke-kirkelig alternativ for dem som ikke ønsker forkynnelse (som skolen faktisk ikke har lov til å bedrive!) i en juleavslutning.
Jammen det er jo det presten faktisk står og sier! Du vet hva en gudstjeneste innebærer, vel?
![]() |
#240 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jo. Absolutt. Det ser jeg problemet med. (Fikk ikke med meg at det var begrunnelsen for å gå i kirken.) Det jeg derimot ikke ser på som vanskelig er at noen skoler velger å ha en time i kirken før jul fordi det er en tradisjon og fordi det er en viktig del av den norske kulturarven. Så lenge det er mulighet for fritak for de som har ikke ønsker det, ser jeg rett og slett ikke problemet. Mulig jeg er dum, eller så er det "alle andre" som er det. Satser på det siste. |
![]() |
![]() |