Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-08, 22:01   #221
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg er i det dumme hjørnet kjenner jeg, for jeg er litt usikker på hva antikirkemotstandere er. De som er i mot kirkemotstandere? Og hvem i debatten er isåfall kirkemotstandere? Jeg har ikke sett noen.

Jeg surrer fælt. Antikirkemotstandere må være de som er kirkeforkjempere, men som har liten toleranse for de som ikke er kristne? Hvem er det?

Gammel 07-12-08, 22:02   #222
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg bør gå å legge meg. Ja, jeg tror det er noen som jager spøkelser som ikke finnes her Sitron. Altså kirkemotstandere som jeg ikke har sett. Men så tror ikke jeg på spøkelser heller.

Gammel 07-12-08, 22:07   #223
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

For det første: Er man :ærlig: eller :frekk:, når man kaller andre for dum?

Og så til saken: Jeg satte problemstilligen på spissen, fordi jeg tror de fleste antikirkemotstanderene her inne ikke er muslimer f.eks. Selvfølgelig ønsker jeg at barna som er igjen på skolen skal ha det hyggelig mens de andre er i kirken. Hva skulle motivet være for det motsatte?
Det kan virke som om poenget mitt gikk deg hus forbi, men jeg skal ikke kalle deg dum likevel. :edel:

Jeg synes selvfølgelig jeg var ærlig. Du synes sikkert jeg var frekk, og det er en ærlig sak. I can live with that.

Forøvrig skjønte jeg godt hva du mente, og at det sikkert var et forsøk på spissformuleringer og vidd, det bare funka ikke helt. Antikirkemotstander? Ok, DEN gikk over hodet mitt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 22:08   #224
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det at de andre barna skal gjøre noe hyggelig mens resten av gjengen er i kirken, virker jo litt merkelig.

Hvorfor det? Så lenge de uansett ikke kommer til å gå i kirken, og man må jo anta at de som går i kirken gjør det for at de synes det er hyggelig, så må jo de barna som ikke går i kirken også få en hyggelig juleavslutning.

Eller mener du at barna som ikke skal i kirken, helst ikke skal ha det hyggelig?

Oppfatningen til brorparten av kirkemotstanderene virker jo å være at barna som går i kirken blir utsatt for massiv hjernevasking og kommer gråtende hjem til mor mens de hikster noe om død og evig fortapelse. Med det som utgangspunkt, blir det merkelig å klage på at de som blir på skolen blir avspist med en ussel mattetime! En mattetime må vel være langt å foretrekke fremfor alternativet: En skrekkens time i kirken.!

Om det er det du får ut av diskusjoner med folk som åpenbart er mer gjennomtenkt enn deg, så får du snart ikke være med å leke dersom du ikke skjerper deg litt. At man etterlyser et hyggelig alternativ til en religion som ikke alle bekjenner seg av, kan da for svarte ikke være spesielt vanskelig å forstå.

Eller kan det rett og slett ha seg slik at man innerst inne skjønner at elevene som går i kirken mest sannsynlig har en veldig koselig time med masse juleksos, julesang og julestemning og synes det er dumt at ens eget barn går glipp av det pga et prinsipp.

Unnskyld meg, dette var da helt utrolig respektløst å si? Du mener at foreldre som ikke synes at barna sine skal gå i kirken, f.eks fordi de er muslimer, egentlig skjønner at barna har det hyggelig på julegudstjeneste? Eller at de ikke tar sine barns meninger også med i vurderingen? Dette er jo som at jeg skulle sagt at "Kristne ønsker jo egentlig ikke at barna skal være i gudstjeneste, for de skjønner jo innerst inne at det egentlig er tull".

Ikke misforstå meg, jeg har mine jeg også, men av og til tenker jeg at det kanskje kunne vært like greit, for barnas skyld, å fire litt på kravene?

For barnas skyld nå ja. For du tenker på barna du.

Hvordan i all verden går det ut over noen barn om alle har en hyggelig avslutning på skolen, og så får de som er kristne gå til julegudstjeneste om de vil?

Digresjon: At alle barn synes det er hyggelig med julegudstjeneste er nå forresten bare tøys også.

Gammel 07-12-08, 22:09   #225
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

(Vær alltid skeptisk til noen som bruker frasen "vitenskaplig bevist" -jeg har så langt aldri møtt noen som har sagt det som har hatt noe videre snøring hverken på bevis eller vitenskap.)

Disclaimer:
Jessica, det var ikke deg jeg siktet til her, men kildene det virket som du siterte fra. Sorry, dårlig formulert.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 22:12   #226
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er motstandere av de som er mot kirken. Kanskje det faktisk ER noen her, når jeg tenker meg om.

Dette blir rett og slett for dumt Sitron. Den båssettingen blir rett og slett lavmål...

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 22:14   #227
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Dette blir rett og slett for dumt Sitron. Den båssettingen blir rett og slett lavmål...

Og som vanlig tar du ting fullstendig ut av kontekst. Gå i skammekroken med deg!

Gammel 07-12-08, 22:16   #228
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Og som vanlig tar du ting fullstendig ut av kontekst. Gå i skammekroken med deg!

Ok jeg leste ikke alt som var skrevet siden jeg var her inne tidligere.... Sorry.

På tide å legge seg...

Gammel 07-12-08, 22:16   #229
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er visst naturvitenskapelig bevist at Rødehavet kunne ha blitt delt slik som nevnes i Bibelen. Det er snakk om forholdet til månen og flod og fjære, uten at jeg kan forklare det nærmere...

Det er også funnet ting som skal bevise at Jesus fantes og at han hadde spesielle evner.

Første delen står jo i sterk kontrast til den siste delen. Først sier du at det er flo og fjære som delte Rødehavet, og andre delen bruker du som et argument for at det var Jesus som delte Rødehavet?

For meg fremstår det som noe merkelig at folk som hevder at de vil "la barna velge selv", så til de grader er med og styrer de i en bestemt retning.

Nå må du nesten utdype. Hvem er det du sikter til her? Er det noen som så til de grader er med og styrer de i en bestemt retning, og hva er det du tolker som er disse styrende manøvrene? Er det det at enkelte mener at det også burde vært et ikke-kirkelig avslutningsalternativ før jul?

At dersom man skulle tro på at alt som sto i Bibelen var sant for å være kristen så ville det ikke vært mange kristne.

Alt som står i Bibelen må tolkes, og man må vite en del om samfunnet på den tiden tekstene er skrevet. De er jo skrevet over veldig mange år. De gikk jo som fortellinger på folkemunne før de ble skrevet ned, så mye er helt sikkert ikke helt riktig. I tillegg er de oversatt til ulike språk og det i seg selv er en feilkilde. Der har islam gardert seg så godt de kan ved at Koranen i utgangspunktet skal kun læres på arabisk.

Her argumenterer du egentlig i mot deg selv, Jessica. Men helt greit.

Jeg er helt på linje med deg, tror jeg.
Må likevel kommentere en ting som flere har nevnt i diskusjonen (ikke bare du) Det at de andre barna skal gjøre noe hyggelig mens resten av gjengen er i kirken, virker jo litt merkelig. Oppfatningen til brorparten av kirkemotstanderene virker jo å være at barna som går i kirken blir utsatt for massiv hjernevasking og kommer gråtende hjem til mor mens de hikster noe om død og evig fortapelse. Med det som utgangspunkt, blir det merkelig å klage på at de som blir på skolen blir avspist med en ussel mattetime! En mattetime må vel være langt å foretrekke fremfor alternativet: En skrekkens time i kirken.!
Eller kan det rett og slett ha seg slik at man innerst inne skjønner at elevene som går i kirken mest sannsynlig har en veldig koselig time med masse juleksos, julesang og julestemning og synes det er dumt at ens eget barn går glipp av det pga et prinsipp.

Ikke misforstå meg, jeg har mine jeg også, men av og til tenker jeg at det kanskje kunne vært like greit, for barnas skyld, å fire litt på kravene?

Nå begynner jeg å lure på om du har en dårlig dag og bare er ute etter å få ut litt damp, eller om du virkelig ikke har fått med deg noe av det som er skrevet i denne tråden.

Gammel 07-12-08, 22:18   #230
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Religion er viktig i seg selv. Mange av de konfliktene vi hører om daglig har sin grobunn i religion. (Ikke det beste argumentet for ateister kanskje. )

Det har du i alle fall helt rett i.

Ufint? Ja. Mer troverdig? Utvilsomt.

Greit. Kan du sende meg en PM med ditt navn og addresse?

For meg fremstår det som noe merkelig at folk som hevder at de vil "la barna velge selv", så til de grader er med og styrer de i en bestemt retning.

Så det å ikke ville at ens barn skal overbevises om at en bestemt av verdens ca. fem milliarder religioner er sannheten du må tro på for å bli frelst (for uten tro, ingen frelse, og det er ikke ordentlig tro hvis du vil ha bevis så det så) det er å pense barna inn på en bestemt retning?

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 22:18   #231
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Her argumenterer du egentlig i mot deg selv, Jessica. Men helt greit.

Jepp, og det er godt du ser. Jeg har ikke EN sannhet...

Gammel 07-12-08, 22:19   #232
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

et argument for at det var Jesus som delte Rødehavet?

Det ville jo vært en direkte oppsiktsvekkende påstand.

Gammel 07-12-08, 22:19   #233
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Ulvefar:

Sitat:

Så det å ikke ville at ens barn skal overbevises om at en bestemt av verdens ca. fem milliarder religioner er sannheten du må tro på for å bli frelst (for uten tro, ingen frelse, og det er ikke ordentlig tro hvis du vil ha bevis så det så) det er å pense barna inn på en bestemt retning?

Godt poeng.Jeg er nysgjerrig på hva den bestemte retningen er rine.

Gammel 07-12-08, 22:20   #234
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

rine, en relatert lettere avsporing fordi prikker ikke egner seg til lengre debatter - hvis du tenker deg veldig, veldig nøye om, kan du ikke se problemet med at et fag hvis læreplan slår fast at "I undervisningen skal det ikke være forkynnelse eller religionsutøvelse", setter opp en alminnelig forkynnende gudstjeneste som en integrert del av faget for å etter sigende oppnå læringsmålene i faget?

Gammel 07-12-08, 22:20   #235
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hopper litt av det siste her, og skyter inn at det er en utrolig stor forskjell på å delta i en julegudstjeneste og å gå på besøk i en moske. Det første er religionsutøvelse, om enn veldig soft, det andre er sightseeing. Så sant de ikke er MED på en id-feiring, inkludert å være med på bønn og bøying mot Mekka og hva det nå enn innebærer, så er det en "titte-inn"-øvelse. BMs vinkling var fin. Den hadde nok fått mange foreldre til å klikke i vinkel og kryss, noe som i seg selv taler for forslaget, på sett og vis.

For min egen del har jeg tatt utgangspunkt i at "det gikk bra med meg" (oppdratt med santalmisjon, ten-sing, bedehus og kirkegang) og har derfor en relativt pragmatisk holdning til det å "utsette" ungene for forkynnelse. Men jeg har ikke noe problemer med å se at de som har andre erfaringer føler annerledes.

Gammel 07-12-08, 22:20   #236
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det ville jo vært en direkte oppsiktsvekkende påstand.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 22:32   #237
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, og det er godt du ser. Jeg har ikke EN sannhet...

Nei, men man må vel kunne forvente at man har EN oppfatning?

Gammel 07-12-08, 22:40   #238
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hvorfor det? Så lenge de uansett ikke kommer til å gå i kirken, og man må jo anta at de som går i kirken gjør det for at de synes det er hyggelig, så må jo de barna som ikke går i kirken også få en hyggelig juleavslutning.

Eller mener du at barna som ikke skal i kirken, helst ikke skal ha det hyggelig?

Om det er det du får ut av diskusjoner med folk som åpenbart er mer gjennomtenkt enn deg, så får du snart ikke være med å leke dersom du ikke skjerper deg litt. At man etterlyser et hyggelig alternativ til en religion som ikke alle bekjenner seg av, kan da for svarte ikke være spesielt vanskelig å forstå.
Unnskyld meg, dette var da helt utrolig respektløst å si? Du mener at foreldre som ikke synes at barna sine skal gå i kirken, f.eks fordi de er muslimer, egentlig skjønner at barna har det hyggelig på julegudstjeneste? Eller at de ikke tar sine barns meninger også med i vurderingen? Dette er jo som at jeg skulle sagt at "Kristne ønsker jo egentlig ikke at barna skal være i gudstjeneste, for de skjønner jo innerst inne at det egentlig er tull".

For barnas skyld nå ja. For du tenker på barna du.

Hvordan i all verden går det ut over noen barn om alle har en hyggelig avslutning på skolen, og så får de som er kristne gå til julegudstjeneste om de vil?

Digresjon: At alle barn synes det er hyggelig med julegudstjeneste er nå forresten bare tøys også.

Det jeg skrev om juleavslutningen på skolen var ment som et forsøk på å sett ting på spissen. På meg virket det som om mange her så på julegudstenesten som noe som ikke var bra eller hyggelig for barna. Jeg har altså tatt feil. Sorry. Jeg har ikke tatt utgangspunkt i at Sitron og Ulvefar f.eks er muslimer. Da blir det en helt annen problemstilling. De foreldrene jeg har snakket om, er de som ikke vil la barna gå på julegudstjenesten fordi de vil "la dem bestemme selv", og fordi de tror at det vil være det samme som å fortelle dem at "denne ene av fem millioner religioner er den eneste rette"( som Ulvefar sier.) De barna som ikke synes det er noe hyggelig med julegudstjenesten bør jo få være på skolen, men da får de i det minste bestemme selv.

Nå må du nesten utdype. Hvem er det du sikter til her? Er det noen som så til de grader er med og styrer de i en bestemt retning, og hva er det du tolker som er disse styrende manøvrene? Er det det at enkelte mener at det også burde vært et ikke-kirkelig avslutningsalternativ før jul?
Jeg mener at det holde barna borte fra kirken også er med på å styre dem. Synes det er litt merkelig at så mange ikke innser det.
Nå begynner jeg å lure på om du har en dårlig dag og bare er ute etter å få ut litt damp, eller om du virkelig ikke har fått med deg noe av det som er skrevet i denne tråden.

Og jeg lurer på det samme ang mange her inne. Ikke om de har en dårlig dag, men om de rett og slett ikke har fått med seg det jeg har skrevet før.

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Det har du i alle fall helt rett i.

Greit. Kan du sende meg en PM med ditt navn og addresse?

Jeg sender deg ikke addressen min. Og i alle fall ikke adressen min.

Jeg ser bare ikke sammenhengen mellom det du skriver her og det som er tema for diskusjonen. Jeg mener ikke at det å gå på den ene julegudstjenesten i året fordi man bor i Norge og kristendommen tilfeldigvis er statsreligion her, er det samme som å pense barna inn på noe som helst. Ta barna med i synagogen dagen etter da. Så får du en motvekt. Man har rimelig stor tiltro til prestens talegaver og pvirknigsevner hvis man tror at en julegudstjeneste er med på å lede barnet i noen som helst retning. Hvorfor svarer du ikke på sprøsmålet mitt ang. begravelsesliturgien forresten?

Sist redigert av rine : 07-12-08 kl 23:56.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 22:50   #239
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

rine, det diskusjonen har dreid seg om i stor grad er valgfriheten. Det burde være et ikke-kirkelig alternativ for dem som ikke ønsker forkynnelse (som skolen faktisk ikke har lov til å bedrive!) i en juleavslutning.

Sitat:

De foreldrene jeg har snakket om, er de som ikke vil la barna gå på julegudstjenesten fordi de vil "la dem bestemme selv",

Sitat:

og fordi de tror at det vil være det samme som å fortelle dem at "denne ene av fem millioner religioner er den eneste rette"( som Ulvafar sier.)

Jammen det er jo det presten faktisk står og sier! Du vet hva en gudstjeneste innebærer, vel?

Gammel 07-12-08, 22:53   #240
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

rine, en relatert lettere avsporing fordi prikker ikke egner seg til lengre debatter - hvis du tenker deg veldig, veldig nøye om, kan du ikke se problemet med at et fag hvis læreplan slår fast at "I undervisningen skal det ikke være forkynnelse eller religionsutøvelse", setter opp en alminnelig forkynnende gudstjeneste som en integrert del av faget for å etter sigende oppnå læringsmålene i faget?

Jo. Absolutt. Det ser jeg problemet med. (Fikk ikke med meg at det var begrunnelsen for å gå i kirken.) Det jeg derimot ikke ser på som vanskelig er at noen skoler velger å ha en time i kirken før jul fordi det er en tradisjon og fordi det er en viktig del av den norske kulturarven. Så lenge det er mulighet for fritak for de som har ikke ønsker det, ser jeg rett og slett ikke problemet. Mulig jeg er dum, eller så er det "alle andre" som er det. Satser på det siste.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
religion, tro

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:40.