Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Enkelte folk har lite vett

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-08, 16:28   #181
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Enkelte folk har lite vett

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og Skremmern; du kan ikke bruke ord som realitetsorientering (vet du hva det betyr?) mens du i neste åndedrag sammenligner det å kjøre med barnet sitt i forsetet 50 m (jeg tipper det er slike ting de aller fleste har snakket om, jeg har i alle fall det.) med ran. Skjerp deg!

Priceless, siden det kommer fra deg!

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 16:32   #182
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Enkelte folk har lite vett

Skremmeren har helt rett, da.

Gammel 12-12-08, 16:33   #183
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge deler er lovbrudd, rine, selvsagt kan det sammenlignes. Skal man i tillegg se på konsekvenser, er det verre å ikke sikre barna i bilen.

Du må forresten gjerne oute prikken min, din hevnprikker!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 16:34   #184
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Gammel 12-12-08, 16:49   #185
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke sagt at det er OK å ikke sikre barn i bil. Snart på tide å få det med seg?

Skrev jeg det direkte til deg?

Gammel 12-12-08, 17:10   #186
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Begge deler er lovbrudd, rine, selvsagt kan det sammenlignes. Skal man i tillegg se på konsekvenser, er det verre å ikke sikre barna i bilen.

Du må forresten gjerne oute prikken min, din hevnprikker!

Hvis du sammenligner en forbrytelse og en forseelse som f.eks straffeloven skiller sterkt mellom, må det vel være mulig for meg å sammenligne trampolinehopping med moderat, ytterst sjelden, ikke 100% forsvarlig bilsikring.

Jeg har forøvrig ikke hevnprikket deg. Den røde jeg fikk i går, var vel relativt uskyldig? Det var ikke den jeg siktet til da jeg snakket om dårlig oppførsel. Du fikk riktignok en av meg i dag, men det var pga dine høyst ufine og usaklige kommentarer inne i selve tråden. Altså pr.def ingen hevnprikk.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Skrev jeg det direkte til deg?

Spiller det noen rolle? Du bør uansett få det med deg snart. :lei:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 17:12   #187
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Skremmeren har helt rett, da.

I hva? Hun har sagt så mye. Bl.a at du er et nek? Kanskje du bør presisere?

Gammel 12-12-08, 17:14   #188
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spiller det noen rolle? Du bør uansett få det med deg snart. :lei:

Få det med meg? Jeg er da ikke dum. Jeg svarer på dette med å ha forståelse for at folk kan la barna sitte usikret i bilen fordi de er stressa eller barnet er grinete. Jeg mener det bør være en nulltoleranse for dette og at det faktisk er et lovbrudd som er potensielt farlig for barnet.

Gammel 12-12-08, 17:19   #189
Malus
lurer

Malus sin avatar

Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Stress og grining er i hvertfall IKKE noe jeg har forståelse for som unnskyldninger.

Gammel 12-12-08, 17:24   #190
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I hva? Hun har sagt så mye. Bl.a at du er et nek? Kanskje du bør presisere?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 17:44   #191
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Få det med meg? Jeg er da ikke dum. Jeg svarer på dette med å ha forståelse for at folk kan la barna sitte usikret i bilen fordi de er stressa eller barnet er grinete. Jeg mener det bør være en nulltoleranse for dette og at det faktisk er et lovbrudd som er potensielt farlig for barnet.

Nei, det er du sikkert ikke. (Ikke sarkastisk ment.) Jeg bør kanskje presisere: Jeg har forståelse for at man av og til kan slurve med bilsikring. Det jeg mener med nyanser er at det kan skje at man gjør det. Fordi det er en veeldig høy sjanse for at det går bra. De tilfellene jeg har slurvet, er det snakk om å la et relativt stort barn (5+) sitte foran/bak uten sete en kort strekning. Dette fordi noen andre har brukt setet/det ligger i en annen bil etc. Jeg synes også det er rart at man i det minste ikke kan slenge på barna bilbeltet. (Det har man vel alltid i bilen?) Ikke "leserbrev-verdig" rart, men dog. For meg er det en forskjell på de eksemplene jeg har beskrevet og å slenge barna inn i bilen uten noen form for sikring, dag ut og dag inn. Dere har et helt svart/hvitt syn på dette. Jeg leser det, men jeg skjønner det ikke. Det aner meg også at du og Skremmern har relativt små barn? Kan ikke huske at jeg noen gang har latt en to/tre- åring sitte uten sete? Jeg ville altså ikke blitt altfor forbauset om dere ikke ble nødt til å svelge noen kameler i løpet av de neste 18 årene dere også.

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Stress og grining er i hvertfall IKKE noe jeg har forståelse for som unnskyldninger.

Enig med den.

Gammel 12-12-08, 18:49   #192
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men det er ikke det jeg forsvarer. Jeg er bare så fryktelig lei av "Vet du hva naboen gjorde??"-trådene. Det er bestandig de samme som hauser seg opp og skal skrive brev og leserinnlegg og sende sms og what not. Jeg blir matt.

Si i fra, eller pass på deg sjøl.

Tror heller ikke at noen bagatelliserer problemstillingen.

Vi vet fint lite egentlig, uten at det forsvarer hva denne dama gjorde.

Jeg tror ikke man trenger være et elendig menneske fordi man ikke sikrer barnet sitt en gang. Håper virkelig ikke jeg blir dømt like fort om jeg noen gang skulle drite på draget og gjøre noe lite like gjennomtenkt mens andre ser det. Håper såfall det er litt rom for at folk kan tro jeg ikke skjønner, eller ikke vet, eller at jeg har mine grunner... og litt mindre forhånds dømming.

(Evt de kan kose seg med å velte seg i min dumskap etterpå. Hvor elendig person jeg må være osv.. )

*repeat*

Sist redigert av Joika : 12-12-08 kl 19:02.
Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 19:06   #193
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men det er ikke det jeg forsvarer. Jeg er bare så fryktelig lei av "Vet du hva naboen gjorde??"-trådene. Det er bestandig de samme som hauser seg opp og skal skrive brev og leserinnlegg og sende sms og what not. Jeg blir matt.

Samme må jeg si. Jeg blir helt matt av dere

Gammel 12-12-08, 19:08   #194
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg tror ikke man trenger være et elendig menneske fordi man ikke sikrer barnet sitt en gang. Håper virkelig ikke jeg blir dømt like fort om jeg noen gang skulle drite på draget og gjøre noe lite like gjennomtenkt mens andre ser det. Håper såfall det er litt rom for at folk kan tro jeg ikke skjønner, eller ikke vet, eller at jeg har mine grunner... og litt mindre forhånds dømming.

(Evt de kan kose seg med å velte seg i min dumskap etterpå. Hvor elendig person jeg må være osv.. )

*repeat*

Bra skrevet, Joika

Gammel 12-12-08, 20:25   #195
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

*repeat*

Sikkert en grei følelse det der vil jeg tro.
Minner meg forresten om en sang jeg hørte en gang...."and it goes something like this:"

Hun der jøkke sånn som deg
Fort deg bort og ta hun
Det er like godt som sex
Å hetse en stakkars faen

Er det ikke deilig å føle seg bedre
Er det ikke deilig å vite bedre
Er det ikke deilig å slenge med leppa
Drit i om de andre blir deppa

Hør lyden av glasshus som singler
Mammalivet ække for pingler
Det er bare å følge fingern som peker
Hit hvor vi voksne leker.

Gammel 12-12-08, 20:34   #196
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Standard

Sikkert en grei følelse det der vil jeg tro.
Minner meg forresten om en sang jeg hørte en gang...."and it goes something like this:"

Hun der jøkke sånn som deg
Fort deg bort og ta hun
Det er like godt som sex
Å hetse en stakkars faen

Er det ikke deilig å føle seg bedre
Er det ikke deilig å vite bedre
Er det ikke deilig å slenge med leppa
Drit i om de andre blir deppa

Hør lyden av glasshus som singler
Mammalivet ække for pingler
Det er bare å følge fingern som peker
Hit hvor vi voksne leker.

Den var god Nøyaktig det jeg har prøvd å få frem. Dette berømte hylekoret

Gammel 12-12-08, 20:41   #197
Maia
Fullverdig medlem

Maia sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Maia er litt kul
Standard

Men ok, sett at det faktisk er en del foreldre som ikke har internett og frekventerer diverse fora hvor bilsikring er et hett tema (selv om det er vanskelig å tenke seg i disse tider). At de ikke får med seg brosjyrer fra HS.
De blir tilbudt å arve babysete/barnesete etter nieser/nevøer/venner.
Jeg tror faktisk dette er fullt mulig jeg altså..

Det er sjelden jeg ser barn ulovlig sikret/usikret i bil (les; ulovlig, ikke anbefalt), men har ved et par anledninger sett veldig små barn (ca. 1) sitte forovervendt og én gang en 2-åring i vanlig 3-punkts sele foran. Jeg blir litt oppgitt over at informasjonen om optimal bilsikring sannsynligvis ikke har nådd frem, men jeg tar ikke kontakt for å fortelle dem det. Derfor lager jeg heller ingen stor sak om det.
Jeg skulle ønske at de rette instanser hadde fått ut riktig informasjon jeg!
Få inn Trygg Trafikk i alle barnehager og barneskoler, brosjyrer som obligatorisk skulle vært utlevert under svangerskapet.

Maia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 20:42   #198
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Man er lovpålagt å sikre barn i bil, det spiller ingen rolle om man er stressa, trøtt, veldig flink sånn ellers og hva-har-du. Eller er det sånn uansett lovbrudd? Næsj, de må bare rane kiosken, de har det sikkert veldig tøft på jobb? Lovbrudd er lovbrudd, jeg synes det er bra oppegående FP-ere tar avstand fra det med sine ord og erfaringer.

Så lovbrudd er og blir et lovbrudd for deg? Nå er det tross alt bare mennesker som har lagd disse lovene(og nå snakker jeg helt generelt lover, ikke bilsikring) og man kan være uenig i enkelte lover. Det betyr ikke at det alltid er like lurt å bryte dem, selvfølgelig, med tanke på straffemessige konsekvenser.

Ok, tilbake til poenget. Hvis lovbrud er et lovbrudd samme hva? For å sette det helt på spissen; En fyr som fyller atten om en dag, men tar seg en øl, han bryter loven. Det er da like ille som en som raner en bank? Husk, et lovbrud er et lovbrudd.

Gammel 12-12-08, 20:44   #199
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en venninne som ikke visste at man skulle ha bøylen på babysetet oppe når hun kjørte. Hun hadde ikke lest bruksanvisningen fordi setet var arvet og det falt henne ikke inn at det skulle være sånn. Hun trodde det var bærehåndtak.
Dårlig mor uten vett?

Tror ikke det altså.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 20:46   #200
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her var det ikke sikring tilstede i det hele tatt, så hva noen har gjort feil med seter er ikke tema. Her var det ikke en gang gjort et forsøk. Jeg sier ikke at hun er en dårlig mor, barnet er en liten solstråle og jeg tror neppe hun lider, men valget var uklokt.

Jeg er helt enig i hva du sier, Maia, men slik jeg har forstått det er det ikke økonomi til det nå pga. kostnader til kampanjer for bruk av bilbelte(og nå har de jo kjørt hardt ut mot reflekser) så det skjer neppe med det første.

Må skuffe dere, Nora H og Blonde, jeg passer dessverre ikke inn i beskrivelsen deres.. enda i alle fall

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:57.