|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?
|
|
|
|
|
|
#82 |
|
Absolut ateist
|
Da syns jeg du burde skrive et innlegg om hvor idiotisk det er at de kristne har ødelagt den originale betydningen av julen og ikke minst hvor patetisk det er at det på engelsk heter christmas.
|
|
|
#83 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#84 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Jeg har forsøkt, men klarer ikke å tro på noen gud. Hadde en barnetro som liten (mamma tror, men ikke pappa), men den forsvant under konfirmasjonsundervisningen. Min mann, derimot, kommer fra et kristent hjem og har beholdt sin tro. At vi giftet oss i kirken og døpte våre barn er mer et uttrykk for respekt for hans tro enn tradisjon fra min side. Våre barn vokser ikke opp i et synlig kristent hjem (min mann mener tro er personlig) og skal selv få finne frem til sine standpunkter mtp religion.
|
|
|
#85 |
|
Halloen!
Jeg gjentar: Jeg synes ikke det er patetisk at man låner skikker fra andre land/kulturer u name it. Det har jo blitt gjort til alle tider. Det som derimot er patetisk er jo at dere ikke kan være enig med meg i det faktum at HEF har lånt fra kristendommen når det gjelder akkurat konfirmasjonen? Du sa det jo forøvrig selv, Sitron, lenger fremme i tråden, at borgerlig konfirmasjon var latterlig.
Det gjør jeg ikke. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Jeg vokste opp i et kulturelt kristen, men ikke troende hjem. Det vil si at jeg er døpt, mine foreldre regnet med at det kunne være problematisk i det norske skolesystemet å ikke være det og var redd for at udøpte barn kunne bli mobbet av medelever eller lærere. Som barn var jeg "svermerisk" kristen. Jeg trodde på Gud, og var opptatt av helgener og seremonier. På ungdomsskolen hadde jeg en relativt kraftig religiøs krise. Jeg tror nok at jeg ville gått vekk fra kristendommen uansett, men at det skjedde så raskt og såpass voldsomt hadde nok mye med en svært gammeldags og autoritær kristendomslærer og kristendomsundervisning. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Halloen!
Sist redigert av rine : 11-12-08 kl 18:08. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ah, så det var derfor du ikke svarte på det nå heller?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 11-12-08 kl 20:24. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Halloen!
Nå mistenker jeg deg for å ikke ha lest svarene lengre oppe, eller muligens for å gjøre deg dummere enn det du er. Uansett årsak; du ville da kanskje lagt merke til at det var opprinnelsen til ordet konfirmasjon jeg reagerte på. De andre ritualene er vel ganske naturlige og navnene likeså. Regner med at HEF, som alle andre, har behov for å gi barna sine navn, og dør gjør man jo gjerne også. Skjønner du virkelig ikke forskjellen på ordene, (gravferd og konfirmasjon) både opprinnelse og bruk? |
|
|
|
|
|
#90 |
|
I menneskeham
Hvor: Santa Cruz
Mottatt. Det var ikke veldig lett å lese av de første "humanistisk konfirmsjon er latterlig" innleggene dine at det bare var navnet du hele tiden mente. Greit. Uenig, det har med å markere et alternativ, og da stiller du svakere hvis du spiller deg ut over sidelinja med å utsette to år og kalle det noe som ikke oppfattes som et reelt alternativ, men bryr meg ellers mindre. Godt jeg endelig klarte å være dum nok til å få et fornuftig svar.
|
|
|
|
#91 |
|
Halloen!
Ja, aldri så galt er det godt for noe. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Pauset
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Konfirmasjon er ikke et navn, men en handling/seremoni. Det blir da riktig å knytte en definisjon av tilhøringhet foran, siden handlingen er felles for flere religioner og livssyn. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Absolute Beginner
|
|
|
|
|
![]() |
|
|