Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Skal barnet delta i julegudstjeneste i regi av skole eller barnehage?
Ja 159 76,08%
Nei 27 12,92%
Vet ikke 3 1,44%
Annet 20 9,57%
Deltakere: 209. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-08, 00:52   #101
Cathrine H
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2008
Cathrine H har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?

Ja, han skal i kirken.
Skolen har alternativt opplegg, men han syns det er koselig og spennende. Særlig til påske er han veldig opptatt av bibelhistorien.
Syns det er en fin tradisjon som vi desverre ikke er flinke til å ta oss av.

Cathrine H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 09:25   #102
knøttet
liksom sporty

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: hovedstaden
knøttet er litt kulknøttet er litt kul
Standard

Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?

Hos oss var de i kirken på onsdag. Storebror var ikke med, og han og en annen gutt fikk være med "minibhg"-gruppa, hvor de hadde det kjempe fint. På småbarn var det bare de store som skulle, men lillebror hadde uansett ikke blitt med. Hos oss er de flinke til å la de være med de andre avd. for det er sjeldent hele barnehagen er avgårde på en gang.

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

Selv om denne uttalelsen sikkert var ment humoristisk og sånt, så kjenner jeg at den provoserer meg litt likevel. Det er faktisk ikke sånn at hvis man ikke blir med klassen på julegudstjeneste, så får man bli igjen på skolen og gjøre akkurat hva man vil eller bare tegne på tavla. Ihvertfall er det ikke sånn hos oss. Nå har jeg ikke all verdens erfaring med hvordan det er rundt omkring, det innrømmer jeg. Men jeg vet hvordan det blir gjort hos oss. Hun som pleier å ha ansvaret for skoleopplegget hos oss jobber for hardt med det for å kunne få "tegne på tavla" stempelet på seg.

Det er jo flott at det blir gjort anderledes hos dere, men den gang jeg vokste opp og alle dro i kirken satt jeg alene igjen i klasserommet og fikk beskjed om at jeg "kunne jo lese litt, eller tegne litt på tavla eller noe.." Ikke en lærer som stakk hodet innom en gang. Så tro meg - det forekommer. Iallefall gjorde det det før.

Gammel 14-12-08, 10:44   #103
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Lillemor på 5 var i kirken med barnehagen på torsdag. Var veldig lei seg seg og redd på kvelden fordi "siden du ikke tror på Jesus mamma kommer vi ikke til himmelen sammen" Uten tvil siste året hun var i kirken ja.

Men guriland - selv om vi er kristne, ville jeg IKKE at ungene mine skulle vært alene med barnehagen på en gudstjeneste med et slikt innhold. Man må da virkelig ta hensyn til at det er små unger man har med å gjøre. Og uten foreldre. Jeg hadde kommet til å blitt svært sint tror jeg...

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 10:51   #104
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I de julegudstjenestene jeg har vært med barnehager og skole, så har det vært lagt opp til at det bare skal være triveligt og litt spennende. Barna har fått kommet opp, og det har vært små spontane skuespill, som har vært samtalevner i årevis.

Og det ene året hadde vi ikke engang prest, bare "ei dame som hadde kledd seg ut"

Gammel 14-12-08, 12:02   #105
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av knøttet, her.

Det er jo flott at det blir gjort anderledes hos dere, men den gang jeg vokste opp og alle dro i kirken satt jeg alene igjen i klasserommet og fikk beskjed om at jeg "kunne jo lese litt, eller tegne litt på tavla eller noe.." Ikke en lærer som stakk hodet innom en gang. Så tro meg - det forekommer. Iallefall gjorde det det før.

Å bruke skolen da vi vokste opp som norm blir ikke helt riktig, det er mye som har skjedd i skolen siden den gang. Sånn var det jo på skolen da jeg vokste opp også. Jeg tror normen er litt annerledes i dag. Selv om det fortsatt forekommer, så tror jeg ikke normalen er å "lese litt eller tegne på tavla eller noe".

Gammel 14-12-08, 12:04   #106
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Normen da var bedre. Da kunne man i det minste få fritak fra faget og la ungene læres opp i det som virkelig betyr noe.

Gammel 14-12-08, 12:07   #107
iBam
Erfaren

iBam sin avatar

Hvor: Østlandet
iBam er populæriBam er populæriBam er populær
Standard

Hadde hun begynt i bhg før jul, så hadde hun blitt med de andre ja. Skjønner ikke hvorfor ikke egentlig.

iBam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 12:08   #108
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Normen da var bedre. Da kunne man i det minste få fritak fra faget og la ungene læres opp i det som virkelig betyr noe.

Som er....?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 12:08   #109
iBam
Erfaren

iBam sin avatar

Hvor: Østlandet
iBam er populæriBam er populæriBam er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Lillemor på 5 var i kirken med barnehagen på torsdag. Var veldig lei seg seg og redd på kvelden fordi "siden du ikke tror på Jesus mamma kommer vi ikke til himmelen sammen" Uten tvil siste året hun var i kirken ja.

Men det her har jeg ikke mye til overs for nei. Er ikke sånn det skal være. Har vært i kirken flere ganger med bhg og da har de alltid et veldig hyggelig opplegg for de små. Ikke noe preking og skremselspropaganda ihvertfall

iBam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 12:17   #110
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Som er....?

Hva tror du?

Gammel 14-12-08, 12:39   #111
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Barnehagen bruker ikke å delta på gudstjeneste, men på julevandring. Da får barna være med på å kle seg ut og dramatisere juleevangeliet. Gutten min skal være med. Alternativet er vel å være sammen med en annen avdeling i barnehagen imens.

Skolen har skolegudstjeneste nest siste dagen før jul. Det tilbys et hyggelig alternativ på skolen med sang og musikk, samtale osv, men det har visst aldri vært noen som har bedt om fritak. Foreldrene er velkomne til å delta sammen med barna på skolegudstjenesten. Presten har en meget tilbaketrukken rolle i denne gudstjejesten. Elever fra 5. trinn er tekstlesere (egne dikt, gjerne), dramatiserer juleevangeliet osv, og skolekoret synger noen sanger. Prekenen bruker å være kort, og handler gjerne om å glede seg over noe utover gavene, sette pris på å være sammen med noen man er glad i, gleden over å gi og ikke bare få osv. Har ikke opplevd forkynnende prekener i forbindelse med skolegudstjenester her. Datteren min ønsker å være med, men hadde selvsagt fått velge det bort dersom hun ønsket det.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 12:52   #112
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva tror du?

Det var ikke spydig ment, jeg lurte virkelig på hva du synes er det viktigste barna kan lære.
Jeg er helt enig med deg i at kristendomen ikke er det viktigste for barna, men jeg er litt; Ja, takk, begge deler.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 12:55   #113
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja vel.

Gammel 14-12-08, 13:42   #114
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnehagen til Lillesøster var i kirken forrige uke, hun fikk selvsagt være med.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 13:45   #115
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skal hun, ja.

Gammel 14-12-08, 16:00   #116
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storebror var i kirken med barnehagen på torsdag. Han kom tilbake og kunne fortelle alt om hva de gjorde - de lyttet til kirkeklokkene, og de ringte 9 ganger. Alt annet hadde vært uvesentlig. Han forblir nok hedning noen år til.

Gammel 14-12-08, 16:09   #117
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Ja.Vi var også i kirken første søndag i advent. Ruska var med barnehagen forrige uke og guttene skal nå på torsdag med skolen.

Gammel 14-12-08, 17:56   #118
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser at barnehagen faktisk skal i kirken i morgen. Jeg har fri, jeg vurderer å bli med av ren nysgjerrighet.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 12:58   #119
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg stemte ja, men så viste det seg at ungene ikke hadde lyst. Så da kommer de ikke til å delta i år.

Gammel 15-12-08, 12:58   #120
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:55.