|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Mongo - mongostemme"ånns", ja. Det uttrykket hadde jeg helt glemt! (forkortelse for åndssvak.
![]() |
#42 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mongo - mongostemme
Signerer. Jeg må innrømme at jeg bruker ordet mongo av og til
![]() |
#43 |
Opp og ned
|
![]() Sv: Mongo - mongostemmeJeg ser at jeg har skrevet det en gang, men jeg tenkte ikke mer en at det var tullestemme jeg var ute etter. Er ikke meningen at jeg skulle støte noen, det beklager jeg virkelig.
![]() |
#44 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mongo - mongostemmeJeg er i det hele tatt pinlig lite PK til tider. Jeg bruker både "ånnas" og "nazi" om ting, helt uten å tenke på opprinnelsen.
![]() |
#45 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: Mongo - mongostemmeJeg har aldri hørt eller sett begrepet "mongostemme" før jeg så det i en tråd her inne forleden. Ordet "mongo" kunne det ikke falt meg inn å bruke. Jeg sier ikke "neger", heller. Det er ikke det at jeg tror folk som bruker disse begrepene gjør det bevisst for å såre, men jeg er så snerpete at jeg synes det er upassende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Tankefull
|
![]() Sv: Mongo - mongostemmeSer jeg har brukt ordet mongo inne i "du vet du lider av søvnunderskudd"-tråden og i barseltråden. Jeg bruker ordet lite, og når jeg bruker det er det som Scarlett sa mer i betydning "zombie", og om meg selv. Jeg har aldri koblet det til Downs syndrom, men når dere sier det så vet jeg jo at det er der ordet kommer fra. Får finne ett nytt ord for å beskrive den søvnløse tilstanden jeg av og til beinner meg i.
![]() |
#47 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: Mongo - mongostemmeJeg er fra Stavanger, men i min omgangskrets brukes verken "mongo" eller "ånnas" selv om jeg vet at det er "kjente" uttrykk. Det er ord som blir brukt nedlatende. "Mongostemme" forbinder jeg også med en latterliggjøring av personer med Downs vansker med tungebruk/uttale. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg får henge meg på denne. Jeg har brukt begrepet mongo i en helt annen betydning, og ikke tenkt meg om hva jeg egentlig sa. Det var greit å få en påminner om dette!
![]() |
#49 |
*_*
|
![]() Sv: Mongo - mongostemmeJeg tror ikke jeg bruker uttrykket selv. Jeg sier vel heller tullestemme eller narkostemme. Sistnevnte er vel ikke pk det heller, kan jeg tenke meg.
![]() |
![]() |
#50 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() |
#52 |
By the Sea
|
Ja, det tenkte jeg også.
Samme her. Har alltid visst at det er en respektløs ting å si mtp. mennesker som har Downs syndrom. Trodde ikke det fantes voksne mennesker som brukte det, jeg.
![]() |
#53 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#54 |
WF: BNBE
![]() Sv: Mongo - mongostemmeJeg fikk en påminnelse om dette i dag, helt utenom denne tråden. Jeg og Snuppa har vært og sett Riksteaterets oppsetning av Kardemomme by i dag, der hun som spiller Camomilla har Downs syndrom. I programmet stod det en egen side om henne, der det blant annet stod at hun ønsket å være et forbilde. Ikke bare for andre med Downs syndrom, men for alle. Man får nemlig til det meste hvis man bare jobber hardt nok! For eksempel å spille trekkspill eller sykle på enhjulssykkel. Snuppa likte forresten Camomilla best av alle, kunne hun fortelle meg etterpå, og la ikke merke til at hun var noe annerledes enn de andre skuespillerne.
![]() |
#59 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Mongo - mongostemmeHer blir begrepet "å monga seg" brukt. Det ligger ein stad mellom å tulla/fjasa og å oppføra seg dårleg. Skal tru om det har det same UPK opphav?
![]() |
|
|