Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mongo - mongostemme

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-08, 21:17   #41
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mongo - mongostemme

"ånns", ja. Det uttrykket hadde jeg helt glemt! (forkortelse for åndssvak. )

Gammel 14-12-08, 21:18   #42
iBam
Erfaren

iBam sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
iBam er populæriBam er populæriBam er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg må si jeg tenker på linje med Iset her. Jeg synes ikke respektløshet ovenfor personer med Downs syndrom er noe morsomt, men jeg forbinder ikke dette uttrykket med Downs. Jeg vet fortiden og opprinnelsen til ordet "mongo", men når jeg hører ordet "mongostemme" assosierer jeg det med en rar stemme, ikke med Downs.

Signerer. Jeg må innrømme at jeg bruker ordet mongo av og til men jeg bruker det ALDRI med tanke på å være nedsettende mot folk med Downs eller andre handicap. Jeg skal heretter tenke meg bedre om for har ikke tenkt at folk kan bli støtt av dette.

Gammel 14-12-08, 21:19   #43
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser at jeg har skrevet det en gang, men jeg tenkte ikke mer en at det var tullestemme jeg var ute etter. Er ikke meningen at jeg skulle støte noen, det beklager jeg virkelig.

Man lærer så lenge man lever og nå lærte jeg noe nytt. Skal ikke gjenta seg.

Gammel 14-12-08, 21:23   #44
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er i det hele tatt pinlig lite PK til tider. Jeg bruker både "ånnas" og "nazi" om ting, helt uten å tenke på opprinnelsen.

Gammel 14-12-08, 21:24   #45
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har aldri hørt eller sett begrepet "mongostemme" før jeg så det i en tråd her inne forleden. Ordet "mongo" kunne det ikke falt meg inn å bruke. Jeg sier ikke "neger", heller. Det er ikke det at jeg tror folk som bruker disse begrepene gjør det bevisst for å såre, men jeg er så snerpete at jeg synes det er upassende.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 21:39   #46
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Ser jeg har brukt ordet mongo inne i "du vet du lider av søvnunderskudd"-tråden og i barseltråden. Jeg bruker ordet lite, og når jeg bruker det er det som Scarlett sa mer i betydning "zombie", og om meg selv. Jeg har aldri koblet det til Downs syndrom, men når dere sier det så vet jeg jo at det er der ordet kommer fra. Får finne ett nytt ord for å beskrive den søvnløse tilstanden jeg av og til beinner meg i.

Gammel 14-12-08, 21:47   #47
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg er fra Stavanger, men i min omgangskrets brukes verken "mongo" eller "ånnas" selv om jeg vet at det er "kjente" uttrykk. Det er ord som blir brukt nedlatende. "Mongostemme" forbinder jeg også med en latterliggjøring av personer med Downs vansker med tungebruk/uttale.

I tillegg ser jeg også andre uttrykk bli brukt som skjellsord nå, som feks homo, psyko osv.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 21:59   #48
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ekorn, her.

Jeg er helt med deg, det er overhode ikke akseptabelt. Når det er sakt, har jeg brukt ordet "mongostemme". Jeg har overhodet ikke ment å hasjelere med mennesker med Down syndrom, jeg har rett og slett ikke tenkt på det før du nevner det. Når jeg har brukt ordet har jeg heller ment og bruke en tilgjort "tulle"stemme. Jeg beklager sterkt at jeg har vært ufin og uomtenksom.

Jeg får henge meg på denne. Jeg har brukt begrepet mongo i en helt annen betydning, og ikke tenkt meg om hva jeg egentlig sa. Det var greit å få en påminner om dette!

Gammel 14-12-08, 22:15   #49
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror ikke jeg bruker uttrykket selv. Jeg sier vel heller tullestemme eller narkostemme. Sistnevnte er vel ikke pk det heller, kan jeg tenke meg.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 22:16   #50
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Gammel 14-12-08, 22:26   #51
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke om uttrykket, og er oppdratt med at en ikke skal bruke uttrykk som åndssvak, mongo, sinnsykt osv.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 22:33   #52
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det har jeg også lest noen ganger. (Og tenkt mitt om.) Det blir jo nesten litt morsomt at det i det veeeldig PK Foreldreportalen, er helt OK å bruke utrykket "mongo."

Ja, det tenkte jeg også.

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Hjemme fikk vi streng beskjed om at mongo = mongloid, og at det var det ikke lov å si. Uansett.

Samme her. Har alltid visst at det er en respektløs ting å si mtp. mennesker som har Downs syndrom. Trodde ikke det fantes voksne mennesker som brukte det, jeg.

Gammel 14-12-08, 23:13   #53
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg må si jeg tenker på linje med Iset her. Jeg synes ikke respektløshet ovenfor personer med Downs syndrom er noe morsomt, men jeg forbinder ikke dette uttrykket med Downs. Jeg vet fortiden og opprinnelsen til ordet "mongo", men når jeg hører ordet "mongostemme" assosierer jeg det med en rar stemme, ikke med Downs.

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Dette tenker jeg også. At man fjoller, tuller eller gjør seg til.

Det er vel nettopp derfor koblingen "mongo" og "rar" eller "fjollete" stemme ligger? De med Downs har jo en spesiell måte å bruke stemmen sin på. Ikke spesielt greit å bruke det som utgangspunkt, syns jeg.

Jeg blir helt uvel når jeg hører ordet brukt. Skjønner liksom ikke at det er mulig, og enda snålere syns jeg det er når jeg blir smilt litt overbærende til når jeg kommenterer det.

Jeg er glad over å høre at det er så mange som reagerer på bruken av disse ordene, og jeg må innrømme at jeg er overrasket over at det er så mange som ikke har levnet det en tanke.

Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 23:34   #54
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg fikk en påminnelse om dette i dag, helt utenom denne tråden. Jeg og Snuppa har vært og sett Riksteaterets oppsetning av Kardemomme by i dag, der hun som spiller Camomilla har Downs syndrom. I programmet stod det en egen side om henne, der det blant annet stod at hun ønsket å være et forbilde. Ikke bare for andre med Downs syndrom, men for alle. Man får nemlig til det meste hvis man bare jobber hardt nok! For eksempel å spille trekkspill eller sykle på enhjulssykkel. Snuppa likte forresten Camomilla best av alle, kunne hun fortelle meg etterpå, og la ikke merke til at hun var noe annerledes enn de andre skuespillerne.

Dette ble litt på siden, men poenget var i hvert fall at jeg i dag fikk en aha-opplevelse som kunne relateres til denne tråden. Jeg pleier ikke å bruke disse uttrykkene, men jeg ble enda mer oppmerksom på det i dag.

Gammel 14-12-08, 23:46   #55
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker bare *negerstemme*.

Gammel 14-12-08, 23:51   #56
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Næsj, du bare spammer.

Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 23:52   #57
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Sexy med andre ord?

Gammel 14-12-08, 23:58   #58
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ekorn, her.

Sexy med andre ord?

:grrrr:

Gammel 14-12-08, 23:59   #59
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Her blir begrepet "å monga seg" brukt. Det ligger ein stad mellom å tulla/fjasa og å oppføra seg dårleg. Skal tru om det har det same UPK opphav?

Gammel 15-12-08, 00:00   #60
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, nå høres sitronen ut som Eartha Kitt!

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:52.