Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barn er ikke alt

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-08, 22:01   #37
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barn er ikke alt

Det som slår meg når jeg leser innlegget er at forfatteren (har allerede glemt navnet gitt) har en del negative tanker og erfaringer rundt selve fødselen og barseltiden. Hun fokuserer ikke så mye på det "negative" rundt foreldrerollen nå når datteren har blitt eldre. Jeg må nesten si meg enig i de som tidligere har skrevet at det høres litt patologisk ut. Den beskrivelsen fra barseltiden høres ut som en aldri så liten fødselsdepresjon. Altså, jeg tror at mange / de fleste kan føle det overveldene å bli foreldre, men at hennes beskrivelser tippet litt mot depresjon. Og at hun kanskje var preget av høye forventninger til seg selv og graden av morskjærlighet som skulle slå inn over henne. Og i tillegg beskriver hun jo at fødslen var relativt opprivende, noe som sikkert ikke hjalp på.
(Jeg husker også at jeg var forundret over at ikke morskjærligheten slo meg i bakken det sekundet Mini var født - jeg var nesten bare stolt over meg selv som hadde gjennomført en fødsel. Men jeg trakk på skuldrene og tenkte at det kommer vel etterhvert. Og jada, det kom i full mundur i løpet av noen dager )

Ellers kan jeg ikke si at jeg forsto konklusjonen til Åmås heller - de frivillig barnløse minner ikke meg på at det ikke alltid er like moro med barn eller at jeg angrer på at jeg har fått barn. Like lite som jeg som har barn minner de på all moroa de går glipp av, tenker jeg...
Og Åmås trekker også slutningen at siden andelen hetrofile kvinner som faktisk får barn er høyere i Norge enn resten av Europa, så må vi være sterkt påvirket av all mediefokuseringen / samfunnspresset rundt det å få barn. Jeg er ikke ensidig enig i det heller. Jeg har lest artikler som peker på andre sammenhenger, nemlig på det med manglende tilrettelegging (økonomi, barnehageplasser etc), manglende "likestilling" blandt kjønnene (kvinner i en del andre eropeiske land vet at barn og hjem blir deres ansvar, mennene er ikke like involverte som de fleste norske menn er) som mulige faktorer til at fødselsraten er lavere i andre eropeiske land.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:03.