Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Skal barnet delta i julegudstjeneste i regi av skole eller barnehage?
Ja 159 76,08%
Nei 27 12,92%
Vet ikke 3 1,44%
Annet 20 9,57%
Deltakere: 209. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-08, 00:23   #161
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og så er det sikkert kjempemorsomt for de 3-4 brune barna, tror du ikke, Carrera?

Tja, jeg antar de hadde en fin tid på skolen jeg. Uten at jeg helt vet hva, så arrangerer skolen et opplegg for de som av ulike årsaker ikke er med i kirken, og da er det ikke snakk om at de to fra 5 trinn må sitte alene.

Skolegudstjenesten var inndelt i to grupper, da det ikke er plass til hele skolen i kirka på en gang. Småtrinnene; 1-4 klasse, pluss spesielaenheten som er på skolen vår, var først avgårde, og her var det felles opplegg for alle som ikke var med (med unntak av spesialenheten som har eget opplegg), og det samme da mellomtrinnet; 5-7 klasse, var avgårde.

Totalt på disse to gruppene, så var det nok endel elever som ikke var med, så jeg tror neppe at de kjedet seg. Dessuten så vet jeg at de elevene som ikke var med fra storesøsters trinn, er veldig klar over hvorfor de ikke er med, og de har full forståelse for hvorfor skolen drar på slike utflukter.

Jeg klarer ikke hisse meg opp over dette temaet. Det får være opp til hver enkelt.
Men uten at jeg hisser meg opp, så klarer jeg ikke helt å se hvorfor de absolutt ikketroende skal kreve at kirketurene skal bort. Det vil jo bare bli å snu på flisa, egentlig, og hvorfor skal de få sin vilje, fremfor de troende? Hadde det blitt slutt på kirketurene, så ville sikkert de troende gått til en tilsvarende kamp som de ikketroende kjører i dag. En evig runddans...

Og nei, jeg er ikke religiøs, så dette er egentlig ikke noe jeg kjemper for, hverken den ene eller den andre veien. Jeg bare spekulerer litt.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 00:32   #162
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?

Jeg anbefaler deg å lese Blås innlegg litt lengre opp angående det med å bruke juleavslutningen som er arena for å dyrke frem og forsterke allerede vondt forskjeller.

Gammel 20-12-08, 01:04   #163
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg anbefaler deg å lese Blås innlegg litt lengre opp angående det med å bruke juleavslutningen som er arena for å dyrke frem og forsterke allerede vondt forskjeller.

Vonde forskjeller ser vi vel over alt, i mange situasjoner, og da også i skolen...

Ang julegudstjenesten, så er ikke den lagt opp til en juleavslutting hos oss. det er en del av den generelle markeringen av den høytiden vi nå er inne i.

Og her fikk jeg meg en litt ekkel vekker i går...

Trinnet til minsten inviterte foreldre til julefrokost i går morres, og siden jeg er hjemmeværende, og mannen er hjemme fra nordsjøen nå, så stilte vi selvfølgelig opp begge to. Et koselig samvær, og muligheten til å bli bedre kjent med de andre foreldrene.

Oppmøtet var stort, men det var ikke til å unngå å legge merke til at et par elever på gruppa til guttungen kom alene, uten foreldre. De hadde rett og slett ikke tid eller mulighet til å bli med, pga jobb...

Og jeg kan ikke nekte for at det satte en demper på mine følelser for hele arrangementet... Hva måtte vel ikke de ungene føle, når alle andre satt der med sine respektive foreldre, mens deres egne ikke hadde mulighet...

Jeg tror nok de hadde det langt verre enn de som av ulike årsaker ikke var med i kirken, og som fikk delta i andre aktiviteter på skolen i stedet...

Og forskjeller ser vi jo stadig ellers i skolen. Sånn innenfor den høytiden vi nå er i, så har vi jo, i hvert fall på vår skole, en enorm juleaktivitet på SFO. Riktignok ikke knyttet mot kirken, men de lager julepynt og julegaver til den store gullmedaljen. De har selvfølgelig andre aktiviteter også, men forskjellen blir nok den samme, når størsteparten sitter og lager juleting, mens noen få må finne på noe annet.

Og utenfor jul, så har man jo andre aktivitetsdager, hvor det alltid er noen som ikke kan være med av ulike årsaker. Jeg kan nevne skidager, skøytedager, sykkelturer etc...

Vi er en verden full av ulikheter, og man kan ikke få alt til å gå opp, og jeg kan bare ikke fatte og begripe hvorfor ting plutselig er så mye verre så snart gud, eller kristendom er nevnt.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 15:56   #164
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Men uten at jeg hisser meg opp, så klarer jeg ikke helt å se hvorfor de absolutt ikketroende skal kreve at kirketurene skal bort. Det vil jo bare bli å snu på flisa, egentlig, og hvorfor skal de få sin vilje, fremfor de troende? Hadde det blitt slutt på kirketurene, så ville sikkert de troende gått til en tilsvarende kamp som de ikketroende kjører i dag. En evig runddans...

Jeg er ikke enig i at det blir det samme. De troende kan jo gå i kirken med sine barn på egen hånd og på eget initiativ, det er ikke som om noen vil nekte noen å gå i kirken. Kirken kan arrangere en førjulsgudstjeneste rettet mot barn som man kan gå i på fritiden. Det er veldig gode både prinsipielle og praktiske grunner for å skille ut kirkedeltagelse fra skoletiden.

Gammel 20-12-08, 17:14   #165
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sunshine39, her.

Ja, selvfølgelig skal de delta i julegudstjenesten! Det er en fin og tradisjonell avslutning på skolehalvåret, og de har ikke vondt av det!

Ikke vondt?

Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 20:43   #166
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

T

Jeg klarer ikke hisse meg opp over dette temaet. Det får være opp til hver enkelt.

Og nei, jeg er ikke religiøs, så dette er egentlig ikke noe jeg kjemper for, hverken den ene eller den andre veien. Jeg bare spekulerer litt.

Jeg ser at du har lite tiltro til kristne foreldre, som skolebyråden i Bergen Thomas Moltu fra KrF. Det var en skole i byen som hadde bestemt seg for å ikke ha gudstjeneste i år fordi de ønsket å heller fokusere på det som er samlende enn det som er splittende. Moltu uttalte at det var synd at de ville nekte barn å gå i kirken.

Hva er det med kristne foreldre? Gidder de aldri stå opp tidlig nok om morgenen til å gå i kirken med barnene sine selv?

For å svare på spørsmålet. Barnehagen vår går ikke i kirken. Skolen gjør og storesøster deltar. Jeg synes ikke at en syvåring er stor nok til å ta religiøse valg, og som mor, velger jeg heller at hun skal delta i det som er hovedttilbudet enn at hun skal skille seg ut. Hun synes det er hyggelig i kirken og har vært flere ganger, også sammen med oss. Vi gidder nemlig gå i kirken, av og til.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 10:46   #167
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Storesøster på 3,5 hadde det veldig gøy på julegudstjenesten med barnehagen og kunne stolt fortelle at hun hadde fått spille gjeter i julespillet.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 11:00   #168
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Vi fikk brev fra rektor om at det ble arrangert gudstjeneste på skolen, og siden en gudstjeneste kommer inn under kategorien "forkynnelse" så hadde barna rett til fritagelse. Det synes jeg var en veldig ryddig måte å gjøre det hele på.

Vi lot vårt skolebarn være med på gudstjenesten, og etter hva vi forstår hadde hun det veldig trivelig der. Kirken er uløselig knyttet til julen, og jeg synes det er greit at vi barna forstår at julen har et annet og større innhold enn en gigantisk kjøpefest.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 11:01   #169
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uløselig, gitt. Så rart at noen av oss har klart å rive oss vekk.

Gammel 21-12-08, 11:10   #170
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Må kanskje presisere at med "uløselig" så mener jeg at dersom du feirer jul uten å sjenke kristendommen en eneste tanke, så har du virkelig gått inn for det. Og i det ligger det en stillingstagen og en er etter min mening dermed ikke løsrevet fra kristendommen.

Jeg synes likevel vi har et godt navn på feiringen i Norge, i og med at vi feirer "jul" og ikke "christmas". Jeg vil ikke si at det er naivt å feire jul selv om man er motstander av kristendommen og dens vesen, men det er litt sånn her plukker vi det beste og lar resten fare. Derfor synes jeg det er greit å la barna forstå at julen har en høyere mening enn å karre seg til nærmeste kjøpesenter.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 11:12   #171
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Datteren på 11 år var på skolen, hvor de hadde hatt et kjempekoselig juleavslutningsopplegg for alle de som var der. Det var hennes valg. Hun har vært med i kirken på avslutninger før, vet godt hva det kristne julebudskapet går ut på og er døpt i kirken. Så får hun velge selv hvor hun vil være.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 17:43   #172
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Datteren på 11 år var på skolen, hvor de hadde hatt et kjempekoselig juleavslutningsopplegg for alle de som var der. Det var hennes valg. Hun har vært med i kirken på avslutninger før, vet godt hva det kristne julebudskapet går ut på og er døpt i kirken. Så får hun velge selv hvor hun vil være.

Ja, for det er jo så deilig enkelt at sålenge barna går i kirka fra de er små, har koselige juleavslutninger der og blir fortalt det kristne budskapet hjemme, så velger de vanligvis helt fritt å definere seg som kristne selv.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 17:51   #173
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Ja, for det er jo så deilig enkelt at sålenge barna går i kirka fra de er små, har koselige juleavslutninger der og blir fortalt det kristne budskapet hjemme, så velger de vanligvis helt fritt å definere seg som kristne selv.

Tja, jeg har jo egentlig ikke noen problemer med å skjønne det, man vil jo gjerne at barna skal velge (og venne seg til) det en selv mener er riktig. Derfor er ikke mine barn i kirken når jeg kan unngå det, og derfor var jeg stadig vekk på religiøse møter da jeg var liten.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 18:44   #174
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Tja, jeg har jo egentlig ikke noen problemer med å skjønne det, man vil jo gjerne at barna skal velge (og venne seg til) det en selv mener er riktig. Derfor er ikke mine barn i kirken når jeg kan unngå det, og derfor var jeg stadig vekk på religiøse møter da jeg var liten.

Neida, det kom nok ut litt anderledes enn det var tenkt; mente ikke å kritisere pippimamma for eksempel.
Det jeg mente å påpeke var hvor ofte jeg ser/hører varianter av "jeg sender barna mine i kirken fra de er små og lærer dem om Jesus, og så lar jeg dem velge selv".
Hvis jeg har forstaått det rett, aC, så har du vokst opp med en enda mer inntenst religiøs oppdragelse enn meg, men likevel endt opp med et ateistisk livssyn. Det gir i min bok en enorm selvstendig-tenker respekt. Men selv om din (og min og andres her på forumet) historier beviser at ikke oppdragelsesform er lik voksent livssyn, så mener jeg likevel at det er en sterk sammenheng som ikke nødvendigvis rimer med "velge selv" biten i mine ører.

Gammel 21-12-08, 18:46   #175
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neida, det kom nok ut litt anderledes enn det var tenkt; mente ikke å kritisere pippimamma for eksempel.
Det jeg mente å påpeke var hvor ofte jeg ser/hører varianter av "jeg sender barna mine i kirken fra de er små og lærer dem om Jesus, og så lar jeg dem velge selv".
Hvis jeg har forstaått det rett, aC, så har du vokst opp med en enda mer inntenst religiøs oppdragelse enn meg, men likevel endt opp med et ateistisk livssyn. Det gir i min bok en enorm selvstendig-tenker respekt. Men selv om din (og min og andres her på forumet) historier beviser at ikke oppdragelsesform er lik voksent livssyn, så mener jeg likevel at det er en sterk sammenheng som ikke nødvendigvis rimer med "velge selv" biten i mine ører.

Ah, sånn å forstå. Joda, jeg tar poenget, men tenker at det jo er ganske naturlig å ville lære barna det man mener er riktig. Man kan dog ikke påberope seg å gi de en nøytral bakgrunn. (Og så risikerer man kjapt at ungene blir trassige små jævler (fnis) og går helt motsatt vei.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 19:29   #176
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

(...) det jo er ganske naturlig å ville lære barna det man mener er riktig. Man kan dog ikke påberope seg å gi de en nøytral bakgrunn. (Og så risikerer man kjapt at ungene blir trassige små jævler (fnis) og går helt motsatt vei.)

Akkurat. Det var det jeg prøvde å si hvis jeg ikke hadde vært for trøtt til å formulere meg ordentlig.

Gammel 21-12-08, 21:07   #177
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn har både gått i kirken ved flere anledninger OG blir fritatt for religiøs forkynnelse i skolen og når de blir gamle nok så kan de si; jeg har gjort begge deler og nå tar jeg et valg! Hah!

Gammel 22-12-08, 12:03   #178
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hjernevasking fungerer begge veier, vet du.

Gammel 22-12-08, 13:23   #179
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

Hjernevasking fungerer begge veier, vet du.

Begge? Det er da mere enn to?
Se ellers over.

Gammel 22-12-08, 14:02   #180
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bare mener at barna blir påvirket av foreldrenes valg like mye om de blir tatt med i kirken og undervist om Jesus hjemme, eller om foreldrene aktivt går inn for at man skal unngå kristendommen for enhver pris. Det slår begge (eller alle, om du vil) veier.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:19.