Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger
Jeg har lest et sted at man kan selv være med på å bestemme om et begrep er negativt ladet eller ikke. Blant annet gjelder dette begrepet ”homse”, som tidligere var et skjellsord, men som de homofile adopterte og som nå er en akseptabel kortversjon av homofil, uten at det er stigmatiserende. Ved at NRK bytter ut ordet negerkonge med sydhavskonge så mener jeg de er med på å gjøre ordet ”neger” til et enda mer stigmatisert begrep enn det allerede er. Dessuten er det kulturløst.
Jeg syns dessuten at sangen om lille Hoa er søt og spiller den gjerne. Han er jo kjempetøff som hamler opp med skurkene helt på egen hånd! Man lærer ikke barna toleranse og kulturforståelse ved å styre unna sånne ting. Og det går faktisk an å forklare for et barn at sånn var det i Afrika for mange år siden. (Og jeg har vært på stråhyttebesøk i Afrika og vet at noen steder så lever de sånn den dag i dag…)
Ordet ”neger” er ikke det samme som ”nigger”, som i aller høyeste grad er et nedgraderende og rasistisk begrep. At man i Norge etter hvert har begynt å se på ”neger” som et ”farlig” ord, og ikke som en nøytral beskrivelse er nok fordi det er ekstremt ladet begrep i USA.
|