|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Tror du at Snåsamannen kan helbrede mennesker? | |||
| Jeg tror mannen har helbredende evner. |
|
84 | 39,62% |
| Jeg er åpen og interessert og vil vite mer. |
|
50 | 23,58% |
| Jeg klarer overhodet ikke å tro på dette, og er overbevist om at dette er oppspinn og innbilning. |
|
47 | 22,17% |
| Jeg kjenner noen som har fått hjelp fra Snåsamannen. |
|
17 | 8,02% |
| Jeg er fryktelig skeptisk, men vet for lite om dette. |
|
50 | 23,58% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 212. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Snåsamannen II (undersøkelse)Til å være en så kvinnedominert befolkning det er spurt fra så er det ganske lavt at det er under halvparten som tror at noen kan heale synes jeg. I befolkningen ellers, blant 25+ kvinner ville jeg tro det er mye høyere.
|
|
|
#102 |
|
By the Sea
|
Sv: Snåsamannen II (undersøkelse)
Ja, hvem har ikke det nå for tiden. Vi gale alternativfreaker får jo ikke ha noenting for oss selv these days.
|
|
|
#103 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#104 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Snåsamannen II (undersøkelse)For det første. Jeg kan godt se at pollen kan virke objektiv, og beklager at dette har ført til at noen har tatt testen useriøst - skjønt - jeg er noe overrasket over at reaksjonene skulle bli slik. Men det blir det jo alltid sånn i denne type diskusjoner (alternative tanker, religion osv).
|
|
|
|
#105 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Snåsamannen II (undersøkelse)Hvis noen her i verden kan heale, så tror jeg Snåsamannen er en av dem. Han har gjort dette hele livet, helt uten profitt, det sier mye synes jeg. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Freshman
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Oslo
![]() |
Sv: Snåsamannen II (undersøkelse)Dessverre mangler svaralternativet "Nei!". |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Snåsamannen II (undersøkelse)Jeg har ikke lest tråden, men jeg tror at det er noe med Snåsamannen. Synes også det er i overkant arrogant å avvise alt annet en ren skolemedisin som tull. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Mother of Dragons
|
Altså, det er jo en av de store klisjéene dette, at de som tror på alternative ting er ydmyke, mens de som ikke gjør det er arrogante. Og jeg må faktisk spørre hvorfor i all verden man er arrogant om man ikke tror at Snåsamannen ikke har noen evner utover det som er rent medmenneskelig.
|
|
|
#109 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Snåsamannen II (undersøkelse)Fordi du ikke TROR, Esme. Fordi du krever BEVIS. Fordi du sikkert, som mange andre, ønsker at de skal gå med på å bevise sine evner, for å utelukke juks. Å kreve slike beviser er da ren og skjær arroganse, skjønner du vel.
|
|
|
#110 |
|
Mother of Dragons
|
|
|
|
#112 |
|
Halloen!
Det er det jeg tenker også.
Først, jeg hadde ikke lest tråden, og kalte ikke deg spesielt for arrogant altså. (Aner ikke hvem som mener hva om saken, egentlig.)
Han har vel ikke nektet å bevise sine evner, så vidt jeg har fått med meg da? |
|
|
|
|
|
#113 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg oppfattet det ikke sånn heller, helt sikkert. Poenget er at det er så utrolig vanlig å omtale de som ikke tror på slike ting for arrogante, det har blitt en klisjé og jeg skjønner ikke den tankegangen. Det er jo ingen kristne som sier til ikke-troende at de er arrogante heller, hvorfor er NewAge den eneste religionen hvor de som tror på det har mer eller mindre lov å omtale andre som arrogante og seg selv som ydmyke?
Det er stor og viktig forskjell på å tro på hva noen har opplevd og være enig i hva personen mener er årsaksforholdet. F.eks så florerer det historier i Sør-Afrika om folk som har vært HIV-positive og som ble friske etter at de har ligget med en jomfru. Da tenker jeg at enten så har de ikke vært reelt positive før de gjorde det, eller så er de fortsatt smittet eller så er de en av de veldig få som blir friske av seg selv. Derimot tror jeg ikke på at det var jomfruliggingen som gjorde utslaget.
Jeg synes humbug er for sterkt ord å bruke, rett og slett. Jeg tror han har hjulpet mange mennesker, men jeg tror ikke på grunn av at han har helende krefter i hendene, men fordi han er god til å snakke og trøste.
Den episoden som Schiøtz referer til og som var en av de som overbeviste ham, dette at Snåsamannen gjettet hvilket kort han hadde, er et helt klassisk trylletriks.
Nå aner jeg ikke hvilken kilde du har dette fra, og jeg kan ikke uttale meg om hva andre leger kan finne på å gjøre.
Jo, det har han jo nettopp gjort.
|
|
|
#114 |
|
En som trener
|
Sv: Snåsamannen II (undersøkelse)Jeg ser det brukes som argument at han ikke har tjent penger på dette. Men det gjør han jo til gangs nå, han får jo 50% av inntektene til boka om han. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja NÅ ja. Han har drevet med dette hele livet i tillegg til at han har hatt en jobb. Det er vel sikkert 50-60 år? Tror neppe han gjorde det med tanken på at han en gang i framtiden skulle gi ut en bok som kom til å bli en bestselger. (Noe det jo er ganske rart at den ble forresten.) |
|
|
|
|
|
#116 |
|
En som trener
|
Det alternativet må ha kommet til siden sist jeg så på det, tror jeg? |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Halloen!
Jeg innrømmer at jeg ikke har lest så mange artikler av den typen du refererer til, men jeg har lest om Snåsamannen og snakket med høyst oppegående folk som har fått hjelp av homeopater/akupunktur osv. Jeg har rett og slett vanskelig for å tro at det finnes så mange dumme og lettlurte folk i verden.
Dette synes jeg også høres litt suspekt ut.
Jeg leste en artikkel i et blad (husker ikke hvilket) der han hevdet å ha stilt korrekte diagnoser i mange tilfeller, det var også snakk om å finne sykdommer som f.eks. kreft. En lege bekreftet faktisk dette. Det sto også at han ikke gjorde noe forsøk på helbrede noen, men derimot sendte dem til lege hvis han trodde det var noe alvorlig. Da synes i alle fall jeg det er snakk om litt andre ting enn å gi noen varmende ord. Det kan jo til og med jeg klare. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Halloen!
Jeg synes heller ikke det er et godt argumet at han ikke har tatt seg betalt, men etter å ha vært til så stor hjelp for folk i så mange år, (de fleste av de hadde han i tillegg full jobb ved siden av) så synes i alle fall jeg det bare skulle mangle at han ikke får 50% av boksalget. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Mother of Dragons
|
Når du ordlegger deg sånn, så blir det nesten som at siden jeg mener at homeopati er oppspinn så anklager jeg de som har hatt en positiv opplevelse med det til å være dumme og lettlurt. Jeg mener jo ikke at jeg anklager de som går til homeopati å være dumme. Jeg har selv vært til homeopat da jeg var barn. Og det var ikke før jeg var nesten ferdig på fysikk at jeg leste en artikkel av en homeopat at det eneste de gjorde var å riste ut medisin i vann og tynnet det ut og mente at det ble sterkere jo mer man tynnet ut at jeg tenkte at dette var jo bare tøys.
Jeg har aldri sagt at han utnytter syke mennesker. Derimot så sier jeg at jeg ikke tror han har helbredende krefter, det er ikke det samme.
Ikke sant? Det er fordi du har vokst opp i den vestlige verden og vet en god del om virussykdommer, hvordan de sprer seg og slikt. Påstanden går derfor tvert i mot det du har av kunnskap, i motsetning til en person som ikke har utdannelse og knapt kan lese. Man kan jo ikke si at de personene som har blitt fortalt dette er dumme, heller ikke at de som har opplevd å bli frisk da etter jomfruligging at de har tatt feil liksom. Men årsaksforholdet kan man godt ha en annen mening om. Man kan ta personen på alvor selv om man ikke tror at alt personen mener er sant.
For eksempel synskhet da.
Jeg tror glatt på at noen som er så erfaren som Gjerstad kan se på folk om de har kreft. Det gjør jeg selv også, det er slett ikke så vanskelig i mange tilfeller. Men det er ikke det samme som at leger konsulterer Gjerstad (ikke at jeg vet om det stemmer eller ikke, men det synes jeg høres veldig veldig rart ut).
|
|
|
#120 |
|
Absolut ateist
|
Jo, det har han. For han har drevet med dette i 60 år og da trenger ikke folk å be om beviser nå.
|
![]() |
|
|