Sv: Snåsamannen II (undersøkelse)
Sitat:
En annen ting også, de som er virkelig troende på alskens slike ting (ikke stilet til deg rine, generelt her nå) det er da mange av disse som aldri har lest noe som helst av ordentlige saklige artikler som går på hva som er lett å fake og hva som er avslørt tidligere. Hvorfor er ikke det arrogant?
Jeg innrømmer at jeg ikke har lest så mange artikler av den typen du refererer til, men jeg har lest om Snåsamannen og snakket med høyst oppegående folk som har fått hjelp av homeopater/akupunktur osv. Jeg har rett og slett vanskelig for å tro at det finnes så mange dumme og lettlurte folk i verden.
Når det er sagt, det finnes helt klart mange (de fleste, tipper jeg) som hevder å være synske, healere osv, men som ikke er det. Trist at noen tjener penger på og utnytter syke mennesker på den måten. Jeg tror ikke Snåsamannen er en av disse, du tror at han er det.
Sitat:
Det er stor og viktig forskjell på å tro på hva noen har opplevd og være enig i hva personen mener er årsaksforholdet. F.eks så florerer det historier i Sør-Afrika om folk som har vært HIV-positive og som ble friske etter at de har ligget med en jomfru. Da tenker jeg at enten så har de ikke vært reelt positive før de gjorde det, eller så er de fortsatt smittet eller så er de en av de veldig få som blir friske av seg selv. Derimot tror jeg ikke på at det var jomfruliggingen som gjorde utslaget.
Dette synes jeg også høres litt suspekt ut. Gry Jannicke Jarlum og UFOen klarer jeg heller ikke å svelge rått. Derimot tror jeg at det finnes synske mennesker og mennesker med varme hender eller hva det nå heter. Det finnes jo utrolig mange talenter og begavelser blant folk- hvorfor er det så vanskelig å akseptere at noen er født med akkurat denne typen evner?
Sitat:
Jeg synes humbug er for sterkt ord å bruke, rett og slett. Jeg tror han har hjulpet mange mennesker, men jeg tror ikke på grunn av at han har helende krefter i hendene, men fordi han er god til å snakke og trøste.
Sitat:
Nå aner jeg ikke hvilken kilde du har dette fra, og jeg kan ikke uttale meg om hva andre leger kan finne på å gjøre.
Men det er stor forskjell på å sende en pasient til Gjerstad og si: Jeg lurer på om det kan være angina, hva tror du? Og si til en pasient hvor man tenker at denne trenger litt omtanke og trøst og hvor plagene er dominert av psykosomatisk karakter at de kan ta en prat med ham.
Jeg leste en artikkel i et blad (husker ikke hvilket) der han hevdet å ha stilt korrekte diagnoser i mange tilfeller, det var også snakk om å finne sykdommer som f.eks. kreft. En lege bekreftet faktisk dette. Det sto også at han ikke gjorde noe forsøk på helbrede noen, men derimot sendte dem til lege hvis han trodde det var noe alvorlig. Da synes i alle fall jeg det er snakk om litt andre ting enn å gi noen varmende ord. Det kan jo til og med jeg klare.
|